Човешка грешка или маркировка е причината за катастрофата на “Струма”
05.02.2022
Експерти и следовател в задочен спор. Пред Би Ти Ви следовател Младен Петров съобщи, че причината за трагичния инцидент на автомагистрала “Струма”, при който автобус с туристи от Македония изгоря и оцеляха единици, е човешка грешка – на шофьора. Това било установено “по категоричен начин”.
От Европейския център за транспортни политики обаче са убедени, че “за пореден път липсата на политики, съвременен подход по отношение на разследването на пътни инциденти и обективно представяне на фактите водят до това състоянието на пътя да не бъде отчетено като фактор, който влияе върху пътно-транспортниятравматизъм”.
Позицията им е в отговор на твърдението на следовател Петров, че само поведението на шофьора “е причина да възникне тази ситуация и да се развие до произшествието, което завършва с този резултат”.
Следователят е категоричен, че всички огласени предположения за наличието на запалими течности в автобуса са проверени и е установено отново по категоричен начин, че такива не е имало.
В конкретната ситуация насочването на автобуса встрани от активната лента и удрянето му в мантинелата е довело до проникването и разрушаването на елементи от конструкцията, притискане на резервоара, компресиране на съдържанието му.
Това е съпроводено от обилно обсипване с искри, породени от триенето, при което се е достигнала необходимата температура и налягане, за да се възпламени горивото, обяснява Петров.
Оценката на следствието е, че не е била нарушена видимостта на маркировката. “Наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбледняла, но не е невидима. Средната, осевата линия, която дели лентите е доста ярка и със сигурност е видима”, казва следователят. Оттук нататък предстои преглед на становището на разследващия екип.
От ЕЦТП са катгорични, че инцидентът с катастрофиралия и след това запалил се автобус, при който на АМ “Струма” през ноември 2021 г. загинаха 45 души, е огромна трагедия, която била възможност за българското общество да се замисли върху това, доколко пътните условия са адекватни на съвременните изисквания за пътна безопасност.
Снимка: www.euctp.com
Най-често при различни инциденти в България вината се носи 100% от водачите, без да се изследват напълно и обективно състоянието на пътните настилки, на пътната маркировка, на пътните знаци, твърдят от ЕЦТП и подчертават, че по този начин не може да се даде отговор на логичния въпрос, дали те по някакъв начин са допринесли за настъпването на даден пътен инцидент.
“Водачът на македонския автобус никога няма да има възможността да се защити и в момента това го прави най-удобният виновен. Въпреки това вината трябва да се доказва безспорно и извън всякакво съмнение, в противен случай губи правото, губи обществото, губят и близките на загиналите, защото те никога няма да получат истинска справедливост”.
Снимка: www.euctp.com
Европейският център за транспортни политики подчертава, че е необяснимо как може да се твърди, че пътната маркировка не е оказала влияние.
Те цитират думите на следователя Младен Петров „наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбеляла, но не е невидима.”, като определят това твърдение само по себе си като невярно. Затова припомнят, че изискванията за това дадена пътна маркировка да е видима или не, са ясно регламентирани в Наредба No2 за сигнализирането на пътищата с пътна маркировка на МРРБ, както и в БДС EN 1436.
От ЕЦТП настояват за публичен отговор кога и с какъв уред за нуждите на следствието е измерена светлоотразителността на пътната маркировка в този участък от пътя? И още – ако е имало измерване, какви са стойностите, които са отчетени, и различават ли се от тези, с които разполага ЕЦТП и защо е отказано да се изследват пътните условия по обективен и честен начин, със сертифицирана апаратура, за да се докаже извън всякакво съмнение дали те са имали или не пряко отношение към този пътен инцидент.
Снимка: www.euctp.com
От ЕЦТП питат и дали не следва нормативни актове, като Наредба 2, да бъдат премахнати, след като те не се взимат под внимание при разследвания, а констатациите за състоянието на маркировката на мястото на инцидента се квалифицират по неясни критерии, в случая като “леко поизбеляла”, което не е базирано на научни и нормативни доказателства.
Българска иновация за компресиране на отпадъци намалява въглеродния отпечатък на компаниите
Българска иновация, дело на “Авто Инженеринг Холдинг Груп” в партньорство с Технически университет – София, финансирана по Националния иновационен фонд, менажиран от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и
България с най-голям ръст на въглеродните емисии от изкопаеми горива в ЕС през 2021 година
През 2021 г. емисиите въглероден диоксид (CO2) от изгарянето на изкопаеми горива в Европейския съюз са се увеличили с 6,3 на сто спрямо предходната година. Това сочат най-новите данни
Кирил Петков пред “Гардиън”: Страхувам се, че България ще смекчи позицията си към Русия
Премиерът в оставка Кирил Петков заявява пред в. “Гардиън”, че проблемите за неговата коалиция са два: корупционните интереси и проруското влияние в България, които, според него, са “обединили сили”,
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Човешка грешка или маркировка е причината за катастрофата на “Струма”
Експерти и следовател в задочен спор. Пред Би Ти Ви следовател Младен Петров съобщи, че причината за трагичния инцидент на автомагистрала “Струма”, при който автобус с туристи от Македония изгоря и оцеляха единици, е човешка грешка – на шофьора. Това било установено “по категоричен начин”.
От Европейския център за транспортни политики обаче са убедени, че “за пореден път липсата на политики, съвременен подход по отношение на разследването на пътни инциденти и обективно представяне на фактите водят до това състоянието на пътя да не бъде отчетено като фактор, който влияе върху пътно-транспортния травматизъм”.
Позицията им е в отговор на твърдението на следовател Петров, че само поведението на шофьора “е причина да възникне тази ситуация и да се развие до произшествието, което завършва с този резултат”.
Следователят е категоричен, че всички огласени предположения за наличието на запалими течности в автобуса са проверени и е установено отново по категоричен начин, че такива не е имало.
В конкретната ситуация насочването на автобуса встрани от активната лента и удрянето му в мантинелата е довело до проникването и разрушаването на елементи от конструкцията, притискане на резервоара, компресиране на съдържанието му.
Това е съпроводено от обилно обсипване с искри, породени от триенето, при което се е достигнала необходимата температура и налягане, за да се възпламени горивото, обяснява Петров.
Оценката на следствието е, че не е била нарушена видимостта на маркировката. “Наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбледняла, но не е невидима. Средната, осевата линия, която дели лентите е доста ярка и със сигурност е видима”, казва следователят. Оттук нататък предстои преглед на становището на разследващия екип.
От ЕЦТП са катгорични, че инцидентът с катастрофиралия и след това запалил се автобус, при който на АМ “Струма” през ноември 2021 г. загинаха 45 души, е огромна трагедия, която била възможност за българското общество да се замисли върху това, доколко пътните условия са адекватни на съвременните изисквания за пътна безопасност.
Най-често при различни инциденти в България вината се носи 100% от водачите, без да се изследват напълно и обективно състоянието на пътните настилки, на пътната маркировка, на пътните знаци, твърдят от ЕЦТП и подчертават, че по този начин не може да се даде отговор на логичния въпрос, дали те по някакъв начин са допринесли за настъпването на даден пътен инцидент.
“Водачът на македонския автобус никога няма да има възможността да се защити и в момента това го прави най-удобният виновен. Въпреки това вината трябва да се доказва безспорно и извън всякакво съмнение, в противен случай губи правото, губи обществото, губят и близките на загиналите, защото те никога няма да получат истинска справедливост”.
Европейският център за транспортни политики подчертава, че е необяснимо как може да се твърди, че пътната маркировка не е оказала влияние.
Те цитират думите на следователя Младен Петров „наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбеляла, но не е невидима.”, като определят това твърдение само по себе си като невярно. Затова припомнят, че изискванията за това дадена пътна маркировка да е видима или не, са ясно регламентирани в Наредба No2 за сигнализирането на пътищата с пътна маркировка на МРРБ, както и в БДС EN 1436.
От ЕЦТП настояват за публичен отговор кога и с какъв уред за нуждите на следствието е измерена светлоотразителността на пътната маркировка в този участък от пътя? И още – ако е имало измерване, какви са стойностите, които са отчетени, и различават ли се от тези, с които разполага ЕЦТП и защо е отказано да се изследват пътните условия по обективен и честен начин, със сертифицирана апаратура, за да се докаже извън всякакво съмнение дали те са имали или не пряко отношение към този пътен инцидент.
От ЕЦТП питат и дали не следва нормативни актове, като Наредба 2, да бъдат премахнати, след като те не се взимат под внимание при разследвания, а констатациите за състоянието на маркировката на мястото на инцидента се квалифицират по неясни критерии, в случая като “леко поизбеляла”, което не е базирано на научни и нормативни доказателства.
Още от Built.bg
Зелена среда
Българска иновация за компресиране на отпадъци намалява въглеродния отпечатък на компаниите
Българска иновация, дело на “Авто Инженеринг Холдинг Груп” в партньорство с Технически университет – София, финансирана по Националния иновационен фонд, менажиран от Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и
06.24.2022
Зелена среда
България с най-голям ръст на въглеродните емисии от изкопаеми горива в ЕС през 2021 година
През 2021 г. емисиите въглероден диоксид (CO2) от изгарянето на изкопаеми горива в Европейския съюз са се увеличили с 6,3 на сто спрямо предходната година. Това сочат най-новите данни
06.24.2022
Новини
Кирил Петков пред “Гардиън”: Страхувам се, че България ще смекчи позицията си към Русия
Премиерът в оставка Кирил Петков заявява пред в. “Гардиън”, че проблемите за неговата коалиция са два: корупционните интереси и проруското влияние в България, които, според него, са “обединили сили”,
06.24.2022
Войната в Украйна
Повече от 150 културни обекта са повредени или унищожени по време на войната в Украйна
Хиляди милионери се опитват да напуснат Русия, по данни на британското разузнаване
Зеленски: Русия е хвърлила око на “обширна зона от Варшава до София”
Макрон, Олаф Шолц и Марио Драги пристигнаха в Киев
Никой не знае колко ще продължи войната, каза Зеленски
Руският “Макдоналдс” – “Вкусно – и точка”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Последвайте ни
Най-споделяното от Built.bg
Коментари и анализи
Западната преса коментира падането на кабинета “Петков”
Какво следва след свиването на руските газови доставки за Европа?
Асошиейтед прес: Българският премиер призова за подкрепа преди вота на недоверие
Историята на вота на недоверие в съвременната българска политика
Ремонтът на Дунав мост може да започне най-рано през октомври
Експерти обсъдиха инфлационните процеси по време на Софийски икономически форум III
Инфраструктура
Второкласните пътища ще се таксуват с тол такса от 1 юли
Постигнато е разбирателство за облекчаване на трафика между България и Румъния
АМ “Струма”: Ще спре ли скоростта на икономиката ни, ако строежът и бъде отложен
Ремонтът на Дунав мост може да започне най-рано през октомври
Архитектура
Арх. Дора Иванова: Дейностите по стабилизирането на стенните мозайки на паметника Бузлуджа са успешни
Българските стадиони в Африка
Създателите
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Бохемски истории: Княжеската гробница
Градска среда и Урбанизъм
АДФИ установи нарушения в обществената поръчка на Столична община за уличното осветление
Възстановяват къпалнята “Мария Луиза” в Борисовата градина
Заем от Европейската инвестиционна банка на стойност 50 млн. евро предстои да одобри Столичният общински съвет
Oбщинският съветник Борис Бонев днес внася в СОС доклад за развитие на градското земеделие
Бохемски истории
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
“Бохемски истории”: Как беше построена сграда на Народното събрание
Бохемски истории: Княжеската гробница
Бохемски истории: Народната книгохранителница
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
Be Green
Българска иновация за компресиране на отпадъци намалява въглеродния отпечатък на компаниите
България с най-голям ръст на въглеродните емисии от изкопаеми горива в ЕС през 2021 година
Съветът на ЕС препоръчва България да намали зависимостта от изкопаемите горива и да повиши свързаността си със съседните газопреносни мрежи
Built.bg Podcast
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Йото, който гледаше Чернобил” и ненаучените тежки уроци от миналото