Снимка: Gonzosft/Wikipedia
До края на септември 2023 г. България, съвместно с Румъния, ще кандидатства за финансиране по пакет „Военна мобилност“ на МСЕ, сектор „Транспорт“ за изграждането на трети трансграничен мост между двете страни. Това съобщиха от Министерство на транспорта за Built.bg. Парите ще отидат за предпроектни проучвания за строежа на бъдещото съоръжение при Русе.
Става въпрос за първите фактически действия за реализиране на идеята за трети мост над река Дунав, за които до момента само се говореше.
Преди ден заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков е бил в Букурещ, където се е срещнал с държавния секретар по транспорта и инфраструктурата на Румъния Богдан Миндреску. Договорено е ускоряване на процедурите по изграждането на втори мост при Русе – Гюргево, както и пускането на фериботна линия между двата града.
През септември предстои да бъдат изяснени техническите и финансовите аспекти за изграждането на моста. Целта е двете държави да кандидатстват заедно по Механизма за свързана Европа с общ проект за проучване. Преди това се говореше, че проектът може да бъде финансиран със средства от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
Идеята за „Дунав мост 3“ е на повече от две десетилетия. Отново започна да се говори по темата по време на кабинета „Петков“ от тогавашния транспортен министър – Николай Събев. Той дори анонсира, че иска да построи най-малко 5 моста над реката, както и няколко тунела. От румънска страна обаче не потвърдиха, че са готови за партньорство по толкова съоръжения.
Според разчетите трети мост е нужен заради увеличаващия се непрекъснато трафик. Освен това трасето е ключов трансграничен коридор. Последните сигнали от румънска страна обаче бяха, че приоритизират разширяването на инфраструктурата си към Унгария, а не към България. А нашето предложение за споразумение изчакваше близо година.
Конкретика за изграждането на моста все още няма – нито колко ще струва, нито кога ще започне строежа, нито за кога се очаква да отвори. Градежът му със сигурност ще доведе до още много други промени – още преди месец се заговори за изграждането на логистичен морски хъб на пристанище Варна. Възможност е и за рехабилитация на съществуващата инфраструктура.
Всичко това се случва в момент, в който Румъния сериозно инвестира в отсечката от границата при Русе до румънската столица. В момента тече реконструкцията на жп връзката между Гюргево и Букурещ. Ремонтът трябваше да е готов тази есен, но според последната информация ще се отложи за 2024 г.
Линията Букурещ – Гюргево е особено ключова за северната ни съседка – това е първата влакова линия в Румъния и е открита през 1869 г. В последните години обаче не работи заради срутване на моста на река Арджеш. Което пък е причина за сериозно забавяне на влаковете, защото в момента се движат по заобиколни маршрути.
Ремонтът за близо 500 млн. леи стана факт в края на 2020 г. отново с пари от Механизма за свързаност на Европа. Според проекта, когато линията Букурещ – Гюргево – Русе стане факт, скоростта с която влаковете ще могат да се движат ще бъде 160 км / ч, а крайната спирка ще е летището на румънската столица Отопени.
Информация за това как върви проекта обаче няма. В румънските медии не се е споменавало нищо по темата от няколко месеца. Преди броени дни информация се появи във фейсбук групата „Българи в Румъния“. Според написаното там скоро от Русе до гара Букурещ север ще се стига за 50 минути. А очакваната цена на билета е 35 леи (около 7 евро). Срокът за пускане на трасето бил декември 2023 г.

Информацията обаче засега е непотвърдена. От групата не отговориха на запитването ни откъде разполагат с данните, а наши източници в Румъния обясниха, че за проекта изобщо не се говори, защото се движи с огромно забавяне. Реализирането му обаче е от изключителна важност за района на Русе и Северна България, които ще разполагат с близко летище.
Развитието на жп транспорта от румънска страна изглежда е повод и за по-големи амбиции на българска територия. За Built.bg от НКЖИ потвърдиха, че коридорът от Румъния през нашата територия е приоритет и се мисли за развитие в няколко направления – София-Русе и Русе-Варна.
Работи се по проект за развитие на железопътните възли от Русе през Горна Оряховица до Варна. Проектът е на етап подготовка на строителство и включва проучвания, технически проект, идеен проект за сигнализация и телекомуникации, проучване за археология в района на трасето, както и ОВОС. Планира се включване на проекта за финансиране по ПТС 2021-2027.

В дългосрочен план модернизацията на железопътните трасета в района трябва да повиши оперативната скорост и условията за безопасност на пътниците и товарите, което да направи железопътния транспорт по-привлекателен и конкурентен. Освен това се явява от ключово значение за целия регион, който няма близко летище, откакто това в Русе не работи, а съдбата му остава неясна.
Инфраструктура > Коментар
Built специално: До месец започват процедурите за третия мост над Дунав
Снимка: Gonzosft/Wikipedia
До края на септември 2023 г. България, съвместно с Румъния, ще кандидатства за финансиране по пакет „Военна мобилност“ на МСЕ, сектор „Транспорт“ за изграждането на трети трансграничен мост между двете страни. Това съобщиха от Министерство на транспорта за Built.bg. Парите ще отидат за предпроектни проучвания за строежа на бъдещото съоръжение при Русе.
Става въпрос за първите фактически действия за реализиране на идеята за трети мост над река Дунав, за които до момента само се говореше.
Преди ден заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков е бил в Букурещ, където се е срещнал с държавния секретар по транспорта и инфраструктурата на Румъния Богдан Миндреску. Договорено е ускоряване на процедурите по изграждането на втори мост при Русе – Гюргево, както и пускането на фериботна линия между двата града.
През септември предстои да бъдат изяснени техническите и финансовите аспекти за изграждането на моста. Целта е двете държави да кандидатстват заедно по Механизма за свързана Европа с общ проект за проучване. Преди това се говореше, че проектът може да бъде финансиран със средства от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
Идеята за „Дунав мост 3“ е на повече от две десетилетия. Отново започна да се говори по темата по време на кабинета „Петков“ от тогавашния транспортен министър – Николай Събев. Той дори анонсира, че иска да построи най-малко 5 моста над реката, както и няколко тунела. От румънска страна обаче не потвърдиха, че са готови за партньорство по толкова съоръжения.
Според разчетите трети мост е нужен заради увеличаващия се непрекъснато трафик. Освен това трасето е ключов трансграничен коридор. Последните сигнали от румънска страна обаче бяха, че приоритизират разширяването на инфраструктурата си към Унгария, а не към България. А нашето предложение за споразумение изчакваше близо година.
Конкретика за изграждането на моста все още няма – нито колко ще струва, нито кога ще започне строежа, нито за кога се очаква да отвори. Градежът му със сигурност ще доведе до още много други промени – още преди месец се заговори за изграждането на логистичен морски хъб на пристанище Варна. Възможност е и за рехабилитация на съществуващата инфраструктура.
Всичко това се случва в момент, в който Румъния сериозно инвестира в отсечката от границата при Русе до румънската столица. В момента тече реконструкцията на жп връзката между Гюргево и Букурещ. Ремонтът трябваше да е готов тази есен, но според последната информация ще се отложи за 2024 г.
Линията Букурещ – Гюргево е особено ключова за северната ни съседка – това е първата влакова линия в Румъния и е открита през 1869 г. В последните години обаче не работи заради срутване на моста на река Арджеш. Което пък е причина за сериозно забавяне на влаковете, защото в момента се движат по заобиколни маршрути.
Ремонтът за близо 500 млн. леи стана факт в края на 2020 г. отново с пари от Механизма за свързаност на Европа. Според проекта, когато линията Букурещ – Гюргево – Русе стане факт, скоростта с която влаковете ще могат да се движат ще бъде 160 км / ч, а крайната спирка ще е летището на румънската столица Отопени.
Информация за това как върви проекта обаче няма. В румънските медии не се е споменавало нищо по темата от няколко месеца. Преди броени дни информация се появи във фейсбук групата „Българи в Румъния“. Според написаното там скоро от Русе до гара Букурещ север ще се стига за 50 минути. А очакваната цена на билета е 35 леи (около 7 евро). Срокът за пускане на трасето бил декември 2023 г.
Информацията обаче засега е непотвърдена. От групата не отговориха на запитването ни откъде разполагат с данните, а наши източници в Румъния обясниха, че за проекта изобщо не се говори, защото се движи с огромно забавяне. Реализирането му обаче е от изключителна важност за района на Русе и Северна България, които ще разполагат с близко летище.
Развитието на жп транспорта от румънска страна изглежда е повод и за по-големи амбиции на българска територия. За Built.bg от НКЖИ потвърдиха, че коридорът от Румъния през нашата територия е приоритет и се мисли за развитие в няколко направления – София-Русе и Русе-Варна.
Работи се по проект за развитие на железопътните възли от Русе през Горна Оряховица до Варна. Проектът е на етап подготовка на строителство и включва проучвания, технически проект, идеен проект за сигнализация и телекомуникации, проучване за археология в района на трасето, както и ОВОС. Планира се включване на проекта за финансиране по ПТС 2021-2027.
В дългосрочен план модернизацията на железопътните трасета в района трябва да повиши оперативната скорост и условията за безопасност на пътниците и товарите, което да направи железопътния транспорт по-привлекателен и конкурентен. Освен това се явява от ключово значение за целия регион, който няма близко летище, откакто това в Русе не работи, а съдбата му остава неясна.
Още от Built.bg
Зелена среда, Коментар
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
За борбата с климатичните промени добрите намерения и политическата воля не стигат. Необходими са пари, страшно много пари. Средства са нужни за технологиите и инфраструктурата, които да позволят да
11.29.2023
Енергетика, Новини
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Снимка: RWE Германската енергийна групировка Ер Ве Е (RWE), залагаща все повече на производство на енергия от възобновяеми източници, ускорява плановете си за растеж и си поставя по-високи цели
11.28.2023
Инфраструктура, Новини
Европейската прокуратура е извършила в Бойчиновци обиски по разследване за злоупотреба с европейски средства
Европейската прокуратура съобщи, че са били извършени обиски по разследване за възможна злоупотреба с европейски средства по проект за ремонт на общинска пътна мрежа в община Бойчиновци. Претърсванията са
11.28.2023
Създателите
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Нобелова награда за Клодия Голдин, която се бори за равноправна заетост на жените
Коментари и анализи
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
„Булгартрансгаз“ и операторът на газопреносната система на Сърбия подписаха споразумение за междусистемно свързване
Балкански лидери обсъдиха предизвикателствата и възможностите за развитие на Югоизточна Европа
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Европейската прокуратура е извършила в Бойчиновци обиски по разследване за злоупотреба с европейски средства
Започва строителството на новия лъч на метрото през район „Слатина“
Шест становища подкрепят законопроекта за устройството на Черноморското крайбрежие, осем са против
АПИ приема оферти за проектиране и основен ремонт на тунелите “Дупница”, “Велчова завера” и “Боруна”
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Авангарден завод в Швеция обработва почти 100 процента от отпадъчната пластмаса
През следващото десетилетие се очертава Китай да бъде отново лидер по доставки на слънчеви панели
Войната в Украйна
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
България е готова да участва във фонда „ЕС за Украйна“. Основният фокус ще бъде общинската инфраструктура
Built.bg Podcast
Последвайте ни