Заседанието на Комисията по икономическа политика и иновации на Народното събрание отново се провали в понеделник поради липса на кворум. Депутатите трябваше да обсъждат и гласуват промени на Кодекса за застраховането, внесен от Министерски съвет на 12 декември 2022 г. – за второ гласуване. Комисията по икономическа политика и иновации е водеща за законопроекта.
По предложение на председателя на комисията Мартин Димитров се проведе работна група, която отново, както и в петък вечерта, изслуша позицията на министъра на финансите Росица Велкова. Тя категорично застана зад предложенията на Министерски съвет и се обяви против предложения на парламентарните групи на ГЕРБ-СДС, “Възраждане” и “Български възход”, внесени между двете четения. Ако промените в Кодекса не бъдат приети от НС, България може да има проблеми за приемането в еврозоната, заяви министър Велкова.
На 13 февруари България трябва да отчете пред Европейската комисия изпълнението на т. нар. пост-ERM ангажименти, което е условие за разглеждането на кандидатурата на страната за еврозоната, обясни пред депутатите министърът на финансите Росица Велкова. След вчерашния развой на събитията промените в Кодекса за застраховането ще бъдат отчетени като неизпълнени. Вероятно същото ще се случи с измененията в Търговския закон за несъстоятелността и в закона срещу изпирането на пари, който е приет само на първо четене. Според Велкова тези три проекта са ключови за пътя към еврото и не е ясно как Брюксел ще третира неприемането им.
Министър Велкова посочи, че в Министерството на финансите са пристигнали отрицателни становища от Съвета на бюрата “Зелена карта” и от Европейския орган по застраховане и професионално пенсионно осигуряване (EIOPA) за предложенията на трите парламентарни групи. Предложението на депутатите за обезщетения по застраховка “Зелена карта” е, че до плащане на щетата ще се иска и представяне на “валидност на претенцията, включително банково извлечение за плащане на увреденото лице или неговите наследници”. Депутатите вносители посочват, че така се борят срещу злоупотребите. Практиката на всички бюра “Зелена карта” е да се извърши плащането и чак след това да се търси оспорване и претенции.
Европейските институции притискат България да разреши проблема с неплащането на част от старите си задължения към международната система “Зелена карта”, която урежда действието на задължителна автомобилна застраховката “Гражданска отговорност” в близо 50 държави. Ситуацията възникна към 2016 г.. Към 2018 г., когато България сама поиска да ѝ бъде наложен мониторинг, задълженията на българското бюро “Зелена карта” бяха на стойност 19.6 млн. евро, съобщи председателят на управата на бюрото Борислав Богоев. Към 2021 г. задълженията вече са около 8-9 млн. евро заедно с лихвите. За същия период задълженията на останалите страни в системата са се увеличили от 7.6 млн. евро на 49.3 млн. евро.
В крайна сметка между първо и второ четене на законопроекта бяха внесени два текста – един на Министерството на финансите, припознат от “Продължаваме промяната” и “Демократична България”, и втори – на застрахователите, припознат от ГЕРБ. Пред депутатите министър Велкова изчете своя кореспонденция с европейския орган EIOPA, както и със Съвета на бюрата, според която текстът на ГЕРБ е неприемлив и ако бъде гласуван, ангажиментът на България за еврозоната няма да се смята за изпълнен.
До гласуването на двата текста обаче изобщо не се стигна заради липсата на кворум. Председателят на икономическата комисия Мартин Димитров от ДБ се възмути, че ГЕРБ и ДПС саботират едно от ключовите решения за еврозоната. “Да проваляш еврозоната и да казваш, че си за еврозоната, е демагогия”, коментира той. Александър Иванов, който бе един от двамата депутати от ГЕРБ, присъствали в залата, защити поведението на партията на Бойко Борисов с аргумента, че тя иска да защити 3 милиона български шофьори от поскъпване на “Гражданската отговорност”.
В края на дебата Христо Иванов от ДБ направи последен опит да убеди застрахователите и в частност – Борислав Богоев, да не жертват историческия приоритет за членство в еврозоната заради 5 млн. евро, но Богоев отговори, че той защитава позицията на бранша.