Пътната маркировка и сигнализация е третият, често подценяван участник в движението, освен хората и автомобилите. В България към нея се подхожда доста критично, било то заради липсата и лошото й състояние на много места или пък заради случаите на неправилно поставени знаци и несъобразена с пътните условия маркировка, които изобилстват.
Като всяко нещо и пътната сигнализация търпи промени и развитие. В последните години няколко нововъведения навлязоха на пътя, а други вече не се използват. Попитахме „Трафик пътна сигнализация“, една от най-големите компании за производство на знаци и полагане на маркировки у нас, как се промени сигнализацията на пътя и повиши ли се безопасността?
Като най-значима промяна специалистите изтъкват въвеждането в нормативната уредба и в практиката на гъвкави ограничители и разделители на движението. Пример са колчетата, които се прилагат за разделяне на движението в Кресненско дефиле. Резултатът беше потвърден от практиката – след монтирането им няма тежки инциденти и жертви в този опасен участък.
„Целта е повишение сигурността на придвижване и ограничение на неправилното изпреварване в прави участъци със слаба видимост, в които не е разрешено изпреварването, само че не се спазва от не малко водачи“, коментира Георги Георгиев, изпълнителен директор на фирмата.
Друга промяна в последните години е изграждането на изкуствени препятствия, с цел трудно спиране или паркиране на забранени площи, а и намаляването на скоростта в населените места. Това става чрез осигуряване в кръстовищата на зони без паркирали коли за по-добра видимост на водачите към пешеходците и др.
Тъй като в големите градове има проблем с паркоместата, преди и след пешеходните пътеки, от двете страни, се поставят гумени, гъвкави стълбчета, за възпрепядстрване на паркиращи в нарушение автомобили.
По този начин се повишава многократно видимостта на шофьорите за пресичащи или приближаващи.
Набляга се и на повече осветеност. Данните сочат, че тези две мерки са довели до намаляването на инцидентите с участието на пешеходци в обхвата на пешеходната пътека.
Важна задача на хората, които се занимават с пътна сигнализация, е да измислят как шофьорите да намалят скоростта. „В множество градове се монтираха радарни системи, които светят в зелено – при допустима скорост и в червено – при превишена.
Разбира се, няма нищо по – ефективно от камерите на КАТ, тъй като не малка част от хората, се научават да спазват ограниченията, чак след като бъдат глобени“, коментира Георгиев.
Още едно нововъведение е изграждането около пешеходните пътеки и преходи на „защитни“ острови в средата на пътното платно, при широки улици и булеварди с двупосочно движение, така че да се осигури „сигурно“ пространство за пресичащите пешеходци, в рамките на което могат да се огледат за идващи превозни средства и в двете направления на движение.
Недопускането на пряк контакт между колите, а и с пешеходците, е друг подход за подобряване на безопасността. Например като се добавят ограничителни системи (мантинели) в оста на 4-лентови пътища и улици. Добър пример е пътят Бургас – Созопол, който цяло лято е изключително натоварен.
Статистиката отчита, че след монтирането на мантинелата не са ставали тежки инциденти с жертви. В София подобно решение се приложи на бул. Сливница.
Към същата серия от мерки спада и въвеждането за първи път в България на „Зона 30“ – зона с ограничение на максималната скорост на движение от 30 км/ч. Към днешна дата има въведена такава в карето между бул. “Витоша“ – бул.“П. Славейков“ – бул. “Прага“- ул. “Ген.Скобелев“ и целия “център на града.
Нещо съвсем ново, което виждат жителите на големите градове, е полагането на настилка с повишен коефициент на сцепление в зоните преди пешеходни пътеки и преходи, така че да се намали значително дължината на спирачния път, при необходимост от екстрено спиране.
Защо пътната сигнализация на места липсва или че не се поддържа добре? „За да се поддържа добре нещо, първото условие е да се знае какво трябва да бъде и тук започва трагедията. Масово населените места нямат проекти за организация на движението.
Фрапантен случай – АПИ поддържа старите участъци от АМ Тракия и Хемус, но нямат проект за организация на движението – какво поддържат и те не знаят“, казва с огорчение Георги Георгиев.
Пътните специалисти дори споделят, че често администратори без квалификация и опит решават къде какви знаци да се сложат. Например – водили спор с кмет на населено, че искането му не е правилно, а той отговорил, че там той е наредбата. Липсват квалифицирани и подготвени кадри в стопаните на пътя – общината, АПИ и Пътна полиция.
„Друго елементарно нещо което е лесно, но не се прави – кастрене на околната растителност. Масово пътищата са сериозно обрасли, с растителност стигаща до средата на пътната лента. Това е сериозен проблем, намалява се видимостта“, отбелязва Георгиев.
Започнаха ли шофьорите повече да обръщат внимание и да се съобразяват с пътните маркировки, знаци и цялата сигнализационна система? Според пътните екперти водачите се съобразяват и спазват правилата, когато санкциите са неизбежни. За жалост, не малка част от водачите не искат да възприемат голяма част от промените. Чупят, къртят и режат антипаркин стълбчетата, тъй като няма къде да паркират, а това че майката с дете и количка няма откъде да премине, не ги засяга“, коментира Георгиев.
Автоматизирани системи за управление на трафика чрез следене в реално време – това са новостоте, които се задават. Чрез тях при анализа на данни се отстраняват много по-бързо несъвършенствата на някои кръстовища. Вече има не малко промени, свързани с броя на лентите и техните посоки, което води до оптимизиране и отпушване на „тапите“ на възлови места. Пример за такова място е кръстовището на Околовръстния път на София и бул. „Цар Борис Трети“.
Градска среда > Коментар
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
Пътната маркировка и сигнализация е третият, често подценяван участник в движението, освен хората и автомобилите. В България към нея се подхожда доста критично, било то заради липсата и лошото й състояние на много места или пък заради случаите на неправилно поставени знаци и несъобразена с пътните условия маркировка, които изобилстват.
Като всяко нещо и пътната сигнализация търпи промени и развитие. В последните години няколко нововъведения навлязоха на пътя, а други вече не се използват. Попитахме „Трафик пътна сигнализация“, една от най-големите компании за производство на знаци и полагане на маркировки у нас, как се промени сигнализацията на пътя и повиши ли се безопасността?
Като най-значима промяна специалистите изтъкват въвеждането в нормативната уредба и в практиката на гъвкави ограничители и разделители на движението. Пример са колчетата, които се прилагат за разделяне на движението в Кресненско дефиле. Резултатът беше потвърден от практиката – след монтирането им няма тежки инциденти и жертви в този опасен участък.
„Целта е повишение сигурността на придвижване и ограничение на неправилното изпреварване в прави участъци със слаба видимост, в които не е разрешено изпреварването, само че не се спазва от не малко водачи“, коментира Георги Георгиев, изпълнителен директор на фирмата.
Друга промяна в последните години е изграждането на изкуствени препятствия, с цел трудно спиране или паркиране на забранени площи, а и намаляването на скоростта в населените места. Това става чрез осигуряване в кръстовищата на зони без паркирали коли за по-добра видимост на водачите към пешеходците и др.
Тъй като в големите градове има проблем с паркоместата, преди и след пешеходните пътеки, от двете страни, се поставят гумени, гъвкави стълбчета, за възпрепядстрване на паркиращи в нарушение автомобили.
По този начин се повишава многократно видимостта на шофьорите за пресичащи или приближаващи.
Набляга се и на повече осветеност. Данните сочат, че тези две мерки са довели до намаляването на инцидентите с участието на пешеходци в обхвата на пешеходната пътека.
Важна задача на хората, които се занимават с пътна сигнализация, е да измислят как шофьорите да намалят скоростта. „В множество градове се монтираха радарни системи, които светят в зелено – при допустима скорост и в червено – при превишена.
Разбира се, няма нищо по – ефективно от камерите на КАТ, тъй като не малка част от хората, се научават да спазват ограниченията, чак след като бъдат глобени“, коментира Георгиев.
Още едно нововъведение е изграждането около пешеходните пътеки и преходи на „защитни“ острови в средата на пътното платно, при широки улици и булеварди с двупосочно движение, така че да се осигури „сигурно“ пространство за пресичащите пешеходци, в рамките на което могат да се огледат за идващи превозни средства и в двете направления на движение.
Недопускането на пряк контакт между колите, а и с пешеходците, е друг подход за подобряване на безопасността. Например като се добавят ограничителни системи (мантинели) в оста на 4-лентови пътища и улици. Добър пример е пътят Бургас – Созопол, който цяло лято е изключително натоварен.
Статистиката отчита, че след монтирането на мантинелата не са ставали тежки инциденти с жертви. В София подобно решение се приложи на бул. Сливница.
Към същата серия от мерки спада и въвеждането за първи път в България на „Зона 30“ – зона с ограничение на максималната скорост на движение от 30 км/ч. Към днешна дата има въведена такава в карето между бул. “Витоша“ – бул.“П. Славейков“ – бул. “Прага“- ул. “Ген.Скобелев“ и целия “център на града.
Нещо съвсем ново, което виждат жителите на големите градове, е полагането на настилка с повишен коефициент на сцепление в зоните преди пешеходни пътеки и преходи, така че да се намали значително дължината на спирачния път, при необходимост от екстрено спиране.
Защо пътната сигнализация на места липсва или че не се поддържа добре? „За да се поддържа добре нещо, първото условие е да се знае какво трябва да бъде и тук започва трагедията. Масово населените места нямат проекти за организация на движението.
Фрапантен случай – АПИ поддържа старите участъци от АМ Тракия и Хемус, но нямат проект за организация на движението – какво поддържат и те не знаят“, казва с огорчение Георги Георгиев.
Пътните специалисти дори споделят, че често администратори без квалификация и опит решават къде какви знаци да се сложат. Например – водили спор с кмет на населено, че искането му не е правилно, а той отговорил, че там той е наредбата. Липсват квалифицирани и подготвени кадри в стопаните на пътя – общината, АПИ и Пътна полиция.
„Друго елементарно нещо което е лесно, но не се прави – кастрене на околната растителност. Масово пътищата са сериозно обрасли, с растителност стигаща до средата на пътната лента. Това е сериозен проблем, намалява се видимостта“, отбелязва Георгиев.
Започнаха ли шофьорите повече да обръщат внимание и да се съобразяват с пътните маркировки, знаци и цялата сигнализационна система? Според пътните екперти водачите се съобразяват и спазват правилата, когато санкциите са неизбежни. За жалост, не малка част от водачите не искат да възприемат голяма част от промените. Чупят, къртят и режат антипаркин стълбчетата, тъй като няма къде да паркират, а това че майката с дете и количка няма откъде да премине, не ги засяга“, коментира Георгиев.
Автоматизирани системи за управление на трафика чрез следене в реално време – това са новостоте, които се задават. Чрез тях при анализа на данни се отстраняват много по-бързо несъвършенствата на някои кръстовища. Вече има не малко промени, свързани с броя на лентите и техните посоки, което води до оптимизиране и отпушване на „тапите“ на възлови места. Пример за такова място е кръстовището на Околовръстния път на София и бул. „Цар Борис Трети“.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Градска среда, Новини
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Снимка: European Commission Автор: Николай Желязков, кореспондент на БТА в Брюксел Европейската комисия съобщи, че е приела инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус (НЕБ) – инициатива за обвързване на
07.29.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни