Автор: Built.b
Европейската Зелена сделка промени начинът, по който се прави бизнес на стария континент и насочи парите за инвестиции и развитие към определени технологии. На Европа обаче й се налага да премине през катарзис – от заклеймяване на мините и добива на суровини преди 2-3 години до приемането им като неизбежни. Защото фотоволтаиците например са чудесна зелена технология, но за да се направи перка или слънчев панел, пак са нужни полезни изкопаеми.
Доказателство за новия курс на развитие е Новата регулаторна рамка за европейската промишленост с нулеви нетни емисии, която в момента се обсъжда от европейските институции. Основното заложено в нея е тук в Европа да започне много по-активно и ударно производство на зелени технологии. В момента 90% от слънчевите панели, инсталациите за вятърна енергия, батериите, акумулаторите се произвеждат в Китай, както и над 50% от електроавтомобилите.
Предложеният регламент е ключова част от Индустриалния план на Европейската Зелена сделка и има за цел да гарантира, че най-малко 40% от търсените чисти технологии в ЕС ще се произвеждат на територията на общността до 2030 г., намалявайки по този начин зависимостта ни от силно концентриран внос.
Законодателното предложение предвижда разширяване на производството на технологии, които са от ключово значение за постигане на неутралност по отношение на климата, например слънчеви панели, батерии и електролизьори, или ключови компоненти на тези технологии като например фотоволтаични клетки или лопатки на вятърни турбини.
Как ще стане това? Чрез улесняване на законодателството и регулаторната рамка за производството на тези технологии и по този начин ще се вдигне конкурентоспособността на технологичната индустрия с нулеви нетни емисии в Европа.
Това също така ще ускори капацитета за съхранение на емисиите на СО2. Новите идеи представи пред представителството на Европейската комисия в България евродепутатът и докладчик в сянка Цветелина Пенкова.
Предложението засяга осем стратегически технологии с нулеви нетни емисии. Това са: слънчеви фотоволтаични и слънчеви топлинни технологии; вятърна енергия от наземни инсталации и енергия от възобновяеми източници в морето; батерии и акумулатори; термопомпи и геотермална енергия; елетролизьори и горивни клетки; биогаз/биометан; улавяне и съхранение на въглерод; и мрежови технологии (които включват и интелигентни и бързи електрически превозни средства).
Отново от черния списък се вади и ядрената енергетика. Според Пенкова трябва да се приоритизират технологии, в които Европа вече има конкурентно предимство – като ядрените реактори.
Идеята е да се постигне една мащабна реиндустриализация на ЕС, но с по-чисти и зелени технологии. И да се обърне внимание на цялата верига на доставки – дори компонентите, които са нужни за определени крайни продукти, които да правим тук и това да се насърчава.
Две са големите предизвикателства – финансирането и персоналът. Пари се предлага да идват като държавна помощ и от неизползваните ресурси и фондове по механизма за възстановяване. Оказва се, че не повече от 30% от тези средства са целево инвестирани от държавите-членки към момента. Разчита се и на Фондът за иновации, Европейската инвестиционна банка и частни инвестиции.
Сериозен проблем обаче се очертава около въпроса кой ще работи? Това трябва да мине през дългосрочно планиране и насърчаване на такъв тип заетост. Това може да стане с преструктуриране на учебния материал и преквалификация на хора, за да не се отворят нови работни места без да има кой да ги заеме. Проверката до момента е показала, че има недостиг на такива кадри в цяла Европа.
За ЕС е ясно, че вносът на суровини е неизбежен, но ще опита да се освободи от зависимостта си чрез насърчаване на добива им. Всичко това неформално е обвързано с още един законодателен акт, който усилено се обсъжда на европейско ниво – това е Законът за критичните суровини.
Неговата цел е Европа да създаде условията за добив, производство и рециклиране на много повече литий, никел, мед и редки елементи, от които да се правят зелените технологии. Всичко това е в преследване на голямата задача – пълна декарбонизация, т.е. индустрия с нетна нула до 2050 г.
Добрата новина за България е, че в това отношение имаме огромен потенциал. И към момента сме ключов играч в пазара на мед. Известно е наличието на някои богати и значими находища на други редки елементи – например преди няколко години беше разработен мащабен инвестиционен проект за добив на волфрам край Велинград.
Волфрамът е незаменим в редица индустрии. ЕС го смята за критична суровина поради почти пълната зависимост от внос от Китай и Русия. Българското находище е едно от най-богатите в Европа. Въпреки това обявената инвестиция от 140 млн. лв. с капацитет за разкриване на 700 работни места край Велинград така и не се случи след обществено недоволство и няколко становища на РИСОВ-Пазарджик. А това е съдбата и на други подобни проекти за добив на суровини и газ в цялата страна.
Европа прави това обръщане в позицията си на фона на горчивия опит от последните 3 години – поуките, извлечени от пандемията от Covid-19 и енергийната криза, предизвикана от руското нашествие в Украйна. Прекъснатите вериги на доставки удариха огромна част от бизнеса, а това показа огромната слабост и зависимост на стария континент от външни фактори и влияния.
Срокът, който евродепутатите обсъждат за финализирането и приемането на двата закона, е до края на календарната година. След това те трябва да се обнародват и адаптират към националните законодателства на страните-членки и да заработят ефективно през 2024 г.
Коментар
Европа срещу Китай: Старият континент с цел да произвежда 40% от зелените технологии
Автор: Built.b
Европейската Зелена сделка промени начинът, по който се прави бизнес на стария континент и насочи парите за инвестиции и развитие към определени технологии. На Европа обаче й се налага да премине през катарзис – от заклеймяване на мините и добива на суровини преди 2-3 години до приемането им като неизбежни. Защото фотоволтаиците например са чудесна зелена технология, но за да се направи перка или слънчев панел, пак са нужни полезни изкопаеми.
Доказателство за новия курс на развитие е Новата регулаторна рамка за европейската промишленост с нулеви нетни емисии, която в момента се обсъжда от европейските институции. Основното заложено в нея е тук в Европа да започне много по-активно и ударно производство на зелени технологии. В момента 90% от слънчевите панели, инсталациите за вятърна енергия, батериите, акумулаторите се произвеждат в Китай, както и над 50% от електроавтомобилите.
Предложеният регламент е ключова част от Индустриалния план на Европейската Зелена сделка и има за цел да гарантира, че най-малко 40% от търсените чисти технологии в ЕС ще се произвеждат на територията на общността до 2030 г., намалявайки по този начин зависимостта ни от силно концентриран внос.
Законодателното предложение предвижда разширяване на производството на технологии, които са от ключово значение за постигане на неутралност по отношение на климата, например слънчеви панели, батерии и електролизьори, или ключови компоненти на тези технологии като например фотоволтаични клетки или лопатки на вятърни турбини.
Как ще стане това? Чрез улесняване на законодателството и регулаторната рамка за производството на тези технологии и по този начин ще се вдигне конкурентоспособността на технологичната индустрия с нулеви нетни емисии в Европа.
Това също така ще ускори капацитета за съхранение на емисиите на СО2. Новите идеи представи пред представителството на Европейската комисия в България евродепутатът и докладчик в сянка Цветелина Пенкова.
Предложението засяга осем стратегически технологии с нулеви нетни емисии. Това са: слънчеви фотоволтаични и слънчеви топлинни технологии; вятърна енергия от наземни инсталации и енергия от възобновяеми източници в морето; батерии и акумулатори; термопомпи и геотермална енергия; елетролизьори и горивни клетки; биогаз/биометан; улавяне и съхранение на въглерод; и мрежови технологии (които включват и интелигентни и бързи електрически превозни средства).
Отново от черния списък се вади и ядрената енергетика. Според Пенкова трябва да се приоритизират технологии, в които Европа вече има конкурентно предимство – като ядрените реактори.
Идеята е да се постигне една мащабна реиндустриализация на ЕС, но с по-чисти и зелени технологии. И да се обърне внимание на цялата верига на доставки – дори компонентите, които са нужни за определени крайни продукти, които да правим тук и това да се насърчава.
Две са големите предизвикателства – финансирането и персоналът. Пари се предлага да идват като държавна помощ и от неизползваните ресурси и фондове по механизма за възстановяване. Оказва се, че не повече от 30% от тези средства са целево инвестирани от държавите-членки към момента. Разчита се и на Фондът за иновации, Европейската инвестиционна банка и частни инвестиции.
Сериозен проблем обаче се очертава около въпроса кой ще работи? Това трябва да мине през дългосрочно планиране и насърчаване на такъв тип заетост. Това може да стане с преструктуриране на учебния материал и преквалификация на хора, за да не се отворят нови работни места без да има кой да ги заеме. Проверката до момента е показала, че има недостиг на такива кадри в цяла Европа.
За ЕС е ясно, че вносът на суровини е неизбежен, но ще опита да се освободи от зависимостта си чрез насърчаване на добива им. Всичко това неформално е обвързано с още един законодателен акт, който усилено се обсъжда на европейско ниво – това е Законът за критичните суровини.
Неговата цел е Европа да създаде условията за добив, производство и рециклиране на много повече литий, никел, мед и редки елементи, от които да се правят зелените технологии. Всичко това е в преследване на голямата задача – пълна декарбонизация, т.е. индустрия с нетна нула до 2050 г.
Добрата новина за България е, че в това отношение имаме огромен потенциал. И към момента сме ключов играч в пазара на мед. Известно е наличието на някои богати и значими находища на други редки елементи – например преди няколко години беше разработен мащабен инвестиционен проект за добив на волфрам край Велинград.
Волфрамът е незаменим в редица индустрии. ЕС го смята за критична суровина поради почти пълната зависимост от внос от Китай и Русия. Българското находище е едно от най-богатите в Европа. Въпреки това обявената инвестиция от 140 млн. лв. с капацитет за разкриване на 700 работни места край Велинград така и не се случи след обществено недоволство и няколко становища на РИСОВ-Пазарджик. А това е съдбата и на други подобни проекти за добив на суровини и газ в цялата страна.
Европа прави това обръщане в позицията си на фона на горчивия опит от последните 3 години – поуките, извлечени от пандемията от Covid-19 и енергийната криза, предизвикана от руското нашествие в Украйна. Прекъснатите вериги на доставки удариха огромна част от бизнеса, а това показа огромната слабост и зависимост на стария континент от външни фактори и влияния.
Срокът, който евродепутатите обсъждат за финализирането и приемането на двата закона, е до края на календарната година. След това те трябва да се обнародват и адаптират към националните законодателства на страните-членки и да заработят ефективно през 2024 г.
Още от Built.bg
Енергетика, Новини
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Междусистемната газова връзка Сърбия-България ще бъде пусната в пробна експлоатация до няколко дни, съобщи сръбският министърът на минната промишленост и енергетиката Дубравка Джедович Ханданович, информира Танюг. Снимка: БТА „Колегите
12.03.2023
Инфраструктура, Коментар
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Отминаващата 2023 г. не предложи особено значими постижения за инфраструктурата на България. Накратко завършени в рамките на годината бяха няколко километра магистрални пътища и големият проект за обход на
12.02.2023
Енергетика, Новини
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
Снимка: AP България и близо двадесет страни от четири континента приеха днес Декларация за тройно увеличаване на дела на ядрената енергия до 2050 г. на събитие на най-високо равнище
12.02.2023
Създателите
1 декември 1990 г.: Пробивът на тунела под Ламанша
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Коментари и анализи
Газовият интерконектор между България и Сърбия ще бъде пуснат пробно
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
България и още двадесет страни приеха Декларация за утрояване на дела на ядрената енергия до 2050 година
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Сбогувахме се с “колоса на американската дипломация Хенри Кисинджър”. Погледът на западната преса
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Снегопочистващите фирми, които не са се справили със задълженията си, ще бъдат санкционирани
Започва изграждането на автомагистралата „Русе – Велико Търново“
Built Анализ: Магистрали и ремонти – приоритетите за пътищата през 2024 г.
Над 221 млн. лв. от Плана за възстановяване и устойчивост – за саниране и мерки за енергийна ефективност
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Какъв е потенциалът на България за развиване на “зелена индустрия”
Бернската конвенция реши да не отваря досие за АМ „Струма“ през Кресненското дефиле
КОП28: ЕС обещав постепенно да извади от употреба изкопаемите горива и да утрои енергията от възобновяеми източници
Войната в Украйна
Зеленски пред АП: Войната с Русия е в нова фаза с настъпването на зимата
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
Built.bg Podcast
Последвайте ни