Бюлетин

Брюксел: “София – Солун за два часа, ако завършите АМ “Струма”

Думите са на Джордж Кремлис, съветник на Министър-председателя на Гърция Кириакос Мицотакис въпроси свързани с околната среда, климата и енергетиката. Джордж Кремлис беше модератор панел: “Инвестициите в транспортна инфраструктура, териториалната кохезия и транс-европейските транспортни мрежи”, по време на форум в Брюксел. 

Снимка: Форум East Med and Southeast Europe

Идеята е да се обсъдят  икономическото и социалното сближаване, вътре в самия Европейския съюз, по отношение на  планински, отдалечени, острови, крайбрежни райони, за да бъдат покрити на принципа за териториална кохезия и да се гарантира, че са подкрепени от единния вътрешен пазар на ЕС и могат да се възползват, доколкото е възможно, от икономика на единния европейски пазар.

В началото на дискусията Джордж Кремлис акцентира върху  транспорта – пътища, магистрали, пристанища и мостове.

В този смисъл трябва да имаме предвид и възстановяването на Украйна, за което трябва да свържем Украйна с Европа и Европа с Украйна през нови, модерни инфраструктури, било то железопътна инфраструктура, мостове, магистрали, пристанища и др.

Върху това акцентира Кремлис и добави: “Говорим за коридора на солидарността от север към юг и от юг към север.”

“Този коридор на солидарността трябва в най-близко бъдеще да стане оперативен коридор на връзка, за да се гарантира териториалната кохезия в региона и да се постави фокуса върху Източна Европа, защото тя е пряката връзка, с изключението на Полша и някои други страни, с Украйна в този коридор север-юг и юг-север, който трябва да развием”, подчерта Джордж Кремлис.

Според Д-р Иван Кацаров, председател на Българския форум за транспортна инфраструктура, войната в Украйна трайно е променила ситуацията с трафика в нашата част от Европа, и това е причината да мислим в посока, в която да свържем Юга със Севера. 

Като част от този процес, България и всички държави в региона, в последните 50 години проектираха и построиха магистралите си, жп линиите си, в посока изток – запад. Причините бяха политически, икономически, но днешните събития ни показват, че трябва да променим мисленето си, да направим по – добри връзки в посока север -юг.

Това отбеляза Иван Кацаров и акцентира, че Китай, като една от най – силните икономики, показва, как вече новият “Път на коприната” минава през нашите страни към Севера и това е още една посока юг – север, която трябва да бъде открита. И какво можем да предложим ние? В България това е магистрала “Струма”.

 Разбира се, има и железопътна система, но извън това имаме три вертикални коридора в България, става въпрос за транспортни коридори, които стигат до естествената природната граница на река Дунав, а имаме само два моста, трябват ни още три. И иронията, е че освен, че имаме три коридора, само един от тях е близо до финализиране. Това е жалко, когато говорим за свързаност, за Украйна. Трябва да помислим за завършване на нашите коридори, особено на Европейски коридор 4 и магистрала “Струма”, тук имаме добри новини от последните дни – природните съображения бяха приети и сега имаме зелена светлина, за да направим този коридор по – бърз и по – безопасен.

Джордж Кремлис допълни, че по време на среща с  -р Кацаров в София са обсъдили магистрала „Струма“, която определи като важна магистрала от Трансевропейската транспортна мрежа, която трябва да бъде завършена.

Остават само близо 15 км. в Кресненското дефиле. Има добро предложение от българска страна за една лента в дефилето и една – извън пролома – за всяка посока. Това ще защити и Дефилето, което е в “Натура 2000”и вярвам, е важен проект и за двете страни.

Министър-председателят на Гърция, министърът на транспорта, г-н Караманлис, който в момента е шеф на г-н Ксифарас, бяхме в България и подкрепяме този проект, защото ще намали времето за пътуване от София до Солун – до 2 часа път с кола”, допълни Кремлис.

Изключително важно е да се свържат двете държави и в допълнение към тази важна магистрала, да се изгради магистрална мрежа покриваща България, свързваща я с Румъния и увеличаваща пропускателните пунктове с Гърция и магистрала Егнатия.

Йоанис Ксифарас, генерален секретар на министерството на транспорта на Гърция развива ключови важни идеи в региона с проекта Sea2Seа и е убеден, че в Гърция и като цяло в югоизточна Европа, е изключително важно да бъдат разрешени транспортните въпроси, за да се осигурят коридори на солидарността и то не само заради войната, която се води в Украйна, но и заради момента, в който войната ще приключи и тогава ще трябва да подкрепим Украйна, за да възстанови стабилността си и да започне растежа си. “Но по отношение на свързаността ни с България ще кажа, че е особено важно пътищата и да бъдат модерни и много безопасни. В момента в региона има ръст на катастрофите”, допълни Ксифарас

Още от Built.bg:  Министрите на търговията от ЕС обсъждат търговски спор със САЩ

На форума присъства Ким Йоргенсен – Генерален директор и постоянен представител на Европейската Инвестиционна банка в Брюксел, с когото бяха обсъдени  възможностите за кредитиране, консултантските услуги, техническата подкрепа в посока „озеленяване“ на икономиките ни, като ЕИБ беше определена за „климатичната банка“.

“Гордеем се, че имаме европейска климатична зелена банка – винаги казвам „зелена“, защото когато започнах през 1995 г. в Европейската комисия в генерална дирекция „Околна среда“ нищо не беше зелено. Борихме се! Сега всичко е зелено, така че и другите трябва да стават все по-зелени”, сподели Джордж Кремлис.

Модерната и бързо реализирана инфраструктура е смисълът на свързаността, която е истинският обединител на Европа. Тази теза обедини всички участници във форума, както и хоризонта към инициативата „Три морета“ и нейното разширяване, за да включи Гърция, така че да стане Инициатива „Четири морета“ – Балтийско, Черно, Адриатическо, Егейско, дори и Кипър.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам