В момента Европейският съюз е изправен пред две основни предизвикателства: реализиране на зеления преход и упражняване на икономическо лидерство. И двете са екзистенциални по природа. Както зеленият преход е жизненоважен за опазването на планетата, от която зависи нашето оцеляване, така и икономическото лидерство е от съществено значение за запазването на демократичния, екологичен, пазарно базиран модел, който е в основата на нашия начин на живот. Икономическото държавно управление предлага средства за справяне и с двете предизвикателства.
За европейците упражняването на икономическо държавно управление ще изисква радикална промяна на мисленето. Ние сме свикнали да бъдем икономическа суперсила, но все още се учим да упражняваме политическа сила. Всъщност ЕС винаги се е въздържал да мисли от гледна точка на икономическо държавно управление. Развитието му беше движено от търговията и подкрепено от непрекъснато развиващ се, но в крайна сметка предсказуем, основан на правила международен икономически ред.
Но светът се промени. През последните две десетилетия и особено през последните няколко години поредица от шокове – от пандемията от КОВИД-19 до пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна – подчертаха уязвимостите, които могат да възникнат от взаимозависимостта. В резултат на това ЕС премина през “геополитическо пробуждане“, като страните членки сега признават необходимостта от по-голям суверенитет, за да гарантират своята сигурност не само по отношение на отбраната, но и по отношение на икономиката и, по-общо, по отношение на европейската визия за света.
И точно тук на сцената излиза икономическото държавно управление. Ние трябва да проектираме икономически политики, които укрепват статута на ЕС като суверенна сила, способна да гарантира устойчивостта на своя икономически, социален и екологичен модел и да пренася ценностите си извън своите граници. Тази стратегия трябва да се крепи върху четири стълба.
Първият е европейската промишлена стратегия. ЕС постигна голям напредък в тази област през последните години и особено през последните няколко месеца. По отношение на енергетиката, например, ЕС прие плана “Готов за 55” (Fit for 55), всеобхватен пакет от политики, насочен към намаляване на нетните емисии на парникови газове с поне 55 процента до 2030 г. и достигане на нулево ниво на емисиите до 2050 г.
Освен това ЕС се стреми да реформира своя пазар на електроенергия, за да постигне по-гъвкаво производство с ниски въглеродни емисии, както и да задълбочи вътрешните взаимовръзки, за да осигури европейските енергийни доставки, като по този начин намали зависимостта на Общността от внос на енергия и от изкопаемите горива.
В момента ЕС работи за финализиране на още инициативи, които ще му помогнат да запази водещата си позиция в зелените технологии. Например, полагат се усилия за рационализиране и ускоряване на съответните административни процеси, като издаване на разрешения и проверка на държавната помощ. Законът за индустрията с нулеви емисии (Net-Zero Industry Act), предложен наскоро от Европейската комисия, е пример за това.
В същото време Франция се застъпва за инициативи, които биха засилили стратегическите сектори, особено тези, свързани с цифровия и енергийния преход. Например Европейският акт за интегрални схеми и Законът за критичните суровини имат за цел да стимулират европейското производство на ключови компоненти в глобалната верига за доставки на технологии. Европа също трябва да ускори напредъка в производството на батерии, което е от съществено значение за постигане на въглеродна неутралност.
Вторият стълб на европейското икономическо държавно управление изисква укрепване на нашия вътрешен пазар и търговските ни отношения с останалия свят. ЕС вече разширява набора от инструменти за защита на местния бизнес с мерки, свързани например със сигурността на данните и критичната инфраструктура. В същото време ЕС използва силата си, за да гарантира реципрочност от своите партньори. Никоя фирма от трета държава не може да кандидатства за публичен търг в ЕС, ако нейната страна не отвори подобни търгове за европейски фирми.
ЕС обръща специално внимание на икономическата принуда и изкривяващите пазара практики. Неговият инструмент за борба с принудата, по който Европейският парламент и Съветът наскоро постигнаха окончателно политическо споразумение, ще позволи на ЕС да отговори на тактиката на икономическата сила от страна на конкурентите. По подобен начин Регламентът за проверка на инвестициите, приет през 2019 г., позволява на ЕС да блокира чуждестранна собственост или придобивания на стратегически компании.
Третият стълб е изнасянето на нашите стандарти и амбиции извън Европа. За тази цел ЕС предприе координирани усилия за укрепване на влиянието си в многостранните институции и ползва силата си, за да запази фокуса на тези организации върху основните им цели, както и за да насърчи реформите в управлението, където е необходимо.
Освен това с мерки като Механизма за коригиране на въглеродните граници и Регулацията за продукти, произведени без обезлесяване, ЕС гарантира, че стоките, които внася, отговарят на международните и (често по-строгите) европейски екологични и социални стандарти. А при договарянето на търговски споразумения ЕС работи за съвместното налагане на три критерия: екологична устойчивост, европейски стратегически интереси и справедлив баланс на отстъпките.
Последният стълб на стратегията за европейско икономическо управление е използването на “офанзивни” инструменти за възпиране на злонамерени действия от трети страни. Това, разбира се, включва икономически и финансови санкции, които бяха бързо разработени и широко прилагани, откакто Русия започна своята пълномащабна война срещу Украйна. Но търговската политика в по-широк план също трябва да бъде приведена в съответствие с целите на външната политика.
От известно време ЕС прилага контрол върху износа на стоки с двойна употреба и ще продължи да го прави, като координира усилията си на многостранно ниво. Но трябва да се направи повече. На фона на задълбочаващото се китайско-американско напрежение ЕС трябва да избира между пълно технологично отделяне и засилване на контрола върху износа. Франция призовава за дискусия в целия ЕС за това кои технологии не желае да изнася.
Нека бъдем ясни: Европа не се стреми да се утвърди като геоикономическа сила за сметка на която и да е друга страна. Ние по-скоро се стремим да гарантираме, че можем да контролираме нашето собствено политическо, икономическо, екологично и социално развитие. Дори когато се примиряваме с необходимостта от упражняване на повече сила, ние няма да се отречем от откритостта, която е сърцето на европейския проект. В резултат на това нашето международно влияние само ще расте и ние ще можем едновременно да играем сложната игра, в която се е превърнала геополитиката, и да водим света в действията, свързани с климата.
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Зелена среда > Коментар
Европа се нуждае от “държавно майсторство в икономиката”, за да осъществи зеления преход
Източник: БТА/ Автор: Лоранс Бун*, “Проджект синдикът”
В момента Европейският съюз е изправен пред две основни предизвикателства: реализиране на зеления преход и упражняване на икономическо лидерство. И двете са екзистенциални по природа. Както зеленият преход е жизненоважен за опазването на планетата, от която зависи нашето оцеляване, така и икономическото лидерство е от съществено значение за запазването на демократичния, екологичен, пазарно базиран модел, който е в основата на нашия начин на живот. Икономическото държавно управление предлага средства за справяне и с двете предизвикателства.
За европейците упражняването на икономическо държавно управление ще изисква радикална промяна на мисленето. Ние сме свикнали да бъдем икономическа суперсила, но все още се учим да упражняваме политическа сила. Всъщност ЕС винаги се е въздържал да мисли от гледна точка на икономическо държавно управление. Развитието му беше движено от търговията и подкрепено от непрекъснато развиващ се, но в крайна сметка предсказуем, основан на правила международен икономически ред.
Но светът се промени. През последните две десетилетия и особено през последните няколко години поредица от шокове – от пандемията от КОВИД-19 до пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна – подчертаха уязвимостите, които могат да възникнат от взаимозависимостта. В резултат на това ЕС премина през “геополитическо пробуждане“, като страните членки сега признават необходимостта от по-голям суверенитет, за да гарантират своята сигурност не само по отношение на отбраната, но и по отношение на икономиката и, по-общо, по отношение на европейската визия за света.
И точно тук на сцената излиза икономическото държавно управление. Ние трябва да проектираме икономически политики, които укрепват статута на ЕС като суверенна сила, способна да гарантира устойчивостта на своя икономически, социален и екологичен модел и да пренася ценностите си извън своите граници. Тази стратегия трябва да се крепи върху четири стълба.
Първият е европейската промишлена стратегия. ЕС постигна голям напредък в тази област през последните години и особено през последните няколко месеца. По отношение на енергетиката, например, ЕС прие плана “Готов за 55” (Fit for 55), всеобхватен пакет от политики, насочен към намаляване на нетните емисии на парникови газове с поне 55 процента до 2030 г. и достигане на нулево ниво на емисиите до 2050 г.
Освен това ЕС се стреми да реформира своя пазар на електроенергия, за да постигне по-гъвкаво производство с ниски въглеродни емисии, както и да задълбочи вътрешните взаимовръзки, за да осигури европейските енергийни доставки, като по този начин намали зависимостта на Общността от внос на енергия и от изкопаемите горива.
В момента ЕС работи за финализиране на още инициативи, които ще му помогнат да запази водещата си позиция в зелените технологии. Например, полагат се усилия за рационализиране и ускоряване на съответните административни процеси, като издаване на разрешения и проверка на държавната помощ. Законът за индустрията с нулеви емисии (Net-Zero Industry Act), предложен наскоро от Европейската комисия, е пример за това.
В същото време Франция се застъпва за инициативи, които биха засилили стратегическите сектори, особено тези, свързани с цифровия и енергийния преход. Например Европейският акт за интегрални схеми и Законът за критичните суровини имат за цел да стимулират европейското производство на ключови компоненти в глобалната верига за доставки на технологии. Европа също трябва да ускори напредъка в производството на батерии, което е от съществено значение за постигане на въглеродна неутралност.
Вторият стълб на европейското икономическо държавно управление изисква укрепване на нашия вътрешен пазар и търговските ни отношения с останалия свят. ЕС вече разширява набора от инструменти за защита на местния бизнес с мерки, свързани например със сигурността на данните и критичната инфраструктура. В същото време ЕС използва силата си, за да гарантира реципрочност от своите партньори. Никоя фирма от трета държава не може да кандидатства за публичен търг в ЕС, ако нейната страна не отвори подобни търгове за европейски фирми.
ЕС обръща специално внимание на икономическата принуда и изкривяващите пазара практики. Неговият инструмент за борба с принудата, по който Европейският парламент и Съветът наскоро постигнаха окончателно политическо споразумение, ще позволи на ЕС да отговори на тактиката на икономическата сила от страна на конкурентите. По подобен начин Регламентът за проверка на инвестициите, приет през 2019 г., позволява на ЕС да блокира чуждестранна собственост или придобивания на стратегически компании.
Третият стълб е изнасянето на нашите стандарти и амбиции извън Европа. За тази цел ЕС предприе координирани усилия за укрепване на влиянието си в многостранните институции и ползва силата си, за да запази фокуса на тези организации върху основните им цели, както и за да насърчи реформите в управлението, където е необходимо.
Освен това с мерки като Механизма за коригиране на въглеродните граници и Регулацията за продукти, произведени без обезлесяване, ЕС гарантира, че стоките, които внася, отговарят на международните и (често по-строгите) европейски екологични и социални стандарти. А при договарянето на търговски споразумения ЕС работи за съвместното налагане на три критерия: екологична устойчивост, европейски стратегически интереси и справедлив баланс на отстъпките.
Последният стълб на стратегията за европейско икономическо управление е използването на “офанзивни” инструменти за възпиране на злонамерени действия от трети страни. Това, разбира се, включва икономически и финансови санкции, които бяха бързо разработени и широко прилагани, откакто Русия започна своята пълномащабна война срещу Украйна. Но търговската политика в по-широк план също трябва да бъде приведена в съответствие с целите на външната политика.
От известно време ЕС прилага контрол върху износа на стоки с двойна употреба и ще продължи да го прави, като координира усилията си на многостранно ниво. Но трябва да се направи повече. На фона на задълбочаващото се китайско-американско напрежение ЕС трябва да избира между пълно технологично отделяне и засилване на контрола върху износа. Франция призовава за дискусия в целия ЕС за това кои технологии не желае да изнася.
Нека бъдем ясни: Европа не се стреми да се утвърди като геоикономическа сила за сметка на която и да е друга страна. Ние по-скоро се стремим да гарантираме, че можем да контролираме нашето собствено политическо, икономическо, екологично и социално развитие. Дори когато се примиряваме с необходимостта от упражняване на повече сила, ние няма да се отречем от откритостта, която е сърцето на европейския проект. В резултат на това нашето международно влияние само ще расте и ние ще можем едновременно да играем сложната игра, в която се е превърнала геополитиката, и да водим света в действията, свързани с климата.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни