Снимка: ЕЦТП
Необходимо е незабавно предприемане на действия по обезопасяване на автомагистрала „Хемус“ поради висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия. Това е посочено в доклад, изготвен от неправителствената организация Институт за пътна безопасност. Той е предоставен на министъра на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
От института напомнят, че министърът носи пряка отговорност за действията на Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ), включително и наказателна. По тяхна информация в АПИ са постъпили десетки сигнали за опасности по АМ “Хемус” през последния месец, но реакция не е последвала.
Необходимостта от обезопасяване на АМ “Хемус” е незабавна, предвид високия риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия, вследствие констатираните опасности в доклада на инж. Методий Стелиянов. Той е изследвал 50 километра от магистралата – 2 платна по 25 километра.

Пред журналист на bTV, инж. Стелиянов заяви, че това се дължи на липсата на контрол и допълни:
Към момента АПИ се намира в Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Аз вярвам, че то трябва да е под шапката на Министерството на транспорта.
Основните проблеми, описани в доклада са няколко. Установено е, че обезопасителните съоръжения са високорискови и не са в състояние да извършат необходимата работа съгласно изискванията на краштестовете. Тези съоръжения са опасни и са способни да причинят разкъсвания или ампутации на крайници на пасажерите в МПС и мотористите.
Друг проблем е пътната настилка. Според доклада тя не отговаря и на минималните нормативни изисквания за безопасност. Съществува риск от загуба на контрол върху МПС, поради агресивните деформации и задържането на вода върху настилката. Възможно е въвличане и на други близо намиращи се МПС в пътнотранспортни произшествия. Поради високите скорости на движение, които са характерни и желани за магистрален път, са възможни сериозни или фатални наранявания.

Освен това, сигнализацията и маркировката не отговарят на приетите стандарти, като това я прави объркваща и опасна. Тунелите също не отговарят на изискванията за безопасност. Налице са предпоставки за настъпване на ПТП със сериозни или фатални наранявания поради грешно взети решения и в резултат на дезинформация. Тя е породена от качеството и състоянието на комуникацията чрез настоящата знакова уредба.
Според доклада, тези причини след ПТП биват замаскирани в базата данни, като пътнотранспортното произшествие бива класифицирано като следствие от несъобразена скорост.
От Институт за пътна безопасност очаква конкретни действия и срокове за тяхното изпълнение от министър Караджов. На 6 януари той обяви, че един от приоритетите на министерството е да се направи пълен одит на всички първокласни пътища и магистралите, и даде заявка да бъдат ремонтирани близо 3000 км. от пътищата в страната.