Бюлетин

Гроздан Караджов: Фирмите, които строят по магистрала “Хемус” и Видин – Ботевград, възстановяват ускорения темп работа

Вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов заяви по време на блиц контрола в парламента, че всички фирми, които строят по магистрала “Хемус” и участъка Видин – Ботевград, са поели ангажимент, че от днес възстановяват ускорения темп работа и закъснение по тези обекти няма да има.

С браншовата камара на пътностроителните фирми вчера се разбрахме, че в рамките на един месец ще “разплетем” казуса с инхаус поръчките и ще разплатим натрупаните задължения, които към днешна дата са около 130 млн. лева и по “Хемус” и по Видин – Ботевград, което се очаква да стане през юли. В този смисъл, очакваното от наша страна и с актуализацията на бюджета едновременно през юли да се направи разплащане на дължимото, поради което фирмите, които строят по тези два обекта, възстановяват от днес работа, допълни министърът.

Той напомни, че скоростният път – магистралата между Видин и Ботевград, ще свърже с “Хемус” и оттам със столицата и останалата част на България. Той изтъкна, че има няколко участъка, които са по Закона за обществените поръчки, за които основният проблем е свързан с “административни и бюрократични процедури”, които обаче са изискване на закона.

За първия участък от Видин в посока Монтана се изчакват две решения на общината във Видин заради промяна на нивото, на което ще стъпи пътят, което е по искане общината. За обекта е издаден акт за спиране на строежа и фирмата реално не е в забавяне, уточни министърът. Той допълни, че фирмата изпитва трудности основно заради повишаването на цените на строителните материали, защото договорът е сключен без аванс и първото плащане се дължи на Акт 15. Нормално е в тази ситуация да има затруднение, но формален повод за забавяне няма, защото все още общината не е издала съответните промени в Подробния устройствен план, допълни Караджов.

По следващия участък, който се изпълнява по инхаус, строителните работи са ускорени и почти 90 процента от работата ще завърши тази година, като това зависи от една археологическа находка и от начина, по който тя ще бъде заобиколена, каза министърът.

Снимка: БТА

В останалите части, където има инхаус възлагане, е намерен някак подход, който все още не е конкретен вариант за решаване като цяло на проблема с инхаус възлагането, каза министърът и допълни, че това предложение за решение ще бъде скоро внесено за обсъждане в НС.

Сметка за Видин – Ботевград няма. Има сметка за автомагистрала “Хемус”, в която са заделени 490 млн. лв., от които 470 млн. лв. са използвани. Така отговори министърът на финансите Асен Василев на въпрос в парламентарния блицконтрол от “Има такъв народ”, базиран на изказвания на бившия премиер Бойко Борисов.

С видео във “Фейсбук” бившият министър-председател казва: “400 млн. евро за пътя на Видин ги докарахме. Реално пари в държавата сме докарвали ние. Докарвали сме ги с милиарди повече, на всеки 20 дни съм бил по трасето. Сега спрях и е в отвратително състояние. Една година промяна – чудовищна работа. Тук-таме някоя тракторче, багерче, чопкат нещо хората, защото им ги взеха, а им оставихме парите в сметката”, обобщава лидерът на ГЕРБ.

Според Асен Василев кабинетът търси начин за финансиране на отсечките, “защото за тях заделени средства няма и никога е нямало”. От обяснението му се разбра, че има различни проблеми при проектите по трасето Видин – Ботевград. По думите му “има отсечка – една ли две, които са заложени по инхаус, където проблемът е правен”, защото възлагането е неправилно, имайки предвид практиката на ГЕРБ за пряко възлагане на фирми, свързани с възложителя.

 

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам