Европейският парламент днес официално одобри законодателство, с което на практика се забранява продажбата в ЕС на нови коли, задвижвани с бензин и дизел, от 2035 г. с цел да се ускори преминаването към електромобили, както и борбата с климатичните промени, предаде Ройтерс.
Ключовото законодателство изисква до автомобилостроителните компании да постигнат 100-процентово намаляване на въглеродните емисии от продаваните нови коли, което ще направи невъзможно да се продават нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в рамките на 27-членния блок.
Документът поставя и цел са свиване с 55 процента на въглеродните емисии от колите, продадени след 2030 г., спрямо нивата от 2021 година. Тази цел е по-висока от действащата в момента, която е на ниво 37,5 процента.
Оперативните разходи за електрически автомобил вече са по-ниски от оперативните разходи за кола с двигател с вътрешно горене, посочи докладчикът Ян Хойтема. По думите му решаващо значение има това на потребителите да бъдат предложени повече достъпни електромобили.
Европейските страни договориха мерките с ЕП през октомври миналата година, но те все пак трябваше да получат официално одобрение, за да влязат в сила. Окончателното им потвърждаване се очаква през март.
Емисиите на новите миниванове ще трябва да бъдат намалени със 100 процента до 2035 г., а до 2030 г. – с 50 процента спрямо нивата от 2021 година.
До декември 2026 г. ЕК ще наблюдава разликата между нормите за допустимо замърсяване и за потреблението на гориво и енергия във всекидневието.
Предвижда се постепенното отпадане на подкрепата за производителите на незамърсяващи или нискозамърсяващи превозни средства. От 2025 г. до 2029 г. се предвижда производителите да получават подкрепа, ако продават 25 на сто “чисти” автомобили (17 на сто за новите микробуси), като от 2030 г. тази мярка ще бъде премахната.
Много европейски автомобилни компании вече обявиха инвестиции в електрификация на моделната си гама.
Водещият европейски автомобилостроител “Фолксваген” (Volkswagen) миналата година обяви, че от 2033 г. марката ще произвежда в Европа само електрически модели.
Новото законодателство на ЕС обаче срещна съпротива от някои представители на бранша и отделни държави, когато бе представено през юли 2021 година. В резултат окончателният вариант включва възможности за известна гъвкавост, например малките автомобилостроители, произвеждащи под 10 000 коли годишно, да могат да договарят по-ниски цели до 2036 година.
Законодателството е част от по-широк пакет на ЕС за по-строги мерки в областта на борбата с климатичните промени.