39% от територията на България е заета от горски площи. Въпреки твърденията на някои екологични организации, официалните данни показват, че за последните 100 години горите са увеличили територията си близо два пъти. Но проблеми в сектора все така има и са свързани най-вече с управлението на горските територии.
България е на второ място в ЕС по дял на защитените зони от Европейската екологична мрежа Натура 2000. Реално към момента почти 60% от горите ни са включени в Натура. За сравнение средният дял за ЕС е 18%. Затова и темата с поддържането им винаги е сложна и опира до подхода – да има ли човешка намеса или не?
Според лесовъдите в около 30-40% от българските гори не е влизано от години. Пак по изчисления на специалистите по горите изградената инфраструктура в горските територии на България е 7,9 метра на хектар, с което сме на дъното на европейските класации. За сравнение в Австрия, която се приема за един от най-добрите примери за управление на горите, инфраструктурата обхваща близо 50 метра на хектар.
„Най-големият мит за гората е, че не трябва да се случва нищо в нея. Хората, особено в големите градове си мислят, че ние трябва да консервираме гората, а консервацията е най-страшното за нея. Ние сме на път това, което 60-80 години сме градили в горите да го унищожим, заради криво разбраното отношение. В гората, ако не се работи, ние я обричаме“, коментира пред Built Петър Дишков, представител на едно от най-големите дървообработващи предприятия у нас.
Според бранша изграждането на повече пътища в горите ще помогне значително при поддържането им. Така в тях ще може да влиза съвременна техника и ще останат в миналото старите практики на сеч с триони и брадви и изнасянето на дървесината със стара руска техника, която съсипва терените. Освен това ще облекчи човешкият фактор – в момента на много места дърводобивът се извършва изцяло на ръка, което го оскъпява, а и прави контрола и проследимостта много по-трудни.
Друга причина, която се изтъка за нуждата от горска инфраструктура, е възможността така да се стига по-лесно при овладяването на пожари или инциденти в гората. В момента у нас годишно пожари унищожават около 10 000 хектара горски площи. Покрай дърветата загиват хиляди животински и растителни видове и се нарушава биоразнообразието. Превенцията включва изграждането на пътища, които да позволяват влизането на противопожарна техника и машини.
На обратната позиция са екологичните организации – според тях изграждането на пътища е предпоставка за повече неконтролирана сеч. Те също така настояват в горите да се избере консервационният подход – в тях да няма човека намеса. „Трябва да оставим лесовъдите да говорят за гората, а не политици и еколози“, смята по този въпрос Даниела Петрова, председател на Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост.
По данни на Изпълнителна агенция по горите (ИАГ) за последните 60 г. запасът на горите ни е нараснал 3 пъти – от 243 млн. м3 до 718 млн. м3. Само за последните 20 години регистрираното увеличение е с над 30%. За първи път в последните 3 години обаче този прираст намалява. Според бранша това се дължи на лошото стопанисване.
България е водеща в Европа по биоразнообразие и съхранение на гори. Средната възраст на българските гори е 60 г., като за последните 10 години е остаряла със 7 години. Реално повечето дървета достигат своята зрялост, когато станат на около 100 години. Ако не се използват за нещо, след това те умират по естествен начин и така или иначе трябва да се отсекат и отстранят.
Гората е възобновяем ресурс. Това означава, че използването на дървесината може да става в рамките на прираста. Причината прирастът да намалява най-често е застаряването на горите. Това пък е предпоставка за развитието на различни болести и вредители, които унищожават дърветата.
Лесовъдите настояват за прилагане на устойчивия подход на управление на горите, който включва прокарването на повече пътища. Другата ключова страна на този подход е максимално използване на природните ресурси без да се нарушава баланса – това означава санитарна сеч и използване на горите в рамките на прираста. В България по закон близо 35% от територията е поставена под закрила, а около 10% е под строга закрила, което ни прави единствената страна в Европа с толкова рестрикции в горите.
В същото време според изискванията на Зелената сделка в строителството и индустрията трябва да се влагат повече възобновяеми материали и източници, каквато е дървесината. Специално за строителството препоръката е поне 10% от влаганите материали да са на дървена основа. Реалността у нас обаче е много различна – 59% от добитата дървесина отива в печките на хората, вместо да се използва от индустрията и да носи добавена стойност и пари, сочат данните на БКДМП.
От Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост настояват за промени в нормативната уредба, които да позволят по-висок добив на дървесина. Според тях това може да се случи през изграждането на инфраструктура в горите, която ще гарантира противопожарна безопасност и механизация на дърводобива.
Инфраструктура > Коментар
Built анализ: Пътища в горите – възможно или не?
39% от територията на България е заета от горски площи. Въпреки твърденията на някои екологични организации, официалните данни показват, че за последните 100 години горите са увеличили територията си близо два пъти. Но проблеми в сектора все така има и са свързани най-вече с управлението на горските територии.
България е на второ място в ЕС по дял на защитените зони от Европейската екологична мрежа Натура 2000. Реално към момента почти 60% от горите ни са включени в Натура. За сравнение средният дял за ЕС е 18%. Затова и темата с поддържането им винаги е сложна и опира до подхода – да има ли човешка намеса или не?
Според лесовъдите в около 30-40% от българските гори не е влизано от години. Пак по изчисления на специалистите по горите изградената инфраструктура в горските територии на България е 7,9 метра на хектар, с което сме на дъното на европейските класации. За сравнение в Австрия, която се приема за един от най-добрите примери за управление на горите, инфраструктурата обхваща близо 50 метра на хектар.
„Най-големият мит за гората е, че не трябва да се случва нищо в нея. Хората, особено в големите градове си мислят, че ние трябва да консервираме гората, а консервацията е най-страшното за нея. Ние сме на път това, което 60-80 години сме градили в горите да го унищожим, заради криво разбраното отношение. В гората, ако не се работи, ние я обричаме“, коментира пред Built Петър Дишков, представител на едно от най-големите дървообработващи предприятия у нас.
Според бранша изграждането на повече пътища в горите ще помогне значително при поддържането им. Така в тях ще може да влиза съвременна техника и ще останат в миналото старите практики на сеч с триони и брадви и изнасянето на дървесината със стара руска техника, която съсипва терените. Освен това ще облекчи човешкият фактор – в момента на много места дърводобивът се извършва изцяло на ръка, което го оскъпява, а и прави контрола и проследимостта много по-трудни.
Друга причина, която се изтъка за нуждата от горска инфраструктура, е възможността така да се стига по-лесно при овладяването на пожари или инциденти в гората. В момента у нас годишно пожари унищожават около 10 000 хектара горски площи. Покрай дърветата загиват хиляди животински и растителни видове и се нарушава биоразнообразието. Превенцията включва изграждането на пътища, които да позволяват влизането на противопожарна техника и машини.
На обратната позиция са екологичните организации – според тях изграждането на пътища е предпоставка за повече неконтролирана сеч. Те също така настояват в горите да се избере консервационният подход – в тях да няма човека намеса. „Трябва да оставим лесовъдите да говорят за гората, а не политици и еколози“, смята по този въпрос Даниела Петрова, председател на Браншова камара на дървообработващата и мебелната промишленост.
По данни на Изпълнителна агенция по горите (ИАГ) за последните 60 г. запасът на горите ни е нараснал 3 пъти – от 243 млн. м3 до 718 млн. м3. Само за последните 20 години регистрираното увеличение е с над 30%. За първи път в последните 3 години обаче този прираст намалява. Според бранша това се дължи на лошото стопанисване.
България е водеща в Европа по биоразнообразие и съхранение на гори. Средната възраст на българските гори е 60 г., като за последните 10 години е остаряла със 7 години. Реално повечето дървета достигат своята зрялост, когато станат на около 100 години. Ако не се използват за нещо, след това те умират по естествен начин и така или иначе трябва да се отсекат и отстранят.
Гората е възобновяем ресурс. Това означава, че използването на дървесината може да става в рамките на прираста. Причината прирастът да намалява най-често е застаряването на горите. Това пък е предпоставка за развитието на различни болести и вредители, които унищожават дърветата.
Лесовъдите настояват за прилагане на устойчивия подход на управление на горите, който включва прокарването на повече пътища. Другата ключова страна на този подход е максимално използване на природните ресурси без да се нарушава баланса – това означава санитарна сеч и използване на горите в рамките на прираста. В България по закон близо 35% от територията е поставена под закрила, а около 10% е под строга закрила, което ни прави единствената страна в Европа с толкова рестрикции в горите.
В същото време според изискванията на Зелената сделка в строителството и индустрията трябва да се влагат повече възобновяеми материали и източници, каквато е дървесината. Специално за строителството препоръката е поне 10% от влаганите материали да са на дървена основа. Реалността у нас обаче е много различна – 59% от добитата дървесина отива в печките на хората, вместо да се използва от индустрията и да носи добавена стойност и пари, сочат данните на БКДМП.
От Браншовата камара на дървообработващата и мебелна промишленост настояват за промени в нормативната уредба, които да позволят по-висок добив на дървесина. Според тях това може да се случи през изграждането на инфраструктура в горите, която ще гарантира противопожарна безопасност и механизация на дърводобива.
Още от Built.bg
Инфраструктура, Новини
Заложените в бюджет 2024 пари за пътища и ВиК са близо 2,5 млрд. лв.
Близо 2,5 млрд. лв. са заложени за магистрали, пътища, проекти за водоснабдяване и канализация (ВиК), саниране и проектиране в бюджета за 2024 г. Това каза министър Андрей Цеков, който
11.30.2023
Зелена среда, Коментар
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
За борбата с климатичните промени добрите намерения и политическата воля не стигат. Необходими са пари, страшно много пари. Средства са нужни за технологиите и инфраструктурата, които да позволят да
11.29.2023
Енергетика, Новини
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Снимка: RWE Германската енергийна групировка Ер Ве Е (RWE), залагаща все повече на производство на енергия от възобновяеми източници, ускорява плановете си за растеж и си поставя по-високи цели
11.28.2023
Създателите
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Нобелова награда за Клодия Голдин, която се бори за равноправна заетост на жените
Коментари и анализи
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
„Булгартрансгаз“ и операторът на газопреносната система на Сърбия подписаха споразумение за междусистемно свързване
Балкански лидери обсъдиха предизвикателствата и възможностите за развитие на Югоизточна Европа
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Заложените в бюджет 2024 пари за пътища и ВиК са близо 2,5 млрд. лв.
Европейската прокуратура е извършила в Бойчиновци обиски по разследване за злоупотреба с европейски средства
Започва строителството на новия лъч на метрото през район „Слатина“
Шест становища подкрепят законопроекта за устройството на Черноморското крайбрежие, осем са против
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Авангарден завод в Швеция обработва почти 100 процента от отпадъчната пластмаса
През следващото десетилетие се очертава Китай да бъде отново лидер по доставки на слънчеви панели
Войната в Украйна
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
България е готова да участва във фонда „ЕС за Украйна“. Основният фокус ще бъде общинската инфраструктура
Built.bg Podcast
Последвайте ни