Дневниците на Студената война: Преди 70 години в САЩ е пусната на вода първата атомна подводница в света – “Наутилус”
Снимки: Idaho National Laboratory
Първата ядрена подводница в света е пусната на вода в САЩ преди 70 години – на 21 януари 1954 г. “Наутилус” (SSN-571) е първата в света подводница, задвижвана от атомен реактор, и първият плавателен съд, достигнал Северния полюс. Строителството ѝ започва на 14 юни 1952 г. в завода в Гротън, Кънектикът. Пусната е на вода и е кръстена от Мейми Айзенхауер, съпругата на президента на САЩ Дуайт Айзенхауер.
Ето как БТА съобщава за събитието в Поверителен бюлетин “Международна информация”:
Страус за подводницата “Наутилус”
Гротън, 21 януари 1954 г. /Франс прес/ Г-жа Дуайт Айзенхауър, съпруга на американския президент, счупи традиционната бутилка шампанско в корпуса на подводницата “Наутилус”, която бавно се плъзна към водата. Церемонията по пускането във водата на атомната подводница трая точно 15 секунди.
Сред присъстващите на церемонията бяха началник-щабът на флотата адмирал Роберт Карни, създателят на “Наутилус” контраадмирал Хайман Риксвър, председателят на Комисията за атомна енергия Луис Страус и други официални лица от департамента на отбраната.
Председателят на Комисията за атомна енергия г-н Страус заяви, че първата атомна подводница “Наутилус” е плод на американския творчески дух, който не е угаснал от времето на образуването на американската федерация и който съществува и днес.
Г-н Страус подчерта духа на сътрудничество между индустриалците, правителството, Комисията за атомна енергия и флотата, благодарение на който подводницата е могла да бъде построена.
За американската атомна подводница “Наутилус”
Ню Йорк, 27 септември 1954 г. /ВА – бълг. ем.,19 ч./ От щата Кънектикът съобщават, че атомната подводница, на която беше дадено името “Наутилус” по романа на Жул Верн, ще бъде причислена към действащата служба идущия четвъртък.
Тази американска подводница е първият в света морски плавателен съд, който се движи от атомна енергия. Благодарение на своя атомен мотор подводницата “Наутилус” ще може да прекосява океаните без да излиза на водната повърхност и ще развива скорост, която далеч надминава скоростта на обикновените подводници. Американската атомна подводница ще започне да кръстосва моретата и океаните идния месец.
В обедното издание на Поверителен бюлетин “Международна информация” на БТА от 15 декември 1951 г. има съобщение и за изработването на плавателния съд:
Американците изработвали подводница, движена с атомна енергия
Вашингтон, 13 декември 1951 г. / Ройтер/ Американското министерство на флотата съобщи, че неговата първа подводница, движена с атомна енергия, ще бъде готова до 1954 година.
То добави, че се очаква строежът на експерименталната атомна подводница да започне идущата пролет съгласно един договор с “Електрик Боут Къмпани” в Гротън /щата Кънектикът/.
Схемата на нейния атомен мотор е изработена съвместно от Аргонската национална лаборатория, Комисията по атомна енергия и “Уестингхаус електрик корпорейшън”.
Според неофициални преценки, една атомна подводница може да достигне скорост под водата повече от 30 възела и може по този начин да надмине най-бързия конвой от търговски кораби, без да излиза на повърхността.
Друго главно предимство ще бъде нейната способност да остава под водата за време, което ще зависи само от издръжливостта на нейния екипаж.
В съобщението на флотата се заявява, че подводницата ще бъде наречена “Наутилус”. Това название бе употребено за пръв път по отношение на експерименталната подводница на Фултън през 1801 год. Жул Верн употреби това название през 1869 год. за въображаемия подводен кораб в своя роман “20 000 левги под водата”.
Първия си рейс “Наутилус” започва на 17 януари 1955 г. На 3 август 1958 г. подводницата достига Северния полюс. “Наутилус” служи в американските военноморски сили до 3 март 1980 г., две години след това е обявена за исторически паметник и е превърната в кораб-музей.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
„Масивната сграда, гледана отвън, колкото и красива да изглежда, не дава никаква представа за вътрешното модерно устройство. Но когато човек влезе в Съдебната палата, струва му се, че е
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Създателите
Дневниците на Студената война: Преди 70 години в САЩ е пусната на вода първата атомна подводница в света – “Наутилус”
Снимки: Idaho National Laboratory
Първата ядрена подводница в света е пусната на вода в САЩ преди 70 години – на 21 януари 1954 г. “Наутилус” (SSN-571) е първата в света подводница, задвижвана от атомен реактор, и първият плавателен съд, достигнал Северния полюс. Строителството ѝ започва на 14 юни 1952 г. в завода в Гротън, Кънектикът. Пусната е на вода и е кръстена от Мейми Айзенхауер, съпругата на президента на САЩ Дуайт Айзенхауер.
Ето как БТА съобщава за събитието в Поверителен бюлетин “Международна информация”:
Страус за подводницата “Наутилус”
Гротън, 21 януари 1954 г. /Франс прес/ Г-жа Дуайт Айзенхауър, съпруга на американския президент, счупи традиционната бутилка шампанско в корпуса на подводницата “Наутилус”, която бавно се плъзна към водата. Церемонията по пускането във водата на атомната подводница трая точно 15 секунди.
Сред присъстващите на церемонията бяха началник-щабът на флотата адмирал Роберт Карни, създателят на “Наутилус” контраадмирал Хайман Риксвър, председателят на Комисията за атомна енергия Луис Страус и други официални лица от департамента на отбраната.
Председателят на Комисията за атомна енергия г-н Страус заяви, че първата атомна подводница “Наутилус” е плод на американския творчески дух, който не е угаснал от времето на образуването на американската федерация и който съществува и днес.
Г-н Страус подчерта духа на сътрудничество между индустриалците, правителството, Комисията за атомна енергия и флотата, благодарение на който подводницата е могла да бъде построена.
За американската атомна подводница “Наутилус”
Ню Йорк, 27 септември 1954 г. /ВА – бълг. ем.,19 ч./ От щата Кънектикът съобщават, че атомната подводница, на която беше дадено името “Наутилус” по романа на Жул Верн, ще бъде причислена към действащата служба идущия четвъртък.
Тази американска подводница е първият в света морски плавателен съд, който се движи от атомна енергия. Благодарение на своя атомен мотор подводницата “Наутилус” ще може да прекосява океаните без да излиза на водната повърхност и ще развива скорост, която далеч надминава скоростта на обикновените подводници. Американската атомна подводница ще започне да кръстосва моретата и океаните идния месец.
В обедното издание на Поверителен бюлетин “Международна информация” на БТА от 15 декември 1951 г. има съобщение и за изработването на плавателния съд:
Американците изработвали подводница, движена с атомна енергия
Вашингтон, 13 декември 1951 г. / Ройтер/ Американското министерство на флотата съобщи, че неговата първа подводница, движена с атомна енергия, ще бъде готова до 1954 година.
То добави, че се очаква строежът на експерименталната атомна подводница да започне идущата пролет съгласно един договор с “Електрик Боут Къмпани” в Гротън /щата Кънектикът/.
Схемата на нейния атомен мотор е изработена съвместно от Аргонската национална лаборатория, Комисията по атомна енергия и “Уестингхаус електрик корпорейшън”.
Според неофициални преценки, една атомна подводница може да достигне скорост под водата повече от 30 възела и може по този начин да надмине най-бързия конвой от търговски кораби, без да излиза на повърхността.
Друго главно предимство ще бъде нейната способност да остава под водата за време, което ще зависи само от издръжливостта на нейния екипаж.
В съобщението на флотата се заявява, че подводницата ще бъде наречена “Наутилус”. Това название бе употребено за пръв път по отношение на експерименталната подводница на Фултън през 1801 год. Жул Верн употреби това название през 1869 год. за въображаемия подводен кораб в своя роман “20 000 левги под водата”.
Първия си рейс “Наутилус” започва на 17 януари 1955 г. На 3 август 1958 г. подводницата достига Северния полюс. “Наутилус” служи в американските военноморски сили до 3 март 1980 г., две години след това е обявена за исторически паметник и е превърната в кораб-музей.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Бохемски истории, Създателите
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
„Масивната сграда, гледана отвън, колкото и красива да изглежда, не дава никаква представа за вътрешното модерно устройство. Но когато човек влезе в Съдебната палата, струва му се, че е
07.30.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни