Енергийната криза крие рискове, но и отваря възможности пред Гърция
10.05.2022
Енергийната криза, предизвикана от инвазията на Русия в Украйна, предизвиква сериозни затруднения за Гърция и конкретно за домакинствата в страната, както и навсякъде другаде в Европа. Растящите цени на енергоносителите накараха правителството да предприеме поредица от мерки за частично компенсиране на скока на електроенергията за битовите потребители, а заплахата от спирането на доставките на руски природен газ остава реална.
Въпреки това ситуацията отваря и определени възможности пред Гърция. Наред с рисковете и трудностите тя катализира отдавнашната амбиция на Атина да се превърне в значителен транзитен и разпределителен център за синьото гориво. Споровете с Турция за изключителните икономически зони и териториалните води засега осуетяват голяма част от гръцките планове за местен добив на природен газ, а оттеглянето на политическата подкрепа на САЩ за Източносредиземноморския газопровод изглежда, че прави бъдещето на най-амбициозния енергиен проект с гръцко участие най-малкото несигурно. Но въпреки тези усложнения спирането на руските газови доставки за България, както и желанието на Европейския съюз да се освободи от енергийната зависимост от Русия дават на Атина ключа към алтернативните маршрути на природния газ в Югоизточна Европа.
След спирането на доставките от “Газпром” 40 процента от нуждите на България се покриват от втечнен природен газ през терминала в Ревитуса край Атина, а 60 процента – пак с руски природен газ, препродаден от гръцката газова компания ДЕПА, пише “Катимерини”. Тази схема ще бъде допълнена от терминала в Александруполис, изграждането на който започна на 3 май, а на церемонията присъстваха премиерите на Гърция, България и Северна Македония Кириакос Мицотакис, Кирил Петков и Димитър Ковачевски, президентът на Сърбия Александър Вучич и председателят на Европейския съвет Шарл Мишел. Там втечненият газ ще се трансформира обратно в газообразно състояние, ще влиза в гръцката национална газова система и чрез интерконектора Гърция-България (IGB) ще влиза в нашата страна, а от тук и към Сърбия и Румъния. Чрез бъдещата връзка Гърция-Северна Македония терминалът ще захранва и нуждите на Скопие.
Първоначалните планове на компанията “Газтрейд”, която изгражда терминала в Александруполис, предвиждат той да влезе в експлоатация през 2023 г., но по настояване на гръцкото правителство се полагат усилия сроковете да бъдат съкратени с поне 6 месеца.
Капацитетът на терминала в Александруполис се изчислява на 944 хил. куб.м в час или 8,3 млрд. куб.м годишно. Общата му цена е почти 400 млн. евро. След завършването на терминала Гърция ще удвои капацитета си за газифициране на втечнен природен газ от 7 млрд. куб.м в момента на над 15 млрд. куб.м, а общият капацитет на страната може да надхвърли 30 млрд. куб.м, в случай, че бъдат реализирани всички инвестиционни проекти за терминали за втечнен газ.
“Газтрейд” планира и втори терминал в гръцката част на Тракия. Има планове за терминали и в Агии Теодори край Коринт (на “Мотор Ойл”), в Солун (на гръцката петролна компания “Хеленик Петролеум”) и във Волос (на “Медитерейниън Газ”).
При положение, че вътрешното потребление на Гърция се очаква да бъде около 7 млрд. куб.м годишно през 2024 г., явно основната част от този капацитет ще бъде за износ в Източна Европа. През 2024 г. годишното потребление на България се очаква да бъде 4 млрд. куб.м, на Сърбия – 3,5 млрд., на Северна Македония – 1 млрд. и на Румъния – 11 млрд., пише информационният портал liberal.gr.
В компанията “Газтрейд”, освен гръцкият холдинг “Копелузос”, участват българската “Булгартрансгаз” с 20 процента, както и гръцката газова компания ДЕПА и операторът на гръцката газопреносна система ДЕСФА със същия дял.
Пуловерът на руското енергийно всемогъщество започва да се разплита, пише коментаторът Йоргос Финдикакис в информационния портал liberal.gr. През следващите месеци все повече втечнен природен газ от САЩ, Катар, Египет и други страни ще достига до “завладените от Русия” Балкани, а американските газови доставки ще достигат дори до Украйна.
Бъдещият терминал в Александруполис засилва и стратегическото значение на града, който вече има съществена тежест за американското военно присъствие в Гърция в рамките на протокола за изменение на спогодбата за стратегическо военно сътрудничество между Гърция и САЩ, който се очаква да бъде ратифициран скоро от гръцкия парламент. В момент, в който Германия внася все повече втечнен природен газ чрез Нидерландия и Белгия, а Полша покрива нуждите си от трети страни, Гърция – от момента, в който Русия “затвори кранчето” на България – се превръща в изключителен доставчик за европейския Юг, коментира порталът.
Това ще стане чрез нефункциониращата в момента инфраструктура на Трансбалканския газопровод, който до 2020 г. снабдяваше Балканите, включително и Гърция, но беше заменен от Турски поток. С нужните инвестиции той ще може да работи реверсивно и в комбинация с интерконектора Гърция-България ще достига до Украйна, като според информации, цитирани в анализа, България и САЩ вече преговарят за конкретен проект.
Гърция продължава дейностите си и по разширяването на капацитета на съществуващите съоръжения за доставка на втечнен природен газ. На 4 май, ден след поставянето на началото на изграждането на терминала в Александруполис, гръцкият министър на енергетиката Костас Скрекас представи проекта за разширяване на терминала в Ревитуса пред гостуващото в страната белгийско кралско семейство, съобщи икономическото издание “Нафтемборики”. Съоръжението ще бъде разширено чрез инсталирането на плаващ резервоар за втечнен природен газ с вместимост от 150 хил. куб.м. Той обясни, че това ще позволи едновременно да бъдат обслужвани два кораба, което ще позволи да бъде укрепена енергийната сигурност на страната.
Разбира се, и в Гърция се чуват гласове срещу мерките за освобождаване от зависимостта от руските енергийни доставки. От представените в парламента партии това е предимно Гръцката комунистическа партия (ГКП), според която “превръщането на Александруполис в енергийна, транспортна и военна врата” води до “огромни опасности за народа чрез по-активното въвличане на страната в острото икономическо и военно противопоставяне”. Според гръцките комунисти тези проекти, наред с политиката на “зелен преход”, обезценяват местните енергийни източници като въглищата и заместват руския природен газ със скъп американски втечнен газ.
Тази позиция обаче изглежда, че остава ограничена в сравнително маргиналното влияние на ГКП, а основните гръцки политически сили са решени след кризата в Украйна Гърция да излезе с укрепени икономически, стратегически и политически позиции в региона, а защо не и в цяла Европа. Като се добави, че посредством Трансадриатическия газопровод Атина държи и “кранчето” на азерския газ, не е трудно да се предвиди къде ще бъде разпределителният център на природния газ за Югоизточна, а и отчасти за цяла Източна Европа поне в средносрочен план – вероятно докато ролята на синьото гориво не бъде заменена с възобновяеми енергийни източници.
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
След силния растеж на вноса на енергийни продукти в ЕС през 2021 и 2022 г., сценарият през 2023 г. е различен и вносът в периода април-юни спада за второ
Германското правителство е одобрило пакет от мерки за справяне с недостига на жилища в страната преди провеждането на среща в понеделник с участието на строителния сектор, наематели, собственици на
Автор: Built.bg Снимки: Built.bg Бетонът вероятно е най-широко използваният строителен материал. Има го навсякъде около нас – пътища, сгради, обществени пространства. Затова и сме свикнали да не му обръщаме
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар
Енергийната криза крие рискове, но и отваря възможности пред Гърция
Енергийната криза, предизвикана от инвазията на Русия в Украйна, предизвиква сериозни затруднения за Гърция и конкретно за домакинствата в страната, както и навсякъде другаде в Европа. Растящите цени на енергоносителите накараха правителството да предприеме поредица от мерки за частично компенсиране на скока на електроенергията за битовите потребители, а заплахата от спирането на доставките на руски природен газ остава реална.
Въпреки това ситуацията отваря и определени възможности пред Гърция. Наред с рисковете и трудностите тя катализира отдавнашната амбиция на Атина да се превърне в значителен транзитен и разпределителен център за синьото гориво. Споровете с Турция за изключителните икономически зони и териториалните води засега осуетяват голяма част от гръцките планове за местен добив на природен газ, а оттеглянето на политическата подкрепа на САЩ за Източносредиземноморския газопровод изглежда, че прави бъдещето на най-амбициозния енергиен проект с гръцко участие най-малкото несигурно. Но въпреки тези усложнения спирането на руските газови доставки за България, както и желанието на Европейския съюз да се освободи от енергийната зависимост от Русия дават на Атина ключа към алтернативните маршрути на природния газ в Югоизточна Европа.
След спирането на доставките от “Газпром” 40 процента от нуждите на България се покриват от втечнен природен газ през терминала в Ревитуса край Атина, а 60 процента – пак с руски природен газ, препродаден от гръцката газова компания ДЕПА, пише “Катимерини”. Тази схема ще бъде допълнена от терминала в Александруполис, изграждането на който започна на 3 май, а на церемонията присъстваха премиерите на Гърция, България и Северна Македония Кириакос Мицотакис, Кирил Петков и Димитър Ковачевски, президентът на Сърбия Александър Вучич и председателят на Европейския съвет Шарл Мишел. Там втечненият газ ще се трансформира обратно в газообразно състояние, ще влиза в гръцката национална газова система и чрез интерконектора Гърция-България (IGB) ще влиза в нашата страна, а от тук и към Сърбия и Румъния. Чрез бъдещата връзка Гърция-Северна Македония терминалът ще захранва и нуждите на Скопие.
Първоначалните планове на компанията “Газтрейд”, която изгражда терминала в Александруполис, предвиждат той да влезе в експлоатация през 2023 г., но по настояване на гръцкото правителство се полагат усилия сроковете да бъдат съкратени с поне 6 месеца.
Капацитетът на терминала в Александруполис се изчислява на 944 хил. куб.м в час или 8,3 млрд. куб.м годишно. Общата му цена е почти 400 млн. евро. След завършването на терминала Гърция ще удвои капацитета си за газифициране на втечнен природен газ от 7 млрд. куб.м в момента на над 15 млрд. куб.м, а общият капацитет на страната може да надхвърли 30 млрд. куб.м, в случай, че бъдат реализирани всички инвестиционни проекти за терминали за втечнен газ.
“Газтрейд” планира и втори терминал в гръцката част на Тракия. Има планове за терминали и в Агии Теодори край Коринт (на “Мотор Ойл”), в Солун (на гръцката петролна компания “Хеленик Петролеум”) и във Волос (на “Медитерейниън Газ”).
При положение, че вътрешното потребление на Гърция се очаква да бъде около 7 млрд. куб.м годишно през 2024 г., явно основната част от този капацитет ще бъде за износ в Източна Европа. През 2024 г. годишното потребление на България се очаква да бъде 4 млрд. куб.м, на Сърбия – 3,5 млрд., на Северна Македония – 1 млрд. и на Румъния – 11 млрд., пише информационният портал liberal.gr.
В компанията “Газтрейд”, освен гръцкият холдинг “Копелузос”, участват българската “Булгартрансгаз” с 20 процента, както и гръцката газова компания ДЕПА и операторът на гръцката газопреносна система ДЕСФА със същия дял.
Пуловерът на руското енергийно всемогъщество започва да се разплита, пише коментаторът Йоргос Финдикакис в информационния портал liberal.gr. През следващите месеци все повече втечнен природен газ от САЩ, Катар, Египет и други страни ще достига до “завладените от Русия” Балкани, а американските газови доставки ще достигат дори до Украйна.
Бъдещият терминал в Александруполис засилва и стратегическото значение на града, който вече има съществена тежест за американското военно присъствие в Гърция в рамките на протокола за изменение на спогодбата за стратегическо военно сътрудничество между Гърция и САЩ, който се очаква да бъде ратифициран скоро от гръцкия парламент. В момент, в който Германия внася все повече втечнен природен газ чрез Нидерландия и Белгия, а Полша покрива нуждите си от трети страни, Гърция – от момента, в който Русия “затвори кранчето” на България – се превръща в изключителен доставчик за европейския Юг, коментира порталът.
Това ще стане чрез нефункциониращата в момента инфраструктура на Трансбалканския газопровод, който до 2020 г. снабдяваше Балканите, включително и Гърция, но беше заменен от Турски поток. С нужните инвестиции той ще може да работи реверсивно и в комбинация с интерконектора Гърция-България ще достига до Украйна, като според информации, цитирани в анализа, България и САЩ вече преговарят за конкретен проект.
Гърция продължава дейностите си и по разширяването на капацитета на съществуващите съоръжения за доставка на втечнен природен газ. На 4 май, ден след поставянето на началото на изграждането на терминала в Александруполис, гръцкият министър на енергетиката Костас Скрекас представи проекта за разширяване на терминала в Ревитуса пред гостуващото в страната белгийско кралско семейство, съобщи икономическото издание “Нафтемборики”. Съоръжението ще бъде разширено чрез инсталирането на плаващ резервоар за втечнен природен газ с вместимост от 150 хил. куб.м. Той обясни, че това ще позволи едновременно да бъдат обслужвани два кораба, което ще позволи да бъде укрепена енергийната сигурност на страната.
Разбира се, и в Гърция се чуват гласове срещу мерките за освобождаване от зависимостта от руските енергийни доставки. От представените в парламента партии това е предимно Гръцката комунистическа партия (ГКП), според която “превръщането на Александруполис в енергийна, транспортна и военна врата” води до “огромни опасности за народа чрез по-активното въвличане на страната в острото икономическо и военно противопоставяне”. Според гръцките комунисти тези проекти, наред с политиката на “зелен преход”, обезценяват местните енергийни източници като въглищата и заместват руския природен газ със скъп американски втечнен газ.
Тази позиция обаче изглежда, че остава ограничена в сравнително маргиналното влияние на ГКП, а основните гръцки политически сили са решени след кризата в Украйна Гърция да излезе с укрепени икономически, стратегически и политически позиции в региона, а защо не и в цяла Европа. Като се добави, че посредством Трансадриатическия газопровод Атина държи и “кранчето” на азерския газ, не е трудно да се предвиди къде ще бъде разпределителният център на природния газ за Югоизточна, а и отчасти за цяла Източна Европа поне в средносрочен план – вероятно докато ролята на синьото гориво не бъде заменена с възобновяеми енергийни източници.
Още от Built.bg
Енергетика, Коментар
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
След силния растеж на вноса на енергийни продукти в ЕС през 2021 и 2022 г., сценарият през 2023 г. е различен и вносът в периода април-юни спада за второ
09.25.2023
Жилища и имоти, Коментар
Германия има план за справяне с жилищната криза
Германското правителство е одобрило пакет от мерки за справяне с недостига на жилища в страната преди провеждането на среща в понеделник с участието на строителния сектор, наематели, собственици на
09.25.2023
Иновативни технологии, Коментар
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Автор: Built.bg Снимки: Built.bg Бетонът вероятно е най-широко използваният строителен материал. Има го навсякъде около нас – пътища, сгради, обществени пространства. Затова и сме свикнали да не му обръщаме
09.24.2023
Създателите
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Стари военни машини се превръщат в подводни атракции, за да се съхранят кораловите рифове в Египет
Коментари и анализи
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
Германия има план за справяне с жилищната криза
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Западният печат коментира започващото посещение на Зеленски в Ню Йорк и Вашингтон и войната в Украйна
Франс прес: Фон дер Лайен иска уталожване на безпокойството от Зеления пакт и напредък с разширяването на ЕС
Западната преса коментира обявеното вчера от Маккарти решение за започване на разследване за импийчмънт на Байдън
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
След пътя Мездра-Ботевград – ще бъдат ремонтирани и обходните маршрути
Положително е становището на МРРБ за финансиране укрепването на крайбрежното свлачище в квартал “Сарафово” в Бургас
ЕС обсъжда възможността за изграждане на влакова линия с европейско междурелсие между Лвов и Кишинев
Нощният влак Париж-Берлин отново поема напът
Архитектура
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Най-старият фар по Българското Черноморие отваря врати за посетители
Градска среда и Урбанизъм
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Общо 120 нови автобуса ще бъдат доставени за градския транспорт на София до 2028 г.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
ЕИБ финансира нови слънчеви електроцентрали с до 1,7 млрд. евро
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни