Ще бъде направен анализ за наличието на технически паспорти по отношение на обществените сгради. Няма да се инициира обследване за сеизмична устойчивост на частните жилищни сгради, тъй като ангажиментът те да бъдат поддържани, е на ползвателите и собствениците им. Това каза министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Иван Шишков при участието си в сутрешния блок на “Евронюз България”. Той допълни, че изграждането им подлежи на сериозен контрол и не е притеснен за качеството на високото строителство в България.

В интервю за БТА през първата половина на февруари деканът на Строителния факултет на Университета по архитектура, строителство и геодезия доц. д-р инж. Емад Абдулахад каза, че щетите в България при подобно земетресение като това в Турция ще са тежки за панелни сгради, които имат множество дефекти от експлоатация. Техният размер обаче към момента никой не може да определи, защото няма пълно и актуално обследване на сеизмичната устойчивост на жилищния фонд. След извършване на подобно обследване на сгради, които имат множество дефекти, може да се даде ясна оценка за капацитета на носимоспособност, каза ученият.
Сградите, отговарящи на нормите по време на тяхното построяване, могат да бъдат пригодни след взети мерки, които да отговарят към действащите в момента наредби и норми. Панелните сгради, ако правилно са изчислени и отговарят на действащите в момента наредби, норми и стандарти, могат по-добре да поемат удара, защото са по-гъвкави и могат да разсеят енергията на удара при земетръс. Това обаче не може да се твърди за всички сгради, които са експлоатирани вече 50-60 и 70 години, обясни доц. д-р инж. Емад Абдулахад.
“Строителството на концесия ще ни гарантира по-бързо и качествено изграждане на магистралите”, каза още в интервюто си за “Евронюз България” министърът. Той обясни, че е необходимо спешно да се проектират и изградят над 1000 км магистрали, за да има добра проходимост и да бъде намален броят на катастрофите в страната. “Ако има възможност за строителство на концесия, държавата няма да се ангажира сега и веднага да заплати огромно количество пари, които ги нямаме”, каза той.
Министър Шишков допълни, че другото голямо предимство е, че ще се подобри качеството на изграждане на пътищата, защото ако се дадат на концесия и се поддържат за 30 години, изпълнителите ще ги строят така, че да са в добро състояние и основен ремонт да се прави към 15-та година. В момента се налага да се прави основен ремонт на магистрали, строени преди 7-8 години. “Проблемът е, че магистралите ни се разпадат, като мине гаранцията, а тя е 7 години на асфалта”, каза министър Шишков. И даде за пример аварийното състояние на автомагистрала “Марица”, заради което се е наложило да бъде затворено едното платно, тъй като проблемът там е сериозен.
“Предлагам нещо, което в Западна Европа и в света работи по този начин, но като че ли ние не искаме да строим така, както строят в другата част на Европа”, коментира още арх. Шишков.
Той посочи, че ако част от пътищата се изградят на концесия, ще е в полза на всички, които ги ползват – например, ако се реализира тунелът под Петрохан, пътят ще се съкрати със 70 км, а шофьорите ще се движат по по-качествено трасе.
“Предлагам това решение чисто експертно, политиците са тези, които трябва да намерят начин да го реализират”, обясни министър Шишков. И увери, че се прави пълен анализ на състоянието на магистралите, за да се знае какво е качеството им и какви бъдещи проблеми да се очакват. Направените до момента проверки са показали такива по всички големи инфраструктурни обекти. “Виждате какъв е мащабът на тази строителна бутафория. Със сигурност държавата е имала вина за това, защото не е контролирала процеса. Ако имаше проблеми на едно място, а на друго място нямаше – щяхме да кажем, че вината е на строителя. За съжаление проблемът е в начина, по който е организиран целият строителен процес”, посочи Иван Шишков.
Освен на участъка от АМ “Марица”, ще се наложи да бъде правен основен ремонт и на два лота на АМ “Тракия” – от Стара Загора до Нова Загора и от Нова Загора до Ямбол, съобщи арх. Шишков и обясни технологията на проверките. Взимат се ядки от няколко места на пътя и проби от земната основа. Анализът се извършва в лаборатория. При проверката на АМ “Хемус” диапазонът в дебелината на асфалта е бил от 18 см в едната ядка до 21 см в другата, при заложено по проект 28 см. В земната основа се е установило влагане на голямо количество шлака, вместо необходимите инертни материали.
Съвместните проверки с МВР за качеството на строителство на пътища ще продължат, заяви министър Шишков.