„Напоследък често се чувствам като в паралелна реалност. Особено когато хора, които са забатачили строителството и ремонта на пътища, обвиняват тези, които се опитват да им оправят кашите, в забавяне, бездействие и некадърност“. Това написа днес в профила си във фейсбук вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
„Факт е, че за четири месеца управление няма как да наваксаме 12 години размотаване“, пише вицеприемиерът.
Не можем да вкараме в срок всички участъци, строящи се без нужните документи. Но и е факт, че действаме възможно най-бързо и някои отсечки ще бъдат завършени даже предсрочно.
Най-важно по думите му е, че нито един обект няма да бъде пуснат без гаранции, че е качествено изпълнен, маркиран и обезопасен.
Няма да бъде платено на нито една фирма, преди работата ѝ да бъде изрично проверена и сертифицирана. Колкото и възмутени партийни видеа да се пуснат в социалните мрежи. Колкото и дирижирани протести да се организират.
Категоричен е Караджов. Той дава разяснение относно състоянието на отсечките, за които през уикенда е чул обвинения, че „са в пълен застой и разруха“.
Какво се случва с пътя Видин – Монтана?
За пътя Видин-Монтана, чието трасе е с обща дължина от 95 км, като за първите три участъка с дължина 55 км има разрешения за строеж и на тях е открита строителна площадка, министърът припомня, че „предизборно, в края на 2019 г., е направена „първа копка“ с традиционното рязане на лентичка в първия участък до Макреш, веднага след което е издаден Акт 10 за спиране на строителството“. Но реалната работа в първите три участъка е започнала едва през февруари – май 2021 г. За участъка Видин – Макреш все още предстои издаване на разрешения за строеж за прилежащи инженерни мрежи (ток и вода). А това налага временно спиране на основната работа по трасето, обяснява Караджов. „Напредъкът на строежа е само 5%, защото строителството изчаква препроектирането и промяната на нивелета в първите 6 км от територията на град Видин. Такъв е законът – в урбанизираните територии само общините се произнасят по въпроси на своите устройствени планове“.
Парадокс или ирония?
„Участъкът Макреш – Бела е готов на около 54%. Парадоксалното е, че точно този участък бе посочен като крещящ пример за застой. Всъщност, той е с най-голям напредък в изпълнението и в момента изпреварва значително планираните дейности. Той ще бъде завършен година предсрочно – през ноември 2022г. вместо както е в договора – ноември 2023 г.! И каква ирония на съдбата – да избереш да си направиш селфи точно в този участък и да говориш за застой, вместо да похвалиш АПИ и изпълнителите за успеха“, разяснява още министър Гроздан Караджов.
От написаното във фейсбук става ясно, че участъкътоб е готов на около 8%, като срокът за завършването му е в края на 2023 г. и ще бъде спазен. В следващите 3 участъка – от Ружинци до Монтана – все още няма издадено разрешение за строеж. Причината са продължителни съдебни дела срещу подробния устройствен план за пътя и последващите отчуждителни процедури.
„Строителството в тези три участъка ще може да започне с откриване на строителните площадки в началото на 2023 г. Сроковете за строителство съгласно сключените договори са до втората половина на 2025 г. Така че е абсолютна лъжа, че „ако управляваше ГЕРБ, трасето Видин-Монтана-Враца щеше да се строи с максимални темпове и шофьорите вече да карат по магистрала“. Това пише още регионалният министър.
Караджов: Строежът на обхода на Бургас, чийто напредък е около 74%, няма да бъде завършен в срок (средата на юни 2022 г.).
По думите му причината е, че община Бургас не е предала в АПИ окончателен проект за уличното осветление. „МРРБ е издало разрешението за строеж за 20 kV електропровод и то ще влезе в сила до 5 май. Което не попречи на кмета на Бургас да заяви: „Основната причина да спре работата на фирмата-изпълнител е неплащането на средствата, затова няма мобилизация на обекта“, обяснява още Караджов. И подчертава: „Нека стане ясно на всички – от страна на АПИ няма неразплатени задължения към изпълнителя на строителството на този обект. Последното плащане от 2,6 млн. лв. е направено на 26.04.2022 г. – само три дни преди въпросното изказване. Но сега пак АПИ ще спаси положението като въведе организация на движение, която да не позволи задръствания. В едната посока (Бургас – Сарафово) движението ще върви по новото трасе, а в обратната – ще минава през града“.
Относно казуса около моста над река Струма при Симитли, Караджов разаснява:
Симитли се прочу с особеното място, което заема в българския партиен живот. По-точно – в сърцето на една от политическите партии. През уикенда кметът от тази партия и синът му – депутат от същата партия – се включиха в протест, който затвори пътя Симитли – Банско и атакуваха министъра на регионалното развитие, заради проблеми, нямащи нищо общо с МРРБ. Мостът е построен през 2021 и 2022 година. Изпълнителят, сдружение между фирми на „Грома холд“ и „Хидрострой“, завърши обекта в началото на април, при това дори маркировката и знаците не отговаряха на изискванията за качество и безопасност, та се наложи да си ги оправят в спешен порядък. Едва на 20.04.22 г. бе подписан Акт 15 за обекта и то с изключителното съдействие на АПИ – искането им бе обработено само за една седмица при нормален срок от един месец! Оттогава МРРБ работи ускорено за издаване на Акт 16 на обекта, като нормалният срок за обработка на подобна строителна документация и за свикване на държавна приемателна комисия е два месеца.
По думите на министъра МРРБ е готово максимално бързо да обработи документите, защото осъзнава важността на моста за хората от Симитли и региона. А забавянето и неизпълнението са във фирмата изпълнител, а не в МРРБ.
„Общото в трите случая е, че проблеми, създадени от предишните управляващи, се приписват на сегашното управление. Очевиден е опитът им да се дискредитира и разклати правителството. Но фактите са на наша страна. А мераците за предсрочни избори ще си останат само в техните сънища. Гладна кокошка – избори сънува!“, завършва министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.