Бюлетин

Държавата дължи 34 милиона лева с ДДС за строежа на АМ “Хемус”, протестите продължават

Държавата дължи 34 милиона лева с ДДС за извършени строителни дейности при строежа на автомагистрала (АМ) “Хемус” за участъци 2 и 3. Това стана ясно по време на посещението на заместник министър–председателя и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов на пътния възел на главен път Плевен – Ловеч, за да инспектира строежа на участъка от АМ „Хемус“. С него бяха и заместникът му Явор Пенчев, както и председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Тодор Василев.

Борис Шалев от “Автомагистрали” ЕАД, ръководител на проекта за строежа на участъка, заяви пред министъра, че до края на годината е възможно да бъде пуснат в експлоатация първият участък – от пътен възел “Боаза” до п. в. Дерманци, както и завършен п. в. Плевен – Ловеч, а до средата на следващата – целият участък от п. в. Каленик до п. в. Плевен.

Снимка: БТА

Вторият участък – от п. в. Дерманци до п. в. Каленик, който е най-тежък, ще бъде изграден до края на 2024 г. Лотове 4, 5 и 6 е възможно да бъдат завършени след 2025 година. За лотове 7, 8 и 9 няма готови проекти и не са започнали отчуждителни процедури.

„В момента работим с леко намалени темпове и причината е забавянето при плащанията, защото мобилизацията и демобилизация е един освен скъп, но и рисков процес. Ако държим пътните майстори без работа, имаме опасност да ги загубим“, каза още Шалев. Той каза още, че има риск да се спре работата или да се намали на някои места заради това, че държавата не си плаща извършената работа при инхаус договорите.

Караджов очаква този проблем да се реши скоро. Той припомни, че е назначена външна юридическа фирма, която да обследва рисковете за държавата при различни сценарии на решението на инхаус договорите. „Хемус“ е голяма мечта на българите, която прекалено дълго се забави и тя може да се превърне в огромно българско фиаско. За да не стане това, според министъра, трябва бързо да се разплете възелът, наречен инхаус, защото „по него е заобиколена конкурсната процедура на Закона за обществените поръчки и е назначена една чисто държавна фирма да изпълнява тези работи, както и да носи цялата строителна гаранция. Това е, което мен ме смущава, каза министърът и добави – в момента държавата строи и тя носи гаранциите за построеното, но реално е наела други фирми”.

Министър Караджов каза още, че желае текущият ремонт и поддръжката на републиканската пътна мрежа да бъде подновен незабавно. В момента се прави само аварийна поддръжка и се създават множество опасности за безопасността за живота на всички хора. „Другото с плащанията е фрагмент, който може да се реши и от Министерския съвет. Както каза вчера премиерът, той отдавна е в периметъра на една комисия, която прави много сериозна ревизия. Когато знаем нейните резултати, ще можем да предложим и съответните плащания“, добави Гроздан Караджов.

Снимка: БТА

Той поясни, че тази комисия има за задача да изследва всички сертификати, които са подадени към Агенция „Пътна инфраструктура“ за минало време. Около 10 май комисията трябва да излезе с междинен или окончателен доклад.

Посещението на заместник министър–председателя и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов и неговия екип в региона продължава с работна среща с областния управител на Ловеч Виктор Стойчев в Областната администрация.

В същото време стана ясно, че работниците на „Автомагистрали – Черно море“ в Шумен продължават с протестните си действия на 13 април. От 11:00 до 14:00 часа те ще блокират движението по Айтоския и Ришкия проход, както и кръговото кръстовище на пътя Русе – Варна, при километър 1+493 в крайдунавския град. Това съобщиха днес от пътностроителната фирма. 

Недоволството на работниците е заради неразплатени от държавата 27,6 млн. лв. за извършен през миналата година от фирмата ремонт на участък от автомагистрала “Тракия”.

„Беше направен опит за решаване на проблема от Народното събрание на 7-и и 8 април, но беше бламиран от участниците в управляващата коалиция. Настояваме за незабавно разплащане на цялата дължима сума към нашия работодател, осигуряващ ни трайна заетост и добро заплащане. Декларираме изрично, че нашите синдикални действия нямат политически характер, а се борим единствено за запазване на трайните си работни места и достойно заплащане“, се посочва в съобщението на „Автомагистрали – Черно море“.

На 14 март от фирмата обявиха, че предвиждат съкращение на 70 процента от персонала си, ако не бъдат разплатени дължимите от държавата средства. 

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам