Европейската комисия предложи днес нови правила за това кой може да използва и да има достъп до събираните във всички икономически области в ЕС данни.
Правилата целят постигане на справедливост в цифровата среда, насърчаване на конкурентен пазар на данни, разкриване на възможности за дружествата и повишен всеобщ достъп до тези данни, се посочва в съобщението. Комисията отбелязва, че данните са неконкурентна стока.
Много хора могат да имат достъп до тези данни едновременно и данните може да бъдат използвани многократно, без това да се отрази на тяхното качество или да създаде заплаха за изчерпване на наличностите, уточнява ЕК.
Обемът на данните непрекъснато нараства – от 33 зетабайта през 2018 г., до 175 зетабайта през 2025 г. Това е неизползвана възможност – 80 на сто от промишлените данни никога не се употребяват, отбелязва комисията. Новите правила биха предоставили повече данни за повторна употреба и се очаква до 2028 г. да доведат до 270 милиарда евро допълнителен БВП.
ЕК предлага мерки, с които ползвателите на свързани устройства ще получат достъп до събраните от тях данни и за споделянето им за осигуряване на услуги. Очаква се правилата да помогнат за предотвратяване на злоупотребите в договорите за споделяне на данни. Комисията ще разработи образци на договорни условия, за да помогне на дружествата да изготвят и договарят справедливи споразумения за споделяне на данни.
Предвижда се властите да имат достъп до данни, държани от частния сектор, тъй като това е необходимо в извънредни обстоятелства, особено при обществено значими извънредни ситуации. За пример са дадени случаите на наводнения и горски пожари, или при изпълнение на правно основание, ако данните не може да бъдат придобити иначе.
Нови правила позволяват на клиентите ефективно да се прехвърлят между доставчици на услуги за обработка на данни в облак, както и въвеждане на предпазни мерки срещу незаконно предаване на данни.
Потребителите и дружествата ще могат да имат достъп до данните на своите устройства и да ги използват за обслужване и за предоставяне на услуги с добавена стойност, например прогнозна поддръжка на изделията. Като разполагат с повече информация, потребителите и ползвателите, като например земеделските стопани, авиокомпаниите или строителните дружества, ще бъдат в състояние да вземат по-добри решения, например за купуване на по-качествени или по-природосъобразно създадени изделия и услуги, пояснява комисията.