Бюлетин

Аспаруховият мост във Варна се нуждае от спешен ремонт

Част от носещите колони на Аспаруховия мост във Варна имат нужда от ремонт, защото се е оголила арматурата, която е ръждясала, съобщава БНТ.

Мостът е най-важния инфраструктурен обект във Варна, който вързва кварталите “Аспарухово” и “Галата” с центъра на града. Той е и връзката на Варна с първокласния път за Бургас, като първите 5 км от него представляват недостроената магистрала “Черно море”.

Снимка: АПИ

Геодезистът Добри Добрев  е участвал в ремонта на пътната част от моста преди 15 години и е направил още тогава предписание за ремонт на колонадата. Той сигнализира, че Аспаруховият мост има 76 носещи колони, но на някои места бетонната обшивка е паднала и добавя:

Колоните не са компрометирани, тъй като пукнатините са само повърхностни, но те откриват арматурата, тя е изложена на влагата и виждаме, че по нея има ръжда. Трябва да се направи нещо, за да се покрие.

Външният слой на колоните е много тънък – до два сантиметра, на други места въобще го няма, а покритието трябва да е поне 4 см, допълни Добрев. Той подчертава, че съоръжението засега е безопасно за ползване, но трябва да се вземат мерки.

Аспарухов мост, снимка: АПИ

Припомняме, че в средата на миналата година се наложи ремонт на платното от кв. „Аспарухово“ към центъра на града, поради нарушена бетонова настилка около дилатационна фуга. Тази част от съоръжението бе ремонтирана 5 години по-рано за общо 7 млн. лв., когато и започна обновяването на моста.

Преди дни излезе и друга обезпокоителна информация относно Аспаруховия мост и неговата изправност. След разследване на „Дневник“ стана ясно, че мостът е предизвестено препятствие по проект за 435 млн. лв.

Още от Built.bg:  Николай Събев: Изваждаме железниците от килера на българската икономика

Става дума за изпълнението на проектът за удълбочаване на плавателните канали в Пристанище Варна на стойност над 400 млн. лв., който е започнал още през пролетта на 2020 г. и продължава до момента.

Аспарухов мост, снимка: АПИ

Твърденията, че удълбочаването на плавателния канал под Аспарухов мост във Варна може да компрометира основите на съоръжението, да го направи неустойчиво и дори да го разруши, били несериозни. Това каза бившият транспортен министър в последния кабинет на ГЕРБ Росен Желязков по време на участието си в телевизионно предаване. Документи, предоставени на “Дневник” по Закона за достъп до обществена информация, обаче показват точно обратното. Плавателният канал не може да бъде удълбочен до планираните 14.5 м преди изграждането на бетонна стена, която да стабилизира основите на моста, е записано в тях.

На 6 януари т.г., по време на първия си блицконтрол в ресорната комисия на Народното събрание министърът на транспорта Николай Събев потвърди многократно споделяното мнение на експерти, че удълбочаването е невъзможно в три точки от проекта. Една от тях е именно Аспарухов мост.

Действително има въпроси около устойчивостта на Аспарухов мост, потвърди пред депутатите Събев. По тази причина щяло да бъде предприето съвместно обследване с Министерството на регионалното развитие и благоустройството преди работата по удълбочаването на пристанището да продължи.

Николай Събев, снимка: БТА

Освен това според новия министър на транспорта проблем пред проекта за удълбочаването била и законосъобразността му.

Резултати от разследване на “Дневник” още през лятото на 2020 г. показаха, че след като е получило поръчката за изпълнение на проекта, с нов договор държавното дружество “Транспортно строителство и възстановяване” е прехвърлило същинските дейности по реализацията му без обществена поръчка на руската компания “Гидрострой”.

Още от Built.bg:  Караджов: Регионалната комисия ясно показа, че дефицитът от 3,1 млрд. лева е заварен

“Не съм наясно на кого е прехвърлено, наемани са единствено драгажни кораби, с които България не разполага, каза миналата неделя Росен Желязков. Това е удълбочаване, което се прави (за първи път) от 1970 г. насам. Не е редно да се купува техника, която да се използва веднъж на 40 години”, каза още бившият транспортен министър.

Според новия транспортен министър Николай Събев заради констатирани нарушения по процедурата за възлагане на удълбочаването, резултатите от извършената проверка по проекта са били окомплектовани и би трябвало да са изпратени “за незабавно следствие” до министъра на вътрешните работи Бойко Рашков.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам