Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Човешка грешка или маркировка е причината за катастрофата на “Струма”

Експерти и следовател в задочен спор. Пред Би Ти Ви следовател Младен Петров съобщи, че причината за трагичния инцидент на автомагистрала “Струма”, при който автобус с туристи от Македония изгоря и оцеляха единици, е човешка грешка – на шофьора. Това било установено “по категоричен начин”. 

От Европейския център за транспортни политики обаче са убедени, че “за пореден път липсата на политики, съвременен подход по отношение на разследването на пътни инциденти и обективно представяне на фактите водят до това състоянието на пътя да не бъде отчетено като фактор, който влияе върху пътно-транспортния травматизъм”. 

Позицията им е в отговор на твърдението на следовател Петров, че само поведението на шофьора “е причина да възникне тази ситуация и да се развие до произшествието, което завършва с този резултат”.

Следователят е категоричен, че всички огласени предположения за наличието на запалими течности в автобуса са проверени и е установено отново по категоричен начин, че такива не е имало.

В конкретната ситуация насочването на автобуса встрани от активната лента и удрянето му в мантинелата е довело до проникването и разрушаването на елементи от конструкцията, притискане на резервоара, компресиране на съдържанието му.

Това е съпроводено от обилно обсипване с искри, породени от триенето, при което се е достигнала необходимата температура и налягане, за да се възпламени горивото, обяснява Петров.

Оценката на следствието е, че не е била нарушена видимостта на маркировката. “Наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбледняла, но не е невидима. Средната, осевата линия, която дели лентите е доста ярка и със сигурност е видима”, казва следователят. Оттук нататък предстои преглед на становището на разследващия екип.

От ЕЦТП са катгорични, че инцидентът с катастрофиралия и след това запалил се автобус, при който на АМ “Струма” през ноември 2021 г. загинаха 45 души, е огромна трагедия, която била възможност за българското общество да се замисли върху това, доколко пътните условия са адекватни на съвременните изисквания за пътна безопасност.

Снимка: www.euctp.com

Най-често при различни инциденти в България вината се носи 100% от водачите, без да се изследват напълно и обективно състоянието на пътните настилки, на пътната маркировка, на пътните знаци, твърдят от ЕЦТП и подчертават, че по този начин не може да се даде отговор на логичния въпрос, дали те по някакъв начин са допринесли за настъпването на даден пътен инцидент.

“Водачът на македонския автобус никога няма да има възможността да се защити и в момента това го прави най-удобният виновен. Въпреки това вината трябва да се доказва безспорно и извън всякакво съмнение, в противен случай губи правото, губи обществото, губят и близките на загиналите, защото те никога няма да получат истинска справедливост”.

Снимка: www.euctp.com

Европейският център за транспортни политики подчертава, че е необяснимо как може да се твърди, че пътната маркировка не е оказала влияние.

Те цитират думите на следователя Младен Петров „наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбеляла, но не е невидима.”, като определят това твърдение само по себе си като невярно. Затова припомнят, че изискванията за това дадена пътна маркировка да е видима или не, са ясно регламентирани в Наредба No2 за сигнализирането на пътищата с пътна маркировка на МРРБ, както и в БДС EN 1436.

От ЕЦТП настояват за публичен отговор кога и с какъв уред за нуждите на следствието е измерена светлоотразителността на пътната маркировка в този участък от пътя? И още – ако е имало измерване, какви са стойностите, които са отчетени, и различават ли се от тези, с които разполага ЕЦТП и защо е отказано да се изследват пътните условия по обективен и честен начин, със сертифицирана апаратура, за да се докаже извън всякакво съмнение дали те са имали или не пряко отношение към този пътен инцидент.

Снимка: www.euctp.com

От ЕЦТП питат и дали не следва нормативни актове, като Наредба 2, да бъдат премахнати, след като те не се взимат под внимание при разследвания, а констатациите за състоянието на маркировката на мястото на инцидента се квалифицират по неясни критерии, в случая като “леко поизбеляла”, което не е базирано на научни и нормативни доказателства.

 

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам