Цените на петрола спадат, ще ги последват ли и горивата
24.10.2022
Цените на европейския суров петрол Брент, американския лек суров петрол и средната цена на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) са три от най-важните показатели, използвани от търговците като отправна точка за определяне на цените на горивата.
През март цените на основните сортове черно злато повсеместно скочиха до върхове, недостигани от 2008 г., в резултат на започналата война между Русия и Украйна. Експертите тогава се опасяваха, че при евентуална липса на руски петролни доставки, това би означавало недостатъчни количества за световните пазари, което тласна цените нагоре. През юни те достигнаха над 120 долара за барел, докато правителства и компании ограничиха покупките си на руски петрол.
Снимка: AP
Малко преди началото на руската инвазия, към средата на февруари, цената на петрол барел сорт Урал, референтен за Русия, отбеляза цена от над 100 долара за първи път от 2014 г., информира тогава ТАСС. Така разликата между стойността на руския Урал и сорта Брент бе по-малка от 5 долара в полза на референтния за Европа сорт.
След руската инвазия на 24 февруари обаче тази разлика се увеличи, като само месец по-късно вече Урал струваше с около 30 долара по-малко за барел от Брента. Разлика между двата сорта регистрира исторически максимум на 19 април, когато възлизаше на 37,47 долара за барел, след което се стабилизира на около 35 долара за барел. Към средата на август сортът Брент бе по-скъп от Урал с около 25 долара за барел, като се задържа на това ниво и досега.
През летните месеци цените на петрола като цяло поеха надолу, отразявайки пазарната несигурност заради задаващата се глобална рецесия. През септември разпродажбите на капиталовите пазари оказаха влияние на цените на фючърсите на петрола, тласкайки ги до най-ниските им нива от началото на годината. Спадът бе предизвикан от нарастващите опасения относно забавянето на глобалния икономически растеж и търсенето на енергия, тъй като централните банки на големите икономики повишиха лихвените си проценти в опит да овладеят високата инфлация, обясняват експертите от ОПЕК в своя октомврийски доклад за състоянието на световния петролен пазар.
Притесненията относно икономическите перспективи и перспективите пред търсенето изместиха опасенията за липса на петролни доставки. Стойността на щатския долар се повиши до максимум от повече от две десетилетия, оказвайки допълнителен натиск върху цените на стоките, търгувани в щатски долари, включително петрола. През септември индексът на щатския долар спрямо останалите основни световни валути се повиши до 114,106, най-високото му ниво от май 2002 г., превръщайки стоките, оценени в долари, по-скъпи за инвеститорите, притежаващи други валути.
През септември фактор за по-ниските петролни цени бяха и подновените мерки за ограничаване на пандемията от коронавирус в Китай, включващи ограничения в мегаполиса Чънду. Влияние оказваше и намаленото търсене на бензин в САЩ, както и по-високите американски търговски запаси от суров петрол.
Въпреки това спадът на цените на петрола бе ограничен от очакванията за преминаването от газ към дизелово гориво през предстоящия зимен сезон на фона на скока в цените на синьото гориво и недостатъчните му количества, особено в Европа.
През септември средната цена на руския петрол спадна с 8,7 на сто спрямо август до 68,65 долара за барел, според руското финансово министерство, цитирано от Ройтерс. В същото време средната цена на американския лек суров петрол с доставка през следащия месец намаля до 84,26 долара за барел, а на Брент, търгуван на лондонската междуконтинентална борса ICE, и със същия срок за доставка – до 89,76 долара за барел, според данни на Агенцията за енергийна информация (EIA) на САЩ, цитирани от германската лоби група “en2x – Асоциацията на горивата и енергията” (en2x – the Association of Fuels and Energy).
Като цяло цените на горивата и в България, и по света следват посоката на котировките на суровия петрол. Това обаче не е точно така през последните седмици, тъй като европейските запаси от дизелово гориво са на изчерпване, което прави пазара уязвим към ценова нестабилност, съобщи британската анализаторска компания, специализирана в петролния бранш, “Аргъс” (Argus). В резултат на това цените на дизеловото гориво нарастват с по-силен темп от тези на бензина.
Запасите от газьол, които се намират в центъра за рафиниране и съхранение Амстердам-Ротердам-Антверпен спаднаха с 10 на сто само за една седмица в началото на октомври. Общите нидерландски дизелови запаси, през първите седем месеца на годината спрямо същия период на 2019 г., са намалели с 43 на сто.
През юли германските дизелови запаси бяха с 10 на сто по-малко в сравнение на същия месец година по-рано, както и със 7 на сто по-малко, отколкото през юли 2019 г.
Отново през юли 2022 г. запасите на Великобритания са били надолу с 12 на сто на годишна база и с 30 на сто спрямо същия месец на 2019 г.
Снимка: AP
Общите запаси на петролни продукти в 14 от страните членки на ЕС, както и във Великобритания и Норвегия, включени в европейската платформа за петролни данни “Юройлсток” (Euroilstock), отбелязаха спад с 11 на сто през септември на годишна основа, а спрямо септември 2019 г. – намаление с 13 на сто. Тези цифри включват и запаси от керосин, но отразяват предимно дизеловото гориво и газьола, тъй като те са основните съхранявани горива.
Намалените дизелови запаси се явяват основна причина за високите и нестабилни цени на дизела. Всички сътресения, които доведоха до освобождаване на европейски резерви досега, вероятно бледнеят пред предстоящите тази зима, когато Европа трябва да спре вноса на руски петрол. Колкото повече резерви се използват междувременно, толкова по-малко количества ще останат за стабилизиране на пазарите по-късно, предупреждават експертите от “Аргъс”.
Бензинът по бензиностанциите в България е поевтинял с 16 стотинки за литър (-5,13 процента) за периода 10 септември – 10 октомври. Това показват данни на платформата “Фюело” (Fuelo). Ако на 10 септември бензин A95 се е продавал за 3,12 лева за литър, то на 10 октомври, средната му цена вече е била 2,96 лева за литър.
Средната стойност на дизела за същия период се е понижила с 10 стотинки за литър (-2,98 на сто), но за разлика от бензина, с тенденция за поскъпване. На 10 септември литър от този вид гориво се е търгувал за 3,36 лева, докато месец по-късно цената му е била средно 3,26 лева за литър.
Средната цена на бензина в България за седмицата приключваща на 9 октомври е била 2,97 лева за литър, като в сравнение със седмицата приключваща на 11 септември, когато е достигала 3,13 лева, e по-ниска с 5,1 на сто. За същия период дизела по родните бензиностанции е поевтинял с 3,6 на сто от 3,37 лева до 3,25 лева.
Битката за защита на марката “Произведено в Италия” преминава и през италианската кухня
В предизборната си програма италианската десница, която сега е управляваща сила в Италия, обеща да насърчава всичко, което е произведено в Италия, да популяризира италианската продукция по света и
Зимният сезон 2022/2023 бележи успех, подкрепен с текущите данни от Единна система за туристическа информация – въпреки че все още официално ски сезонът не е приключил, той задмина предпандемичните
Необходима е допълнителна преценка за съответствие за част от одобрените схеми за преместваеми обекти в Златни пясъци
Етапните резултати от проверката за законосъобразност на одобрените схеми за преместваеми обекти (бараки) в Златни пясъци за това дали предвижданията съответстват на устройствените показатели в подробния устройствен план (ПУП)
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Цените на петрола спадат, ще ги последват ли и горивата
Цените на европейския суров петрол Брент, американския лек суров петрол и средната цена на Организацията на страните износителки на петрол (ОПЕК) са три от най-важните показатели, използвани от търговците като отправна точка за определяне на цените на горивата.
През март цените на основните сортове черно злато повсеместно скочиха до върхове, недостигани от 2008 г., в резултат на започналата война между Русия и Украйна. Експертите тогава се опасяваха, че при евентуална липса на руски петролни доставки, това би означавало недостатъчни количества за световните пазари, което тласна цените нагоре. През юни те достигнаха над 120 долара за барел, докато правителства и компании ограничиха покупките си на руски петрол.
Малко преди началото на руската инвазия, към средата на февруари, цената на петрол барел сорт Урал, референтен за Русия, отбеляза цена от над 100 долара за първи път от 2014 г., информира тогава ТАСС. Така разликата между стойността на руския Урал и сорта Брент бе по-малка от 5 долара в полза на референтния за Европа сорт.
След руската инвазия на 24 февруари обаче тази разлика се увеличи, като само месец по-късно вече Урал струваше с около 30 долара по-малко за барел от Брента. Разлика между двата сорта регистрира исторически максимум на 19 април, когато възлизаше на 37,47 долара за барел, след което се стабилизира на около 35 долара за барел. Към средата на август сортът Брент бе по-скъп от Урал с около 25 долара за барел, като се задържа на това ниво и досега.
През летните месеци цените на петрола като цяло поеха надолу, отразявайки пазарната несигурност заради задаващата се глобална рецесия. През септември разпродажбите на капиталовите пазари оказаха влияние на цените на фючърсите на петрола, тласкайки ги до най-ниските им нива от началото на годината. Спадът бе предизвикан от нарастващите опасения относно забавянето на глобалния икономически растеж и търсенето на енергия, тъй като централните банки на големите икономики повишиха лихвените си проценти в опит да овладеят високата инфлация, обясняват експертите от ОПЕК в своя октомврийски доклад за състоянието на световния петролен пазар.
Притесненията относно икономическите перспективи и перспективите пред търсенето изместиха опасенията за липса на петролни доставки. Стойността на щатския долар се повиши до максимум от повече от две десетилетия, оказвайки допълнителен натиск върху цените на стоките, търгувани в щатски долари, включително петрола. През септември индексът на щатския долар спрямо останалите основни световни валути се повиши до 114,106, най-високото му ниво от май 2002 г., превръщайки стоките, оценени в долари, по-скъпи за инвеститорите, притежаващи други валути.
През септември фактор за по-ниските петролни цени бяха и подновените мерки за ограничаване на пандемията от коронавирус в Китай, включващи ограничения в мегаполиса Чънду. Влияние оказваше и намаленото търсене на бензин в САЩ, както и по-високите американски търговски запаси от суров петрол.
Въпреки това спадът на цените на петрола бе ограничен от очакванията за преминаването от газ към дизелово гориво през предстоящия зимен сезон на фона на скока в цените на синьото гориво и недостатъчните му количества, особено в Европа.
През септември средната цена на руския петрол спадна с 8,7 на сто спрямо август до 68,65 долара за барел, според руското финансово министерство, цитирано от Ройтерс. В същото време средната цена на американския лек суров петрол с доставка през следащия месец намаля до 84,26 долара за барел, а на Брент, търгуван на лондонската междуконтинентална борса ICE, и със същия срок за доставка – до 89,76 долара за барел, според данни на Агенцията за енергийна информация (EIA) на САЩ, цитирани от германската лоби група “en2x – Асоциацията на горивата и енергията” (en2x – the Association of Fuels and Energy).
Цените на горивата
Като цяло цените на горивата и в България, и по света следват посоката на котировките на суровия петрол. Това обаче не е точно така през последните седмици, тъй като европейските запаси от дизелово гориво са на изчерпване, което прави пазара уязвим към ценова нестабилност, съобщи британската анализаторска компания, специализирана в петролния бранш, “Аргъс” (Argus). В резултат на това цените на дизеловото гориво нарастват с по-силен темп от тези на бензина.
Запасите от газьол, които се намират в центъра за рафиниране и съхранение Амстердам-Ротердам-Антверпен спаднаха с 10 на сто само за една седмица в началото на октомври. Общите нидерландски дизелови запаси, през първите седем месеца на годината спрямо същия период на 2019 г., са намалели с 43 на сто.
През юли германските дизелови запаси бяха с 10 на сто по-малко в сравнение на същия месец година по-рано, както и със 7 на сто по-малко, отколкото през юли 2019 г.
Отново през юли 2022 г. запасите на Великобритания са били надолу с 12 на сто на годишна база и с 30 на сто спрямо същия месец на 2019 г.
Общите запаси на петролни продукти в 14 от страните членки на ЕС, както и във Великобритания и Норвегия, включени в европейската платформа за петролни данни “Юройлсток” (Euroilstock), отбелязаха спад с 11 на сто през септември на годишна основа, а спрямо септември 2019 г. – намаление с 13 на сто. Тези цифри включват и запаси от керосин, но отразяват предимно дизеловото гориво и газьола, тъй като те са основните съхранявани горива.
Намалените дизелови запаси се явяват основна причина за високите и нестабилни цени на дизела. Всички сътресения, които доведоха до освобождаване на европейски резерви досега, вероятно бледнеят пред предстоящите тази зима, когато Европа трябва да спре вноса на руски петрол. Колкото повече резерви се използват междувременно, толкова по-малко количества ще останат за стабилизиране на пазарите по-късно, предупреждават експертите от “Аргъс”.
Бензинът по бензиностанциите в България е поевтинял с 16 стотинки за литър (-5,13 процента) за периода 10 септември – 10 октомври. Това показват данни на платформата “Фюело” (Fuelo). Ако на 10 септември бензин A95 се е продавал за 3,12 лева за литър, то на 10 октомври, средната му цена вече е била 2,96 лева за литър.
Средната стойност на дизела за същия период се е понижила с 10 стотинки за литър (-2,98 на сто), но за разлика от бензина, с тенденция за поскъпване. На 10 септември литър от този вид гориво се е търгувал за 3,36 лева, докато месец по-късно цената му е била средно 3,26 лева за литър.
Средната цена на бензина в България за седмицата приключваща на 9 октомври е била 2,97 лева за литър, като в сравнение със седмицата приключваща на 11 септември, когато е достигала 3,13 лева, e по-ниска с 5,1 на сто. За същия период дизела по родните бензиностанции е поевтинял с 3,6 на сто от 3,37 лева до 3,25 лева.
Още от Built.bg
Коментар
Битката за защита на марката “Произведено в Италия” преминава и през италианската кухня
В предизборната си програма италианската десница, която сега е управляваща сила в Италия, обеща да насърчава всичко, което е произведено в Италия, да популяризира италианската продукция по света и
04.01.2023
Коментар
Зимният сезон 2022/2023: Успешен
Зимният сезон 2022/2023 бележи успех, подкрепен с текущите данни от Единна система за туристическа информация – въпреки че все още официално ски сезонът не е приключил, той задмина предпандемичните
04.01.2023
Инвестиции, Новини
Необходима е допълнителна преценка за съответствие за част от одобрените схеми за преместваеми обекти в Златни пясъци
Етапните резултати от проверката за законосъобразност на одобрените схеми за преместваеми обекти (бараки) в Златни пясъци за това дали предвижданията съответстват на устройствените показатели в подробния устройствен план (ПУП)
04.01.2023
Създателите
„Диор“ превърна „Портата на Индия“ в сън на живо
Шумоизолацията – подценената, но важна страна на строителството
Хотелът с много имена
Коментари и анализи
Битката за защита на марката “Произведено в Италия” преминава и през италианската кухня
Зимният сезон 2022/2023: Успешен
Шумоизолацията – подценената, но важна страна на строителството
Студен душ за импозантните унгарски минерални бани
Съкращения по време на криза
Данъкът за свръхбогатите отблизо
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Европейската прокуратура разследва за корупция ремонтите в центъра на София
До дни спортна зала “Арена Бургас” ще получи Акт 16
Министър Шишков: Северният обход на Бургас ще бъде пуснат до Великден с Акт 15
Шишков: Държавата трябва да започне да създава и по-други условия за инвестиране в голямата инфраструктура
Архитектура
Стари катерушки от район “Изгрев” ще участват в тазгодишното Венецианското архитектурно биенале
В името на Фичето: Как ще бъде укрепен мостът край Бяла
Градска среда и Урбанизъм
Фандъкова: Глоба от сто хиляди лева е наложена за увреждане на едно паве
Затворен МОЛ в Бургас може да се превърне в център на нова жилищна зона
Първите 14 от общо 29 нови трамвайни мотриси бяха представени в София
Решават съдбата на Паметника на Съветската армия
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Какви са възможностите за български компании по време на първото международното изложение за кръгова икономика, енергетика и строителство Forward Green 2023
Ще бъде направена демонстрация на първия водороден електромобил в България
Китайска компания ще изгражда плаващ соларен парк в Зимбабве
Войната в Украйна
Зеленски покани Си Цзинпин да посети Украйна
Китай призова за мирни преговори между Русия и Украйна в план за прекратяване на конфликта
Антониу Гутериш: Войната не е решението. Войната е проблемът
Една години война в Украйна
Байдън ще се срещне с източните съюзници на НАТО след ядреното предупреждение на Путин
Войната в Украйна е предизвикала стотици тежки екологични проблеми
Built.bg Podcast
Последвайте ни