Човешка грешка или маркировка е причината за катастрофата на “Струма”
05.02.2022
Експерти и следовател в задочен спор. Пред Би Ти Ви следовател Младен Петров съобщи, че причината за трагичния инцидент на автомагистрала “Струма”, при който автобус с туристи от Македония изгоря и оцеляха единици, е човешка грешка – на шофьора. Това било установено “по категоричен начин”.
От Европейския център за транспортни политики обаче са убедени, че “за пореден път липсата на политики, съвременен подход по отношение на разследването на пътни инциденти и обективно представяне на фактите водят до това състоянието на пътя да не бъде отчетено като фактор, който влияе върху пътно-транспортниятравматизъм”.
Позицията им е в отговор на твърдението на следовател Петров, че само поведението на шофьора “е причина да възникне тази ситуация и да се развие до произшествието, което завършва с този резултат”.
Следователят е категоричен, че всички огласени предположения за наличието на запалими течности в автобуса са проверени и е установено отново по категоричен начин, че такива не е имало.
В конкретната ситуация насочването на автобуса встрани от активната лента и удрянето му в мантинелата е довело до проникването и разрушаването на елементи от конструкцията, притискане на резервоара, компресиране на съдържанието му.
Това е съпроводено от обилно обсипване с искри, породени от триенето, при което се е достигнала необходимата температура и налягане, за да се възпламени горивото, обяснява Петров.
Оценката на следствието е, че не е била нарушена видимостта на маркировката. “Наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбледняла, но не е невидима. Средната, осевата линия, която дели лентите е доста ярка и със сигурност е видима”, казва следователят. Оттук нататък предстои преглед на становището на разследващия екип.
От ЕЦТП са катгорични, че инцидентът с катастрофиралия и след това запалил се автобус, при който на АМ “Струма” през ноември 2021 г. загинаха 45 души, е огромна трагедия, която била възможност за българското общество да се замисли върху това, доколко пътните условия са адекватни на съвременните изисквания за пътна безопасност.
Снимка: www.euctp.com
Най-често при различни инциденти в България вината се носи 100% от водачите, без да се изследват напълно и обективно състоянието на пътните настилки, на пътната маркировка, на пътните знаци, твърдят от ЕЦТП и подчертават, че по този начин не може да се даде отговор на логичния въпрос, дали те по някакъв начин са допринесли за настъпването на даден пътен инцидент.
“Водачът на македонския автобус никога няма да има възможността да се защити и в момента това го прави най-удобният виновен. Въпреки това вината трябва да се доказва безспорно и извън всякакво съмнение, в противен случай губи правото, губи обществото, губят и близките на загиналите, защото те никога няма да получат истинска справедливост”.
Снимка: www.euctp.com
Европейският център за транспортни политики подчертава, че е необяснимо как може да се твърди, че пътната маркировка не е оказала влияние.
Те цитират думите на следователя Младен Петров „наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбеляла, но не е невидима.”, като определят това твърдение само по себе си като невярно. Затова припомнят, че изискванията за това дадена пътна маркировка да е видима или не, са ясно регламентирани в Наредба No2 за сигнализирането на пътищата с пътна маркировка на МРРБ, както и в БДС EN 1436.
От ЕЦТП настояват за публичен отговор кога и с какъв уред за нуждите на следствието е измерена светлоотразителността на пътната маркировка в този участък от пътя? И още – ако е имало измерване, какви са стойностите, които са отчетени, и различават ли се от тези, с които разполага ЕЦТП и защо е отказано да се изследват пътните условия по обективен и честен начин, със сертифицирана апаратура, за да се докаже извън всякакво съмнение дали те са имали или не пряко отношение към този пътен инцидент.
От ЕЦТП питат и дали не следва нормативни актове, като Наредба 2, да бъдат премахнати, след като те не се взимат под внимание при разследвания, а констатациите за състоянието на маркировката на мястото на инцидента се квалифицират по неясни критерии, в случая като “леко поизбеляла”, което не е базирано на научни и нормативни доказателства.
Оливие Маркет: Американските компании са на четвърто място сред чуждестранните инвеститори в България
Снимки: БТА Американските компании се нареждат на четвърто място сред преките чуждестранни инвеститори в България, каза Оливие Маркет, президент на Американската търговска камара (АТК) в България, по време на
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
Снимка: БТА Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия. Това заяви министърът на околната среда и водите Юлиян Попов в началото на Форума за
ЕИБ финансира нови слънчеви електроцентрали с до 1,7 млрд. евро
Снимка: AP Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) оказва подкрепа за соларната енергетика в Южна Европа с до 1,7 млрд. евро, съобщи днес институцията, цитирана от ДПА. Ще бъдат построени около
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Човешка грешка или маркировка е причината за катастрофата на “Струма”
Експерти и следовател в задочен спор. Пред Би Ти Ви следовател Младен Петров съобщи, че причината за трагичния инцидент на автомагистрала “Струма”, при който автобус с туристи от Македония изгоря и оцеляха единици, е човешка грешка – на шофьора. Това било установено “по категоричен начин”.
От Европейския център за транспортни политики обаче са убедени, че “за пореден път липсата на политики, съвременен подход по отношение на разследването на пътни инциденти и обективно представяне на фактите водят до това състоянието на пътя да не бъде отчетено като фактор, който влияе върху пътно-транспортния травматизъм”.
Позицията им е в отговор на твърдението на следовател Петров, че само поведението на шофьора “е причина да възникне тази ситуация и да се развие до произшествието, което завършва с този резултат”.
Следователят е категоричен, че всички огласени предположения за наличието на запалими течности в автобуса са проверени и е установено отново по категоричен начин, че такива не е имало.
В конкретната ситуация насочването на автобуса встрани от активната лента и удрянето му в мантинелата е довело до проникването и разрушаването на елементи от конструкцията, притискане на резервоара, компресиране на съдържанието му.
Това е съпроводено от обилно обсипване с искри, породени от триенето, при което се е достигнала необходимата температура и налягане, за да се възпламени горивото, обяснява Петров.
Оценката на следствието е, че не е била нарушена видимостта на маркировката. “Наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбледняла, но не е невидима. Средната, осевата линия, която дели лентите е доста ярка и със сигурност е видима”, казва следователят. Оттук нататък предстои преглед на становището на разследващия екип.
От ЕЦТП са катгорични, че инцидентът с катастрофиралия и след това запалил се автобус, при който на АМ “Струма” през ноември 2021 г. загинаха 45 души, е огромна трагедия, която била възможност за българското общество да се замисли върху това, доколко пътните условия са адекватни на съвременните изисквания за пътна безопасност.
Най-често при различни инциденти в България вината се носи 100% от водачите, без да се изследват напълно и обективно състоянието на пътните настилки, на пътната маркировка, на пътните знаци, твърдят от ЕЦТП и подчертават, че по този начин не може да се даде отговор на логичния въпрос, дали те по някакъв начин са допринесли за настъпването на даден пътен инцидент.
“Водачът на македонския автобус никога няма да има възможността да се защити и в момента това го прави най-удобният виновен. Въпреки това вината трябва да се доказва безспорно и извън всякакво съмнение, в противен случай губи правото, губи обществото, губят и близките на загиналите, защото те никога няма да получат истинска справедливост”.
Европейският център за транспортни политики подчертава, че е необяснимо как може да се твърди, че пътната маркировка не е оказала влияние.
Те цитират думите на следователя Младен Петров „наистина, хоризонталната маркировка, страничната, е леко поизбеляла, но не е невидима.”, като определят това твърдение само по себе си като невярно. Затова припомнят, че изискванията за това дадена пътна маркировка да е видима или не, са ясно регламентирани в Наредба No2 за сигнализирането на пътищата с пътна маркировка на МРРБ, както и в БДС EN 1436.
От ЕЦТП настояват за публичен отговор кога и с какъв уред за нуждите на следствието е измерена светлоотразителността на пътната маркировка в този участък от пътя? И още – ако е имало измерване, какви са стойностите, които са отчетени, и различават ли се от тези, с които разполага ЕЦТП и защо е отказано да се изследват пътните условия по обективен и честен начин, със сертифицирана апаратура, за да се докаже извън всякакво съмнение дали те са имали или не пряко отношение към този пътен инцидент.
От ЕЦТП питат и дали не следва нормативни актове, като Наредба 2, да бъдат премахнати, след като те не се взимат под внимание при разследвания, а констатациите за състоянието на маркировката на мястото на инцидента се квалифицират по неясни критерии, в случая като “леко поизбеляла”, което не е базирано на научни и нормативни доказателства.
Още от Built.bg
икономика, Новини
Оливие Маркет: Американските компании са на четвърто място сред чуждестранните инвеститори в България
Снимки: БТА Американските компании се нареждат на четвърто място сред преките чуждестранни инвеститори в България, каза Оливие Маркет, президент на Американската търговска камара (АТК) в България, по време на
09.26.2023
Зелена среда, Новини
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
Снимка: БТА Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия. Това заяви министърът на околната среда и водите Юлиян Попов в началото на Форума за
09.26.2023
Зелена среда, Новини
ЕИБ финансира нови слънчеви електроцентрали с до 1,7 млрд. евро
Снимка: AP Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) оказва подкрепа за соларната енергетика в Южна Европа с до 1,7 млрд. евро, съобщи днес институцията, цитирана от ДПА. Ще бъдат построени около
09.26.2023
Създателите
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Стари военни машини се превръщат в подводни атракции, за да се съхранят кораловите рифове в Египет
Коментари и анализи
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
Германия има план за справяне с жилищната криза
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Западният печат коментира започващото посещение на Зеленски в Ню Йорк и Вашингтон и войната в Украйна
Франс прес: Фон дер Лайен иска уталожване на безпокойството от Зеления пакт и напредък с разширяването на ЕС
Западната преса коментира обявеното вчера от Маккарти решение за започване на разследване за импийчмънт на Байдън
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
След пътя Мездра-Ботевград – ще бъдат ремонтирани и обходните маршрути
Положително е становището на МРРБ за финансиране укрепването на крайбрежното свлачище в квартал “Сарафово” в Бургас
ЕС обсъжда възможността за изграждане на влакова линия с европейско междурелсие между Лвов и Кишинев
Нощният влак Париж-Берлин отново поема напът
Архитектура
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Най-старият фар по Българското Черноморие отваря врати за посетители
Градска среда и Урбанизъм
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Общо 120 нови автобуса ще бъдат доставени за градския транспорт на София до 2028 г.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
ЕИБ финансира нови слънчеви електроцентрали с до 1,7 млрд. евро
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни