Икономиките на страните от Европейския съюз забавят темпа на своя растеж през тази година на фона на по-високите цени, слабото търсене на пазарите в трети страни на европейски стоки и услуги и повишаването на лихвените проценти. Това се казва в есенната икономическа прогноза за 2023 г. на Европейската комисия.
ЕК обаче очаква икономическата активност в Европейския съюз постепенно да се възстановява през идните месеци, но ревизира надолу растежа на брутния вътрешен продукт (БВП) на ЕС спрямо предвижданията, отразени в нейната междинна лятна прогноза.
Прогнозата на ЕК е, че инфлацията ще се понижи до 2-годишен минимум в страните от еврозоната през октомври и ще продължи да намалява през прогнозния период, подчертава БТА.
Еврокомисията предвижда, че икономическият растеж на Евросъюза, и на еврозоната в частност ще се ограничи до 0,6 на сто през тази година. Това е с 0,2 процентни пункта на сто по-нисък икономически ръст спрямо междинната лятна прогноза на ЕК, когато тя предвиди той да се повиши с 0,8 на сто през 2023 г. През 2022 г. икономическият ръст в ЕС и еврозоната бе 3,5 на сто.
Спрямо междинната си лятна прогноза Европейската комисия понижава своето предвиждане за ръста на БВП на Евросъюза през 2024 г. (от 1,4 на сто на 1,3 на сто), както и на еврозоната (от 1,3 на сто на 1,2 на сто).
ЕК прогнозира, че икономическият растеж ще се повиши през 2025 г. в ЕС до 1,7 на сто, а само в страните от валутния съюз – до 1,6 на сто.
Комисията очаква икономическата активност да започне да се повишава постепенно на фона на възстановяване на потреблението на фона на стабилния пазар на труда, устойчивия ръст на заплатите и продължаващото намаляване на инфлацията.
Еврокомисията предвижда реалният БВП на Германия да се свие с -0,3 на сто през 2023 г. (-0,4 при лятната междинна прогноза), а за Франция запазва прогнозата си за икономически ръст от 1 на сто през тази година.
ЕК очаква брутният вътрешен продукт на Полша да се увеличи с 0,4 на сто през тази година.
Еврокомисията прогнозира, че инфлацията ще продължи да се понижава през разглеждания период. Темпът на повишаване на цените в еврозоната се е забавил до 2,9 на сто през октомври, по предварителни оценки. Това е най-ниското му равнище от юли 2021 г.
Предвижда се инфлацията в страните от валутния съюз да спадне от 5,6 на сто през тази година, в съответствие с лятната междинна прогноза, до 3,2 на сто през 2024 г. (2,9 при предходния анализ) и 2,2 на сто през 2025 г.
ЕК очаква годишната инфлация в Европейския съюз да намалее от 6,5 на сто през 2023 г., в съответствие с междинната лятна прогноза, до 3,5 на сто през 2024 г. (3,2 на сто при предходния анализ) и 2,4 на сто през 2025 г.
Пазарът на труда в страните от ЕС е достигнал най-високото си историческо равнище, на база заетост, през второто тримесечие на 2023 г., посочва Еврокомисията.
През септември безработицата остава на равнище от 6 на сто, близо до рекордното ниското й ниво.
ЕК очаква равнището на безработица в Евросъюза да се запази на ниво от 6 на сто през 2023 г. и 2024 г. и да се понижи до 5,9 на сто през 2025 г.
Европа > Коментар
Икономиките на страните от Европейския съюз забавят растежа
Икономиките на страните от Европейския съюз забавят темпа на своя растеж през тази година на фона на по-високите цени, слабото търсене на пазарите в трети страни на европейски стоки и услуги и повишаването на лихвените проценти. Това се казва в есенната икономическа прогноза за 2023 г. на Европейската комисия.
ЕК обаче очаква икономическата активност в Европейския съюз постепенно да се възстановява през идните месеци, но ревизира надолу растежа на брутния вътрешен продукт (БВП) на ЕС спрямо предвижданията, отразени в нейната междинна лятна прогноза.
Прогнозата на ЕК е, че инфлацията ще се понижи до 2-годишен минимум в страните от еврозоната през октомври и ще продължи да намалява през прогнозния период, подчертава БТА.
Еврокомисията предвижда, че икономическият растеж на Евросъюза, и на еврозоната в частност ще се ограничи до 0,6 на сто през тази година. Това е с 0,2 процентни пункта на сто по-нисък икономически ръст спрямо междинната лятна прогноза на ЕК, когато тя предвиди той да се повиши с 0,8 на сто през 2023 г. През 2022 г. икономическият ръст в ЕС и еврозоната бе 3,5 на сто.
Спрямо междинната си лятна прогноза Европейската комисия понижава своето предвиждане за ръста на БВП на Евросъюза през 2024 г. (от 1,4 на сто на 1,3 на сто), както и на еврозоната (от 1,3 на сто на 1,2 на сто).
ЕК прогнозира, че икономическият растеж ще се повиши през 2025 г. в ЕС до 1,7 на сто, а само в страните от валутния съюз – до 1,6 на сто.
Комисията очаква икономическата активност да започне да се повишава постепенно на фона на възстановяване на потреблението на фона на стабилния пазар на труда, устойчивия ръст на заплатите и продължаващото намаляване на инфлацията.
Еврокомисията предвижда реалният БВП на Германия да се свие с -0,3 на сто през 2023 г. (-0,4 при лятната междинна прогноза), а за Франция запазва прогнозата си за икономически ръст от 1 на сто през тази година.
ЕК очаква брутният вътрешен продукт на Полша да се увеличи с 0,4 на сто през тази година.
Еврокомисията прогнозира, че инфлацията ще продължи да се понижава през разглеждания период. Темпът на повишаване на цените в еврозоната се е забавил до 2,9 на сто през октомври, по предварителни оценки. Това е най-ниското му равнище от юли 2021 г.
Предвижда се инфлацията в страните от валутния съюз да спадне от 5,6 на сто през тази година, в съответствие с лятната междинна прогноза, до 3,2 на сто през 2024 г. (2,9 при предходния анализ) и 2,2 на сто през 2025 г.
ЕК очаква годишната инфлация в Европейския съюз да намалее от 6,5 на сто през 2023 г., в съответствие с междинната лятна прогноза, до 3,5 на сто през 2024 г. (3,2 на сто при предходния анализ) и 2,4 на сто през 2025 г.
Пазарът на труда в страните от ЕС е достигнал най-високото си историческо равнище, на база заетост, през второто тримесечие на 2023 г., посочва Еврокомисията.
През септември безработицата остава на равнище от 6 на сто, близо до рекордното ниското й ниво.
ЕК очаква равнището на безработица в Евросъюза да се запази на ниво от 6 на сто през 2023 г. и 2024 г. и да се понижи до 5,9 на сто през 2025 г.
Още от Built.bg
Зелена среда, Коментар
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
За борбата с климатичните промени добрите намерения и политическата воля не стигат. Необходими са пари, страшно много пари. Средства са нужни за технологиите и инфраструктурата, които да позволят да
11.29.2023
Енергетика, Новини
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Снимка: RWE Германската енергийна групировка Ер Ве Е (RWE), залагаща все повече на производство на енергия от възобновяеми източници, ускорява плановете си за растеж и си поставя по-високи цели
11.28.2023
икономика, Коментар
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Автор: Built.bg Мебелната индустрия в България изпраща година на възходи и спадове. От една страна проблемът с високите цени на суровините от предходната година изглежда решен частично, но от
11.25.2023
Създателите
Библиотеката в Бургас е най-красивата в Европа
DOT Sofia – сграда за истинска столица
Нобелова награда за Клодия Голдин, която се бори за равноправна заетост на жените
Коментари и анализи
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
RWE планира да инвестираа 55 милиарда евро в проекти по целия свят
Built Анализ: Каква беше 2023 година за производителите на мебели
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
„Булгартрансгаз“ и операторът на газопреносната система на Сърбия подписаха споразумение за междусистемно свързване
Балкански лидери обсъдиха предизвикателствата и възможностите за развитие на Югоизточна Европа
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Европейската прокуратура е извършила в Бойчиновци обиски по разследване за злоупотреба с европейски средства
Започва строителството на новия лъч на метрото през район „Слатина“
Шест становища подкрепят законопроекта за устройството на Черноморското крайбрежие, осем са против
АПИ приема оферти за проектиране и основен ремонт на тунелите “Дупница”, “Велчова завера” и “Боруна”
Архитектура
КАБ: От 2024 г. часовата ставка за предоставяне на архитектурни услуги да бъде увеличена на 125 лв.
Два проекта от Бургас са номинирани за престижни европейски награди за съвременна архитектура
Градска среда и Урбанизъм
Васил Терзиев обмисля гратисен период за забраната за влизане в центъра на София на най-замърсяващите автомобили
Васил Терзиев даде начало на строителството на новия лъч на софийското метро
Ще продължи ли Лондон да събира такси и глоби за най-замърсяващите автомобили
Площад “Александър Невски” в София става пешеходна зона
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Зелено, по-зелено, най-зелено: За климата и парите
Авангарден завод в Швеция обработва почти 100 процента от отпадъчната пластмаса
През следващото десетилетие се очертава Китай да бъде отново лидер по доставки на слънчеви панели
Войната в Украйна
Европейската прокуратура готова да разследва нарушаването и заобикалянето на санкциите на ЕС
Списание l’Europeo със специален брой, посветен на трудната история на Украйна
Столтенберг: Досега не сме видели истинска воля от страна на Путин да преговаря за приемливо решение в Украйна
Допълнителни мерки срещу заобикалянето на санкциите на ЕС срещу Русия, настоява ЕП
Асен Василев пред “Файненшъл таймс”: “Лукойл” започва процедура по продажбата на рафинерията си в Бургас
България е готова да участва във фонда „ЕС за Украйна“. Основният фокус ще бъде общинската инфраструктура
Built.bg Podcast
Последвайте ни