Бюлетин

Държавата започва разплащането с пътностроителните фирми

Междуведомствената комисия, която се занимава със спрените договори за текущ ремонт и поддържка (ТРП) на републиканските пътища, се очаква да излезе с решение, в което сертификатите за дейности за 129 млн. лева, които са свързани със знаци, маркировка и други по ограничителните пътни системи, са проверени и не пораждат съмнение и дефинитивно ще бъдат разплатени.

Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос относно споразумения, изготвени от работна група в състав Министерството на правосъдието, Министерството на финансите, Министерството на регионалното развитие и благоустройството, възложителя на договорите – Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) и съответните изпълнители.

Имаме политическо съгласие да се разплати 50 процента от оставащата сума от около 509 млн. лева допълнително върху тези 129 млн. лева, каза още Караджов. Той уточни, че следващата седмица най-вероятно ще влезе в МС това предложение за цялата сума, като с постановление на правителството, от буферите в бюджета, ще бъде осигурено и разплатено съответстващото на дължимата сума на всяка една от фирмите. След това ще изчакаме решението на комисията, което ще ни даде основание за  това на коя фирма конкретно финално трябва да се разплати, допълни Караджов.

Снимка: БТА

През октомври и ноември миналата година договорите за текущ ремонт и поддържка (ТРП) на републиканските пътища бяха прекратени от пътната агенция, като бяха предвидени различни дати на прекратяването им, които варират от април, юни, юли за различните области, а има и един за магистрала “Струма”, чиято дата е изтекла на 25 февруари, напомни министърът. Той допълни, че прекратяването на договорите е станало на базата на доклад, изготвен под ръководството на министъра на правосъдието. В него се констатира разширяване на обхвата на ТРП-договорите, като тези договори са били за пет години. “Но незнайно защо са били сключени на символичната сума от 250 млн. лева, като всички знаем, че нормалната поддържка на републиканската пътна мрежа в абсолютен минимум е около 1 – 1,2 млрд. лева, колкото е заложено тази година за такава дейност“, каза Караджов. Той напомни и че сумата от 250 млн. лева е надхвърлена, като допълни, че реално сумата с недовършените дейности е над 2,2 млрд. лева.

Вторият аргумент за прекратяването на договорите е предметната им разширеност. Освен че са правени типични текущи ремонти, са правени и основни, като за тях има надлежни строителни книжа, които не са били процедирани по нормален ред, предвиден за строителни обекти за основен ремонт и не са получили разрешение за строеж, допълни Караджов.

Той посочи още, че до юни трудно “можем да извъртим целия оборот от обществени поръчки за ТРП, като се има предвид и това, че Законът за бюджета още не е влязъл в сила и формално към днешна дата не могат да се обявят такива поръчки”. Министърът изрази надежда, че утре, с влизането в сила на бюджета, ще може ще може да се пристъпи към тази дейност.

Министърът напомни, че по случая работи междуведомствена работна група, която прави цялостна ревизия, с която да се определят кои са типичните дейности по ТРП с проверени и безспорни сертификати, като заяви, че тази сума ще бъде платена на фирмите. Където са правени основни ремонти, трябва да се види доколко постигнатите цени са били най-малкото пазарно ориентирани. Това ще отнеме три месеца, а е възможно срокът да бъде удължен, допусна министърът.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам