Проф. Чавдар Колев е специалист по пътно строителство.
Преподава във ВТУ “Тодор Каблешков” в катедра „Транспортно строителство и съоръжения“.
Има над 90 научни статии на английски, френски и български език в специализирани списания в чужбина и у нас. Изнесени над 20 доклада на научни форуми у нас и в чужбина, участник и ръководител в десетки научни проекти. Автор е на две монографии и два учебника.
Председател на Българското дружество по Земна механика и Геотехническо инженерство, член на Националния комитет по големите язовири и на Управителния съвет на Научно-техническия съюз по строителство. Изнасял е лекции в Австрия, Чехия, Румъния и Турция.
С професор Чавдар Колев разговаря Вяра Деянова.
Професор Колев, какво е Вашето професионално мнение, могат ли и колко дълго да бъдат отлагани пътните ремонти?
– Вижте, дейността по поддържането изобщо, дали е по поддържането на пътища, на сгради, на градини, на каквото щете, предполага ежедневни грижи и дейности. Постоянни. И представете си, че една година или две години пропуснем тази дейност, следователно пътищата ще изгубят до голяма степен своята пригодност, да бъдат експлоатирани. Това е философският проблем.
Така, че прав е министърът, не може да допуснем прекъсване на поддържането. И имаме добър пример от тези дни – ригел на подпората на виадукта. Една от снимките, които министърът е публикувал на своята страница е много показателна. Виждат се четири съседни колони, от които само една е въпросната, на която се е оголила армировката и има висулки от лед по нея. И тя е в наистина критично състояние.

От една страна това означава, че точно над фугата хидроизолацията се е развалила и е влизала вода не само тази зима. За да се оголи така армировката, това означава, че е влизала дълги години вода. И никой не е погледнал отдолу да види какво става. Ето това е липса на редовна и грижовна експлоатация. Това е примера.
Според министъра на регионалното развитие Гроздан Караджов, пътищата на България са в “трагично състояние” и заради неизяснените процедури по плащанията на фирмите, не могат да бъдат поддържани. Какво означава това за хората, които пътуват по тях?
– Това рефлектира първо в безопасността и статистиката за жертвите. Оттам започва. Всичко останало, икономическият ефект е второстепенен. Например карате с 90 км/ч, по първи или втори клас път и поради липса на поддържане в края на тази зима, се е отворила една дупка. Ама не сте минавали по този път скоро и не знаете за нея, и понеже е мрачно времето или има мъгла и с 90 км/ч пропадате в дупката. Знаете ли какво става с предния мост, с носачите?
Катастрофата е налице и вече можем да гадаем за последствията. Това е опасно. Наистина е опасно. Неравностите са едно на ръка. Когато е неравен пътя, водачът се съобразява, намалява скоростта. Но когато пътят е много хубав, но се появяват такива неща след зимата и те не са закърпени – ужасно е, опасно е.
Как ще изглеждат пътищата ни, ако ремонтът се забави?
– Ние доста време го живеем това положение с лошите пътища. Очаква ни продължаване на липсата на напредък в стандарта ни на живот. Връща ни още по – назад. Едно време имаше бомбардировки в Косово. Ама Косово си възстанови пътищата, а ние не сме още. Сравненията са ни такива за съжаление. Дълбоко съжалявам, че има законови пречки, очевидно има законови пречки, които не позволяват в момента да се свърши тази безспорно необходима дейност по поддържането на пътищата.
Така както е необходима спешна медицинска помощ, спешен ремонт на автомобил или машина, на сграда, така е необходимо да се поддържат пътищата. Не може да няма решение.
Но в момента няма. Какъв е Вашият съвет?
От една страна са щетите – един хубав, тежък камион, който има рентабилност, какво става, когато се повреди? Сериозни щети и застрашен човешки живот преди всичко. Но – закон за обществените поръчки, закона за устройство на територията, за държавен бюджет и т.н., да те трябва да се спазват, и да, по законов път трябва да се реши този казус.
Не съм юрист, инженер съм, мога по технически въпроси да говоря. Но парадокса законът да не позволява, да извършваме технически дейности по поддържането, парадоксално е меко казано. Да потърсят добра практика, но да не отлагат работата. /Built.bg/