Азовско море – море със символична стойност насред руско-украинската война
Под сивата пелена на проливния дъжд пристанищният град Таганрог в Югозападна Русия, който обикновено е оживен, сега е застинал. Азовско море, което обикновено е спокойно, се превърна във важен залог във войната на Русия в Украйна.
Само един кран се движи, и то бавно, над огромна купчина с въглища, които вероятно идват от съседен Донбас. Пристанището е преустановило работа по нареждане на властите, както и повечето летища в Югозападна Русия, близо до границата с Украйна.
Над района прелитат военни хеликоптери и самолети, спускат се ниско над градовете и пътищата, които водят към границата.
От тази граница, през която сега не може да се минава, се чуват далечните взривове в Мариупол, основното украинско пристанище на Югоизточна Украйна, където живеят близо половин милион души, обсадени от руските сили.
Снимка: БТА/AP
От началото на руската офанзива на 24 февруари мощни експлозии разтърсват града. Крайбрежието на това не много дълбоко море, което през зимата понякога замръзва, сега са ключово значение. Мариупол е разположен между руските войски, които идват от анексирания от Москва Крим, намиращ се западно от украинския град, и проруските сепаратистки сили в региона на Донецк на изток.
Ако Русия успее да превземе Мариупол и околностите му, тя ще получи пълен контрол над Азовско море, което е свързано с Черно море, и то ще стане вътрешно за Русия.
“На практика Русия вече контролира това море, като вземем предвид, че контролира единствения вход в него, Керченския проток”, казва Игор Деланое, заместник-директор на Френско-руския център за наблюдение и специалист по руския флот.
Според него теорията за “териториалния континуитет”, която Русия цели да създаде между Крим и сепаратистките територии в Източна Украйна (които наскоро бяха признати за независими от Владимир Путин), съществува от 2014 г., когато полуостров Крим бе анексиран от Москва.
“Териториален континуитет”
Русия започна тогава строежа на моста, който от май 2018 г. преминава над Керченския проток и свързва Кримския полуостров с Русия и огражда по този начин Азовско море.
Напрежението се засили. В края на 2018 г. руският флот откри огън по три украински военни кораба, които се опитваха да стигнат до Мариупол през Керченския проток, и ги залови. НАТО безуспешно се опитва да гарантира “свободния достъп” до украинските пристанища на Азовско море.
Исканията на НАТО в това море, което Русия смята за свое, и присъствието на кораби на алианса в Черно море изключително ядосват Москва.
Ако Русия обаче де факто контролира Азовско море, защо й е необходимо да овладява и украинския му бряг?
“Това са символи. Във всичко, което се случва, всъщност има символика. Рационалните съображения са все по-малко. Целта е да се покаже, че Русия е велика сила. Украйна е последното място, на което това е възможно”, казва Алексей Малашенко, научен ръководител на Институт за диалог между цивилизациите.
Снимка: БТА/AP
Ако Русия успее да установи контрол върху Азовско море, “тя вече няма да трябва да се отчита пред някого, ще може да разположи там, каквото си пожелае – ядрени подводници например”, изтъква експертът.
Понастоящем местната и световната икономика страдат от ситуацията в Азовско море.
До 2017 г., от когато датира последната достъпна статистика и три години след анексията на Крим, пристанището на Таганрог е отчело, че над една четвърт от износа му отива в Украйна и над половината от вноса му идва от Украйна.
Съгласно съобщение на руските морски власти от понеделник над 40 кораба чакат да влязат в Азовско море.
По всички руски пристанища на Азовско море са блокирани над 170 кораба. Част от тях превозват зърно. Тяхното блокиране се отразява на световната цена на зърнените култури, тъй като Украйна и Югозападна Русия са два от основните производители.
“Корабоплаването е временно преустановено до второ нареждане“, казват само руските морски власти, като поясняват, че става дума за “антитерористични мерки във водите на Азовско море“.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Азовско море – море със символична стойност насред руско-украинската война
Под сивата пелена на проливния дъжд пристанищният град Таганрог в Югозападна Русия, който обикновено е оживен, сега е застинал. Азовско море, което обикновено е спокойно, се превърна във важен залог във войната на Русия в Украйна.
Само един кран се движи, и то бавно, над огромна купчина с въглища, които вероятно идват от съседен Донбас. Пристанището е преустановило работа по нареждане на властите, както и повечето летища в Югозападна Русия, близо до границата с Украйна.
Над района прелитат военни хеликоптери и самолети, спускат се ниско над градовете и пътищата, които водят към границата.
От тази граница, през която сега не може да се минава, се чуват далечните взривове в Мариупол, основното украинско пристанище на Югоизточна Украйна, където живеят близо половин милион души, обсадени от руските сили.
От началото на руската офанзива на 24 февруари мощни експлозии разтърсват града. Крайбрежието на това не много дълбоко море, което през зимата понякога замръзва, сега са ключово значение. Мариупол е разположен между руските войски, които идват от анексирания от Москва Крим, намиращ се западно от украинския град, и проруските сепаратистки сили в региона на Донецк на изток.
Ако Русия успее да превземе Мариупол и околностите му, тя ще получи пълен контрол над Азовско море, което е свързано с Черно море, и то ще стане вътрешно за Русия.
“На практика Русия вече контролира това море, като вземем предвид, че контролира единствения вход в него, Керченския проток”, казва Игор Деланое, заместник-директор на Френско-руския център за наблюдение и специалист по руския флот.
Според него теорията за “териториалния континуитет”, която Русия цели да създаде между Крим и сепаратистките територии в Източна Украйна (които наскоро бяха признати за независими от Владимир Путин), съществува от 2014 г., когато полуостров Крим бе анексиран от Москва.
“Териториален континуитет”
Русия започна тогава строежа на моста, който от май 2018 г. преминава над Керченския проток и свързва Кримския полуостров с Русия и огражда по този начин Азовско море.
Напрежението се засили. В края на 2018 г. руският флот откри огън по три украински военни кораба, които се опитваха да стигнат до Мариупол през Керченския проток, и ги залови. НАТО безуспешно се опитва да гарантира “свободния достъп” до украинските пристанища на Азовско море.
Исканията на НАТО в това море, което Русия смята за свое, и присъствието на кораби на алианса в Черно море изключително ядосват Москва.
Ако Русия обаче де факто контролира Азовско море, защо й е необходимо да овладява и украинския му бряг?
“Това са символи. Във всичко, което се случва, всъщност има символика. Рационалните съображения са все по-малко. Целта е да се покаже, че Русия е велика сила. Украйна е последното място, на което това е възможно”, казва Алексей Малашенко, научен ръководител на Институт за диалог между цивилизациите.
Ако Русия успее да установи контрол върху Азовско море, “тя вече няма да трябва да се отчита пред някого, ще може да разположи там, каквото си пожелае – ядрени подводници например”, изтъква експертът.
Понастоящем местната и световната икономика страдат от ситуацията в Азовско море.
До 2017 г., от когато датира последната достъпна статистика и три години след анексията на Крим, пристанището на Таганрог е отчело, че над една четвърт от износа му отива в Украйна и над половината от вноса му идва от Украйна.
Съгласно съобщение на руските морски власти от понеделник над 40 кораба чакат да влязат в Азовско море.
По всички руски пристанища на Азовско море са блокирани над 170 кораба. Част от тях превозват зърно. Тяхното блокиране се отразява на световната цена на зърнените култури, тъй като Украйна и Югозападна Русия са два от основните производители.
“Корабоплаването е временно преустановено до второ нареждане“, казват само руските морски власти, като поясняват, че става дума за “антитерористични мерки във водите на Азовско море“.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Инфраструктура, Новини
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
07.29.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни