Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.

Отминаващата 2023 г. не предложи особено значими постижения за инфраструктурата на България. Накратко завършени в рамките на годината бяха няколко километра магистрални пътища и големият проект за обход на Бургас, останалото бяха предимно ремонти. Затова попитахме Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) какво е планирано за следващата година.

Приоритет са трите големи автомагистрални продължения – „Хемус“, „Струма“ и „Европа“, както и изграждането на скоростния път Видин – Ботевград, съобщиха за Built.bg от МРРБ. Сред най-важните задачи е и ремонтирането на стари участъци от първокласната, второкласната и третокласна пътна мрежа, които не са ремонтирани от десетилетия. За голяма част от тях тепърва ще се избират изпълнители и ще се разработват проекти.

Тази година обаче се проведе обществена поръчка и беше избран изпълнител за рехабилитацията на 23 км от първокласния път София – Ботевград и на 58 км от трасето София – Пловдив, които са дублиращите трасета съответно на АМ „Хемус“ и на „Тракия“.

През новата година трябва да видим ремонтирани два от основните тунели на „Хемус“ – „Топли дол“ и „Правешки ханове“. Ремонтът им започна в началото на ноември, след като бяха проведени обществени поръчки и избран изпълнителят. В момента се ремонтира в тръбите в посока Варна, а двата тунела трябва да са готови до юли догодина.

Предстои до дни да започне строителството на 8 км от магистралното трасе между Русе и Велико Търново. Общото бъдещата автомагистрала между двата града ще бъде с дължина 133 км и е разделена на три отсечки: Русе – Бяла, обход на Бяла и Бяла – Велико Търново. За първите два участъка вече има избрани изпълнители и сключени договори за проектиране и строителство.

Изграждането на АМ „Русе – Търново“ ще започне с 8-километрова отсечка в землището на община Ценово до Русе, както и с изграждането на средния участък – обхода на Бяла. В началото на годината пък ще бъдат пуснати обществените поръчки за третото трасе от Бяла до Велико Търново с дължина 57 км.

АМ „Хемус“ продължава да се строи, но все така без яснота за завършването й. В момента тече строителство в участъците 1, 2 и 3 от Боаза до връзката с пътя Плевен – Ловеч, които са с обща дължина 52 км. Разработват се и проекти за останалите 6 лота.

Що се отнася до АМ „Струма“ активно се работи по пускането на тунел „Железница“, който ще бъде най-дългият в България, когато влезе в експлоатация. През март започнаха укрепителните работи по тунела и към момента това, което е свършено е спиране на свлачището след тунела. Продължава да се работи по укрепването на другото свлачище преди тунела. Срокът по договор е краят на март 2024 г., а целта е цялото трасе да се пусне, колкото е възможно по скоро и за предпочитане за летния сезон.

В приоритетите е и скоростното направление Видин – Ботевград с обща дължина 190 км, от които в строеж са 85 км. Досега в движение са пуснати 7 км от трасето на пътя Мездра – Ботевград при Новачене. Проектът предвижда модернизация на съществуващия сега път.

1,6 млрд. лв. са средствата в капиталовата програма на МРРБ в проектобюджета за 2024 г. Голяма част от тези пари, а именно 1,170 млрд. лв. са предвидени за нови пътни участъци. От тях поне 10 млн. лв. ще отидат за отчуждаване на имоти и още толкова за археологически проучвания по трасетата, откъдето минават проектите.

Заложен е също и ресурс за ремонт и укрепителни дейности на отсечки от републиканската пътна мрежа, както и проектантски дейности, чрез които ще се подготвят обектите, по които ще се работи през следващите години.

Част от основната инфраструктура е и Дунав мост при Русе. В момента АПИ провежда тръжна процедура за изпълнител на основен ремонт на моста. Съоръжението не е ремонтирано от изграждането му до сега. Единствено преди 20 години е правено укрепване на фугите, а през 2011 г. е подменена хидроизолацията и асфалтовата настилка.

Продължава усвояването на средства от ОП „Региони в растеж“, които отиват предимно за ремонти. В момента така се рехабилитират близо 60 км пътища в района на Елена, Сливен, Силистра, Варна и Русе.

Търси се и повече свързаност на по-отдалечените райони на страната чрез подобряване на инфраструктурата. През 2024 г. ще се ремонтират основно 58 км от участък Царево – Малко Търново. В момента се избира изпълнител. Ще се ремонтира и отсечка от Кърджали до Маказа.

Общо 54 обекта са включени в ремонтната програма на АПИ за 2024 г. Предвидените за това перо пари са в размер на 306 млн. лв. Освен всичко до тук се предвижда основен ремонт на 59 км от първокласния път Калотина – София – Пловдив, както и на пътя между Ботевград и Гара Яна. Ще се ремонтират още трасетата между Рударци и Кладница, Пловдив и Лилково, Провадия и Айтос, Рудозем и Смолян.

За отминаващата 2023 г. от МРРБ посочват като най-значими проекти доизграденият пътен възел „Кресна“ на АМ „Струма“, което подобри безопасността в този ключов участък. През октомври пък бяха пуснати 14 км от АМ „Европа“ между Калотина и Драгоман, а в момента се строи последният участък между Сливница и Софийският околовръстен път.

Другият ключов инфраструктурен проект за годината е строителството на 4,7-километровия Северен обходен път на Бургас. Чрез новото трасе трафикът на пътуващите се изнесе извън морския град, а също така се намали и времето за пътуване към Несебър и Слънчев бря

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам