Пътната маркировка и сигнализация е третият, често подценяван участник в движението, освен хората и автомобилите. В България към нея се подхожда доста критично, било то заради липсата и лошото й състояние на много места или пък заради случаите на неправилно поставени знаци и несъобразена с пътните условия маркировка, които изобилстват.
Като всяко нещо и пътната сигнализация търпи промени и развитие. В последните години няколко нововъведения навлязоха на пътя, а други вече не се използват. Попитахме „Трафик пътна сигнализация“, една от най-големите компании за производство на знаци и полагане на маркировки у нас, как се промени сигнализацията на пътя и повиши ли се безопасността?
Като най-значима промяна специалистите изтъкват въвеждането в нормативната уредба и в практиката на гъвкави ограничители и разделители на движението. Пример са колчетата, които се прилагат за разделяне на движението в Кресненско дефиле. Резултатът беше потвърден от практиката – след монтирането им няма тежки инциденти и жертви в този опасен участък.
„Целта е повишение сигурността на придвижване и ограничение на неправилното изпреварване в прави участъци със слаба видимост, в които не е разрешено изпреварването, само че не се спазва от не малко водачи“, коментира Георги Георгиев, изпълнителен директор на фирмата.

Друга промяна в последните години е изграждането на изкуствени препятствия, с цел трудно спиране или паркиране на забранени площи, а и намаляването на скоростта в населените места. Това става чрез осигуряване в кръстовищата на зони без паркирали коли за по-добра видимост на водачите към пешеходците и др.
Тъй като в големите градове има проблем с паркоместата, преди и след пешеходните пътеки, от двете страни, се поставят гумени, гъвкави стълбчета, за възпрепядстрване на паркиращи в нарушение автомобили.

По този начин се повишава многократно видимостта на шофьорите за пресичащи или приближаващи.
Набляга се и на повече осветеност. Данните сочат, че тези две мерки са довели до намаляването на инцидентите с участието на пешеходци в обхвата на пешеходната пътека.
Важна задача на хората, които се занимават с пътна сигнализация, е да измислят как шофьорите да намалят скоростта. „В множество градове се монтираха радарни системи, които светят в зелено – при допустима скорост и в червено – при превишена.
Разбира се, няма нищо по – ефективно от камерите на КАТ, тъй като не малка част от хората, се научават да спазват ограниченията, чак след като бъдат глобени“, коментира Георгиев.

Още едно нововъведение е изграждането около пешеходните пътеки и преходи на „защитни“ острови в средата на пътното платно, при широки улици и булеварди с двупосочно движение, така че да се осигури „сигурно“ пространство за пресичащите пешеходци, в рамките на което могат да се огледат за идващи превозни средства и в двете направления на движение.

Недопускането на пряк контакт между колите, а и с пешеходците, е друг подход за подобряване на безопасността. Например като се добавят ограничителни системи (мантинели) в оста на 4-лентови пътища и улици. Добър пример е пътят Бургас – Созопол, който цяло лято е изключително натоварен.
Статистиката отчита, че след монтирането на мантинелата не са ставали тежки инциденти с жертви. В София подобно решение се приложи на бул. Сливница.

Към същата серия от мерки спада и въвеждането за първи път в България на „Зона 30“ – зона с ограничение на максималната скорост на движение от 30 км/ч. Към днешна дата има въведена такава в карето между бул. “Витоша“ – бул.“П. Славейков“ – бул. “Прага“- ул. “Ген.Скобелев“ и целия “център на града.

Нещо съвсем ново, което виждат жителите на големите градове, е полагането на настилка с повишен коефициент на сцепление в зоните преди пешеходни пътеки и преходи, така че да се намали значително дължината на спирачния път, при необходимост от екстрено спиране.

Защо пътната сигнализация на места липсва или че не се поддържа добре? „За да се поддържа добре нещо, първото условие е да се знае какво трябва да бъде и тук започва трагедията. Масово населените места нямат проекти за организация на движението.

Фрапантен случай – АПИ поддържа старите участъци от АМ Тракия и Хемус, но нямат проект за организация на движението – какво поддържат и те не знаят“, казва с огорчение Георги Георгиев.
Пътните специалисти дори споделят, че често администратори без квалификация и опит решават къде какви знаци да се сложат. Например – водили спор с кмет на населено, че искането му не е правилно, а той отговорил, че там той е наредбата. Липсват квалифицирани и подготвени кадри в стопаните на пътя – общината, АПИ и Пътна полиция.
„Друго елементарно нещо което е лесно, но не се прави – кастрене на околната растителност. Масово пътищата са сериозно обрасли, с растителност стигаща до средата на пътната лента. Това е сериозен проблем, намалява се видимостта“, отбелязва Георгиев.
Започнаха ли шофьорите повече да обръщат внимание и да се съобразяват с пътните маркировки, знаци и цялата сигнализационна система? Според пътните екперти водачите се съобразяват и спазват правилата, когато санкциите са неизбежни. За жалост, не малка част от водачите не искат да възприемат голяма част от промените. Чупят, къртят и режат антипаркин стълбчетата, тъй като няма къде да паркират, а това че майката с дете и количка няма откъде да премине, не ги засяга“, коментира Георгиев.
Автоматизирани системи за управление на трафика чрез следене в реално време – това са новостоте, които се задават. Чрез тях при анализа на данни се отстраняват много по-бързо несъвършенствата на някои кръстовища. Вече има не малко промени, свързани с броя на лентите и техните посоки, което води до оптимизиране и отпушване на „тапите“ на възлови места. Пример за такова място е кръстовището на Околовръстния път на София и бул. „Цар Борис Трети“.
Градска среда > Коментар
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
Пътната маркировка и сигнализация е третият, често подценяван участник в движението, освен хората и автомобилите. В България към нея се подхожда доста критично, било то заради липсата и лошото й състояние на много места или пък заради случаите на неправилно поставени знаци и несъобразена с пътните условия маркировка, които изобилстват.
Като всяко нещо и пътната сигнализация търпи промени и развитие. В последните години няколко нововъведения навлязоха на пътя, а други вече не се използват. Попитахме „Трафик пътна сигнализация“, една от най-големите компании за производство на знаци и полагане на маркировки у нас, как се промени сигнализацията на пътя и повиши ли се безопасността?
Като най-значима промяна специалистите изтъкват въвеждането в нормативната уредба и в практиката на гъвкави ограничители и разделители на движението. Пример са колчетата, които се прилагат за разделяне на движението в Кресненско дефиле. Резултатът беше потвърден от практиката – след монтирането им няма тежки инциденти и жертви в този опасен участък.
„Целта е повишение сигурността на придвижване и ограничение на неправилното изпреварване в прави участъци със слаба видимост, в които не е разрешено изпреварването, само че не се спазва от не малко водачи“, коментира Георги Георгиев, изпълнителен директор на фирмата.
Друга промяна в последните години е изграждането на изкуствени препятствия, с цел трудно спиране или паркиране на забранени площи, а и намаляването на скоростта в населените места. Това става чрез осигуряване в кръстовищата на зони без паркирали коли за по-добра видимост на водачите към пешеходците и др.
Тъй като в големите градове има проблем с паркоместата, преди и след пешеходните пътеки, от двете страни, се поставят гумени, гъвкави стълбчета, за възпрепядстрване на паркиращи в нарушение автомобили.
По този начин се повишава многократно видимостта на шофьорите за пресичащи или приближаващи.
Важна задача на хората, които се занимават с пътна сигнализация, е да измислят как шофьорите да намалят скоростта. „В множество градове се монтираха радарни системи, които светят в зелено – при допустима скорост и в червено – при превишена.
Разбира се, няма нищо по – ефективно от камерите на КАТ, тъй като не малка част от хората, се научават да спазват ограниченията, чак след като бъдат глобени“, коментира Георгиев.
Още едно нововъведение е изграждането около пешеходните пътеки и преходи на „защитни“ острови в средата на пътното платно, при широки улици и булеварди с двупосочно движение, така че да се осигури „сигурно“ пространство за пресичащите пешеходци, в рамките на което могат да се огледат за идващи превозни средства и в двете направления на движение.
Недопускането на пряк контакт между колите, а и с пешеходците, е друг подход за подобряване на безопасността. Например като се добавят ограничителни системи (мантинели) в оста на 4-лентови пътища и улици. Добър пример е пътят Бургас – Созопол, който цяло лято е изключително натоварен.
Статистиката отчита, че след монтирането на мантинелата не са ставали тежки инциденти с жертви. В София подобно решение се приложи на бул. Сливница.
Към същата серия от мерки спада и въвеждането за първи път в България на „Зона 30“ – зона с ограничение на максималната скорост на движение от 30 км/ч. Към днешна дата има въведена такава в карето между бул. “Витоша“ – бул.“П. Славейков“ – бул. “Прага“- ул. “Ген.Скобелев“ и целия “център на града.
Нещо съвсем ново, което виждат жителите на големите градове, е полагането на настилка с повишен коефициент на сцепление в зоните преди пешеходни пътеки и преходи, така че да се намали значително дължината на спирачния път, при необходимост от екстрено спиране.
Защо пътната сигнализация на места липсва или че не се поддържа добре? „За да се поддържа добре нещо, първото условие е да се знае какво трябва да бъде и тук започва трагедията. Масово населените места нямат проекти за организация на движението.
Фрапантен случай – АПИ поддържа старите участъци от АМ Тракия и Хемус, но нямат проект за организация на движението – какво поддържат и те не знаят“, казва с огорчение Георги Георгиев.
Пътните специалисти дори споделят, че често администратори без квалификация и опит решават къде какви знаци да се сложат. Например – водили спор с кмет на населено, че искането му не е правилно, а той отговорил, че там той е наредбата. Липсват квалифицирани и подготвени кадри в стопаните на пътя – общината, АПИ и Пътна полиция.
„Друго елементарно нещо което е лесно, но не се прави – кастрене на околната растителност. Масово пътищата са сериозно обрасли, с растителност стигаща до средата на пътната лента. Това е сериозен проблем, намалява се видимостта“, отбелязва Георгиев.
Започнаха ли шофьорите повече да обръщат внимание и да се съобразяват с пътните маркировки, знаци и цялата сигнализационна система? Според пътните екперти водачите се съобразяват и спазват правилата, когато санкциите са неизбежни. За жалост, не малка част от водачите не искат да възприемат голяма част от промените. Чупят, къртят и режат антипаркин стълбчетата, тъй като няма къде да паркират, а това че майката с дете и количка няма откъде да премине, не ги засяга“, коментира Георгиев.
Автоматизирани системи за управление на трафика чрез следене в реално време – това са новостоте, които се задават. Чрез тях при анализа на данни се отстраняват много по-бързо несъвършенствата на някои кръстовища. Вече има не малко промени, свързани с броя на лентите и техните посоки, което води до оптимизиране и отпушване на „тапите“ на възлови места. Пример за такова място е кръстовището на Околовръстния път на София и бул. „Цар Борис Трети“.
Още от Built.bg
Зелена среда, Коментар
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Снимка: AP В момент, когато световните лидери се подготвят за 28-ата Конференция на ООН за изменението на климата (КОП28), генералният секретар на ООН Антониу Гутериш ги призова да увеличат
12.01.2023
Коментар, Свят
Сбогувахме се с “колоса на американската дипломация Хенри Кисинджър”. Погледът на западната преса
Снимка: AP Хенри Кисинджър – учен, държавник и знаменит дипломат, който разполагаше с безпрецедентно влияние върху американската външна политика по времето на президентите Ричард Никсън и Джералд Форд и
12.01.2023
Зелена среда, Коментар
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
За борбата с климатичните промени добрите намерения и политическата воля не стигат. Необходими са пари, страшно много пари. Средства са нужни за технологиите и инфраструктурата, които да позволят да
11.29.2023
Създателите
1 декември 1990 г.: Пробивът на тунела под Ламанша
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Коментари и анализи
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Сбогувахме се с “колоса на американската дипломация Хенри Кисинджър”. Погледът на западната преса
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Кой взе титлата “Инженер на годината 2023”
Заложените в бюджет 2024 пари за пътища и ВиК са близо 2,5 млрд. лв.
Европейската прокуратура е извършила в Бойчиновци обиски по разследване за злоупотреба с европейски средства
Започва строителството на новия лъч на метрото през район „Слатина“
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Бернската конвенция реши да не отваря досие за АМ „Струма“ през Кресненското дефиле
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Войната в Украйна
Зеленски пред АП: Войната с Русия е в нова фаза с настъпването на зимата
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
Built.bg Podcast
Последвайте ни