Експерт: Някога реките под мостовете на Колю Фичето да са ги преливали?
10.09.2023
Автор: Проф. Чавдар Колев – специалист по пътно строителство за Built.bg
Преподава във ВТУ “Тодор Каблешков” в катедра „Транспортно строителство и съоръжения“.
Има над 90 научни статии на английски, френски и български език в специализирани списания в чужбина и у нас.Изнесени над 20 доклада на научни форуми у нас и в чужбина, участник и ръководител в десетки научни проекти. Автор е на две монографии и два учебника.
Председател на Българското дружество по Земна механика и Геотехническо инженерство, член на Националния комитет по големите язовири и на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по строителство. Изнасял е лекции в Австрия, Чехия, Румъния и Турция.
Снимка: БТА
Чудех се, дали не съм много преднамерен в заключенията си, за това, че не може да има следствие без причина. В това число и за природните бедствия, и самият факт, който в началото беше казан от метеоролозите, че през 1993 – та година, точно преди 30 години е имало с 35 на сто по – голям дъжд е паднал на това място.
Какво се е случвало през това време, за да доведе до коренна промяна на резултатите от поройния дъжд. Та бил той и с 35 процента по – малък.
Занимавал съм се с последствията и възстановителните дейности от други такива наводнения, най – много, от които през 2005 – та имаше такова, когато падна дъжд с вероятност веднъж на 7 500 години, така беше оценено, което е страшно много. Сегашният дъжд очевидно е с по – малка обезпеченост.
Ами очевидно в този район от 1993 – та година досега има нещо, което вече възпрепятства оттичането на водата. Водата е една и съща, тя следва да се оттече. Природата е създала всичките тези дерета, всички тези топографски форми, деретата са се образували не просто така са се образували, а защото с течение на милиони години стичайки се водата, там е намерила естественото място да мине и да се оттече.
И ако наистина тези дерета в последните десет години са били засипвани, застроявани, облагородявани в кавички, това просто е без коментар. Очевидно, е че ше доведе до такива последствия. За съжаление това ми е разсъждението.
Що се отнася до моста, който пропадна, трябва да призная, че през моя стаж той клони към 40 години стаж като инженер по инфраструктурата, да Ви кажа – твърде много съм виждал такива мостове, чиито фундаменти вече са оголени и подкопани от реките или от деретата. Но не толкова от климатичните промени, а по две причини. Първо – незаконните или своеволни баластриери, т.е. черпене на баластра за нуждите на строителството.
И има един такъв природен закон за реките – когато черпиш от долното течение на дъното на реката баластрата, реката се самовъзпроизвежда, самобалансира и тя започва да извлича материал от средното и от горното си течение, и да го носи надолу, за да компенсира недостига. Нещо като една рана, когато се образува по тялото на човек и кръвта веднага я компенсира, да я запечата.
Снимка: БТА
Помня, беше 2000 година, бяхме голям колектив, по възлагане на Министерството на земеделието от тогавашната предприсъединителна програма ФАР, изготвихме един много мащабен проект. Спомням си, само за проучване и проектиране бюджета беше близо 200 000 лева, за заздравяване надъното, стабилизиране на дъното на река Струма, от края на Кресненското дефиле, до гръцката граница.
Редица мостове там бяха с подкопани фундаменти. По страничните брегове – също имаше подобна неблагоприятна ерозия, изяждане. Откосите на пътищата и жп линията бяха в критично състояние да се извлекат. И тогава ние изготвихме един такъв проект, в който трябваше да бъдат изградени определен брой дънни прагове, да бъдат ликвидирани незаконните баластриери. Д бъдат отредени места със специални проекти. За легални баластриери, тоест по определен график да се черпи баластра.
Проектът беше приет, нещо повече, беше приет не само от експертен съвет, а беше приет и от свиканите тогава неправителствени екологични организации. Този проект така и си остана на хартия до днес.
Години след това разбрах, че няколко моста наистина се подадоха там, пресичайки река Струма, и тогава започнаха да мислят как да ги укрепват. Иначе казано още в началото на 90 те години и у нас, както по света имаше доказателство за климатичните промени, за една възходяща крива на повдигане на температурите, на увеличаване на поройните дъждове, за сметка на сушата. Но мерките от 90-те години досега, виждате, че не само, че не се вземат своевременно, а ние продължаваме да работим срещу себе си.
Иначе казано – култивацията на нашите градски пространства,води до тяхното наводняване в крайна сметка.
На всички е ясно, че прекалено голямата урбанизация, концентрация на населението в един или два града на една държава за сметка на другите, е признак за слабо развита държава.
В развитите държави, като например Германия, Великобритания, Канада, САЩ – там много градове са големи, има много по – малки, средни и така нататък.
Да погледнем сега Царево – малък град, обаче в сравнение с миналото е станал двойно или тройно по- голям, естествено няма начин на практика изградената градска инфраструктура да може да компенсира потребностите на природата, да се саморегулира при такива екстремни ситуации, каквито са наводненията.
Ние не можем да бъдем по – умни от природата и единственото, което бихме могли да направим е да научим, колкото се може повече за нея, за да можем каквото и да правим да вземем онези необходими мерки, които да компенсират достатъчно нашата намеса.
Страхувам се, че в наши дни с намаляването на познанието, ние не сме станали нито по – умни, нито по- мъдри, нито по – знаещи от нашите предшественици.
Да се сетим за Колю Фичето. Колю Фичето, който не знам да е завършил университет, но неговата експертиза, на съвременен език казано, е непостижима. Неговият мост над Бяла и другите, да сте чули те да са прелели? Да не е могла да мине Янтра отдолу или другите реки?
Просто защото той отлично е познавал занаята си и отлично е познавал характера на тези реки и природата и се е съобразил с тях при строителството.
Това, което прочетох, има кой да установи дали е така или не, да насипват дерета, за да превземат имоти да строят на тях, няма какво повече да говорим, ако това е факт. Сухо дере значи, че си седи сухо и веднъж на сто години като мине някаква вода през него, няма да наводни останалото наоколо. Това е смисълът на сухото дере.
Да се върнем на моста, където пропаднаха и починаха хора. Чисто съвпадение – нашият университет заедно с четири европейски университета, спечелихме един международен европейски проект за актуализиране на знанията и качествата на дигите по Дунав, в резултат на климатичните промени, които настъпват. В момента започваме работа. Оказва се, че на места по Дунав твърде много са започнали да преливат тези диги. И започнах да си припомням моите познания за устойчивостта на тези земно насипни съоръжения, това включва и язовирните стени.
Снимка: БТА
В теорията е описано, че когато водата прелива и започва да руши – първо от короната дигата или язовирната стена или брега и тръгва надолу да го разрушава, формата е точно такава, каквато я видяхме по телевизията. Формата е или на правоъгълник, или на трапец с доста стръмно бедра. Иначе казано – това, което виждаме, напълно съответства на научните познания. Всичко е закономерно.
Закономерно за съжаление е и това да се случи в резултат на години неглижиране на проблем, в резултат на могъществото на природата.
Често казваме “Всяко чудо – за три дни”, всичко приключва няколко месеца след събитието, действия не последват и след десет години, когато стане нещо, пак се сещаме. Иска ми се да вярвам, в момента вярвам, че този път наистина ще преминем към всеобхватни мерки за подобряване на отношението и действията ни по привеждане на нашата инфраструктура към новите природни дадености.
Към промените в природата. А това не изисква чак толкова много пари. Убеден съм, че за период от три – четири години при целеустремена работа, добре аргументирана, методично ръководена, без каквито и да е користни цели, да постигнем нещо по – добро. Най – малкото да ликвидираме риска от такива ужасни събития.
Снимка: AP Астронавтът на НАСА Франк Рубио, който постави рекорд за най-дълго пребиваване на Международната космическа станция (МКС) в рамките на една мисия, се завърна на Земята, усещайки гравитацията
Пътната маркировка и сигнализация е третият, често подценяван участник в движението, освен хората и автомобилите. В България към нея се подхожда доста критично, било то заради липсата и лошото
Конференция за новата енергийна среда в Югоизточна Европа събра международни експерти във Вашингтон
Автор: Вяра Дянова Снимки: Built.bg Вашингтон, САЩ Българската строителна компания Главболгарстрой представи ролята на частния бизнес в бъдещето на енергетиката Конференцията „Новата енергийна среда в Югоизточна Европа“, която се
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Инфраструктура > Коментар
Експерт: Някога реките под мостовете на Колю Фичето да са ги преливали?
Автор: Проф. Чавдар Колев – специалист по пътно строителство за Built.bg
Преподава във ВТУ “Тодор Каблешков” в катедра „Транспортно строителство и съоръжения“.
Има над 90 научни статии на английски, френски и български език в специализирани списания в чужбина и у нас. Изнесени над 20 доклада на научни форуми у нас и в чужбина, участник и ръководител в десетки научни проекти. Автор е на две монографии и два учебника.
Председател на Българското дружество по Земна механика и Геотехническо инженерство, член на Националния комитет по големите язовири и на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по строителство. Изнасял е лекции в Австрия, Чехия, Румъния и Турция.
Снимка: БТА
Чудех се, дали не съм много преднамерен в заключенията си, за това, че не може да има следствие без причина. В това число и за природните бедствия, и самият факт, който в началото беше казан от метеоролозите, че през 1993 – та година, точно преди 30 години е имало с 35 на сто по – голям дъжд е паднал на това място.
Какво се е случвало през това време, за да доведе до коренна промяна на резултатите от поройния дъжд. Та бил той и с 35 процента по – малък.
Занимавал съм се с последствията и възстановителните дейности от други такива наводнения, най – много, от които през 2005 – та имаше такова, когато падна дъжд с вероятност веднъж на 7 500 години, така беше оценено, което е страшно много. Сегашният дъжд очевидно е с по – малка обезпеченост.
Ами очевидно в този район от 1993 – та година досега има нещо, което вече възпрепятства оттичането на водата. Водата е една и съща, тя следва да се оттече. Природата е създала всичките тези дерета, всички тези топографски форми, деретата са се образували не просто така са се образували, а защото с течение на милиони години стичайки се водата, там е намерила естественото място да мине и да се оттече.
И ако наистина тези дерета в последните десет години са били засипвани, застроявани, облагородявани в кавички, това просто е без коментар. Очевидно, е че ше доведе до такива последствия. За съжаление това ми е разсъждението.
Снимка:БТА
Що се отнася до моста, който пропадна, трябва да призная, че през моя стаж той клони към 40 години стаж като инженер по инфраструктурата, да Ви кажа – твърде много съм виждал такива мостове, чиито фундаменти вече са оголени и подкопани от реките или от деретата. Но не толкова от климатичните промени, а по две причини. Първо – незаконните или своеволни баластриери, т.е. черпене на баластра за нуждите на строителството.
И има един такъв природен закон за реките – когато черпиш от долното течение на дъното на реката баластрата, реката се самовъзпроизвежда, самобалансира и тя започва да извлича материал от средното и от горното си течение, и да го носи надолу, за да компенсира недостига. Нещо като една рана, когато се образува по тялото на човек и кръвта веднага я компенсира, да я запечата.
Снимка: БТА
Помня, беше 2000 година, бяхме голям колектив, по възлагане на Министерството на земеделието от тогавашната предприсъединителна програма ФАР, изготвихме един много мащабен проект. Спомням си, само за проучване и проектиране бюджета беше близо 200 000 лева, за заздравяване на дъното, стабилизиране на дъното на река Струма, от края на Кресненското дефиле, до гръцката граница.
Редица мостове там бяха с подкопани фундаменти. По страничните брегове – също имаше подобна неблагоприятна ерозия, изяждане. Откосите на пътищата и жп линията бяха в критично състояние да се извлекат. И тогава ние изготвихме един такъв проект, в който трябваше да бъдат изградени определен брой дънни прагове, да бъдат ликвидирани незаконните баластриери. Д бъдат отредени места със специални проекти. За легални баластриери, тоест по определен график да се черпи баластра.
Проектът беше приет, нещо повече, беше приет не само от експертен съвет, а беше приет и от свиканите тогава неправителствени екологични организации. Този проект така и си остана на хартия до днес.
Години след това разбрах, че няколко моста наистина се подадоха там, пресичайки река Струма, и тогава започнаха да мислят как да ги укрепват. Иначе казано още в началото на 90 те години и у нас, както по света имаше доказателство за климатичните промени, за една възходяща крива на повдигане на температурите, на увеличаване на поройните дъждове, за сметка на сушата. Но мерките от 90-те години досега, виждате, че не само, че не се вземат своевременно, а ние продължаваме да работим срещу себе си.
Иначе казано – култивацията на нашите градски пространства, води до тяхното наводняване в крайна сметка.
На всички е ясно, че прекалено голямата урбанизация, концентрация на населението в един или два града на една държава за сметка на другите, е признак за слабо развита държава.
В развитите държави, като например Германия, Великобритания, Канада, САЩ – там много градове са големи, има много по – малки, средни и така нататък.
Да погледнем сега Царево – малък град, обаче в сравнение с миналото е станал двойно или тройно по- голям, естествено няма начин на практика изградената градска инфраструктура да може да компенсира потребностите на природата, да се саморегулира при такива екстремни ситуации, каквито са наводненията.
Ние не можем да бъдем по – умни от природата и единственото, което бихме могли да направим е да научим, колкото се може повече за нея, за да можем каквото и да правим да вземем онези необходими мерки, които да компенсират достатъчно нашата намеса.
Страхувам се, че в наши дни с намаляването на познанието, ние не сме станали нито по – умни, нито по- мъдри, нито по – знаещи от нашите предшественици.
Да се сетим за Колю Фичето. Колю Фичето, който не знам да е завършил университет, но неговата експертиза, на съвременен език казано, е непостижима. Неговият мост над Бяла и другите, да сте чули те да са прелели? Да не е могла да мине Янтра отдолу или другите реки?
Просто защото той отлично е познавал занаята си и отлично е познавал характера на тези реки и природата и се е съобразил с тях при строителството.
Това, което прочетох, има кой да установи дали е така или не, да насипват дерета, за да превземат имоти да строят на тях, няма какво повече да говорим, ако това е факт. Сухо дере значи, че си седи сухо и веднъж на сто години като мине някаква вода през него, няма да наводни останалото наоколо. Това е смисълът на сухото дере.
Да се върнем на моста, където пропаднаха и починаха хора. Чисто съвпадение – нашият университет заедно с четири европейски университета, спечелихме един международен европейски проект за актуализиране на знанията и качествата на дигите по Дунав, в резултат на климатичните промени, които настъпват. В момента започваме работа. Оказва се, че на места по Дунав твърде много са започнали да преливат тези диги. И започнах да си припомням моите познания за устойчивостта на тези земно насипни съоръжения, това включва и язовирните стени.
Снимка: БТА
В теорията е описано, че когато водата прелива и започва да руши – първо от короната дигата или язовирната стена или брега и тръгва надолу да го разрушава, формата е точно такава, каквато я видяхме по телевизията. Формата е или на правоъгълник, или на трапец с доста стръмно бедра. Иначе казано – това, което виждаме, напълно съответства на научните познания. Всичко е закономерно.
Закономерно за съжаление е и това да се случи в резултат на години неглижиране на проблем, в резултат на могъществото на природата.
Често казваме “Всяко чудо – за три дни”, всичко приключва няколко месеца след събитието, действия не последват и след десет години, когато стане нещо, пак се сещаме. Иска ми се да вярвам, в момента вярвам, че този път наистина ще преминем към всеобхватни мерки за подобряване на отношението и действията ни по привеждане на нашата инфраструктура към новите природни дадености.
Към промените в природата. А това не изисква чак толкова много пари. Убеден съм, че за период от три – четири години при целеустремена работа, добре аргументирана, методично ръководена, без каквито и да е користни цели, да постигнем нещо по – добро. Най – малкото да ликвидираме риска от такива ужасни събития.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Франк Рубио се завърна на Земята
Снимка: AP Астронавтът на НАСА Франк Рубио, който постави рекорд за най-дълго пребиваване на Международната космическа станция (МКС) в рамките на една мисия, се завърна на Земята, усещайки гравитацията
09.30.2023
Градска среда, Коментар
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
Пътната маркировка и сигнализация е третият, често подценяван участник в движението, освен хората и автомобилите. В България към нея се подхожда доста критично, било то заради липсата и лошото
09.30.2023
Коментар, Стратегически обекти
Конференция за новата енергийна среда в Югоизточна Европа събра международни експерти във Вашингтон
Автор: Вяра Дянова Снимки: Built.bg Вашингтон, САЩ Българската строителна компания Главболгарстрой представи ролята на частния бизнес в бъдещето на енергетиката Конференцията „Новата енергийна среда в Югоизточна Европа“, която се
09.28.2023
Създателите
Франк Рубио се завърна на Земята
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Коментари и анализи
Франк Рубио се завърна на Земята
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
Конференция за новата енергийна среда в Югоизточна Европа събра международни експерти във Вашингтон
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
Германия има план за справяне с жилищната криза
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Пуснаха влак стрела по брега на Тайванския проток
След пътя Мездра-Ботевград – ще бъдат ремонтирани и обходните маршрути
Положително е становището на МРРБ за финансиране укрепването на крайбрежното свлачище в квартал “Сарафово” в Бургас
ЕС обсъжда възможността за изграждане на влакова линия с европейско междурелсие между Лвов и Кишинев
Архитектура
Кой е големият победител в конкурса “Български архитектурни награди 2023”
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Градска среда и Урбанизъм
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
ЕЦБ и МАЕ пледират за ускорение на прехода към нисковъглеродни емисии в Европа
Германия и Великобритания планират по-тясно сътрудничество при производството на “зелен” водород
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни