Бюлетин

Гроздан Караджов: Най – големият риск пред МРРБ е развързването на възел за 2 милиарда лева

Подготовката на ВиК холдингът за преминаване към закупуване по дългосрочен договор на електроенергия е в ход от миналата година. Регистрирано е дружество “ВиК Енерджи”, което ще бъде лицензирано от КЕВР за търговия с електроенергия и вчера са подадени документите към КЕВР, където ще мине процедурата. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов по време на блицконтрола в рамките на ресорната парламентарна комисия.

“Имаме поне още два месеца, преди да има някакво успокояване на цените, във връзка с приключването на зимния сезон, като дотогава се надявам, че то ще е лицензирано”, допълни министърът. Дотогава държава чрез законодателни инициативи ще внесе промени в Закона за енергетиката, с които да стане възможно да бъде резервиран един сегмент от пазара и през борсата да могат да се купят чрез система от дългосрочни договори количества ток, необходими за обществената сфера, каза още Караджов.

Той изрази надежда, че този нов модел на покупка на ток ще даде ясна, прогнозируема за цялата година цена на тока, която холдингът и всяко едно от ВиК дружествата ще заложат със своя бизнес план и като те бъдат утвърдени, ще може “да се генерира идея за цена на водата за всяка една обособена територия”. Гроздан Караджов обясни, че законът за ВиК на ниво концепция ще бъде представен за обсъждане този месец.

В момента най-големият риск пред Министерството на регионалното развитие и благоустройството и пред мен като министър е развързването на възела около миналогодишните договори за текущ ремонт и поддържане на пътищата.

Този възел е над 2 млрд. лева – 2,145 млрд. лева са натрупаните средства, които се претендират от фирмите като задължения на държавата към тях, каза министърът. “Около 1,2 млрд. лева са средствата, които са предназначени за довършване на част от обекти”, допълни той. 

Още от Built.bg:  МРРБ осигурява 418 млн. лева за 297 проекта за пътища, улици и ВиК в 234 общини в страната

Този риск е най-голям, защото в пътностроителния сектор се е генерирала голяма дупка, фирмите са изнервени и подават сигнали към нас, може би основателни, че ще търсят начини да блокират държава. Очаквам, ако този възел не се развърже до 2-3 седмици, да има лавина от обжалвания на предстоящите ТРП-та, каза министърът, като допълни, че те са готови. За неразплатените средства по старите договори за ТРП министърът каза, че парите ще се предоставят с постановление на Министерския съвет.

При новото строителство са идентифицирани около 300 млн. лева – средства за проекти, които биха имали готовност да стартират, допълни министърът. 

Фондът за регионално развитие има вече ново работно име – Фонд за общинско развитие и сближаване, каза министър Караджов и уточни, че средствата в него ще са от държавния бюджет. В момента работата по него е на ниво обсъждане на вътрешните му документи, на целите, предмета му, какви проекти ще се изпълняват и как ще се приемат документите за кандидатстване, като основен спор е дали това да става на сесии или постоянно.

Обсъждат се и критериите, по които ще става оценката, като се търси начин, по който да се пренасочват средства, независимо от това, че всички общини ще могат да кандидатстват по фонда, с идеята оценките да работят в полза на регионите с по-ниско развитие и те да печелят повече средства по фонда, каза министърът.

Регионалният министър  даде пример, че една от целите на фонда е да подкрепи проекти, свързани например с такива, финансирани по оперативна програма “Околна среда” за ВиК. Така ще може веднага да се започне с възстановяването на улиците след подмяната на водопровода.

Още от Built.bg:  Иван Шишков ще се срещне с участниците в строителството на газовата връзка с Гърция, КСБ и камара "Пътища"
close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам