Анализ: Битката за енергийните ресурси едва започва
20.01.2022
Начинът, по който преходът към възобновяеми енергийни източници ще промени геополитическия ред, е сред най-интересните аспекти на трансформацията. Всъщност, промените вече са започнали.
Подобно разместване настъпи след появата на изкопаемите горива, които през по-голямата част от миналия век обуславяха отношенията между страните. По същия начин сега битката за ресурсите, необходими за намаляване на емисиите въглероден диоксид, ще излъчи победители и победени и вероятно ще наруши някои от съществуващите баланси, пише италианското издание “Интернационале”.
Като цяло анализаторите са склонни да смятат, че страните, които са изградили външната си политика върху продажбата на петрол и природен газ, ще загубят позиции на международната сцена за сметка на тези, които разполагат с необходимите за енергийния преход суровини и успелите да се възползват от тях.
По-добре би било обаче да не се правят прибързани оценки, тъй като по-нататъшното развитие ще зависи от серия фактори, които в момента трудно могат да бъдат предвидени, препоръчва американското списание “Форин афеърс”. Сред тях са промените във веригите за доставки, въвеждането на нови технологии, откриването на нови залежи. Не бива да се забравя също така, че този процес ще бъде много дълъг.
Така наречените петролни страни ще имат период на положително развитие, преди да започне упадъкът им, тъй като първоначално изкопаемите горива “ще съжителстват” с възобновяемите източници, осoбено за да осигурят растежа на развиващите се страни.
Освен това е много вероятно свят, уповаващ се на възобновяемите източници, да бъде по-стабилен и по-сигурен от сегашния, твърдят привържениците на чистата енергия. Периодът на преход през следващите 30 години ще бъде белязан от безпрецедентни сътресения в глобалния баланс, в динамиката на властта и в състоянието на отделните страни.
Идеалният партньор
Сблъсъкът между големите сили за контрола върху необходимите ресурси, които са нужни, за да се развият и започнат да функционират чистите технологии, вече започна и, както изглежда, САЩ не са са в добра позиция.
Вестник “Ню Йорк таймс” публикува обширен обзор за Демократична република Конго, от която в момента идват половината от световните доставки на кобалт, използван за батерии за електрически автомобили. Статията хвърля светлина върху корумпираността на местните политици, ужасните условия на труд и щетите върху околната среда, но отбелязва и “упадъка” на Вашингтон на международната сцена.
Връзките между двете страни винаги са били много тесни. През втората световна война САЩ се обръщат към Конго, за да се снабдят с необходимия уран за направата на атомните бомби, хвърлени над Хирошима и Нагасаки.
Впоследствие похарчват десетки милиарди долари, за да защитят находищата на минерали в страната.
Поредица от грешни избори в началото на новия век обаче променя ситуацията. Американската компания “Фрийпорт-МакМоРан” (Freeport-McMoRan), която контролира конгоанските рудници, решава да заложи основно на петрол, похарчвайки 20 милиарда долара, за да купи две компании от сектора.
Когато цената на петрола се срива, групата потъва в дългове и през 2016 година е принудена да продаде най-голямата мина за кобалт в страната. Единствените потенциални купувачи са две китайски дружества, подкрепени с инвестиции от Пекин. Едното от тях придобива рудника за 2,5 милиарда долара.
Администрацията на президента Барак Обама си дава сметка, че кобалтът се превръща в основен ресурс в световната икономика и САЩ са на път да изостанат, но не разполага нито с възможността, нито с желанието да попречи на достъпа на Китай до сектора, отбелязва изданието. В този момент основните икономически ресурси и политически усилия на Вашингтон са насочени към войните в Афганистан и Ирак и операциите срещу “Ислямска държава”.
После в Белия дом пристига Доналд Тръмп с обещанието отново да възроди въглищата. Едва встъпил в длъжност, той анулира всички мерки за ускоряване на прехода към електрически автомобили, давайки допълнително предимство на Китай. В момента Пекин контролира 15 от 19 кобалтови рудника в Конго.
В средата на ноември сегашният президент на САЩ Джо Байдън призна при посещение на завод на “Дженерал мотърс” (General Motors) в Детройт, че Пекин печели състезанието при електрическите автомобили.
“Нещо се обърка по пътя. Китай е пред нас”, каза той, за да добави предизвикателно впоследствие, че нещата ще се променят.
Търсене на литий
Надеждите на САЩ да си върнат изгубеното зависят в голяма степен от това, което ще успеят да открият под пустинята на север от щата Невада. Според оценките в този район, известен като “Тaкър пас”, се намират най-големите резерви на литий в Северна Америка, пише френският в. “Монд”. Подобно на кобалта, литият е от огромно значение за енергийния преход.
Той се използва за вятърни турбини, соларни панели и най-вече за батерии за електрически автомобили. В момента половината от доставките на литий идват от Австралия, а останалата част – от Китай (17 процента), Чили (22 процента) и Аржентина (8 процента).
САЩ, които разполагат с около 10 процента от световните резерви, имат само един рудник в Силвър Пийк, близо до Невада, и добиват почти 5000 тона годишно. Това е незначително количество спрямо световното производство, равняващо се на 82 000 тона през 2020 година. Вашингтон изостава и в производството на литиевойонни батерии – в Китай са разположени 107 от общо 142 фабрики в света, а в САЩ – само девет, въпреки че страната е износител на електрически автомобили.
Байдън се опитва да обърне тенденцията. След като пое властта, той подписа два декрета. Единият предвижда до 2030 г. половината от продаваните нови автомобили в САЩ да са електрически, а другият цели да подобри управлението на литиевите залежи и да развие промишлеността за производство на батерии.
В тази връзка резервите в “Такър Пас” са от ключово значение. Според “Литиъм америкас” (Lithium Americas), компанията, която ще реализира проекта, след като влезе веднъж в режим на експлоатация, рудникът ще задоволява една четвърт от световното търсене на литий и ще осигури батерии за един милион електрически автомобила, посочва “Интернационале”.
www.lithiumamericas.com
Екоактивисти от Невада се противопоставят на проекта, убедени, че няма смисъл да се жертва незамърсена територия в името на екологичния преход. Според тях мината ще направи околните земи необитаеми за растения и ще застраши редица животни.
Освен това дейността по извличането на минералите може да замърси водите с опасни метали като арсен, антимон и уран, твърдят екозащитниците.
Защо това лято се превръща в изпитание за пътуващите със самолет?
Хиляди отменени полети поради стачки на служителите на някои авиокомпании, дълги опашки от пътници на основните летища в Европа поради липсата на достатъчно персонал – всичко това създава истински
Западната преса коментира падането на кабинета “Петков”
Българското правителство, избрано с труд през 2021 г., падна на 22 юни след вот на недоверие, гласуван от опозицията. За страната се очертава период на нестабилност, пише в коментар
Какво следва след свиването на руските газови доставки за Европа?
Какво се случи? Русия намали миналата седмица доставките на газ за пет страни от ЕС, включително Германия – най-голямата икономика в 27-членния блок, която е и силно зависима от
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар
Анализ: Битката за енергийните ресурси едва започва
Начинът, по който преходът към възобновяеми енергийни източници ще промени геополитическия ред, е сред най-интересните аспекти на трансформацията. Всъщност, промените вече са започнали.
Подобно разместване настъпи след появата на изкопаемите горива, които през по-голямата част от миналия век обуславяха отношенията между страните. По същия начин сега битката за ресурсите, необходими за намаляване на емисиите въглероден диоксид, ще излъчи победители и победени и вероятно ще наруши някои от съществуващите баланси, пише италианското издание “Интернационале”.
Като цяло анализаторите са склонни да смятат, че страните, които са изградили външната си политика върху продажбата на петрол и природен газ, ще загубят позиции на международната сцена за сметка на тези, които разполагат с необходимите за енергийния преход суровини и успелите да се възползват от тях.
По-добре би било обаче да не се правят прибързани оценки, тъй като по-нататъшното развитие ще зависи от серия фактори, които в момента трудно могат да бъдат предвидени, препоръчва американското списание “Форин афеърс”. Сред тях са промените във веригите за доставки, въвеждането на нови технологии, откриването на нови залежи. Не бива да се забравя също така, че този процес ще бъде много дълъг.
Така наречените петролни страни ще имат период на положително развитие, преди да започне упадъкът им, тъй като първоначално изкопаемите горива “ще съжителстват” с възобновяемите източници, осoбено за да осигурят растежа на развиващите се страни.
Освен това е много вероятно свят, уповаващ се на възобновяемите източници, да бъде по-стабилен и по-сигурен от сегашния, твърдят привържениците на чистата енергия. Периодът на преход през следващите 30 години ще бъде белязан от безпрецедентни сътресения в глобалния баланс, в динамиката на властта и в състоянието на отделните страни.
Идеалният партньор
Сблъсъкът между големите сили за контрола върху необходимите ресурси, които са нужни, за да се развият и започнат да функционират чистите технологии, вече започна и, както изглежда, САЩ не са са в добра позиция.
Вестник “Ню Йорк таймс” публикува обширен обзор за Демократична република Конго, от която в момента идват половината от световните доставки на кобалт, използван за батерии за електрически автомобили. Статията хвърля светлина върху корумпираността на местните политици, ужасните условия на труд и щетите върху околната среда, но отбелязва и “упадъка” на Вашингтон на международната сцена.
Връзките между двете страни винаги са били много тесни. През втората световна война САЩ се обръщат към Конго, за да се снабдят с необходимия уран за направата на атомните бомби, хвърлени над Хирошима и Нагасаки.
Впоследствие похарчват десетки милиарди долари, за да защитят находищата на минерали в страната.
Поредица от грешни избори в началото на новия век обаче променя ситуацията. Американската компания “Фрийпорт-МакМоРан” (Freeport-McMoRan), която контролира конгоанските рудници, решава да заложи основно на петрол, похарчвайки 20 милиарда долара, за да купи две компании от сектора.
Когато цената на петрола се срива, групата потъва в дългове и през 2016 година е принудена да продаде най-голямата мина за кобалт в страната. Единствените потенциални купувачи са две китайски дружества, подкрепени с инвестиции от Пекин. Едното от тях придобива рудника за 2,5 милиарда долара.
Администрацията на президента Барак Обама си дава сметка, че кобалтът се превръща в основен ресурс в световната икономика и САЩ са на път да изостанат, но не разполага нито с възможността, нито с желанието да попречи на достъпа на Китай до сектора, отбелязва изданието. В този момент основните икономически ресурси и политически усилия на Вашингтон са насочени към войните в Афганистан и Ирак и операциите срещу “Ислямска държава”.
После в Белия дом пристига Доналд Тръмп с обещанието отново да възроди въглищата. Едва встъпил в длъжност, той анулира всички мерки за ускоряване на прехода към електрически автомобили, давайки допълнително предимство на Китай. В момента Пекин контролира 15 от 19 кобалтови рудника в Конго.
В средата на ноември сегашният президент на САЩ Джо Байдън призна при посещение на завод на “Дженерал мотърс” (General Motors) в Детройт, че Пекин печели състезанието при електрическите автомобили.
“Нещо се обърка по пътя. Китай е пред нас”, каза той, за да добави предизвикателно впоследствие, че нещата ще се променят.
Търсене на литий
Надеждите на САЩ да си върнат изгубеното зависят в голяма степен от това, което ще успеят да открият под пустинята на север от щата Невада. Според оценките в този район, известен като “Тaкър пас”, се намират най-големите резерви на литий в Северна Америка, пише френският в. “Монд”. Подобно на кобалта, литият е от огромно значение за енергийния преход.
Той се използва за вятърни турбини, соларни панели и най-вече за батерии за електрически автомобили. В момента половината от доставките на литий идват от Австралия, а останалата част – от Китай (17 процента), Чили (22 процента) и Аржентина (8 процента).
САЩ, които разполагат с около 10 процента от световните резерви, имат само един рудник в Силвър Пийк, близо до Невада, и добиват почти 5000 тона годишно. Това е незначително количество спрямо световното производство, равняващо се на 82 000 тона през 2020 година. Вашингтон изостава и в производството на литиевойонни батерии – в Китай са разположени 107 от общо 142 фабрики в света, а в САЩ – само девет, въпреки че страната е износител на електрически автомобили.
Байдън се опитва да обърне тенденцията. След като пое властта, той подписа два декрета. Единият предвижда до 2030 г. половината от продаваните нови автомобили в САЩ да са електрически, а другият цели да подобри управлението на литиевите залежи и да развие промишлеността за производство на батерии.
В тази връзка резервите в “Такър Пас” са от ключово значение. Според “Литиъм америкас” (Lithium Americas), компанията, която ще реализира проекта, след като влезе веднъж в режим на експлоатация, рудникът ще задоволява една четвърт от световното търсене на литий и ще осигури батерии за един милион електрически автомобила, посочва “Интернационале”.
Екоактивисти от Невада се противопоставят на проекта, убедени, че няма смисъл да се жертва незамърсена територия в името на екологичния преход. Според тях мината ще направи околните земи необитаеми за растения и ще застраши редица животни.
Освен това дейността по извличането на минералите може да замърси водите с опасни метали като арсен, антимон и уран, твърдят екозащитниците.
Автор: Галя Горнишка, БТА
Още от Built.bg
Коментар
Защо това лято се превръща в изпитание за пътуващите със самолет?
Хиляди отменени полети поради стачки на служителите на някои авиокомпании, дълги опашки от пътници на основните летища в Европа поради липсата на достатъчно персонал – всичко това създава истински
06.25.2022
Коментар, Новини
Западната преса коментира падането на кабинета “Петков”
Българското правителство, избрано с труд през 2021 г., падна на 22 юни след вот на недоверие, гласуван от опозицията. За страната се очертава период на нестабилност, пише в коментар
06.23.2022
икономика, Коментар
Какво следва след свиването на руските газови доставки за Европа?
Какво се случи? Русия намали миналата седмица доставките на газ за пет страни от ЕС, включително Германия – най-голямата икономика в 27-членния блок, която е и силно зависима от
06.22.2022
Войната в Украйна
Повече от 150 културни обекта са повредени или унищожени по време на войната в Украйна
Хиляди милионери се опитват да напуснат Русия, по данни на британското разузнаване
Зеленски: Русия е хвърлила око на “обширна зона от Варшава до София”
Макрон, Олаф Шолц и Марио Драги пристигнаха в Киев
Никой не знае колко ще продължи войната, каза Зеленски
Руският “Макдоналдс” – “Вкусно – и точка”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Последвайте ни
Най-споделяното от Built.bg
Коментари и анализи
Защо това лято се превръща в изпитание за пътуващите със самолет?
Западната преса коментира падането на кабинета “Петков”
Какво следва след свиването на руските газови доставки за Европа?
Асошиейтед прес: Българският премиер призова за подкрепа преди вота на недоверие
Историята на вота на недоверие в съвременната българска политика
Ремонтът на Дунав мост може да започне най-рано през октомври
Инфраструктура
Бангладеш откри най-дългия си мост
Второкласните пътища ще се таксуват с тол такса от 1 юли
Постигнато е разбирателство за облекчаване на трафика между България и Румъния
АМ “Струма”: Ще спре ли скоростта на икономиката ни, ако строежът и бъде отложен
Архитектура
Арх. Дора Иванова: Дейностите по стабилизирането на стенните мозайки на паметника Бузлуджа са успешни
Българските стадиони в Африка
Създателите
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Поглед в миналото: Как са изглеждали морските ни курорти?
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Градска среда и Урбанизъм
АДФИ установи нарушения в обществената поръчка на Столична община за уличното осветление
Възстановяват къпалнята “Мария Луиза” в Борисовата градина
Заем от Европейската инвестиционна банка на стойност 50 млн. евро предстои да одобри Столичният общински съвет
Oбщинският съветник Борис Бонев днес внася в СОС доклад за развитие на градското земеделие
Бохемски истории
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Бохемски истории: Княжеската гробница
Бохемски истории: Народната книгохранителница
Be Green
Българска иновация за компресиране на отпадъци намалява въглеродния отпечатък на компаниите
България с най-голям ръст на въглеродните емисии от изкопаеми горива в ЕС през 2021 година
Съветът на ЕС препоръчва България да намали зависимостта от изкопаемите горива и да повиши свързаността си със съседните газопреносни мрежи
Built.bg Podcast
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Йото, който гледаше Чернобил” и ненаучените тежки уроци от миналото