Анализ: Битката за енергийните ресурси едва започва
20.01.2022
Начинът, по който преходът към възобновяеми енергийни източници ще промени геополитическия ред, е сред най-интересните аспекти на трансформацията. Всъщност, промените вече са започнали.
Подобно разместване настъпи след появата на изкопаемите горива, които през по-голямата част от миналия век обуславяха отношенията между страните. По същия начин сега битката за ресурсите, необходими за намаляване на емисиите въглероден диоксид, ще излъчи победители и победени и вероятно ще наруши някои от съществуващите баланси, пише италианското издание “Интернационале”.
Като цяло анализаторите са склонни да смятат, че страните, които са изградили външната си политика върху продажбата на петрол и природен газ, ще загубят позиции на международната сцена за сметка на тези, които разполагат с необходимите за енергийния преход суровини и успелите да се възползват от тях.
По-добре би било обаче да не се правят прибързани оценки, тъй като по-нататъшното развитие ще зависи от серия фактори, които в момента трудно могат да бъдат предвидени, препоръчва американското списание “Форин афеърс”. Сред тях са промените във веригите за доставки, въвеждането на нови технологии, откриването на нови залежи. Не бива да се забравя също така, че този процес ще бъде много дълъг.
Така наречените петролни страни ще имат период на положително развитие, преди да започне упадъкът им, тъй като първоначално изкопаемите горива “ще съжителстват” с възобновяемите източници, осoбено за да осигурят растежа на развиващите се страни.
Освен това е много вероятно свят, уповаващ се на възобновяемите източници, да бъде по-стабилен и по-сигурен от сегашния, твърдят привържениците на чистата енергия. Периодът на преход през следващите 30 години ще бъде белязан от безпрецедентни сътресения в глобалния баланс, в динамиката на властта и в състоянието на отделните страни.
Идеалният партньор
Сблъсъкът между големите сили за контрола върху необходимите ресурси, които са нужни, за да се развият и започнат да функционират чистите технологии, вече започна и, както изглежда, САЩ не са са в добра позиция.
Вестник “Ню Йорк таймс” публикува обширен обзор за Демократична република Конго, от която в момента идват половината от световните доставки на кобалт, използван за батерии за електрически автомобили. Статията хвърля светлина върху корумпираността на местните политици, ужасните условия на труд и щетите върху околната среда, но отбелязва и “упадъка” на Вашингтон на международната сцена.
Връзките между двете страни винаги са били много тесни. През втората световна война САЩ се обръщат към Конго, за да се снабдят с необходимия уран за направата на атомните бомби, хвърлени над Хирошима и Нагасаки.
Впоследствие похарчват десетки милиарди долари, за да защитят находищата на минерали в страната.
Поредица от грешни избори в началото на новия век обаче променя ситуацията. Американската компания “Фрийпорт-МакМоРан” (Freeport-McMoRan), която контролира конгоанските рудници, решава да заложи основно на петрол, похарчвайки 20 милиарда долара, за да купи две компании от сектора.
Когато цената на петрола се срива, групата потъва в дългове и през 2016 година е принудена да продаде най-голямата мина за кобалт в страната. Единствените потенциални купувачи са две китайски дружества, подкрепени с инвестиции от Пекин. Едното от тях придобива рудника за 2,5 милиарда долара.
Администрацията на президента Барак Обама си дава сметка, че кобалтът се превръща в основен ресурс в световната икономика и САЩ са на път да изостанат, но не разполага нито с възможността, нито с желанието да попречи на достъпа на Китай до сектора, отбелязва изданието. В този момент основните икономически ресурси и политически усилия на Вашингтон са насочени към войните в Афганистан и Ирак и операциите срещу “Ислямска държава”.
После в Белия дом пристига Доналд Тръмп с обещанието отново да възроди въглищата. Едва встъпил в длъжност, той анулира всички мерки за ускоряване на прехода към електрически автомобили, давайки допълнително предимство на Китай. В момента Пекин контролира 15 от 19 кобалтови рудника в Конго.
В средата на ноември сегашният президент на САЩ Джо Байдън призна при посещение на завод на “Дженерал мотърс” (General Motors) в Детройт, че Пекин печели състезанието при електрическите автомобили.
“Нещо се обърка по пътя. Китай е пред нас”, каза той, за да добави предизвикателно впоследствие, че нещата ще се променят.
Търсене на литий
Надеждите на САЩ да си върнат изгубеното зависят в голяма степен от това, което ще успеят да открият под пустинята на север от щата Невада. Според оценките в този район, известен като “Тaкър пас”, се намират най-големите резерви на литий в Северна Америка, пише френският в. “Монд”. Подобно на кобалта, литият е от огромно значение за енергийния преход.
Той се използва за вятърни турбини, соларни панели и най-вече за батерии за електрически автомобили. В момента половината от доставките на литий идват от Австралия, а останалата част – от Китай (17 процента), Чили (22 процента) и Аржентина (8 процента).
САЩ, които разполагат с около 10 процента от световните резерви, имат само един рудник в Силвър Пийк, близо до Невада, и добиват почти 5000 тона годишно. Това е незначително количество спрямо световното производство, равняващо се на 82 000 тона през 2020 година. Вашингтон изостава и в производството на литиевойонни батерии – в Китай са разположени 107 от общо 142 фабрики в света, а в САЩ – само девет, въпреки че страната е износител на електрически автомобили.
Байдън се опитва да обърне тенденцията. След като пое властта, той подписа два декрета. Единият предвижда до 2030 г. половината от продаваните нови автомобили в САЩ да са електрически, а другият цели да подобри управлението на литиевите залежи и да развие промишлеността за производство на батерии.
В тази връзка резервите в “Такър Пас” са от ключово значение. Според “Литиъм америкас” (Lithium Americas), компанията, която ще реализира проекта, след като влезе веднъж в режим на експлоатация, рудникът ще задоволява една четвърт от световното търсене на литий и ще осигури батерии за един милион електрически автомобила, посочва “Интернационале”.
www.lithiumamericas.com
Екоактивисти от Невада се противопоставят на проекта, убедени, че няма смисъл да се жертва незамърсена територия в името на екологичния преход. Според тях мината ще направи околните земи необитаеми за растения и ще застраши редица животни.
Освен това дейността по извличането на минералите може да замърси водите с опасни метали като арсен, антимон и уран, твърдят екозащитниците.
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Водещите световни икономики искат да се конкурират с китайския проект “Нови пътища на коприната” или “Един пояс, един път”. С тази цел на провелата се миналата седмица среща на
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Група от десет страни членки на ЕС, започна нов опит за реформиране на подхода на блока към вземането на решения в областта на външната политика и политиката на сигурност
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
През първото тримесечие инвестициите в бизнес имоти спаднаха рязко на повечето пазари в региона ЕМЕА – Европа, Близкия изток и Африка, продължавайки тенденцията от края на 2022 г. Въпреки
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар
Анализ: Битката за енергийните ресурси едва започва
Начинът, по който преходът към възобновяеми енергийни източници ще промени геополитическия ред, е сред най-интересните аспекти на трансформацията. Всъщност, промените вече са започнали.
Подобно разместване настъпи след появата на изкопаемите горива, които през по-голямата част от миналия век обуславяха отношенията между страните. По същия начин сега битката за ресурсите, необходими за намаляване на емисиите въглероден диоксид, ще излъчи победители и победени и вероятно ще наруши някои от съществуващите баланси, пише италианското издание “Интернационале”.
Като цяло анализаторите са склонни да смятат, че страните, които са изградили външната си политика върху продажбата на петрол и природен газ, ще загубят позиции на международната сцена за сметка на тези, които разполагат с необходимите за енергийния преход суровини и успелите да се възползват от тях.
По-добре би било обаче да не се правят прибързани оценки, тъй като по-нататъшното развитие ще зависи от серия фактори, които в момента трудно могат да бъдат предвидени, препоръчва американското списание “Форин афеърс”. Сред тях са промените във веригите за доставки, въвеждането на нови технологии, откриването на нови залежи. Не бива да се забравя също така, че този процес ще бъде много дълъг.
Така наречените петролни страни ще имат период на положително развитие, преди да започне упадъкът им, тъй като първоначално изкопаемите горива “ще съжителстват” с възобновяемите източници, осoбено за да осигурят растежа на развиващите се страни.
Освен това е много вероятно свят, уповаващ се на възобновяемите източници, да бъде по-стабилен и по-сигурен от сегашния, твърдят привържениците на чистата енергия. Периодът на преход през следващите 30 години ще бъде белязан от безпрецедентни сътресения в глобалния баланс, в динамиката на властта и в състоянието на отделните страни.
Идеалният партньор
Сблъсъкът между големите сили за контрола върху необходимите ресурси, които са нужни, за да се развият и започнат да функционират чистите технологии, вече започна и, както изглежда, САЩ не са са в добра позиция.
Вестник “Ню Йорк таймс” публикува обширен обзор за Демократична република Конго, от която в момента идват половината от световните доставки на кобалт, използван за батерии за електрически автомобили. Статията хвърля светлина върху корумпираността на местните политици, ужасните условия на труд и щетите върху околната среда, но отбелязва и “упадъка” на Вашингтон на международната сцена.
Връзките между двете страни винаги са били много тесни. През втората световна война САЩ се обръщат към Конго, за да се снабдят с необходимия уран за направата на атомните бомби, хвърлени над Хирошима и Нагасаки.
Впоследствие похарчват десетки милиарди долари, за да защитят находищата на минерали в страната.
Поредица от грешни избори в началото на новия век обаче променя ситуацията. Американската компания “Фрийпорт-МакМоРан” (Freeport-McMoRan), която контролира конгоанските рудници, решава да заложи основно на петрол, похарчвайки 20 милиарда долара, за да купи две компании от сектора.
Когато цената на петрола се срива, групата потъва в дългове и през 2016 година е принудена да продаде най-голямата мина за кобалт в страната. Единствените потенциални купувачи са две китайски дружества, подкрепени с инвестиции от Пекин. Едното от тях придобива рудника за 2,5 милиарда долара.
Администрацията на президента Барак Обама си дава сметка, че кобалтът се превръща в основен ресурс в световната икономика и САЩ са на път да изостанат, но не разполага нито с възможността, нито с желанието да попречи на достъпа на Китай до сектора, отбелязва изданието. В този момент основните икономически ресурси и политически усилия на Вашингтон са насочени към войните в Афганистан и Ирак и операциите срещу “Ислямска държава”.
После в Белия дом пристига Доналд Тръмп с обещанието отново да възроди въглищата. Едва встъпил в длъжност, той анулира всички мерки за ускоряване на прехода към електрически автомобили, давайки допълнително предимство на Китай. В момента Пекин контролира 15 от 19 кобалтови рудника в Конго.
В средата на ноември сегашният президент на САЩ Джо Байдън призна при посещение на завод на “Дженерал мотърс” (General Motors) в Детройт, че Пекин печели състезанието при електрическите автомобили.
“Нещо се обърка по пътя. Китай е пред нас”, каза той, за да добави предизвикателно впоследствие, че нещата ще се променят.
Търсене на литий
Надеждите на САЩ да си върнат изгубеното зависят в голяма степен от това, което ще успеят да открият под пустинята на север от щата Невада. Според оценките в този район, известен като “Тaкър пас”, се намират най-големите резерви на литий в Северна Америка, пише френският в. “Монд”. Подобно на кобалта, литият е от огромно значение за енергийния преход.
Той се използва за вятърни турбини, соларни панели и най-вече за батерии за електрически автомобили. В момента половината от доставките на литий идват от Австралия, а останалата част – от Китай (17 процента), Чили (22 процента) и Аржентина (8 процента).
САЩ, които разполагат с около 10 процента от световните резерви, имат само един рудник в Силвър Пийк, близо до Невада, и добиват почти 5000 тона годишно. Това е незначително количество спрямо световното производство, равняващо се на 82 000 тона през 2020 година. Вашингтон изостава и в производството на литиевойонни батерии – в Китай са разположени 107 от общо 142 фабрики в света, а в САЩ – само девет, въпреки че страната е износител на електрически автомобили.
Байдън се опитва да обърне тенденцията. След като пое властта, той подписа два декрета. Единият предвижда до 2030 г. половината от продаваните нови автомобили в САЩ да са електрически, а другият цели да подобри управлението на литиевите залежи и да развие промишлеността за производство на батерии.
В тази връзка резервите в “Такър Пас” са от ключово значение. Според “Литиъм америкас” (Lithium Americas), компанията, която ще реализира проекта, след като влезе веднъж в режим на експлоатация, рудникът ще задоволява една четвърт от световното търсене на литий и ще осигури батерии за един милион електрически автомобила, посочва “Интернационале”.
Екоактивисти от Невада се противопоставят на проекта, убедени, че няма смисъл да се жертва незамърсена територия в името на екологичния преход. Според тях мината ще направи околните земи необитаеми за растения и ще застраши редица животни.
Освен това дейността по извличането на минералите може да замърси водите с опасни метали като арсен, антимон и уран, твърдят екозащитниците.
Автор: Галя Горнишка, БТА
Още от Built.bg
Коментар
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Водещите световни икономики искат да се конкурират с китайския проект “Нови пътища на коприната” или “Един пояс, един път”. С тази цел на провелата се миналата седмица среща на
05.28.2023
Коментар
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Група от десет страни членки на ЕС, започна нов опит за реформиране на подхода на блока към вземането на решения в областта на външната политика и политиката на сигурност
05.27.2023
Коментар
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
През първото тримесечие инвестициите в бизнес имоти спаднаха рязко на повечето пазари в региона ЕМЕА – Европа, Близкия изток и Африка, продължавайки тенденцията от края на 2022 г. Въпреки
05.26.2023
Създателите
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Реставрацията на видинската Синагога приключва през септември
Възстановяват автентичния вид на уникалното старопиталище на Пенчо Семов в Габрово
Коментари и анализи
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
И токът у нас днес струва… 0 лева
Built Анализ: Очаква ни рекордна година в туризма
Г-7: Среща, фокусирана върху санкциите срещу Русия и борбата с практиките на Китай за “икономическа принуда”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Откриха зала “Арена Бургас”
Шишков ще възложи проучване за изграждането на скоростен път или магистрала от ГКПП “Маказа“ до магистрала „Марица“
Иван Шишков няма притеснения за изпълнението на проектите по оперативна програма “Региони в растеж”
Йорданка Фандъкова: За некачествени ремонти не плащаме
Архитектура
Промяна на британската колониална архитектура: Новата сграда на индийския парламент
арх. Владимир Милков: Няма промени в цените на услугите, предлагани от българските проектанти
Градска среда и Урбанизъм
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
В три столични квартала гражданите ще могат да ползват обществен транспорт по заявка
ТПС: Еврейската общност в град Хеброн е на прага да положи основите на 31 нови жилищни сгради в квартал “Езекия”
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Планираните от ЕС ограничения за автомобилните емисии се сблъскват с отпор от осем страни членки
Представят проучване на над 2000 сгради в София за производство на електричество от възобновяеми източници
Започна реконструкцията и модернизацията и доизграждане на СГПСОВ „Кубратово“
Войната в Украйна
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Зеленски пристигна на изненадващо посещение в Париж
Борел: Русия вече загуби войната, Украйна още не е спечелила
Built.bg Podcast
Последвайте ни