Отминаващата 2023 г. не предложи особено значими постижения за инфраструктурата на България. Накратко завършени в рамките на годината бяха няколко километра магистрални пътища и големият проект за обход на Бургас, останалото бяха предимно ремонти. Затова попитахме Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) какво е планирано за следващата година.
Приоритет са трите големи автомагистрални продължения – „Хемус“, „Струма“ и „Европа“, както и изграждането на скоростния път Видин – Ботевград, съобщиха за Built.bg от МРРБ. Сред най-важните задачи е и ремонтирането на стари участъци от първокласната, второкласната и третокласна пътна мрежа, които не са ремонтирани от десетилетия. За голяма част от тях тепърва ще се избират изпълнители и ще се разработват проекти.
Тази година обаче се проведе обществена поръчка и беше избран изпълнител за рехабилитацията на 23 км от първокласния път София – Ботевград и на 58 км от трасето София – Пловдив, които са дублиращите трасета съответно на АМ „Хемус“ и на „Тракия“.
През новата година трябва да видим ремонтирани два от основните тунели на „Хемус“ – „Топли дол“ и „Правешки ханове“. Ремонтът им започна в началото на ноември, след като бяха проведени обществени поръчки и избран изпълнителят. В момента се ремонтира в тръбите в посока Варна, а двата тунела трябва да са готови до юли догодина.
Предстои до дни да започне строителството на 8 км от магистралното трасе между Русе и Велико Търново. Общото бъдещата автомагистрала между двата града ще бъде с дължина 133 км и е разделена на три отсечки: Русе – Бяла, обход на Бяла и Бяла – Велико Търново. За първите два участъка вече има избрани изпълнители и сключени договори за проектиране и строителство.
Изграждането на АМ „Русе – Търново“ ще започне с 8-километрова отсечка в землището на община Ценово до Русе, както и с изграждането на средния участък – обхода на Бяла. В началото на годината пък ще бъдат пуснати обществените поръчки за третото трасе от Бяла до Велико Търново с дължина 57 км.
АМ „Хемус“ продължава да се строи, но все така без яснота за завършването й. В момента тече строителство в участъците 1, 2 и 3 от Боаза до връзката с пътя Плевен – Ловеч, които са с обща дължина 52 км. Разработват се и проекти за останалите 6 лота.
Що се отнася до АМ „Струма“ активно се работи по пускането на тунел „Железница“, който ще бъде най-дългият в България, когато влезе в експлоатация. През март започнаха укрепителните работи по тунела и към момента това, което е свършено е спиране на свлачището след тунела. Продължава да се работи по укрепването на другото свлачище преди тунела. Срокът по договор е краят на март 2024 г., а целта е цялото трасе да се пусне, колкото е възможно по скоро и за предпочитане за летния сезон.
В приоритетите е и скоростното направление Видин – Ботевград с обща дължина 190 км, от които в строеж са 85 км. Досега в движение са пуснати 7 км от трасето на пътя Мездра – Ботевград при Новачене. Проектът предвижда модернизация на съществуващия сега път.
1,6 млрд. лв. са средствата в капиталовата програма на МРРБ в проектобюджета за 2024 г. Голяма част от тези пари, а именно 1,170 млрд. лв. са предвидени за нови пътни участъци. От тях поне 10 млн. лв. ще отидат за отчуждаване на имоти и още толкова за археологически проучвания по трасетата, откъдето минават проектите.
Заложен е също и ресурс за ремонт и укрепителни дейности на отсечки от републиканската пътна мрежа, както и проектантски дейности, чрез които ще се подготвят обектите, по които ще се работи през следващите години.
Част от основната инфраструктура е и Дунав мост при Русе. В момента АПИ провежда тръжна процедура за изпълнител на основен ремонт на моста. Съоръжението не е ремонтирано от изграждането му до сега. Единствено преди 20 години е правено укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка.
Продължава усвояването на средства от ОП „Региони в растеж“, които отиват предимно за ремонти. В момента така се рехабилитират близо 60 км пътища в района на Елена, Сливен, Силистра, Варна и Русе.
Търси се и повече свързаност на по-отдалечените райони на страната чрез подобряване на инфраструктурата. През 2024 г. ще се ремонтират основно 58 км от участък Царево – Малко Търново. В момента се избира изпълнител. Ще се ремонтира и отсечка от Кърджали до Маказа.
Общо 54 обекта са включени в ремонтната програма на АПИ за 2024 г. Предвидените за това перо пари са в размер на 306 млн. лв. Освен всичко до тук се предвижда основен ремонт на 59 км от първокласния път Калотина – София – Пловдив, както и на пътя между Ботевград и Гара Яна. Ще се ремонтират още трасетата между Рударци и Кладница, Пловдив и Лилково, Провадия и Айтос, Рудозем и Смолян.
За отминаващата 2023 г. от МРРБ посочват като най-значими проекти доизграденият пътен възел „Кресна“ на АМ „Струма“, което подобри безопасността в този ключов участък. През октомври пък бяха пуснати 14 км от АМ „Европа“ между Калотина и Драгоман, а в момента се строи последният участък между Сливница и Софийският околовръстен път.
Другият ключов инфраструктурен проект за годината е строителството на 4,7-километровия Северен обходен път на Бургас. Чрез новото трасе трафикът на пътуващите се изнесе извън морския град, а също така се намали и времето за пътуване към Несебър и Слънчев бря
Инфраструктура > Коментар
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Отминаващата 2023 г. не предложи особено значими постижения за инфраструктурата на България. Накратко завършени в рамките на годината бяха няколко километра магистрални пътища и големият проект за обход на Бургас, останалото бяха предимно ремонти. Затова попитахме Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) какво е планирано за следващата година.
Приоритет са трите големи автомагистрални продължения – „Хемус“, „Струма“ и „Европа“, както и изграждането на скоростния път Видин – Ботевград, съобщиха за Built.bg от МРРБ. Сред най-важните задачи е и ремонтирането на стари участъци от първокласната, второкласната и третокласна пътна мрежа, които не са ремонтирани от десетилетия. За голяма част от тях тепърва ще се избират изпълнители и ще се разработват проекти.
Тази година обаче се проведе обществена поръчка и беше избран изпълнител за рехабилитацията на 23 км от първокласния път София – Ботевград и на 58 км от трасето София – Пловдив, които са дублиращите трасета съответно на АМ „Хемус“ и на „Тракия“.
През новата година трябва да видим ремонтирани два от основните тунели на „Хемус“ – „Топли дол“ и „Правешки ханове“. Ремонтът им започна в началото на ноември, след като бяха проведени обществени поръчки и избран изпълнителят. В момента се ремонтира в тръбите в посока Варна, а двата тунела трябва да са готови до юли догодина.
Предстои до дни да започне строителството на 8 км от магистралното трасе между Русе и Велико Търново. Общото бъдещата автомагистрала между двата града ще бъде с дължина 133 км и е разделена на три отсечки: Русе – Бяла, обход на Бяла и Бяла – Велико Търново. За първите два участъка вече има избрани изпълнители и сключени договори за проектиране и строителство.
Изграждането на АМ „Русе – Търново“ ще започне с 8-километрова отсечка в землището на община Ценово до Русе, както и с изграждането на средния участък – обхода на Бяла. В началото на годината пък ще бъдат пуснати обществените поръчки за третото трасе от Бяла до Велико Търново с дължина 57 км.
АМ „Хемус“ продължава да се строи, но все така без яснота за завършването й. В момента тече строителство в участъците 1, 2 и 3 от Боаза до връзката с пътя Плевен – Ловеч, които са с обща дължина 52 км. Разработват се и проекти за останалите 6 лота.
Що се отнася до АМ „Струма“ активно се работи по пускането на тунел „Железница“, който ще бъде най-дългият в България, когато влезе в експлоатация. През март започнаха укрепителните работи по тунела и към момента това, което е свършено е спиране на свлачището след тунела. Продължава да се работи по укрепването на другото свлачище преди тунела. Срокът по договор е краят на март 2024 г., а целта е цялото трасе да се пусне, колкото е възможно по скоро и за предпочитане за летния сезон.
В приоритетите е и скоростното направление Видин – Ботевград с обща дължина 190 км, от които в строеж са 85 км. Досега в движение са пуснати 7 км от трасето на пътя Мездра – Ботевград при Новачене. Проектът предвижда модернизация на съществуващия сега път.
1,6 млрд. лв. са средствата в капиталовата програма на МРРБ в проектобюджета за 2024 г. Голяма част от тези пари, а именно 1,170 млрд. лв. са предвидени за нови пътни участъци. От тях поне 10 млн. лв. ще отидат за отчуждаване на имоти и още толкова за археологически проучвания по трасетата, откъдето минават проектите.
Заложен е също и ресурс за ремонт и укрепителни дейности на отсечки от републиканската пътна мрежа, както и проектантски дейности, чрез които ще се подготвят обектите, по които ще се работи през следващите години.
Част от основната инфраструктура е и Дунав мост при Русе. В момента АПИ провежда тръжна процедура за изпълнител на основен ремонт на моста. Съоръжението не е ремонтирано от изграждането му до сега. Единствено преди 20 години е правено укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка.
Продължава усвояването на средства от ОП „Региони в растеж“, които отиват предимно за ремонти. В момента така се рехабилитират близо 60 км пътища в района на Елена, Сливен, Силистра, Варна и Русе.
Търси се и повече свързаност на по-отдалечените райони на страната чрез подобряване на инфраструктурата. През 2024 г. ще се ремонтират основно 58 км от участък Царево – Малко Търново. В момента се избира изпълнител. Ще се ремонтира и отсечка от Кърджали до Маказа.
Общо 54 обекта са включени в ремонтната програма на АПИ за 2024 г. Предвидените за това перо пари са в размер на 306 млн. лв. Освен всичко до тук се предвижда основен ремонт на 59 км от първокласния път Калотина – София – Пловдив, както и на пътя между Ботевград и Гара Яна. Ще се ремонтират още трасетата между Рударци и Кладница, Пловдив и Лилково, Провадия и Айтос, Рудозем и Смолян.
За отминаващата 2023 г. от МРРБ посочват като най-значими проекти доизграденият пътен възел „Кресна“ на АМ „Струма“, което подобри безопасността в този ключов участък. През октомври пък бяха пуснати 14 км от АМ „Европа“ между Калотина и Драгоман, а в момента се строи последният участък между Сливница и Софийският околовръстен път.
Другият ключов инфраструктурен проект за годината е строителството на 4,7-километровия Северен обходен път на Бургас. Чрез новото трасе трафикът на пътуващите се изнесе извън морския град, а също така се намали и времето за пътуване към Несебър и Слънчев бря
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Инфраструктура, Новини
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
07.29.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни