Наскоро АПИ призова гражданите да подават сигнали за пътищата у нас, които според тях се нуждаят от най-спешен ремонт. Срокът изтече, но резултатите още не са представени публично. Те със сигурност не могат да бъдат и напълно обективни, защото ще отразяват гражданската активност, а не реална оценка за състоянието на пътните трасета в България. Затова решихме да попитаме експертите – кои са участъците с най-неотложна нужда от ремонт?
Според Българска Браншова Асоциация Пътна Безопасност, една от крачките за решаване на пътните проблеми е разгласяването и привличането на внимание към тях. Те признават, че пътищата, които се нуждаят от ремонт у нас са доста, а основен фактор за безопасността на движението е качеството на поддръжка на пътната инфраструктура.
От ББА Пътна Безопасност посочват още, че в последните 15 години има сериозни пропуски в поддържането на републиканската пътна мрежа, което е довело до ръст в броя на жертвите по пътищата на страната. Асоциацията посочва три участъка без да по важност и натовареност.
На първо място пътните експерти посочват участъкът от 90 до 134 км на АМ „Тракия“ в двете посоки (София-Бургас и Бургас-София. Това е отсечката от Пазарджик до Пловдив и непосредствено след това. Това е трасе, което е влязло в пълна експлоатация през 2013 г. Движението е изключително натоварено, а превозните средства се движат с висока скорост. Проблем според специалистите е нехомогенността на участъците по магистралата. Разминаването по този показател е предпоставка за ПТП-та.
Участъкът е ремонтиран през 2000 г. Нормално е за този период пътното платно да няма същите експлоатационни качества. Експертите посочват, че по това трасе пътната настилка трябва да бъде подменена. Необходими са и мерки за подновяване на пътните принадлежности – нова хоризонтална маркриковка, да се монтират ограничителни системи за пътища и да се постави вертикална сигнализация. Например част от мантинелите са морално остарели – стоманени предпазни огради, каквито са използвани в Русия и Украйна през и след социализма, а днес стандартите у нас изискват монтирането на мантинели по европейски норми.
На второ място от ББА Пътна Безопасност отбелязват Републиканския път I-8. Това е алтернативното трасе на магистрала „Тракия“, което се използва, когато тя е затворена. Преминава през пет области: Софийска, област София, Пазарджишка, Пловдивска и Хасковска. Общата му дължина е 386 км като е четвърти по дължина у нас.
В участъка София-Ихтиман-Костенец състоянието на асфалтовата настилка е незадоволително, посочват експертите. Пътната конструкция не притежава нужната носимоспособност в определени участъци. На места места асфалтово покритие е компрометирано или липсва.
Наблюдава се наличието на множество дупки, деформации и мрежовидни пукнатини. Наличието на тези деформации води до предприемане на инстинктивни маневри от водачите на МПС, което е предпоставка за възникване на ПТП. Необходима е подмяна на асфалтовата настилка, профилиране на банкетите, полагане на нова вертикална сигнализация, нова пътна маркировка, както и подмяна на ограничителните системи за пътища.
Третата пътна отсечка, която е в аварийно състояние е: Пътна връзка, която свързва АМ “Тракия” с АМ “Марица”. При нея отново имаме силно нарушена асфалтова настилка, с множество различни по големина и размер деформации. По повърхността на настилката има пукнатини, дупки, кръпки, ускорено износване, слягане. Трябва да се обърне внимание и видимостта като се почисти излишната растителност и се поддържат банкетите в по-добро състояние. Наложително е и предприемането на дейности по подмяна на ограничителните системи, пътните знаци и възобновяване на пътната маркировка.
Като заключение от ББА Пътна Безопасност посочват, че са необходими инвестиции за повишаването на пътната безопасност. Oсвен чисто човешкия фактор, съществува и силна икономическа логика за необходимостта от инвестиции в пътната безопасност. Според експертите е важно да се осъзнае, че разноските за подобряване на безопасността на движение по пътищата са инвестиция, а не разход.
От Института за пътна безопасност също посочват като най-нуждаеща се от ремонт АМ „Тракия“. Бившият началник на КАТ-София Богдан Милчев, който е председател на управителния съвет на Института, коментира пред Built.bg, че по магистралата има поне три критични участъка – отново отсечката между Пазарджик и Пловдив, трасето между Ямбол и Бургас, както и района около Ихтиман.
Експертите на ИПБ обаче обвързват нуждата от ремонти с концентрацията на ПТП-та. Те са изчислили, че в България има 9 основни пътища с най-голяма опасност от инциденти, които са в 9 области на страната. Анализът им показва, че най-голям риск да загинеш на пътя у нас има в Софийска област.
Причината да се прави връзка между инцидентите и нуждата от ремонт на пътя е фактът, че у нас няма приета методология за оценка на риска. Така тежките и леките катастрофи се явяват най-сериозен ориентир. Съществува обаче един парадокс – колкото е по-лош един път, толкова с по-ниска скорост се кара там. И въпреки че има висок риск за катастрофи, те не са тежки и с голям травматизъм, коментира Богдан Милчев.
Друг важен път, който се нуждае от ремонтиране е I-5 от Русе до Маказа – според данните на ИПБ това е трасето с най-много катастрофи на различни точки от цялото трасе, а причината е лошата поддръжка. Бившият шеф на столичния КАТ смята, че АПИ подхождат популистки като искат от гражданите да гласуват за участъците с нужда от ремонт, а решенията в крайна сметка се вземат политически – нямат приета методология за спешност на ремонтите, а се влияят кои протестира и насочва вниманието към определени места.
Официалните данни на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ потвърждават, че у нас има трасета с много висок травматизъм и жертви. На първо място е пътят I-1 Видин – Кулата, който е най-интензивният в страната. Там са регистрирани 61 тежки ПТП-а на 11 различни точки по цялата му дължина.
На второ място е отсечката I-5 Русе – ГКПП „Маказа“ – отново 61 тежки катастрофи, които са станали по 13 точки от трасето. Най-много са те около Стара Загора, където се заби и румънският автобус през лятото. Тук влиза и отсечката Русе-Бяла, която от години е сред най-смъртоносните в страната.
На трети място е главен път I-6, част от който е Подбалканският участък. Там са станали 16 тежки ПТП-а на 6 точки. Той също е много натоварен като често се използва като алтернатива на АМ „Тракия“. Обезопасяването на тези трасета в последно време включва по-честа подмяна на маркировката и добавяне на разделителни колчета, какъвто е примерът с пътя през Кресненското дефиле – там колчетата ограничават възможността за изпреварване.
Като обобщение пътните експерти посочват, че в България все още няма ясна методология за оценка кое трасе се нуждае от спешен ремонт и кое не. Принципът на ремонтиране все още следва добре познатите модели – един път се прави след определен брой години или ако дупките по него са станали твърде много. Според пътните специалисти критериите трябва да бъдат натовареност, това колко главен е участъкът и колко инциденти са станали там в определен период от време.
Инфраструктура > Коментар
Built Анализ: Спешна пътна помощ за пътищата – кои отсечки са за най-неотложен ремонт?
Наскоро АПИ призова гражданите да подават сигнали за пътищата у нас, които според тях се нуждаят от най-спешен ремонт. Срокът изтече, но резултатите още не са представени публично. Те със сигурност не могат да бъдат и напълно обективни, защото ще отразяват гражданската активност, а не реална оценка за състоянието на пътните трасета в България. Затова решихме да попитаме експертите – кои са участъците с най-неотложна нужда от ремонт?
Според Българска Браншова Асоциация Пътна Безопасност, една от крачките за решаване на пътните проблеми е разгласяването и привличането на внимание към тях. Те признават, че пътищата, които се нуждаят от ремонт у нас са доста, а основен фактор за безопасността на движението е качеството на поддръжка на пътната инфраструктура.
От ББА Пътна Безопасност посочват още, че в последните 15 години има сериозни пропуски в поддържането на републиканската пътна мрежа, което е довело до ръст в броя на жертвите по пътищата на страната. Асоциацията посочва три участъка без да по важност и натовареност.
На първо място пътните експерти посочват участъкът от 90 до 134 км на АМ „Тракия“ в двете посоки (София-Бургас и Бургас-София. Това е отсечката от Пазарджик до Пловдив и непосредствено след това. Това е трасе, което е влязло в пълна експлоатация през 2013 г. Движението е изключително натоварено, а превозните средства се движат с висока скорост. Проблем според специалистите е нехомогенността на участъците по магистралата. Разминаването по този показател е предпоставка за ПТП-та.
Участъкът е ремонтиран през 2000 г. Нормално е за този период пътното платно да няма същите експлоатационни качества. Експертите посочват, че по това трасе пътната настилка трябва да бъде подменена. Необходими са и мерки за подновяване на пътните принадлежности – нова хоризонтална маркриковка, да се монтират ограничителни системи за пътища и да се постави вертикална сигнализация. Например част от мантинелите са морално остарели – стоманени предпазни огради, каквито са използвани в Русия и Украйна през и след социализма, а днес стандартите у нас изискват монтирането на мантинели по европейски норми.
На второ място от ББА Пътна Безопасност отбелязват Републиканския път I-8. Това е алтернативното трасе на магистрала „Тракия“, което се използва, когато тя е затворена. Преминава през пет области: Софийска, област София, Пазарджишка, Пловдивска и Хасковска. Общата му дължина е 386 км като е четвърти по дължина у нас.
В участъка София-Ихтиман-Костенец състоянието на асфалтовата настилка е незадоволително, посочват експертите. Пътната конструкция не притежава нужната носимоспособност в определени участъци. На места места асфалтово покритие е компрометирано или липсва.
Наблюдава се наличието на множество дупки, деформации и мрежовидни пукнатини. Наличието на тези деформации води до предприемане на инстинктивни маневри от водачите на МПС, което е предпоставка за възникване на ПТП. Необходима е подмяна на асфалтовата настилка, профилиране на банкетите, полагане на нова вертикална сигнализация, нова пътна маркировка, както и подмяна на ограничителните системи за пътища.
Третата пътна отсечка, която е в аварийно състояние е: Пътна връзка, която свързва АМ “Тракия” с АМ “Марица”. При нея отново имаме силно нарушена асфалтова настилка, с множество различни по големина и размер деформации. По повърхността на настилката има пукнатини, дупки, кръпки, ускорено износване, слягане. Трябва да се обърне внимание и видимостта като се почисти излишната растителност и се поддържат банкетите в по-добро състояние. Наложително е и предприемането на дейности по подмяна на ограничителните системи, пътните знаци и възобновяване на пътната маркировка.
Като заключение от ББА Пътна Безопасност посочват, че са необходими инвестиции за повишаването на пътната безопасност. Oсвен чисто човешкия фактор, съществува и силна икономическа логика за необходимостта от инвестиции в пътната безопасност. Според експертите е важно да се осъзнае, че разноските за подобряване на безопасността на движение по пътищата са инвестиция, а не разход.
От Института за пътна безопасност също посочват като най-нуждаеща се от ремонт АМ „Тракия“. Бившият началник на КАТ-София Богдан Милчев, който е председател на управителния съвет на Института, коментира пред Built.bg, че по магистралата има поне три критични участъка – отново отсечката между Пазарджик и Пловдив, трасето между Ямбол и Бургас, както и района около Ихтиман.
Експертите на ИПБ обаче обвързват нуждата от ремонти с концентрацията на ПТП-та. Те са изчислили, че в България има 9 основни пътища с най-голяма опасност от инциденти, които са в 9 области на страната. Анализът им показва, че най-голям риск да загинеш на пътя у нас има в Софийска област.
Друг важен път, който се нуждае от ремонтиране е I-5 от Русе до Маказа – според данните на ИПБ това е трасето с най-много катастрофи на различни точки от цялото трасе, а причината е лошата поддръжка. Бившият шеф на столичния КАТ смята, че АПИ подхождат популистки като искат от гражданите да гласуват за участъците с нужда от ремонт, а решенията в крайна сметка се вземат политически – нямат приета методология за спешност на ремонтите, а се влияят кои протестира и насочва вниманието към определени места.
Официалните данни на Държавната агенция „Безопасност на движението по пътищата“ потвърждават, че у нас има трасета с много висок травматизъм и жертви. На първо място е пътят I-1 Видин – Кулата, който е най-интензивният в страната. Там са регистрирани 61 тежки ПТП-а на 11 различни точки по цялата му дължина.
На второ място е отсечката I-5 Русе – ГКПП „Маказа“ – отново 61 тежки катастрофи, които са станали по 13 точки от трасето. Най-много са те около Стара Загора, където се заби и румънският автобус през лятото. Тук влиза и отсечката Русе-Бяла, която от години е сред най-смъртоносните в страната.
На трети място е главен път I-6, част от който е Подбалканският участък. Там са станали 16 тежки ПТП-а на 6 точки. Той също е много натоварен като често се използва като алтернатива на АМ „Тракия“. Обезопасяването на тези трасета в последно време включва по-честа подмяна на маркировката и добавяне на разделителни колчета, какъвто е примерът с пътя през Кресненското дефиле – там колчетата ограничават възможността за изпреварване.
Като обобщение пътните експерти посочват, че в България все още няма ясна методология за оценка кое трасе се нуждае от спешен ремонт и кое не. Принципът на ремонтиране все още следва добре познатите модели – един път се прави след определен брой години или ако дупките по него са станали твърде много. Според пътните специалисти критериите трябва да бъдат натовареност, това колко главен е участъкът и колко инциденти са станали там в определен период от време.
Още от Built.bg
Коментар
Битката за защита на марката “Произведено в Италия” преминава и през италианската кухня
В предизборната си програма италианската десница, която сега е управляваща сила в Италия, обеща да насърчава всичко, което е произведено в Италия, да популяризира италианската продукция по света и
04.01.2023
Коментар
Зимният сезон 2022/2023: Успешен
Зимният сезон 2022/2023 бележи успех, подкрепен с текущите данни от Единна система за туристическа информация – въпреки че все още официално ски сезонът не е приключил, той задмина предпандемичните
04.01.2023
Коментар, Създателите
Шумоизолацията – подценената, но важна страна на строителството
Все по-често обръщаме внимание на изолациите, когато избираме жилище, но обикновено то е насочено към задържането и спирането на топлина и влага. Шумоизолацията и акустиката са обратната страна на
04.01.2023
Създателите
„Диор“ превърна „Портата на Индия“ в сън на живо
Шумоизолацията – подценената, но важна страна на строителството
Хотелът с много имена
Коментари и анализи
Битката за защита на марката “Произведено в Италия” преминава и през италианската кухня
Зимният сезон 2022/2023: Успешен
Шумоизолацията – подценената, но важна страна на строителството
Студен душ за импозантните унгарски минерални бани
Съкращения по време на криза
Данъкът за свръхбогатите отблизо
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Европейската прокуратура разследва за корупция ремонтите в центъра на София
До дни спортна зала “Арена Бургас” ще получи Акт 16
Министър Шишков: Северният обход на Бургас ще бъде пуснат до Великден с Акт 15
Шишков: Държавата трябва да започне да създава и по-други условия за инвестиране в голямата инфраструктура
Архитектура
Стари катерушки от район “Изгрев” ще участват в тазгодишното Венецианското архитектурно биенале
В името на Фичето: Как ще бъде укрепен мостът край Бяла
Градска среда и Урбанизъм
Фандъкова: Глоба от сто хиляди лева е наложена за увреждане на едно паве
Затворен МОЛ в Бургас може да се превърне в център на нова жилищна зона
Първите 14 от общо 29 нови трамвайни мотриси бяха представени в София
Решават съдбата на Паметника на Съветската армия
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Какви са възможностите за български компании по време на първото международното изложение за кръгова икономика, енергетика и строителство Forward Green 2023
Ще бъде направена демонстрация на първия водороден електромобил в България
Китайска компания ще изгражда плаващ соларен парк в Зимбабве
Войната в Украйна
Зеленски покани Си Цзинпин да посети Украйна
Китай призова за мирни преговори между Русия и Украйна в план за прекратяване на конфликта
Антониу Гутериш: Войната не е решението. Войната е проблемът
Една години война в Украйна
Байдън ще се срещне с източните съюзници на НАТО след ядреното предупреждение на Путин
Войната в Украйна е предизвикала стотици тежки екологични проблеми
Built.bg Podcast
Последвайте ни