Снимка: Gonzosft/Wikipedia
До края на септември 2023 г. България, съвместно с Румъния, ще кандидатства за финансиране по пакет „Военна мобилност“ на МСЕ, сектор „Транспорт“ за изграждането на трети трансграничен мост между двете страни. Това съобщиха от Министерство на транспорта за Built.bg. Парите ще отидат за предпроектни проучвания за строежа на бъдещото съоръжение при Русе.
Става въпрос за първите фактически действия за реализиране на идеята за трети мост над река Дунав, за които до момента само се говореше.
Преди ден заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков е бил в Букурещ, където се е срещнал с държавния секретар по транспорта и инфраструктурата на Румъния Богдан Миндреску. Договорено е ускоряване на процедурите по изграждането на втори мост при Русе – Гюргево, както и пускането на фериботна линия между двата града.
През септември предстои да бъдат изяснени техническите и финансовите аспекти за изграждането на моста. Целта е двете държави да кандидатстват заедно по Механизма за свързана Европа с общ проект за проучване. Преди това се говореше, че проектът може да бъде финансиран със средства от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
Идеята за „Дунав мост 3“ е на повече от две десетилетия. Отново започна да се говори по темата по време на кабинета „Петков“ от тогавашния транспортен министър – Николай Събев. Той дори анонсира, че иска да построи най-малко 5 моста над реката, както и няколко тунела. От румънска страна обаче не потвърдиха, че са готови за партньорство по толкова съоръжения.
Според разчетите трети мост е нужен заради увеличаващия се непрекъснато трафик. Освен това трасето е ключов трансграничен коридор. Последните сигнали от румънска страна обаче бяха, че приоритизират разширяването на инфраструктурата си към Унгария, а не към България. А нашето предложение за споразумение изчакваше близо година.
Конкретика за изграждането на моста все още няма – нито колко ще струва, нито кога ще започне строежа, нито за кога се очаква да отвори. Градежът му със сигурност ще доведе до още много други промени – още преди месец се заговори за изграждането на логистичен морски хъб на пристанище Варна. Възможност е и за рехабилитация на съществуващата инфраструктура.
Всичко това се случва в момент, в който Румъния сериозно инвестира в отсечката от границата при Русе до румънската столица. В момента тече реконструкцията на жп връзката между Гюргево и Букурещ. Ремонтът трябваше да е готов тази есен, но според последната информация ще се отложи за 2024 г.
Линията Букурещ – Гюргево е особено ключова за северната ни съседка – това е първата влакова линия в Румъния и е открита през 1869 г. В последните години обаче не работи заради срутване на моста на река Арджеш. Което пък е причина за сериозно забавяне на влаковете, защото в момента се движат по заобиколни маршрути.
Ремонтът за близо 500 млн. леи стана факт в края на 2020 г. отново с пари от Механизма за свързаност на Европа. Според проекта, когато линията Букурещ – Гюргево – Русе стане факт, скоростта с която влаковете ще могат да се движат ще бъде 160 км / ч, а крайната спирка ще е летището на румънската столица Отопени.
Информация за това как върви проекта обаче няма. В румънските медии не се е споменавало нищо по темата от няколко месеца. Преди броени дни информация се появи във фейсбук групата „Българи в Румъния“. Според написаното там скоро от Русе до гара Букурещ север ще се стига за 50 минути. А очакваната цена на билета е 35 леи (около 7 евро). Срокът за пускане на трасето бил декември 2023 г.
Информацията обаче засега е непотвърдена. От групата не отговориха на запитването ни откъде разполагат с данните, а наши източници в Румъния обясниха, че за проекта изобщо не се говори, защото се движи с огромно забавяне. Реализирането му обаче е от изключителна важност за района на Русе и Северна България, които ще разполагат с близко летище.
Развитието на жп транспорта от румънска страна изглежда е повод и за по-големи амбиции на българска територия. За Built.bg от НКЖИ потвърдиха, че коридорът от Румъния през нашата територия е приоритет и се мисли за развитие в няколко направления – София-Русе и Русе-Варна.
Работи се по проект за развитие на железопътните възли от Русе през Горна Оряховица до Варна. Проектът е на етап подготовка на строителство и включва проучвания, технически проект, идеен проект за сигнализация и телекомуникации, проучване за археология в района на трасето, както и ОВОС. Планира се включване на проекта за финансиране по ПТС 2021-2027.
В дългосрочен план модернизацията на железопътните трасета в района трябва да повиши оперативната скорост и условията за безопасност на пътниците и товарите, което да направи железопътния транспорт по-привлекателен и конкурентен. Освен това се явява от ключово значение за целия регион, който няма близко летище, откакто това в Русе не работи, а съдбата му остава неясна.
Инфраструктура > Коментар
Built специално: До месец започват процедурите за третия мост над Дунав
Снимка: Gonzosft/Wikipedia
До края на септември 2023 г. България, съвместно с Румъния, ще кандидатства за финансиране по пакет „Военна мобилност“ на МСЕ, сектор „Транспорт“ за изграждането на трети трансграничен мост между двете страни. Това съобщиха от Министерство на транспорта за Built.bg. Парите ще отидат за предпроектни проучвания за строежа на бъдещото съоръжение при Русе.
Става въпрос за първите фактически действия за реализиране на идеята за трети мост над река Дунав, за които до момента само се говореше.
Преди ден заместник-министърът на транспорта Димитър Недялков е бил в Букурещ, където се е срещнал с държавния секретар по транспорта и инфраструктурата на Румъния Богдан Миндреску. Договорено е ускоряване на процедурите по изграждането на втори мост при Русе – Гюргево, както и пускането на фериботна линия между двата града.
През септември предстои да бъдат изяснени техническите и финансовите аспекти за изграждането на моста. Целта е двете държави да кандидатстват заедно по Механизма за свързана Европа с общ проект за проучване. Преди това се говореше, че проектът може да бъде финансиран със средства от Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
Идеята за „Дунав мост 3“ е на повече от две десетилетия. Отново започна да се говори по темата по време на кабинета „Петков“ от тогавашния транспортен министър – Николай Събев. Той дори анонсира, че иска да построи най-малко 5 моста над реката, както и няколко тунела. От румънска страна обаче не потвърдиха, че са готови за партньорство по толкова съоръжения.
Според разчетите трети мост е нужен заради увеличаващия се непрекъснато трафик. Освен това трасето е ключов трансграничен коридор. Последните сигнали от румънска страна обаче бяха, че приоритизират разширяването на инфраструктурата си към Унгария, а не към България. А нашето предложение за споразумение изчакваше близо година.
Конкретика за изграждането на моста все още няма – нито колко ще струва, нито кога ще започне строежа, нито за кога се очаква да отвори. Градежът му със сигурност ще доведе до още много други промени – още преди месец се заговори за изграждането на логистичен морски хъб на пристанище Варна. Възможност е и за рехабилитация на съществуващата инфраструктура.
Всичко това се случва в момент, в който Румъния сериозно инвестира в отсечката от границата при Русе до румънската столица. В момента тече реконструкцията на жп връзката между Гюргево и Букурещ. Ремонтът трябваше да е готов тази есен, но според последната информация ще се отложи за 2024 г.
Линията Букурещ – Гюргево е особено ключова за северната ни съседка – това е първата влакова линия в Румъния и е открита през 1869 г. В последните години обаче не работи заради срутване на моста на река Арджеш. Което пък е причина за сериозно забавяне на влаковете, защото в момента се движат по заобиколни маршрути.
Ремонтът за близо 500 млн. леи стана факт в края на 2020 г. отново с пари от Механизма за свързаност на Европа. Според проекта, когато линията Букурещ – Гюргево – Русе стане факт, скоростта с която влаковете ще могат да се движат ще бъде 160 км / ч, а крайната спирка ще е летището на румънската столица Отопени.
Информация за това как върви проекта обаче няма. В румънските медии не се е споменавало нищо по темата от няколко месеца. Преди броени дни информация се появи във фейсбук групата „Българи в Румъния“. Според написаното там скоро от Русе до гара Букурещ север ще се стига за 50 минути. А очакваната цена на билета е 35 леи (около 7 евро). Срокът за пускане на трасето бил декември 2023 г.
Информацията обаче засега е непотвърдена. От групата не отговориха на запитването ни откъде разполагат с данните, а наши източници в Румъния обясниха, че за проекта изобщо не се говори, защото се движи с огромно забавяне. Реализирането му обаче е от изключителна важност за района на Русе и Северна България, които ще разполагат с близко летище.
Развитието на жп транспорта от румънска страна изглежда е повод и за по-големи амбиции на българска територия. За Built.bg от НКЖИ потвърдиха, че коридорът от Румъния през нашата територия е приоритет и се мисли за развитие в няколко направления – София-Русе и Русе-Варна.
Работи се по проект за развитие на железопътните възли от Русе през Горна Оряховица до Варна. Проектът е на етап подготовка на строителство и включва проучвания, технически проект, идеен проект за сигнализация и телекомуникации, проучване за археология в района на трасето, както и ОВОС. Планира се включване на проекта за финансиране по ПТС 2021-2027.
В дългосрочен план модернизацията на железопътните трасета в района трябва да повиши оперативната скорост и условията за безопасност на пътниците и товарите, което да направи железопътния транспорт по-привлекателен и конкурентен. Освен това се явява от ключово значение за целия регион, който няма близко летище, откакто това в Русе не работи, а съдбата му остава неясна.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Инфраструктура, Новини
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Снимки: АПИ Основният ремонт на Дунав мост при Русе продължава с премахването на първите стоманобетонови панели. Предвижда се на ден да се демонтират по 4-ри от съществуващите панели и
07.29.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни