Бюлетин

България и Румъния трябва да подобрят инфраструктурата си при влизането в Шенген

В статията си “През 2023 Хърватия се присъединява към Шенгенското пространство” Агенцията за икономическо развитие на Германия (Germany Trade & Invest – GTAI), представя информация за разширяването на Шенгенското пространство, съобщиха от Германо-българската индустриално-търговска камара в последния брой на бюлетина си “Bulgarien Aktuell”, получен в БТА.

На 8 декември 2022 г. Европейският съвет реши, че Хърватия може да се присъедини към Шенгенското пространство. От 1 януари 2023 г. ще бъдат премахнати проверките на самоличността по вътрешните сухопътни и морски граници между Хърватия и другите страни членки на Шенгенското пространство. България и Румъния ще трябва да почакат още малко, се посочва в статията.

Загреб. Хърватия

Европейската комисия (ЕК) по-рано беше постановила, че и трите страни  “категорично са показали”, че са изпълнили необходимите условия, каза еврокомисарят по вътрешните работи Илва Йохансон на 16 ноември 2022 г. в Брюксел. Холандия, Австрия и Швеция обаче се обявиха против приемането на България и Румъния в Шенген при гласуването в Европейския съвет, се напомня в публикацията. Там се коментира, че това решение не се харесва на предприемачите в Румъния и България. “Разочаровани сме от гласуването и се надяваме скоро да бъде взето решение в полза на Шенген”, каза президентът на Германо-румънската индустриално-търговска камара, Андреас Лиер.

Кои държави принадлежат към Шенгенското пространство?

През 2022 г. 26 държави са част от Шенгенското споразумение, от които 22 държави от ЕС и страните извън ЕС Швейцария, Исландия, Лихтенщайн и Норвегия. Малките държави Монако, Сан Марино и Ватикана имат отворени вътрешни граници. Следователно те се считат за част от шенгенското пространство. С около 420 милиона жители, това е най-голямата зона в света, в която хората могат да пътуват свободно. Шенгенското пространство не включва Ирландия и Кипър.

Още от Built.bg:  Румъния изгради детска онкологична болница с SMS-и и е готова да сподели опит с България

Какви са ползите от членството в Шенген?

Отворените вътрешни граници улесняват движението на хора, капитали и стоки. Транспортните фирми спестяват време за чакане. Въпреки това в отделните страни членки митническият контрол е възможен на случаен принцип или за всеки отделен случай. На границите с Румъния или България досега се е случвало шофьорите на камиони да трябва да чакат до десет часа, за да преминат границата, се изтъква в статията.

По този начин присъединяването на балканските страни към Шенгенското пространство може да направи веригите за доставки по-бързи и свързани и по-малко проблемни. Основните страни доставчици на Хърватия, България и Румъния са Германия и Италия. Министърът на финансите на Румъния Адриан Качиу очаква отворените вътрешни граници в ЕС да допринесат с 0,5 процентни пункта повече за годишния БВП на Румъния.

Отворените вътрешни граници са важни за германската икономика

Отворените граници на Германия и Австрия по посока на Балканския маршрут са важни и днес за търговията със стоки, се посочва в статията, където се допълва, че разширяването на Шенгенското пространство трябва да функционира на практика. Под въпрос обаче е дали разширяването на Шенгенското пространство ще доведе и до по-голям трафик на стоки в България и Румъния. И двете страни трябва още много да разширяват своята магистрална и железопътна инфраструктура.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Built.bg Podcast

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам