Бюлетин

Гроздан Караджов ще обсъди днес тол системата с транспортния бранш

По покана на вицепремиера и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов днес ще се състои среща с представители на транспортния бранш. На нея ще бъдат обсъдени въпроси във връзка с работата на тол системата, съобщиха от министерството.

Разговорът е в продължение на срещата от 17 май на министър-председателя Кирил Петков, вицепремиера Гроздан Караджов и министъра на транспорта Николай Събев с представители на бранша.

На днешната среща са поканени да присъстват всички браншови организации и представители на малките и средните превозвачи в България. Работната среща ще се състои в Министерството и ще бъде предавана чрез официалния профил на вицепремиера Гроздан Караджов във Фейсбук.

Снимка: БТА

Транспортния бранш, който вчера излезе на протест въпреки “конструктивния разговор” с правителството, постави няколко искания – премахване на биокомпонента в горивата за 6-месечен период; намаление на акциза на горивата с 50 на сто за период от 6 месеца; мораториум върху разширяването на обхвата и размера на тол таксата, спазване на европейския Регламент 1370 за автобусните превози и оставка на транспортния министър Николай Събев.

Днес се очаква браншът да обсъди с регионалния министър исканията си за мораториум върху разширяването на обхвата и размера на тол таксата и спазване на европейския Регламент 1370 за автобусните превози.

За проекта за новите такси за републиканската пътна мрежа

Преди дни МРРБ публикува за обществено обсъждане проекта за новите такси за републиканската пътна мрежа. В него се предлага актуализация на размера на тол таксите за пътни превозни средства над 3,5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас, които и в момента са включени в обхвата на тол системата, но се таксуват с нула стотинки. Промяната се предвижда да влезе в сила от юли тази година.

Тежкотоварните превозни средства се предлага да заплащат тол такса в размер между 4 и 43 стотинки според вида на автомобилите и класа пътища. Автомобилите между 3,5 и 12 тона ще плащат между 4 и 7 стотинки за километър по второкласни пътища. За преминаването им по първокласни пътища ще плащат между 6 и 9 стотинки, а за автомагистрала – между 10 и 13 стотинки.

Автомобилите над 12 тона, които са с 2 или 3 оси, според екокатегорията си, ще плащат между 19 и 23 стотинки за второкласен път. Заплащането за преминаване по първокласен път ще е между 22 и 25 стотинки, а по магистрала – между 26 и 30 стотинки.

При автомобилите над 12 тона с 4 повече оси цената на километър е в границите от 29 стотинки за второкласен път за превозно средство категория ЕВРО VI, EEV и 43 стотинки за категории ЕВРО 0, I, II при пътуване по магистрала.

Според категорията на превозното средство и класа на пътя автобусите между 3,5 и 12 тона ще плащат между 2 и 8 стотинки за километър, а тези с тегло над 12 тона – между 3 и 9 ст./км.

Променя се и размерът на максималната тол такса в зависимост от екологичния клас на превозните средства.

Увеличаването на тол таксите и реалното таксуване за втори клас пътища цели да се спазва реално принципът “ползвателят/замърсителят плаща”, многократно обяви министър Караджов. В момента основният приход за поддръжка на републиканските пътища в страната – 63 на сто, се формира от винетните такси за леки автомобили. Тяхното въздействие върху пътната настилка е значително по-малко от това на пътните превозни средства над 3,5 тона, които формират едва 37 на сто от приходите. С новите тарифи се очаква през 2023 г. общите постъпления от тол системата да достигнат 520 млн. лв. (при 430 млн. лв. за 2021 г.).

Изчисленията сочат, че съотношението ще се обърне, тоест приходите от тол такси ще са около 3 пъти по-високи от тези от винетките. Така ще се постигне целта за по-справедливо разпределение на тежестта между лекия и тежкия трафик.

Февруарската среща на министър Караджов с бранша

През февруари на среща с бранша министърът разпореди пълна ревизия на дейността на тол системата от създаването й до 31 декември 2021 г. Какво чувам, има проблеми с тола, както като начин на работа с вас и като договори с външни изпълнители, които поддържат системата, които са я изградили, които ви предлагат устройствата и такива, които са разкрили гишета, с които трябва да работите, а те не ви вършат работа, аргументира тогава министърът решението си да назначи ревизията на тол звеното. Чувам ясно какво ми казвате за посредниците – “Посредниците – аут!”, каза тогава още Караджов.

Магдалена Милтенова – председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи, заяви на срещата, че браншът би подкрепил предложение за увеличаване на цената на тол таксите и за обхвата на тол системата, когато България започне да прилага регламент 1370 в неговата цялост, което значи всички транспортни фирми да започнат да получават компенсации. Тогава нямаме нищо против да плащаме и пет лева на километър, защото държавата ще си е свършила работата и ще бъде справедлива към нас, допълни Милтенова.

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам