Built.bg е платформа за добрите идеи, с които можем да построим модерна България. В партньорство с висшите учебни заведения, ще представяме визията на бъдещите строители на страната ни.
Следващите редове са на магистри от ВТУ “Тодор Каблешков”, за да представим един необременен професионален поглед по темите, които днес намират трудно решение.
Инж. Димитър Илиев е студент във ВТУ “Тодор Каблешков” гр. София, специалност “Транспортно строителство” – магистратура.
Предвид скромния опит придобит от работата ми с нормативната уредба в тази област, мога да перефразирам спешен ремонт с нормативното “неотложен ремонт”.
Тези две думи позволяват на възложителя да прескочи много голяма част от задължителните, в друг случай административни изисквания и по този начин да скъси значително процедурата по възлагане на съответния ремонт.
Това е едната страна на въпроса, другата е свързана с превантивната поддръжка на пътната мрежа, която страда от хроничен недостиг на средства. А защо е така е съвсем друга тема. Не е новина, че в България има пътища, които не са ремонтирани, откакто са направени преди 40 и повече години.
Не са полагани никакви грижи за тях от поне 30 години, а през това време автомобилният парк в страната се е увеличил в пъти, не само като брой, а и като възможности на транспортните средства да превозват товари с голям тонаж.
Прибавяйки и неблагоприятните климатични условия, имаме всички предпоставки за сегашното меко казано незадоволително състояние на транспортната инфраструктура.
За да се поддържа в оптимално състояние един тежко натоварен път, е необходимо през около 7-8 години да се прави рехабилитация, състояща се в подмяна на най – горния износоустойчив пласт асфалтобетон, подсилване на основата в пропадналите участъци, ремонт на всички водоотвеждащи съоръжения, смяна на всички компрометирани елементи, свързани с организацията и безопасността на движението ( пътни знаци, мантинели, хоризонтална маркировка, предпазни огради).
Същите мерки са валидни и за пътища с по-малка натовареност, като се увеличава само интервала на годините. Съответно през тези времеви периоди не се прекъсва текущата поддръжка.
Ако се изпълнят тези условия, а това е постижимо, имайки за пример много от европейските страни, то със сигурност въпроса “Защо пътните ремонти винаги са спешни” не би имал смисъла, който влагаме сега.
Д-р инж. Борислав Стрински, следва магистратура „Транспортно Строителство“ във ВТУ “Тодор Каблешков”
Не познавам човек, който да не е споделял приятни впечатления след преминаване по ремонтиран пътен участък. Няма ги дупките, бабуните, изровените банкети. Стоманената предпазна ограда (мантинелата) си е на мястото. Може да се разчита на вертикалната сигнализация (пътните знаци и табели) и на хоризонталната маркировка, които са от изключителна важност за безопасното пътуване, особено през тъмната част от денонощието.
След време обаче, когато гаранционният срок на ремонтирания участък изтече, преминаването вече не е толкова приятно. Шофираме внимателно, защото следим за дупки. Маркировката е изтрита, следователно не можем да разчитаме да ни води, когато е тъмно. На места мантинелата е разкъсана и не е подменена. Такива пътни условия могат да доведат до редица проблеми – от неочакван ремонт до ПТП.
Така стигаме до същността на проблема – пътните ремонти са винаги спешни, защото никога не е късно да спасиш живот. Всички сме запознати с черната статистика за инцидентите по пътищата. И да, голяма част от тях са по вина на водачите. Но е съществен и процента на инцидентите, предизвикани заради лошото състояние на пътната инфраструктура.
За да се намали поне този процент пътищата трябва да се ремонтират, не когато това стане спешно, а непосредствено след появата на дефект.
Гласът на бъдещето > Коментар
Гласът на Бъдещето: Защо пътните ремонти винаги са спешни?
Built.bg е платформа за добрите идеи, с които можем да построим модерна България. В партньорство с висшите учебни заведения, ще представяме визията на бъдещите строители на страната ни.
Следващите редове са на магистри от ВТУ “Тодор Каблешков”, за да представим един необременен професионален поглед по темите, които днес намират трудно решение.
Инж. Димитър Илиев е студент във ВТУ “Тодор Каблешков” гр. София, специалност “Транспортно строителство” – магистратура.
Предвид скромния опит придобит от работата ми с нормативната уредба в тази област, мога да перефразирам спешен ремонт с нормативното “неотложен ремонт”.
Тези две думи позволяват на възложителя да прескочи много голяма част от задължителните, в друг случай административни изисквания и по този начин да скъси значително процедурата по възлагане на съответния ремонт.
Това е едната страна на въпроса, другата е свързана с превантивната поддръжка на пътната мрежа, която страда от хроничен недостиг на средства. А защо е така е съвсем друга тема. Не е новина, че в България има пътища, които не са ремонтирани, откакто са направени преди 40 и повече години.
Не са полагани никакви грижи за тях от поне 30 години, а през това време автомобилният парк в страната се е увеличил в пъти, не само като брой, а и като възможности на транспортните средства да превозват товари с голям тонаж.
Прибавяйки и неблагоприятните климатични условия, имаме всички предпоставки за сегашното меко казано незадоволително състояние на транспортната инфраструктура.
За да се поддържа в оптимално състояние един тежко натоварен път, е необходимо през около 7-8 години да се прави рехабилитация, състояща се в подмяна на най – горния износоустойчив пласт асфалтобетон, подсилване на основата в пропадналите участъци, ремонт на всички водоотвеждащи съоръжения, смяна на всички компрометирани елементи, свързани с организацията и безопасността на движението ( пътни знаци, мантинели, хоризонтална маркировка, предпазни огради).
Същите мерки са валидни и за пътища с по-малка натовареност, като се увеличава само интервала на годините. Съответно през тези времеви периоди не се прекъсва текущата поддръжка.
Ако се изпълнят тези условия, а това е постижимо, имайки за пример много от европейските страни, то със сигурност въпроса “Защо пътните ремонти винаги са спешни” не би имал смисъла, който влагаме сега.
Д-р инж. Борислав Стрински, следва магистратура „Транспортно Строителство“ във ВТУ “Тодор Каблешков”
Не познавам човек, който да не е споделял приятни впечатления след преминаване по ремонтиран пътен участък. Няма ги дупките, бабуните, изровените банкети. Стоманената предпазна ограда (мантинелата) си е на мястото. Може да се разчита на вертикалната сигнализация (пътните знаци и табели) и на хоризонталната маркировка, които са от изключителна важност за безопасното пътуване, особено през тъмната част от денонощието.
След време обаче, когато гаранционният срок на ремонтирания участък изтече, преминаването вече не е толкова приятно. Шофираме внимателно, защото следим за дупки. Маркировката е изтрита, следователно не можем да разчитаме да ни води, когато е тъмно. На места мантинелата е разкъсана и не е подменена. Такива пътни условия могат да доведат до редица проблеми – от неочакван ремонт до ПТП.
Така стигаме до същността на проблема – пътните ремонти са винаги спешни, защото никога не е късно да спасиш живот. Всички сме запознати с черната статистика за инцидентите по пътищата. И да, голяма част от тях са по вина на водачите. Но е съществен и процента на инцидентите, предизвикани заради лошото състояние на пътната инфраструктура.
За да се намали поне този процент пътищата трябва да се ремонтират, не когато това стане спешно, а непосредствено след появата на дефект.
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни