Азовско море – море със символична стойност насред руско-украинската война
02.03.2022
Под сивата пелена на проливния дъжд пристанищният град Таганрог в Югозападна Русия, който обикновено е оживен, сега е застинал. Азовско море, което обикновено е спокойно, се превърна във важен залог във войната на Русия в Украйна.
Само един кран се движи, и то бавно, над огромна купчина с въглища, които вероятно идват от съседен Донбас. Пристанището е преустановило работа по нареждане на властите, както и повечето летища в Югозападна Русия, близо до границата с Украйна.
Над района прелитат военни хеликоптери и самолети, спускат се ниско над градовете и пътищата, които водят към границата.
От тази граница, през която сега не може да се минава, се чуват далечните взривове в Мариупол, основното украинско пристанище на Югоизточна Украйна, където живеят близо половин милион души, обсадени от руските сили.
Снимка: БТА/AP
От началото на руската офанзива на 24 февруари мощни експлозии разтърсват града. Крайбрежието на това не много дълбоко море, което през зимата понякога замръзва, сега са ключово значение. Мариупол е разположен между руските войски, които идват от анексирания от Москва Крим, намиращ се западно от украинския град, и проруските сепаратистки сили в региона на Донецк на изток.
Ако Русия успее да превземе Мариупол и околностите му, тя ще получи пълен контрол над Азовско море, което е свързано с Черно море, и то ще стане вътрешно за Русия.
“На практика Русия вече контролира това море, като вземем предвид, че контролира единствения вход в него, Керченския проток”, казва Игор Деланое, заместник-директор на Френско-руския център за наблюдение и специалист по руския флот.
Според него теорията за “териториалния континуитет”, която Русия цели да създаде между Крим и сепаратистките територии в Източна Украйна (които наскоро бяха признати за независими от Владимир Путин), съществува от 2014 г., когато полуостров Крим бе анексиран от Москва.
Русия започна тогава строежа на моста, който от май 2018 г. преминава над Керченския проток и свързва Кримския полуостров с Русия и огражда по този начин Азовско море.
Напрежението се засили. В края на 2018 г. руският флот откри огън по три украински военни кораба, които се опитваха да стигнат до Мариупол през Керченския проток, и ги залови. НАТО безуспешно се опитва да гарантира “свободния достъп” до украинските пристанища на Азовско море.
Исканията на НАТО в това море, което Русия смята за свое, и присъствието на кораби на алианса в Черно море изключително ядосват Москва.
Ако Русия обаче де факто контролира Азовско море, защо й е необходимо да овладява и украинския му бряг?
“Това са символи. Във всичко, което се случва, всъщност има символика. Рационалните съображения са все по-малко. Целта е да се покаже, че Русия е велика сила. Украйна е последното място, на което това е възможно”, казва Алексей Малашенко, научен ръководител на Институт за диалог между цивилизациите.
Снимка: БТА/AP
Ако Русия успее да установи контрол върху Азовско море, “тя вече няма да трябва да се отчита пред някого, ще може да разположи там, каквото си пожелае – ядрени подводници например”, изтъква експертът.
Понастоящем местната и световната икономика страдат от ситуацията в Азовско море.
До 2017 г., от когато датира последната достъпна статистика и три години след анексията на Крим, пристанището на Таганрог е отчело, че над една четвърт от износа му отива в Украйна и над половината от вноса му идва от Украйна.
Съгласно съобщение на руските морски власти от понеделник над 40 кораба чакат да влязат в Азовско море.
По всички руски пристанища на Азовско море са блокирани над 170 кораба. Част от тях превозват зърно. Тяхното блокиране се отразява на световната цена на зърнените култури, тъй като Украйна и Югозападна Русия са два от основните производители.
“Корабоплаването е временно преустановено до второ нареждане“, казват само руските морски власти, като поясняват, че става дума за “антитерористични мерки във водите на Азовско море“.
Българска иновация за компресиране на отпадъци намалява въглеродния отпечатък на компаниите
Българска иновация, дело на “Авто Инженеринг Холдинг Груп” в партньорство с Технически университет – София, финансирана по Националния иновационен фонд, менажиран от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и
България с най-голям ръст на въглеродните емисии от изкопаеми горива в ЕС през 2021 година
През 2021 г. емисиите въглероден диоксид (CO2) от изгарянето на изкопаеми горива в Европейския съюз са се увеличили с 6,3 на сто спрямо предходната година. Това сочат най-новите данни
Кирил Петков пред “Гардиън”: Страхувам се, че България ще смекчи позицията си към Русия
Премиерът в оставка Кирил Петков заявява пред в. “Гардиън”, че проблемите за неговата коалиция са два: корупционните интереси и проруското влияние в България, които, според него, са “обединили сили”,
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Азовско море – море със символична стойност насред руско-украинската война
Под сивата пелена на проливния дъжд пристанищният град Таганрог в Югозападна Русия, който обикновено е оживен, сега е застинал. Азовско море, което обикновено е спокойно, се превърна във важен залог във войната на Русия в Украйна.
Само един кран се движи, и то бавно, над огромна купчина с въглища, които вероятно идват от съседен Донбас. Пристанището е преустановило работа по нареждане на властите, както и повечето летища в Югозападна Русия, близо до границата с Украйна.
Над района прелитат военни хеликоптери и самолети, спускат се ниско над градовете и пътищата, които водят към границата.
От тази граница, през която сега не може да се минава, се чуват далечните взривове в Мариупол, основното украинско пристанище на Югоизточна Украйна, където живеят близо половин милион души, обсадени от руските сили.
От началото на руската офанзива на 24 февруари мощни експлозии разтърсват града. Крайбрежието на това не много дълбоко море, което през зимата понякога замръзва, сега са ключово значение. Мариупол е разположен между руските войски, които идват от анексирания от Москва Крим, намиращ се западно от украинския град, и проруските сепаратистки сили в региона на Донецк на изток.
Ако Русия успее да превземе Мариупол и околностите му, тя ще получи пълен контрол над Азовско море, което е свързано с Черно море, и то ще стане вътрешно за Русия.
“На практика Русия вече контролира това море, като вземем предвид, че контролира единствения вход в него, Керченския проток”, казва Игор Деланое, заместник-директор на Френско-руския център за наблюдение и специалист по руския флот.
Според него теорията за “териториалния континуитет”, която Русия цели да създаде между Крим и сепаратистките територии в Източна Украйна (които наскоро бяха признати за независими от Владимир Путин), съществува от 2014 г., когато полуостров Крим бе анексиран от Москва.
“Териториален континуитет”
Русия започна тогава строежа на моста, който от май 2018 г. преминава над Керченския проток и свързва Кримския полуостров с Русия и огражда по този начин Азовско море.
Напрежението се засили. В края на 2018 г. руският флот откри огън по три украински военни кораба, които се опитваха да стигнат до Мариупол през Керченския проток, и ги залови. НАТО безуспешно се опитва да гарантира “свободния достъп” до украинските пристанища на Азовско море.
Исканията на НАТО в това море, което Русия смята за свое, и присъствието на кораби на алианса в Черно море изключително ядосват Москва.
Ако Русия обаче де факто контролира Азовско море, защо й е необходимо да овладява и украинския му бряг?
“Това са символи. Във всичко, което се случва, всъщност има символика. Рационалните съображения са все по-малко. Целта е да се покаже, че Русия е велика сила. Украйна е последното място, на което това е възможно”, казва Алексей Малашенко, научен ръководител на Институт за диалог между цивилизациите.
Ако Русия успее да установи контрол върху Азовско море, “тя вече няма да трябва да се отчита пред някого, ще може да разположи там, каквото си пожелае – ядрени подводници например”, изтъква експертът.
Понастоящем местната и световната икономика страдат от ситуацията в Азовско море.
До 2017 г., от когато датира последната достъпна статистика и три години след анексията на Крим, пристанището на Таганрог е отчело, че над една четвърт от износа му отива в Украйна и над половината от вноса му идва от Украйна.
Съгласно съобщение на руските морски власти от понеделник над 40 кораба чакат да влязат в Азовско море.
По всички руски пристанища на Азовско море са блокирани над 170 кораба. Част от тях превозват зърно. Тяхното блокиране се отразява на световната цена на зърнените култури, тъй като Украйна и Югозападна Русия са два от основните производители.
“Корабоплаването е временно преустановено до второ нареждане“, казват само руските морски власти, като поясняват, че става дума за “антитерористични мерки във водите на Азовско море“.
Още от Built.bg
Зелена среда
Българска иновация за компресиране на отпадъци намалява въглеродния отпечатък на компаниите
Българска иновация, дело на “Авто Инженеринг Холдинг Груп” в партньорство с Технически университет – София, финансирана по Националния иновационен фонд, менажиран от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и
06.24.2022
Зелена среда
България с най-голям ръст на въглеродните емисии от изкопаеми горива в ЕС през 2021 година
През 2021 г. емисиите въглероден диоксид (CO2) от изгарянето на изкопаеми горива в Европейския съюз са се увеличили с 6,3 на сто спрямо предходната година. Това сочат най-новите данни
06.24.2022
Новини
Кирил Петков пред “Гардиън”: Страхувам се, че България ще смекчи позицията си към Русия
Премиерът в оставка Кирил Петков заявява пред в. “Гардиън”, че проблемите за неговата коалиция са два: корупционните интереси и проруското влияние в България, които, според него, са “обединили сили”,
06.24.2022
Войната в Украйна
Повече от 150 културни обекта са повредени или унищожени по време на войната в Украйна
Хиляди милионери се опитват да напуснат Русия, по данни на британското разузнаване
Зеленски: Русия е хвърлила око на “обширна зона от Варшава до София”
Макрон, Олаф Шолц и Марио Драги пристигнаха в Киев
Никой не знае колко ще продължи войната, каза Зеленски
Руският “Макдоналдс” – “Вкусно – и точка”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Последвайте ни
Най-споделяното от Built.bg
Коментари и анализи
Западната преса коментира падането на кабинета “Петков”
Какво следва след свиването на руските газови доставки за Европа?
Асошиейтед прес: Българският премиер призова за подкрепа преди вота на недоверие
Историята на вота на недоверие в съвременната българска политика
Ремонтът на Дунав мост може да започне най-рано през октомври
Експерти обсъдиха инфлационните процеси по време на Софийски икономически форум III
Инфраструктура
Второкласните пътища ще се таксуват с тол такса от 1 юли
Постигнато е разбирателство за облекчаване на трафика между България и Румъния
АМ “Струма”: Ще спре ли скоростта на икономиката ни, ако строежът и бъде отложен
Ремонтът на Дунав мост може да започне най-рано през октомври
Архитектура
Арх. Дора Иванова: Дейностите по стабилизирането на стенните мозайки на паметника Бузлуджа са успешни
Българските стадиони в Африка
Създателите
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Бохемски истории: Княжеската гробница
Градска среда и Урбанизъм
АДФИ установи нарушения в обществената поръчка на Столична община за уличното осветление
Възстановяват къпалнята “Мария Луиза” в Борисовата градина
Заем от Европейската инвестиционна банка на стойност 50 млн. евро предстои да одобри Столичният общински съвет
Oбщинският съветник Борис Бонев днес внася в СОС доклад за развитие на градското земеделие
Бохемски истории
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Бохемски истории: Княжеската гробница
Бохемски истории: Народната книгохранителница
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
Be Green
Българска иновация за компресиране на отпадъци намалява въглеродния отпечатък на компаниите
България с най-голям ръст на въглеродните емисии от изкопаеми горива в ЕС през 2021 година
Съветът на ЕС препоръчва България да намали зависимостта от изкопаемите горива и да повиши свързаността си със съседните газопреносни мрежи
Built.bg Podcast
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Йото, който гледаше Чернобил” и ненаучените тежки уроци от миналото