Центърът за изследване на демокрацията: “Лукойл“ се възползва от пробойна в текста на дерогацията. Как се стигна до 1 млрд. евро приходи за Русия от износ на горива от България
Износ на горива от България, произведени от руски петрол, е допринесъл за 1 млрд. евро приходи за Кремъл. Данните са от доклад на Центъра за изследване на демокрацията, част от които представи днес пред журналисти Мартин Владимиров, директор на програма „Енергетика и климат“ в организацията.
„Нашият анализ, съвместно с две международни организации, показва, че са изнесени около 1 млрд. евро в готови горива за целия свят“, посочи той.
„Използвали са се европейски пристанища за прехвърляне на горивата на други кораби, така че да достигат финалната си дестинация. Има и два конкретни случая, където има внос на български горива, произведени с руски петрол, в Ротердам, Нидерландия. Също и прехвърляне на български горива, произведени с руски петрол, до Флорида“, обясни Владимиров.
Той подчерта, че докладът е предаден за статия в „Политико“, тъй като от изданието също са участвали в работата по темата. В изданието се посочва, че според разследването Кремъл се е възползвал от уникалното изключение от забраната на ЕС, като България е изнасяла милиони барели руски петрол.
Снимка: Screenshot www.politico.eu
В подробната публикация на брюкселското издание “Политико” е обяснен износа на рафинерията в Бургас, след като миналата година влязоха в сила санкции на ЕС срещу вноса на руски петрол с кораби, а от тази пролет – и за петролни продукти. С едно изключение – България може да продължи стария режим до края на 2024 г., като същевременно търси заместител и не продава на единия пазар и на трети страни (с изключение на Украйна).
В текста се подчертава, че нищо незаконно не е вършено: “Това изглежда не нарушава санкциите пряко, според специалисти по санкциите, а и България, и “Лукойл” казват, че спазват правилата”.
Снимка: БТА
„Единият износ се е случил на 8 август т.г. Каргото излиза от „Росенец“ и пристига 15 дни по-късно в Ротердам. Другият кораб е пътувал през март до Малта, а от там се прехвърля на бахамски кораб и пристига във Флорида“, разказа Владимиров.
„Лукойл“ се възползва от пробойна в текста на дерогацията, който казва, че компанията може да изнася горива, произведени от руски петрол, когато се застрашава екологичната сигурност на региона. Такива рискове ние не сме наблюдавали.
Нашият анализ показа, че има достатъчно възможности за съхранение на горива, така че да се избегнат такива рискове.
„Лукойл“ не съхранява големи количества горива у нас, а използва своите хранилища в Нидерландия, Румъния и на други места. Тези рискове са безпредметните. „Лукойл“ се възползва, за да избягва санкциите по някакъв начин“, допълни още той.
Владимиров припомни, че българската държава е била задължена шест месеца след влизането в сила на дерогацията да предостави подробен отчет на Европейската комисия за прилагането на санкциите и дерогацията. „По наша информация Европейската комисия не е получила подобен анализ“, посочи той и подчерта, че изследването е независимо.
Държавите от ЕС имат задачата и отговорността да прилагат европейските санкции, заяви днес говорител на Европейската комисия на пресконференция в отговор на въпрос, свързан с разпространения доклад
Нямаме данни, които да споделим, следим общодостъпните съобщения. Когато се установи проблем, поддържаме контакт със съответната държава от ЕС. В общия случай сме в тясна връзка с държавите от ЕС, за да осигурим уеднаквено прилагане на санкциите, посочи говорителят.
България получи изключение от общата забрана за внос в ЕС на руски петрол. Това изключение бе допуснато, за да се даде сигурност на снабдяването в България. За България е предвидена също отстъпка за износ на определени преработени петролни изделия за държави извън ЕС по причини, свързани с опазването на околната среда и сигурността, поясни той.
Тези две изключения са временни и се предвижда да отпаднат на 31 декември догодина, отбеляза говорителят. Той добави, че ЕК подготвя списък от допълнителни санкции, като се предвиждат още способи за избягване на заобикалянето на наложените от ЕС ограничителни мерки.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Енергетика > Коментар
Центърът за изследване на демокрацията: “Лукойл“ се възползва от пробойна в текста на дерогацията. Как се стигна до 1 млрд. евро приходи за Русия от износ на горива от България
Износ на горива от България, произведени от руски петрол, е допринесъл за 1 млрд. евро приходи за Кремъл. Данните са от доклад на Центъра за изследване на демокрацията, част от които представи днес пред журналисти Мартин Владимиров, директор на програма „Енергетика и климат“ в организацията.
„Нашият анализ, съвместно с две международни организации, показва, че са изнесени около 1 млрд. евро в готови горива за целия свят“, посочи той.
„Използвали са се европейски пристанища за прехвърляне на горивата на други кораби, така че да достигат финалната си дестинация. Има и два конкретни случая, където има внос на български горива, произведени с руски петрол, в Ротердам, Нидерландия. Също и прехвърляне на български горива, произведени с руски петрол, до Флорида“, обясни Владимиров.
Той подчерта, че докладът е предаден за статия в „Политико“, тъй като от изданието също са участвали в работата по темата. В изданието се посочва, че според разследването Кремъл се е възползвал от уникалното изключение от забраната на ЕС, като България е изнасяла милиони барели руски петрол.
В подробната публикация на брюкселското издание “Политико” е обяснен износа на рафинерията в Бургас, след като миналата година влязоха в сила санкции на ЕС срещу вноса на руски петрол с кораби, а от тази пролет – и за петролни продукти. С едно изключение – България може да продължи стария режим до края на 2024 г., като същевременно търси заместител и не продава на единия пазар и на трети страни (с изключение на Украйна).
Снимка: БТА
„Единият износ се е случил на 8 август т.г. Каргото излиза от „Росенец“ и пристига 15 дни по-късно в Ротердам. Другият кораб е пътувал през март до Малта, а от там се прехвърля на бахамски кораб и пристига във Флорида“, разказа Владимиров.
„Лукойл“ се възползва от пробойна в текста на дерогацията, който казва, че компанията може да изнася горива, произведени от руски петрол, когато се застрашава екологичната сигурност на региона. Такива рискове ние не сме наблюдавали.
Нашият анализ показа, че има достатъчно възможности за съхранение на горива, така че да се избегнат такива рискове.
„Лукойл“ не съхранява големи количества горива у нас, а използва своите хранилища в Нидерландия, Румъния и на други места. Тези рискове са безпредметните. „Лукойл“ се възползва, за да избягва санкциите по някакъв начин“, допълни още той.
Владимиров припомни, че българската държава е била задължена шест месеца след влизането в сила на дерогацията да предостави подробен отчет на Европейската комисия за прилагането на санкциите и дерогацията. „По наша информация Европейската комисия не е получила подобен анализ“, посочи той и подчерта, че изследването е независимо.
Държавите от ЕС имат задачата и отговорността да прилагат европейските санкции, заяви днес говорител на Европейската комисия на пресконференция в отговор на въпрос, свързан с разпространения доклад
Нямаме данни, които да споделим, следим общодостъпните съобщения. Когато се установи проблем, поддържаме контакт със съответната държава от ЕС. В общия случай сме в тясна връзка с държавите от ЕС, за да осигурим уеднаквено прилагане на санкциите, посочи говорителят.
България получи изключение от общата забрана за внос в ЕС на руски петрол. Това изключение бе допуснато, за да се даде сигурност на снабдяването в България. За България е предвидена също отстъпка за износ на определени преработени петролни изделия за държави извън ЕС по причини, свързани с опазването на околната среда и сигурността, поясни той.
Тези две изключения са временни и се предвижда да отпаднат на 31 декември догодина, отбеляза говорителят. Той добави, че ЕК подготвя списък от допълнителни санкции, като се предвиждат още способи за избягване на заобикалянето на наложените от ЕС ограничителни мерки.
Следват подробности…
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
В българската архитектура има един човек, който стои пред останалите като еталон. Името му е синоним на предприемчивост и новаторска
Видео история: “Да съживиш храма”
Това е история за мисията на енорийския свещеник на град Белене да даде нов живот на храм от 1860 -
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Точно в 16 часа и 17 минути на седми декември 1986-а година животът на хората в Стражица се променя завинаги. Земетресение
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Когато плавате с кораб по море, колкото повече се отдалечавате от брега, толкова повече се връщате към момента на Съзиданието
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни