Войната в Украйна породи множество въпроси свързани с националната ситурност у нас и готовността на институциите за извънредни ситуации. Така информацията за бомбоубежищата и състоянието им се оказва строго пазена тайна. На този фон бивши кадри на системата за сигурност алармират, че места, които трябва да предпазят хората при нападение или инцидент, всъщност са изоставени и в лошо състояние.
По протокол на ГДПБЗН при извънредна ситуация живеещите в София трябва да успеят да влязат в най-близкото им бомбоубежище за около 3 часа. Как да се случи това обаче, когато информация за местоположенията им не се огласява?
Около 150 са укритията в столицата – средно по 6-7 на всеки от 24-те софийски района. Те са групирани по следния начин – първо бомбоубежища, които трябва да осигурят защита на цивилните хора. Второ – пунктове за радиационна защита за по-специфичните ситуации, когато има опасност от химическо замърсяване.
И накрая още един вид укрепление – т. нар. пунктове за управление, в които да отидат представителите на властта и да продължат да контролират ситуацията дори във военно положение.
Къде се намират всички те? Built.bg изпрати специално запитване до пресцентъра на МВР с оглед на ситуацията в Украйна и актуалността на темата да ни бъде предоставена информация за броя, местоположението и състоянието на бомбоубежищата. От вътрешното министерство отговориха, че информацията е с критична значимост и не може да бъде оповестена.
Потърсихме за коментар бивш висш служител в гражданска защита. През 2011 г. службата под това име беше закрита и реформирана в отдел към ГДПБЗН. Там има екип, който отговаря за експлоатацията на бомбоубежищата, натоварен е със задачата да прави регулярни огледи и да дава отчет.
Според експерти по сигурността обаче това почти не се прави, а укритията са изоставени и полуразрушени. Големият проблем бил, че вентилацията, която трябва да вкарва свеж въздух в затворените помещения, е твърде стара, от 70-те години на миналия век и отдавна е извън експлоатация.
Обществена тайна е, че повечето бомбоубежища се намират под или в непосредствена близост до училища и детски градини. Едно от известните места на укритие е в квартал Слатина близо до зала Универсиада. Друго бомбоубежище се намира на един от страничните изходи на Южния парк откъм квартал Лозенец. Има укрития и в частни сгради. Но точният брой и място се пазят в тайна.
Бомбоубежища у нас има още от Първата Световна война, но по-големият брой се изграждат най-вече след Втората Световна война. Преценено е, че населението нараства, оръжейните и военни заплахите над света се увеличават и трябва да има повече укрития, където хората да се предпазят при бомбена или ядрена атака.
Всяко бомбоубежище трябва да е оборудвано с трайни провизии и вода, но тези в София отдавна са разграбени и затворени, за да не се използват от клошари или престъпни групировки (в Русе например преди време разбиха нарколаборатория в бомбоубежище). До промените изискване при строителството на всяка сградата е било да има изградено убежище, но това отпада в регулаторната документация след 1990 г.
Така в случай на бомбардировки най-сигурното място в София оказва се е метрото. Подземната железница е проектирана и конструирана така, че да удържа ударна вълна, а тунелите са достатъчно дълги, за да поберат хиляди хора. В момента дължината на действащите линии е близо 40 километра. Метрото е оборудвано с необходимата вентилационна система и водопровод, който е отделен от централния – отново от мерки за сигурност.
Разчетите показват, че входовете и станциите на подземната железница могат да побера около 500 хил. души, а ако се отворят и тунелите бройката нараства до около 1 млн. души. Според експерти по сигурността обаче метрото е надеждно при бомбена заплаха, но не и при химическо нападение, защото не може да осигури херметизация на тунелите.
Мит е, че най-голямото бомбоубежище в София се намира под бившия мавзолей в непосредствена близост до Народния театър. В действителност там има помещения на три нива, но те са малки и тесни, за да поберат много хора. В последните години се използват основно за склад и на няколко пъти за артистични прояви.
Като убежище обаче могат да се използват подземията на НДК. Под основната сграда има няколко долни нива, както и големи гаражи с вентилация и нужните за уплътняване и изолиране врати. Още едно място, където хората могат да избягат при заплаха се намира на „Цариградски шосе“. Там е трезорът на БНБ, който също разполага с нужните параметри да укрие голям брой хора за продължително време.
Според официалната информация бомбоубежищата у нас се проверяват всеки месец. Досега най-големият проблем пред властите е бил непозволеният достъп и самонастаняващите се бездомници. Източници на Built твърдят, че заради напрежението в Украйна е разпоредена спешна проверка на състоянието им.
Колко са на брой, къде са и как да ги намерят хората в случай на нужда – от МВР пазят информацията в тайна под предлог, че засяга националната сигурност на България.
Коментар
Built Анализ: Къде и колко са бомбоубежищата в София?
Войната в Украйна породи множество въпроси свързани с националната ситурност у нас и готовността на институциите за извънредни ситуации. Така информацията за бомбоубежищата и състоянието им се оказва строго пазена тайна. На този фон бивши кадри на системата за сигурност алармират, че места, които трябва да предпазят хората при нападение или инцидент, всъщност са изоставени и в лошо състояние.
По протокол на ГДПБЗН при извънредна ситуация живеещите в София трябва да успеят да влязат в най-близкото им бомбоубежище за около 3 часа. Как да се случи това обаче, когато информация за местоположенията им не се огласява?
Около 150 са укритията в столицата – средно по 6-7 на всеки от 24-те софийски района. Те са групирани по следния начин – първо бомбоубежища, които трябва да осигурят защита на цивилните хора. Второ – пунктове за радиационна защита за по-специфичните ситуации, когато има опасност от химическо замърсяване.
И накрая още един вид укрепление – т. нар. пунктове за управление, в които да отидат представителите на властта и да продължат да контролират ситуацията дори във военно положение.
Къде се намират всички те? Built.bg изпрати специално запитване до пресцентъра на МВР с оглед на ситуацията в Украйна и актуалността на темата да ни бъде предоставена информация за броя, местоположението и състоянието на бомбоубежищата. От вътрешното министерство отговориха, че информацията е с критична значимост и не може да бъде оповестена.
Потърсихме за коментар бивш висш служител в гражданска защита. През 2011 г. службата под това име беше закрита и реформирана в отдел към ГДПБЗН. Там има екип, който отговаря за експлоатацията на бомбоубежищата, натоварен е със задачата да прави регулярни огледи и да дава отчет.
Според експерти по сигурността обаче това почти не се прави, а укритията са изоставени и полуразрушени. Големият проблем бил, че вентилацията, която трябва да вкарва свеж въздух в затворените помещения, е твърде стара, от 70-те години на миналия век и отдавна е извън експлоатация.
Обществена тайна е, че повечето бомбоубежища се намират под или в непосредствена близост до училища и детски градини. Едно от известните места на укритие е в квартал Слатина близо до зала Универсиада. Друго бомбоубежище се намира на един от страничните изходи на Южния парк откъм квартал Лозенец. Има укрития и в частни сгради. Но точният брой и място се пазят в тайна.
Бомбоубежища у нас има още от Първата Световна война, но по-големият брой се изграждат най-вече след Втората Световна война. Преценено е, че населението нараства, оръжейните и военни заплахите над света се увеличават и трябва да има повече укрития, където хората да се предпазят при бомбена или ядрена атака.
Всяко бомбоубежище трябва да е оборудвано с трайни провизии и вода, но тези в София отдавна са разграбени и затворени, за да не се използват от клошари или престъпни групировки (в Русе например преди време разбиха нарколаборатория в бомбоубежище). До промените изискване при строителството на всяка сградата е било да има изградено убежище, но това отпада в регулаторната документация след 1990 г.
Така в случай на бомбардировки най-сигурното място в София оказва се е метрото. Подземната железница е проектирана и конструирана така, че да удържа ударна вълна, а тунелите са достатъчно дълги, за да поберат хиляди хора. В момента дължината на действащите линии е близо 40 километра. Метрото е оборудвано с необходимата вентилационна система и водопровод, който е отделен от централния – отново от мерки за сигурност.
Разчетите показват, че входовете и станциите на подземната железница могат да побера около 500 хил. души, а ако се отворят и тунелите бройката нараства до около 1 млн. души. Според експерти по сигурността обаче метрото е надеждно при бомбена заплаха, но не и при химическо нападение, защото не може да осигури херметизация на тунелите.
Мит е, че най-голямото бомбоубежище в София се намира под бившия мавзолей в непосредствена близост до Народния театър. В действителност там има помещения на три нива, но те са малки и тесни, за да поберат много хора. В последните години се използват основно за склад и на няколко пъти за артистични прояви.
Като убежище обаче могат да се използват подземията на НДК. Под основната сграда има няколко долни нива, както и големи гаражи с вентилация и нужните за уплътняване и изолиране врати. Още едно място, където хората могат да избягат при заплаха се намира на „Цариградски шосе“. Там е трезорът на БНБ, който също разполага с нужните параметри да укрие голям брой хора за продължително време.
Според официалната информация бомбоубежищата у нас се проверяват всеки месец. Досега най-големият проблем пред властите е бил непозволеният достъп и самонастаняващите се бездомници. Източници на Built твърдят, че заради напрежението в Украйна е разпоредена спешна проверка на състоянието им.
Колко са на брой, къде са и как да ги намерят хората в случай на нужда – от МВР пазят информацията в тайна под предлог, че засяга националната сигурност на България.
Още от Built.bg
Зелена среда, Коментар
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
За борбата с климатичните промени добрите намерения и политическата воля не стигат. Необходими са пари, страшно много пари. Средства са нужни за технологиите и инфраструктурата, които да позволят да
11.29.2023
Енергетика, Новини
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Снимка: RWE Германската енергийна групировка Ер Ве Е (RWE), залагаща все повече на производство на енергия от възобновяеми източници, ускорява плановете си за растеж и си поставя по-високи цели
11.28.2023
икономика, Коментар
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Автор: Built.bg Мебелната индустрия в България изпраща година на възходи и спадове. От една страна проблемът с високите цени на суровините от предходната година изглежда решен частично, но от
11.25.2023
Създателите
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Нобелова награда за Клодия Голдин, която се бори за равноправна заетост на жените
Коментари и анализи
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
„Булгартрансгаз“ и операторът на газопреносната система на Сърбия подписаха споразумение за междусистемно свързване
Балкански лидери обсъдиха предизвикателствата и възможностите за развитие на Югоизточна Европа
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Европейската прокуратура е извършила в Бойчиновци обиски по разследване за злоупотреба с европейски средства
Започва строителството на новия лъч на метрото през район „Слатина“
Шест становища подкрепят законопроекта за устройството на Черноморското крайбрежие, осем са против
АПИ приема оферти за проектиране и основен ремонт на тунелите “Дупница”, “Велчова завера” и “Боруна”
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Авангарден завод в Швеция обработва почти 100 процента от отпадъчната пластмаса
През следващото десетилетие се очертава Китай да бъде отново лидер по доставки на слънчеви панели
Войната в Украйна
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
България е готова да участва във фонда „ЕС за Украйна“. Основният фокус ще бъде общинската инфраструктура
Built.bg Podcast
Последвайте ни