Бюлетин

Гласът на Бъдещето: Защо пътните ремонти винаги са спешни?

Built.bg е платформа за добрите идеи, с които можем да построим модерна България. В партньорство с висшите учебни заведения, ще представяме визията на бъдещите строители на страната ни.

Следващите редове са на магистри от ВТУ “Тодор Каблешков”, за да представим един необременен професионален поглед по темите, които днес намират трудно решение.

 

Инж. Димитър Илиев е студент във ВТУ “Тодор Каблешков” гр. София, специалност “Транспортно строителство” – магистратура. 

Предвид скромния опит придобит от работата ми с нормативната уредба в тази област, мога да перефразирам спешен ремонт с нормативното “неотложен ремонт”. 

Тези две думи позволяват на възложителя да прескочи много голяма част от задължителните, в друг случай административни изисквания и по този начин да скъси значително процедурата по възлагане на съответния ремонт.

Това е едната страна на въпроса, другата е свързана с превантивната поддръжка на пътната мрежа, която страда от хроничен недостиг на средства. А защо е така е съвсем друга тема.  Не е новина, че в България има пътища, които не са ремонтирани, откакто са направени преди 40 и повече години.

Не са полагани никакви грижи за тях от поне 30 години, а през това време автомобилният парк в страната се е увеличил в пъти, не само като брой, а и като възможности на транспортните средства да превозват товари с голям тонаж.

Прибавяйки и неблагоприятните климатични условия, имаме всички предпоставки за сегашното меко казано незадоволително състояние на транспортната инфраструктура. 

За да се поддържа в оптимално състояние един тежко натоварен път, е необходимо през около 7-8 години да се прави рехабилитация, състояща се в подмяна на най – горния износоустойчив пласт асфалтобетон, подсилване на основата в пропадналите участъци, ремонт на всички водоотвеждащи съоръжения, смяна на всички компрометирани елементи, свързани с организацията и безопасността на движението ( пътни знаци,  мантинели, хоризонтална маркировка, предпазни огради).

Същите мерки са валидни и за пътища с по-малка натовареност, като се увеличава само интервала на годините. Съответно през тези времеви периоди не се прекъсва текущата поддръжка. 

Ако се изпълнят тези условия, а това е постижимо, имайки за пример много от европейските страни, то със сигурност въпроса “Защо пътните ремонти  винаги са спешни” не би имал смисъла, който влагаме сега.

 

Д-р инж. Борислав Стрински,  следва магистратура „Транспортно Строителство“ във ВТУ “Тодор Каблешков”

Не познавам човек, който да не е споделял приятни впечатления след преминаване по ремонтиран пътен участък. Няма ги дупките, бабуните, изровените банкети. Стоманената предпазна ограда (мантинелата) си е на мястото. Може да се разчита на вертикалната сигнализация (пътните знаци и табели) и на хоризонталната маркировка, които са от изключителна важност за безопасното пътуване, особено през тъмната част от денонощието.

След време обаче, когато гаранционният срок на ремонтирания участък изтече, преминаването вече не е толкова приятно. Шофираме внимателно, защото следим за дупки. Маркировката е изтрита, следователно не можем да разчитаме да ни води, когато е тъмно. На места мантинелата е разкъсана и не е подменена. Такива пътни условия могат да доведат до редица проблеми – от неочакван ремонт до ПТП.

Така стигаме до същността на проблема – пътните ремонти са винаги спешни, защото никога не е късно да спасиш живот. Всички сме запознати с черната статистика за инцидентите по пътищата. И да, голяма част от тях са по вина на водачите. Но е съществен и процента на инцидентите, предизвикани заради лошото състояние на пътната инфраструктура.

За да се намали поне този процент пътищата трябва да се ремонтират, не когато това стане спешно, а непосредствено след появата на дефект.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам