Не Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ) отмени обществените поръчки за текущ ремонт и поддържане на пътищата. Те са отменени с 6 последователни процедури на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) в резултат на обжалване на самата конкурсна документация. Това каза вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството в оставка Гроздан Караджов на брифинг пред журналисти в сградата на министерството. По думите му тези процедури изобщо не са могли да стигат до подаване на оферти, нито до избор на изпълнител.
Караджов обясни, че от КЗК са отменили процедурите с мотиви, че “условията, които са посочени, са изключително рестриктивни и в полза единствено и само на държавата”. В случая сме защитили държавния интерес, което според КЗК е прекомерно и нарушава правилата на конкуренцията, добави той.
Според Караджов виновен за тези рестриктивни условия е премиерът в оставка Кирил Петков, защото в “неговия кабинет е било настоявано да има максимални рестрикции”.
Вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството в оставка изтъкна, че проблемът, че след 30 септември ще спре поддръжката на пътищата е, защото това е станало по личното настояване на Кирил Петков тази дата да залегне в решението на Народното събрание (НС) от 20 април, “за да не може служебното правителство на президента Румен Радев да плаща на пътните фирми”. Затова Караджов смята, че това условие трябва да отпадне от решението на НС. Затова той призова депутатите да премахнат датата 30 септември, докогато са сключени сегашните договори, като се постави условието “до избора на нов изпълнител” по Закона за обществените поръчки (ЗОП). Той припомни, че това е било първоначалното предложение – МС да взема тези решения, както и да няма краен срок, но по настояване на Кирил Петков това не се приело.
След като вече има решение на НС, че АПИ може да удължи споразуменията с пътностроителните фирми само до 30 септември, то това е изпълнено. Агенцията се е споразумяла с всяка една от фирмите, които поддържат републиканската пътна мрежа. Всички те са подписали анекси до 30 септември. След тази дата, ако няма подписани нови срокове, няма легален начин да се поддържат и ремонтират пътищата.
Затова тази дата трябва да се премахне и НС трябва да даде възможност на АПИ да сключи споразуменията с пътностроителните фирми до избор на нов изпълнител.
“Ще стане катастрофа. Това, което предотвратихме през април”, заяви Гроздан Караджов.