Бюлетин

Гроздан Караджов: Безплатното саниране ще продължи, първо без доплащане, после с 20%

Попитан дали безплатното саниране ще продължи и предвиждат ли се отново средства за повишение на енергийната ефективност на жилищата, министър Караджов заяви в интервю за “24 часа” следното:

Тази инициатива я има, заложена е като проект Подкрепа за устойчиво енергийно ефективно обновяване на жилищния сграден фонд към Националния план за възстановяване. Парите са 1,2 млрд. лв. без ДДС за жилищните сгради. Надявам се до 6 месеца да мине през утвърждаване.

Той допълни още, че в първата група проекти се предвиждат 100% финансиране при приблизително същите условия, които са в Националната програма за енергийна ефективност на многофамилни жилищни сгради. Това означава, че жилищните сгради са в режим на етажна собственост, хората са създали и регистрирали сдружение на собствениците и тази група няма да доплаща нищо за саниране. След затваряне на периода за 100% финансиране, ще започне кандидатстването за 80% финансиране. Програмата ще стартира до края на годината.

Снимка: БТА

Още през 2022 год. ще бъдат ремонтирани 3000 км. пътни отсечки, които предварително ще бъдат обявени, каза министър Караджов пред “24 часа”.

Караджов бе попитан как ще се намерят необходимите 2,8 млрд. лв. за поддържане на пътищата през 2022 година, предвид факта, че до сега сумите са били пет пъти по-малки, министърът отговаря:

Възможно е бюджетът да задели тази сума. Моето искане към бюджет 2022 г. е да се отпуснат млрд. лв. за тази цел. Останалите средства ще дойдат от толтаксите.

Министър Караджов припомня също, че до момента има несъбрани глоби за нарушения при използване на пътната мрежа в размер на 100 млн. лв. Той отбеляза още, че тази сума се събира от Агенция “Митници” и се очаква да бъде внесена в бюджета на пътната агенция.

Още от Built.bg:  Гроздан Караджов: Аз никога не съм искал тези пари
Снимка: БТА

На въпроса как ще разберат кои пътища са спешни за ремонт и кои могат да почакат, министърът на регионалното развитие и благоустройство, отговаря:

Наистина пътищата ни са в ужасно състояние. Освен, че са разбити, са и с износена маркировка, указателни знаци и предпазни съоръжения. Затова е задължително да инвестираме в безопасността на пътищата. Програмата ни е 4-годишна и предвиждаме да ремонтираме над 3000 км. Тоест за 4 години ще се ремонтират 60% от цялата републиканска пътна мрежа и то тези пътища, които са в най-лошо състояние.

Министър Караджов изрази опасение доколко в АПИ имат организационния капацитет да поемат двойно повече работа и гарантира, че процедурите по Закона за обществените поръчки ще се спазва стриктно. По темата, той добави още:

Основните ремонти, за разлика от текущите, изискват пълни строителни книжа и разрешения за строеж. Това не е правено през годините. Практиката е била да се започва текущ ремонт и с анекси той да се превръща в основен. Именно затова в момента проверяваме договори за над 1 милиард лева само за миналата година.

Министърът посочи, че утре, 13 януари, в Министерството на регионалното развитие и благоустройство ще се проведе работна среща между АПИ, Института по пътища и мостове и Автомагистрали ЕАД. Ще се направи преглед и оценка на готовността за работа по инженерните съоръжения, независимо дали има осигурено финансиране за тях или не. Втората точка от срещата ще бъде програмата за ремонт за 2022 г. За всяка от областите ще бъде представена подробна информация за състоянието на пътищата.

Министър Гроздан Караджов

Срещата ще бъде излъчвана онлайн, така че всички граждани да могат да се запознаят с проектите. Те ще имат две седмици да изразят мнението си, включително и да изпращат предложения за промени със снимки и видеоматериали от пътища, които ползват и смятат, че са в лошо състояние. Окончателният списък за 2022 г. ще бъде публикуван на сайта на министерството и на АПИ.

Още от Built.bg:  Караджов: Регионалната комисия ясно показа, че дефицитът от 3,1 млрд. лева е заварен

В интервюто пред “24 часа”, министър Караджов се извинява на всички граждани за неудобството от продължаващите ремонти по АМ “Хемус” и заяви, че до април те ще приключат. По темата с АМ “Хемус” той добавя още:

Тези тунели са занемарени от десетилетия и дори имаше произшествия с паднали осветителни тела. В момента изискванията към такива пътни съоръжения многократно надвишават онези, които са били през 80-те години на миналия век, когато са правени. Не искам да си измивам ръцете с това, че съм министър едва от няколко седмици, но наистина съм дал указания да приключат възможно най-бързо.

Запитан защо иска парламентът да решава проблема с довършването на АМ Хемус, министърът отговори:

Този възел може да се развърже по два начина. Първият е министерството да преговаря с фирмите, които имат договори с Автомагистрали ЕАД, за да се договорят условията за връщане на авансите в размера, за който не са свършили конкретна дейност. Другият подход е да има решение на Народното събрание или закон, с който да се разсече този гордиев възел. Още повече че по този проект има строителни дейности, извършени без разрешение за строеж.

Снимка: БТА

Министър Караджов зави още, че обещаният от ГЕРБ срок, магистралата да бъде готова до 2024 год., никога не е бил реалистичен. Като проблем той отбелязва, че 3/4 от аутобана нямат още проекти и разрешения за строителство. Той допълни, че по първи, втори и трети участък се работи, а едва сега е получен проекта за 4-ти и 5-ти, при общо 9 участъка. Караджов добавя:

Съгласен съм, че чрез инхаус договарянето се елиминира възможността за обжалване, тоест се съкращават сроковете за реализиране на проекта. Но също така се нарушават буквата и духът на закона за обществените поръчки. А това е важно от гледна точка на данъкоплатците, нали?

Запитан какво ще представлява създаденият от него Фонд за благоустрояване на общините, Караджов заяви, че той ще бъде създаден с 1 млрд. лв., които ще се отпуснат от бюджета. Предстои да се сформира управляващ орган и да се определят правилата за оценка, и критериите за кандидатстване. Фондът ще се занимава със строителни дейности в общините, свързани с проекти за благоустрояване на квартали в населените места, където се извършват рехабилитационни дейности по инфраструктурата. Всички общини ще могат да кандидатстват с проекти, за да получат пари от този фонд.

Още от Built.bg:  Гроздан Караджов пред bTV: АМ "Струма" е крайъгъглният камък на управлението
close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам