Докато България чака най-сетне от 1 октомври да потече газ по интерконектора с Гърция, повече от десетилетие след началото на проекта, на дневен ред с настъпващата есен все повече излизат призивите за икономии на енергоносители в Европа, но и у нас.
За страната ни като износител на електрическа енергия фокусът е насочен изключително към природния газ и всички възможни източници на доставка. Защото е известно, че макар преговорите с руския газов гигант “Газпром” да не са “затворена страница”, такива на практика няма.
“Целта ни е да получаваме газ от различни източници – втечнен чрез терминалите в Гърция и Турция и тръбен газ, защото диверсификация не означава да заменим един източник с друг, а когато един източник не е достъпен, каквито и да са причините, да имаме други опции, за да гарантираме доставките на газ”, обясни тези дни министърът на енергетиката Росен Христов.
Според него действията на служебното правителство дават резултат и затова за октомври природният газ може да поевтинее с 30 процента. Очакванията на министъра са цената за ноември да падне с още 10 на сто, ако бъдат осъществени “всички преговори с компании, които в момента имат интерес”.
Със старта на интерконектора България-Гърция от 1 октомври се създават реални предпоставки за формиране на максимално добра цена за октомври. Причината за това е, че страната ни вече ще може да получи пълните количества газ по договора с Азербайджан, които са на изключително изгодна цена, обясни и изпълнителният директор на “Булгаргаз” Деница Златева.
Въпреки че тази година движението в цената на синьото гориво по месеци не е било единствено нагоре, от януари до септември тя се е повишила с близо 165 процента – сметка, която може да се направи по цените, определени от КЕВР.
За октомври “Булгаргаз” внесе заявление в регулатора за цена от 247,96 лева за мегаватчас, тоест с близо 30 процента по-ниска спрямо месец септември. За ноември обаче газовият доставчик прогнозира отново ръст – до 278,83 лева за мегаватчас.
Според председателя на КЕВР това повишение няма да се случи. Но Иван Иванов предупреди, че за да преминем благополучно зимата, са нужни икономии.
“Смятам, че индустрията и битовите потребители трябва да бъдат насърчени към намаление на потреблението на природен газ и на електроенергия. При намалено потребление, разбира се, в разумни граници, България ще може да мине през зимните месеци без никакви проблеми”, каза председателят на регулатора.
По думите му според последните данни от провежданите търгове, в които “Булгаргаз” участва, можем наистина да се надяваме на поносими цени в следващите месеци в количества, които могат напълно да задоволят потреблението у нас.
Енергийният министър междувременно съобщи, че запълняемостта на газохранилището “Чирен” е над 60 процента, като е изпълнена междинната цел за септември и нагнетяването продължава, за да достигнем 80 процента, както е по график за октомври.
“Булгаргаз” пък обяви, че ще подаде заявление за резервиране на капацитет до оператора на терминала за втечнен природен газ край Александруполис, Гърция, за 500 млн. куб. м газ на година за период от 10 години.
И все пак не съвсем ясно остава какво количество природен газ е осигурено и най-вече – докога. И ако топлофикациите категорично могат да разчитат, че колкото и синьо гориво да има, тяхното потребление е приоритет, то бизнесът в момента чака не само сигурни доставки, но и проектодоговор с “Булгаргаз” за следващата година.
За момента действа компенсаторна мярка за фирмите единствено за скъпия ток, която беше гласувана от предишното Народно събрание.
Работи се по формула за справедлива подкрепа за бизнеса по отношение на компенсациите за цените на природния газ, увери икономическият министър Никола Стоянов. Твърдото ми мнение като министър на икономиката е, че компенсациите трябва да бъдат както за електрическата енергия, така и за природния газ, и ние ще внесем такова предложение в следващия парламент, потвърди министърът.
Стоянов не конкретизира схема, но посочи именно сумата, след която бизнесът може да разчита на помощ за фактурите за тока – 250 лева на мегаватчас.
Големите предприятия, зависими от енергоносителите за производството си, обаче вече не вярват на думи.
“На бизнеса се обещават компенсации за газа от април насам, нека да видим нещо реално – каква е схемата, откъде ще се финансира, за кои предприятия ще се прилага”, коментира за БТА Ивайло Найденов, изпълнителен директор на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК).
“Към момента единственият механизъм, който ни крепи, са компенсациите за електроенергия, но те са гласувани до края на тази година”, каза още той и изрази притесненията на фирмите, че има голям риск да останат и без тях заради прогнозите на социолозите за “шарен” парламент.
И напомни, че свръхпечалбите на дружествата в енергетиката у нас могат да бъдат разглеждани като източник на компенсации, но не и да обложим доставчиците на газ, защото те плащат на външни доставчици. Освен компенсации за газа, бизнесът иска да се гарантират дългосрочни доставки на предвидима цена и докато е възможно да продължи компенсаторният механизъм за електроенергията.
74 процента от компаниите у нас използват природен газ, а само 37 на сто могат да го заменят с алтернативно гориво, показват данни от анкета с българските предприятия, проведена от икономическото министерство през август. 60 процента от фирмите пък не могат да намалят обемите си на консумация.
На този фон работодателите се обявиха против намерения азерски газ на ниска цена да бъде запазен само за топлофикациите, а от там реално – за отоплението на битовите абонати. В писмо до институциите Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) настоя индустрията да продължава да купува природния си газ на достъпни цени, за да се запазят конкурентоспособността, работните места и експортният потенциал на икономиката. От КЕВР се обявиха за широка обществена дискусия по темата, а от Министерството на икономиката посочиха, че за това липсва работещ парламент.
Има и добра новина – енергийният министър Росен Христов увери през изминалата седмица, че не се очаква режим на тока в България.
А режим на газа?
Източник: БТА
Коментар
Газови “колани”: В очакване на синьо гориво по интерконектора с Гърция – накъде ще вървят цените и ще трябват ли икономии?
Докато България чака най-сетне от 1 октомври да потече газ по интерконектора с Гърция, повече от десетилетие след началото на проекта, на дневен ред с настъпващата есен все повече излизат призивите за икономии на енергоносители в Европа, но и у нас.
За страната ни като износител на електрическа енергия фокусът е насочен изключително към природния газ и всички възможни източници на доставка. Защото е известно, че макар преговорите с руския газов гигант “Газпром” да не са “затворена страница”, такива на практика няма.
Според него действията на служебното правителство дават резултат и затова за октомври природният газ може да поевтинее с 30 процента. Очакванията на министъра са цената за ноември да падне с още 10 на сто, ако бъдат осъществени “всички преговори с компании, които в момента имат интерес”.
Със старта на интерконектора България-Гърция от 1 октомври се създават реални предпоставки за формиране на максимално добра цена за октомври. Причината за това е, че страната ни вече ще може да получи пълните количества газ по договора с Азербайджан, които са на изключително изгодна цена, обясни и изпълнителният директор на “Булгаргаз” Деница Златева.
Въпреки че тази година движението в цената на синьото гориво по месеци не е било единствено нагоре, от януари до септември тя се е повишила с близо 165 процента – сметка, която може да се направи по цените, определени от КЕВР.
За октомври “Булгаргаз” внесе заявление в регулатора за цена от 247,96 лева за мегаватчас, тоест с близо 30 процента по-ниска спрямо месец септември. За ноември обаче газовият доставчик прогнозира отново ръст – до 278,83 лева за мегаватчас.
Според председателя на КЕВР това повишение няма да се случи. Но Иван Иванов предупреди, че за да преминем благополучно зимата, са нужни икономии.
По думите му според последните данни от провежданите търгове, в които “Булгаргаз” участва, можем наистина да се надяваме на поносими цени в следващите месеци в количества, които могат напълно да задоволят потреблението у нас.
Енергийният министър междувременно съобщи, че запълняемостта на газохранилището “Чирен” е над 60 процента, като е изпълнена междинната цел за септември и нагнетяването продължава, за да достигнем 80 процента, както е по график за октомври.
“Булгаргаз” пък обяви, че ще подаде заявление за резервиране на капацитет до оператора на терминала за втечнен природен газ край Александруполис, Гърция, за 500 млн. куб. м газ на година за период от 10 години.
И все пак не съвсем ясно остава какво количество природен газ е осигурено и най-вече – докога. И ако топлофикациите категорично могат да разчитат, че колкото и синьо гориво да има, тяхното потребление е приоритет, то бизнесът в момента чака не само сигурни доставки, но и проектодоговор с “Булгаргаз” за следващата година.
За момента действа компенсаторна мярка за фирмите единствено за скъпия ток, която беше гласувана от предишното Народно събрание.
Работи се по формула за справедлива подкрепа за бизнеса по отношение на компенсациите за цените на природния газ, увери икономическият министър Никола Стоянов. Твърдото ми мнение като министър на икономиката е, че компенсациите трябва да бъдат както за електрическата енергия, така и за природния газ, и ние ще внесем такова предложение в следващия парламент, потвърди министърът.
Стоянов не конкретизира схема, но посочи именно сумата, след която бизнесът може да разчита на помощ за фактурите за тока – 250 лева на мегаватчас.
Големите предприятия, зависими от енергоносителите за производството си, обаче вече не вярват на думи.
“На бизнеса се обещават компенсации за газа от април насам, нека да видим нещо реално – каква е схемата, откъде ще се финансира, за кои предприятия ще се прилага”, коментира за БТА Ивайло Найденов, изпълнителен директор на Българската федерация на индустриалните енергийни консуматори (БФИЕК).
“Към момента единственият механизъм, който ни крепи, са компенсациите за електроенергия, но те са гласувани до края на тази година”, каза още той и изрази притесненията на фирмите, че има голям риск да останат и без тях заради прогнозите на социолозите за “шарен” парламент.
И напомни, че свръхпечалбите на дружествата в енергетиката у нас могат да бъдат разглеждани като източник на компенсации, но не и да обложим доставчиците на газ, защото те плащат на външни доставчици. Освен компенсации за газа, бизнесът иска да се гарантират дългосрочни доставки на предвидима цена и докато е възможно да продължи компенсаторният механизъм за електроенергията.
74 процента от компаниите у нас използват природен газ, а само 37 на сто могат да го заменят с алтернативно гориво, показват данни от анкета с българските предприятия, проведена от икономическото министерство през август. 60 процента от фирмите пък не могат да намалят обемите си на консумация.
На този фон работодателите се обявиха против намерения азерски газ на ниска цена да бъде запазен само за топлофикациите, а от там реално – за отоплението на битовите абонати. В писмо до институциите Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР) настоя индустрията да продължава да купува природния си газ на достъпни цени, за да се запазят конкурентоспособността, работните места и експортният потенциал на икономиката. От КЕВР се обявиха за широка обществена дискусия по темата, а от Министерството на икономиката посочиха, че за това липсва работещ парламент.
Има и добра новина – енергийният министър Росен Христов увери през изминалата седмица, че не се очаква режим на тока в България.
А режим на газа?
Източник: БТА
Още от Built.bg
Енергетика, Коментар
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
След силния растеж на вноса на енергийни продукти в ЕС през 2021 и 2022 г., сценарият през 2023 г. е различен и вносът в периода април-юни спада за второ
09.25.2023
Жилища и имоти, Коментар
Германия има план за справяне с жилищната криза
Германското правителство е одобрило пакет от мерки за справяне с недостига на жилища в страната преди провеждането на среща в понеделник с участието на строителния сектор, наематели, собственици на
09.25.2023
Иновативни технологии, Коментар
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Автор: Built.bg Снимки: Built.bg Бетонът вероятно е най-широко използваният строителен материал. Има го навсякъде около нас – пътища, сгради, обществени пространства. Затова и сме свикнали да не му обръщаме
09.24.2023
Създателите
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Стари военни машини се превръщат в подводни атракции, за да се съхранят кораловите рифове в Египет
Коментари и анализи
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
Германия има план за справяне с жилищната криза
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Западният печат коментира започващото посещение на Зеленски в Ню Йорк и Вашингтон и войната в Украйна
Франс прес: Фон дер Лайен иска уталожване на безпокойството от Зеления пакт и напредък с разширяването на ЕС
Западната преса коментира обявеното вчера от Маккарти решение за започване на разследване за импийчмънт на Байдън
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
След пътя Мездра-Ботевград – ще бъдат ремонтирани и обходните маршрути
Положително е становището на МРРБ за финансиране укрепването на крайбрежното свлачище в квартал “Сарафово” в Бургас
ЕС обсъжда възможността за изграждане на влакова линия с европейско междурелсие между Лвов и Кишинев
Нощният влак Париж-Берлин отново поема напът
Архитектура
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Най-старият фар по Българското Черноморие отваря врати за посетители
Градска среда и Урбанизъм
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Общо 120 нови автобуса ще бъдат доставени за градския транспорт на София до 2028 г.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
ЕИБ финансира нови слънчеви електроцентрали с до 1,7 млрд. евро
Започна изграждането на хибридна ВЕИ централа с батерии край Ямбол
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни