Снимки: Built.bg
Строителството е един от най-важните икономически отрасли на икономиките по цял свят, но същевременно е сред секторите с най-сериозно негативно влияние върху околната среда. Амбициите на голяма част от държавите и бизнеса за устойчиво развитие вече имат широко отражение върху строителния бранш. Статистиката показва, че около 40% от всички отпадъци са строителни и намаляването, както и рециклирането им, ще има огромно значение за сектора в близко бъдеще.
Експерти от западните страни заговориха за ограничаване на стоманата и бетона и включване на повече естествени материали с по-нисък въглероден отпечатък като дървото, в строителството на публични сгради.
Франция и Великобритания разработват наръчници с указания към архитектите как да проектират въглеродно неутрални сгради. В същото време остава икономическият фактор – тези сгради продължават да бъдат чувствително по-скъпи, заради материалите и суровините, които се влагат в тях и по-сложното изпълнение.
На този фон последните няколко години част от най-престижните и важни награди в архитектурата се печелят не от нови сгради, а от проекти и реализирани реконструкции на стари градежи.
Например с Европейската награда за съвременна архитектура през 2019 г. бе отличена реновацията на холандски следвоенен комплекс от 60-те години, превърнат в жилищни блокове с над 500 апартамента в покрайнините на Бордо, който преди това е бил планиран за разрушаване. В цяла Европа, включително и в България, примерите, които се нуждаят от подобно модернизиране, са неизброими.
У нас по темата работи активно арх. Анета Василева от УАСГ. Според нея придаването на нов живот и стойност на стари сгради е подценявано, но важно решение на проблемите в строителството.
„Как спасяваме сградите днес? Намирам за дълбоко притеснителна дори самата идея, че културното наследство постоянно трябва да бъде „спасявано“. Все си мисля, че има начин опазването да излезе от пространството на емоциите и каузите, да изплува от блатото на бюрокрацията и да стъпи на открито, при прагматизма и здравия разум“, казва тя.
Според нея не е логично в големите български градове, където се строи бурно, има инвеститорски интерес, туристи и икономически прогрес, точно там наследството да е в риск.
И не би следвало икономическото развитие на един град да е в противоречие с опазването на старите сгради, а напротив.
„Сградите не трябва просто да се спасяват. Успешното опазване на културното наследство е пряко свързано с изграждането на обществено съзнание за ценността, но и с развитие на идеята как това наследство да бъде активна част от днешния ден без да губи тази ценност“, коментира арх. Василева.
У нас примерите за обществени сгради, които са били модернизирани и се използват отново успешно, не са много. Но все пак има такива. Сред най-популярният е превръщането на култовия социалистически Хотел Плиска в модерна бизнес сграда.

Хотелът е построен в края на 60-те години на миналия век. От края на 80-те обслужваше пътниците на „БГА Балкан“. След фалита на националния превозвач през 2006 г. сградата беше препродадена и придобита от ЦКБ. Банката в последствие ремонтира сградата и я превърна в своя централа.

Мястото обаче е познато от десетилетия на софиянци и продължава да се нарича Хотел Плиска, дори се използва като част от разписанието на линиите на градския транспорт.
Друг такъв пример е модернизираната и ремонтирана сграда на „Енергопроект“ в квартал Лозенец. Тя е проектирана и построена през 60-те години и до днес е една от най-високите в София. След като старото дружество спря да работи, сградата пустееше дълго време. Преди 3 години обаче инвеститор взе нещата в свои ръце – започна реконструкция за изграждането на бизнес сграда с търговски център.

Резултатът е обновен комплекс с 24 етажа площ за корпоративни цели. Сградата разполага с четири нива подземни паркинги, а на приземния и първите два етажа има банка, застрахователна агенция, голям магазин, кафене и още няколко търговски площи. Предимствата са централната локация, близостта до спирка на метрото и ключовата връзка с важни булеварди.

Според арх. Василева строителното ни наследство е незаобиколима част от ежедневието ни. „Трябва да осъзнаем, че то ни прави различни, по-богати и по-специални от другите. Че съвременната българска архитектура ще стане по-добра, когато старото и наследеното не се възприема като спирачка на инвестиционните интереси, а ни помага да създаване по-богата и многопластова нова архитектура“, казва тя.
Всъщност през ХХ век са построени повече сгради, отколкото през всички останали векове взети заедно. Не малка част от вече построеното днес остарява лошо, не отговарят на съвременните стандарти за качество и издръжливост и предлагат некачествена среда за живот. Резултатът е, че много от тях са разрушавани и на тяхно място се строят нови.
Новите изисквания за устойчивост в строителството обаче променят картината – проучванията показват, че разрушаването е не по-малко вредно за околната среда от строежа на нови бетонни или стъклени сгради, защото се образуват огромни количества строителни отпадъци и процесът по рушене не е много по-различен от новото строителство.
„Около 40% от всички произведени отпадъци са строителни и трябва да започнем да ги рециклираме и преизползваме изцяло. Да, ако общо пластмасата, която човечеството е произвело през последните 60 години, е 8 млрд. тона, то циментовата индустрия произвежда такова количество само за две години. И докато прочетете края на това изречение, строителството в глобален план вече ще е изляло повече от 19 хил. вани бетон“, обобщава арх. Анета Василева.
Проучвания за ползите и негативните от реконструкцията и модернизирането на стари сгради тепърва се правят. Но според архитектите това е правилен подход за решаване на част от проблемите, с които в момента се бори строителният сектор.
Сериозен потенциал има в стотиците индустриални зони, които в годините назад са излезли от употреба, но се намират на стратегически места и разполагат със стабилни, запазени градежи. Предизвикателство обаче са панелните жилищни комплекси. Затова на този етап, когато се търси нов живот за старите сгради, се избират обществени сгради с отпаднали функции, които да се превърнат в бизнес пространства или търговски площи.
Коментар
Built анализ: Нов живот за старите сгради
Снимки: Built.bg
Строителството е един от най-важните икономически отрасли на икономиките по цял свят, но същевременно е сред секторите с най-сериозно негативно влияние върху околната среда. Амбициите на голяма част от държавите и бизнеса за устойчиво развитие вече имат широко отражение върху строителния бранш. Статистиката показва, че около 40% от всички отпадъци са строителни и намаляването, както и рециклирането им, ще има огромно значение за сектора в близко бъдеще.
Експерти от западните страни заговориха за ограничаване на стоманата и бетона и включване на повече естествени материали с по-нисък въглероден отпечатък като дървото, в строителството на публични сгради.
Франция и Великобритания разработват наръчници с указания към архитектите как да проектират въглеродно неутрални сгради. В същото време остава икономическият фактор – тези сгради продължават да бъдат чувствително по-скъпи, заради материалите и суровините, които се влагат в тях и по-сложното изпълнение.
На този фон последните няколко години част от най-престижните и важни награди в архитектурата се печелят не от нови сгради, а от проекти и реализирани реконструкции на стари градежи.
Например с Европейската награда за съвременна архитектура през 2019 г. бе отличена реновацията на холандски следвоенен комплекс от 60-те години, превърнат в жилищни блокове с над 500 апартамента в покрайнините на Бордо, който преди това е бил планиран за разрушаване. В цяла Европа, включително и в България, примерите, които се нуждаят от подобно модернизиране, са неизброими.
У нас по темата работи активно арх. Анета Василева от УАСГ. Според нея придаването на нов живот и стойност на стари сгради е подценявано, но важно решение на проблемите в строителството.
„Как спасяваме сградите днес? Намирам за дълбоко притеснителна дори самата идея, че културното наследство постоянно трябва да бъде „спасявано“. Все си мисля, че има начин опазването да излезе от пространството на емоциите и каузите, да изплува от блатото на бюрокрацията и да стъпи на открито, при прагматизма и здравия разум“, казва тя.
Според нея не е логично в големите български градове, където се строи бурно, има инвеститорски интерес, туристи и икономически прогрес, точно там наследството да е в риск.
И не би следвало икономическото развитие на един град да е в противоречие с опазването на старите сгради, а напротив.
У нас примерите за обществени сгради, които са били модернизирани и се използват отново успешно, не са много. Но все пак има такива. Сред най-популярният е превръщането на култовия социалистически Хотел Плиска в модерна бизнес сграда.
Хотелът е построен в края на 60-те години на миналия век. От края на 80-те обслужваше пътниците на „БГА Балкан“. След фалита на националния превозвач през 2006 г. сградата беше препродадена и придобита от ЦКБ. Банката в последствие ремонтира сградата и я превърна в своя централа.
Мястото обаче е познато от десетилетия на софиянци и продължава да се нарича Хотел Плиска, дори се използва като част от разписанието на линиите на градския транспорт.
Друг такъв пример е модернизираната и ремонтирана сграда на „Енергопроект“ в квартал Лозенец. Тя е проектирана и построена през 60-те години и до днес е една от най-високите в София. След като старото дружество спря да работи, сградата пустееше дълго време. Преди 3 години обаче инвеститор взе нещата в свои ръце – започна реконструкция за изграждането на бизнес сграда с търговски център.
Резултатът е обновен комплекс с 24 етажа площ за корпоративни цели. Сградата разполага с четири нива подземни паркинги, а на приземния и първите два етажа има банка, застрахователна агенция, голям магазин, кафене и още няколко търговски площи. Предимствата са централната локация, близостта до спирка на метрото и ключовата връзка с важни булеварди.
Според арх. Василева строителното ни наследство е незаобиколима част от ежедневието ни. „Трябва да осъзнаем, че то ни прави различни, по-богати и по-специални от другите. Че съвременната българска архитектура ще стане по-добра, когато старото и наследеното не се възприема като спирачка на инвестиционните интереси, а ни помага да създаване по-богата и многопластова нова архитектура“, казва тя.
Всъщност през ХХ век са построени повече сгради, отколкото през всички останали векове взети заедно. Не малка част от вече построеното днес остарява лошо, не отговарят на съвременните стандарти за качество и издръжливост и предлагат некачествена среда за живот. Резултатът е, че много от тях са разрушавани и на тяхно място се строят нови.
Новите изисквания за устойчивост в строителството обаче променят картината – проучванията показват, че разрушаването е не по-малко вредно за околната среда от строежа на нови бетонни или стъклени сгради, защото се образуват огромни количества строителни отпадъци и процесът по рушене не е много по-различен от новото строителство.
„Около 40% от всички произведени отпадъци са строителни и трябва да започнем да ги рециклираме и преизползваме изцяло. Да, ако общо пластмасата, която човечеството е произвело през последните 60 години, е 8 млрд. тона, то циментовата индустрия произвежда такова количество само за две години. И докато прочетете края на това изречение, строителството в глобален план вече ще е изляло повече от 19 хил. вани бетон“, обобщава арх. Анета Василева.
Проучвания за ползите и негативните от реконструкцията и модернизирането на стари сгради тепърва се правят. Но според архитектите това е правилен подход за решаване на част от проблемите, с които в момента се бори строителният сектор.
Сериозен потенциал има в стотиците индустриални зони, които в годините назад са излезли от употреба, но се намират на стратегически места и разполагат със стабилни, запазени градежи. Предизвикателство обаче са панелните жилищни комплекси. Затова на този етап, когато се търси нов живот за старите сгради, се избират обществени сгради с отпаднали функции, които да се превърнат в бизнес пространства или търговски площи.
Още от Built.bg
Енергетика, Новини
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Междусистемната газова връзка Сърбия-България ще бъде пусната в пробна експлоатация до няколко дни, съобщи сръбският министърът на минната промишленост и енергетиката Дубравка Джедович Ханданович, информира Танюг. Снимка: БТА „Колегите
12.03.2023
Инфраструктура, Коментар
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Отминаващата 2023 г. не предложи особено значими постижения за инфраструктурата на България. Накратко завършени в рамките на годината бяха няколко километра магистрални пътища и големият проект за обход на
12.02.2023
Енергетика, Новини
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
Снимка: AP България и близо двадесет страни от четири континента приеха днес Декларация за тройно увеличаване на дела на ядрената енергия до 2050 г. на събитие на най-високо равнище
12.02.2023
Създателите
1 декември 1990 г.: Пробивът на тунела под Ламанша
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Коментари и анализи
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Сбогувахме се с “колоса на американската дипломация Хенри Кисинджър”. Погледът на западната преса
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Снегопочистващите фирми, които не са се справили със задълженията си, ще бъдат санкционирани
Започва изграждането на автомагистралата „Русе – Велико Търново“
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Над 221 млн. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост – за саниране и мерки за енергийна ефективност
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Какъв е потенциалът на България за развиване на “зелена индустрия”
Бернската конвенция реши да не отваря досие за АМ „Струма“ през Кресненското дефиле
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Войната в Украйна
Зеленски пред АП: Войната с Русия е в нова фаза с настъпването на зимата
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
Built.bg Podcast
Последвайте ни