Бюлетин

Договори за над 4 млрд. лева по четири оперативни програми са засегнати от инфлацията в строителството, ще бъдат индексирани

Договори за над 4 млрд. лева по четири оперативни програми са засегнати от инфлацията в строителството и ще трябва да бъдат индексирани. Това става известно от справка, приложена в писмения отговор на служебния вицепремиер по управление на европейските средства Атанас Пеканов до председателя на парламентарната регионална комисия Коста Стоянов, публикуван на интернет страницата на Народното събрание.

Най-много са договорите по оперативна програма “Региони в растеж” – 402 от общо 586, следват тези по “Околна среда” – 156, по “Транспорт и транспортна инфраструктура” – 21, които обаче са за над 2 млрд. лева, и по “Наука и образование за интелигентен растеж” – 7.

Към 30 ноември общият размер на заявеното от възложителите увеличение на цените на договорите за обществени поръчки е 412,126 млн. лева, а общият размер на възможното увеличение по договорите за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ от бюджета на оперативните програми е 373,848 млн. лева, показват данни от справката

В отговора си вицепремиерът посочва, че в справката за засегнатите от инфлацията договори за обществени поръчки, финансирани със средства от оперативните програми, е посочен индикативният размер на очакваните увеличения в цените на договорите за обществени поръчки, както и разполагаемият ресурс за увеличение на размера на предоставената безвъзмездна финансова помощ по съответните проекти с уточнението, че данните в нея са предварителни.

Атанас Пеканов, снимка: БТА

Вицепремиерът напомня, че сме прага на последната година за изпълнение на програмите за програмен период 2014 – 2020 г., а значителна част от бюджета на програмите вече е договорен, като по някои от тях дори има максимално допустимото наддоговаряне. Поради тези причини възможностите за увеличаване размера на безвъзмездната финансова помощ по проектите в рамките на оперативните програми са силно ограничени. Въпреки това, на бенефициентите е предоставена възможност да осигурят средства за
увеличаване цената на договорите за обществени поръчки за сметка на други източници – реализирани спестявания в рамките на бюджета на съответния проект, собствени средства на бенефициента, средства от държавния бюджет, заемен инструмент и др., посочва още Пеканов.

Освен това, приложимостта на Методиката за изменение на цената на договор за обществена поръчка не е автоматична, а е по указания на ЕК и приложимостта й се изследва за всеки конкретен неприключил договор, като се прави анализ за съответствие с всяко от изискванията на ресорна евродиректива. При изготвяне на този анализ се вземат предвид и условията, при които е била предоставена безвъзмездната помощ, с оглед спазване на принципите на равнопоставено третиране, недискриминация, пропорционалност и прозрачност.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Built.bg Podcast

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам