Бюлетин

АПИ ще обжалва решенията на министъра на околната среда и водите от 1 август за автомагистрала “Струма”

Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) ще обжалва решенията на министъра на околната среда и водите Борислав Сандов от 1 август 2022 г., свързани с реализацията на автомагистрала “Струма” през Кресненското дефиле – лот 3.2, съобщиха от пресцентъра на АПИ.

Решението, с което е одобрено осъществяването на АМ “Струма” лот 3.2, е издадено от министъра на околната среда и водите по съответния законоустановен ред. От тогава до момента АПИ работи в тясно сътрудничество с всички държавни институции, имащи отношение към проекта, тъй като за успешното реализиране на сложен стратегически инфраструктурен обект на държавата, каквато е отсечката между Крупник и Кресна, е от значение експертизата на специалисти от различни направления.

За участъка лот 3.2 на АМ “Струма” е одобрен вариант “Източен Г10,50” по прединвестиционно проучване от 2016 г. Той предвижда дясното платно в посока Кулата да е по съществуващия път в дефилето, който ще се рехабилитира, а лявото платно в посока София, с габарит 10,50, да е в източна посока от дефилето.

Решаващо предимство на “Източен вариант Г10.50” е еднопосочното движение на превозни средства, което съществено ще намали трафика в дефилето и риска от инциденти. Предприеманите мерки за опазване на човешкия живот, както и на животински видове в района ще подобрят значително настоящата ситуация, отбелязват от пътната агенция.

Друго предимство на този вариант е значителната гъвкавост при експлоатацията на участъка, каквато в момента липсва. В случай на инциденти, аварии, природни бедствия или други събития, засягащи едното платно, движението ще може да бъде веднага пренасочено по другото. Това ще позволи бърза и безопасна реакция на институциите, както и ще намали затрудненията и забавянията на трафика през това време.

Още от Built.bg:  ББК "Пътища" апелира спешно държавата да се съобрази с решението на Конституционния съд
Кресненско дефиле

В становището на МОСВ за съгласуване на екологичната оценка на програма “Транспортна свързаност” 2021-2027 г., по която е предвидено да се изпълнява инфраструктурния обект, са определени мерки и условия при прилагането на програмата за проекта лот 3.2 на АМ “Струма”. Условията изискват извършването на допълнителна оценка на алтернативите и възможностите за строителството на две трасета на лот 3.2 на магистралата, включително по отношение на специфичните природозащитни цели и мерките за защитените зони “Кресна – Илинденци” и “Кресна” при стриктно изпълнение на препоръките на Европейската комисия (ЕК).

За да се направи тази допълнителна оценка целите на двете защитени зони, засегнати от проекта, трябва да се определят и приемат от МОСВ. За съжаление повече от две години те не са одобрени от екоминистерството и това възпрепятства АПИ да направи допълнителен анализ, за да се отговори на препоръките на ЕК по апликационната форма на проекта. Не може да се изпълнят и ангажиментите, поети пред ЕК за изпълнение на мерките за запазване на биоразнообразието, предвид постановено от МОСВ решение от 1 август 2022 г.

В полученото писмо на 27 юли 2022 г. от ЕК ясно се посочва, че на практика определянето на специфичните консервационни цели за засегнатите от проекта защитени зони е основното, което България следва да направи. Посочва се, че след като целите бъдат определени и приети, следва да се ревизира оценката за съвместимост на проекта спрямо тях.

АПИ не е спирала да полага усилия за усъвършенстване и доработване на проектната документация, за да отговори на всички препоръки на ЕК. Не е спирала да търси диалог с всички заинтересовани страни за намирането на консенсусни решения проекта да се реализира по най-екологодопустимия начин, в съответствие с изискванията на европейското и националното законодателство, се посочва още в съобщението на пътната агенция.

Още от Built.bg:  Столичният общински съвет реши да не бъдат възстановени нощните автобусни линии в София

Вчера бившият вицепремиер по климатичните политики и министър на околната среда и водите Борислав Сандов обяви в профила си във Фейсбук, че е спрял изпълнението на проекти в Кресненското дефиле след получено на 27 юли писмо от службите на Европейската комисия.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Built.bg Podcast

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам