Снимка: AP
НАСА иска да се завърне на Луната, но този път, за да остане там, предаде АФП. С програмата си “Артемис” (Артемида) американската космическа агенция възнамерява да установи база за човечеството за първи път извън Земята.
Но изграждането на база на естествения спътник на Земята няма да е лесно. Електричество, превозни средства, местообитания – космическата индустрия вече се е заела с разработването на нужните технологии.
“Това е нещо като световна купа по инженерство”, обобщава Нийл Дейвис, който работи за “Дайнетикс”, американска компания, представила своя прототип на лунен ровър, на космически симпозиум в Колорадо Спрингс, САЩ, миналия месец.
Вероятно ще трябва да се изчака до “Артемис 7” и последващи мисии, преди да бъдат установени постоянни местообитания на повърхността на Луната, каза на симпозиума Джим Фрий, шеф на дирекция в НАСА. Тоест няма да бъде преди 2030 г.
Той каза още, че базата ще се състои от няколко обекта, за да се диверсифицират местата за научни експерименти и да се предложи повече гъвкавост за кацане на Луната.
Независимо от далечния хоризонт, компаниите вече се трупат пред лунните порти.
“Комуникациите са първата стъпка”, каза за АФП Джо Ландън, ръководител на “Кресънт спейс”, ново подразделение на “Локхийд Мартин” за лунни услуги.
“Представете си, че се местите в ново жилище – първо свързвате телефона и интернет”.
Компанията иска да бъде доставчикът на интернет и джипиес за Луната със съзвездие от два сателита за начало. Така мрежата на НАСА няма да се претоварва и да прегрява на фона на всички очаквани свои и частни мисии. Ландън оценява лунния пазар на “сто милиарда долара през следващите десет години”.
Втората основна задача е да се достави електричество.
“Астроботик” с 220 служители е една от трите компании, избрани от НАСА за разработването на вертикални слънчеви панели. На южния полюс на Луната, където има вода под формата на лед, Слънцето изгрява съвсем малко над хоризонта и лъчите му падат хоризонтално.
На височина около 18 метра панелите на “Астроботик” ще бъдат свързани с дълги няколко километра кабели, каза за АФП Майк Провенцано, който отговаря за оборудването на лунната повърхност.
За научните експедиции на астронавтите НАСА поиска от индустриите да предложат открито превозно средство за двама души, което да е готово за 2028 г.
За разлика от ровърите за мисиите “Аполо”, то ще трябва да действа автономно за мисиите без астронавти. Това означава да може да преживява лунните нощи, които продължават до две седмици, при температури около минус 170 градуса по Целзий.
Много компании вече са започнали работа. “Локхийд Мартин” изпреварва “Дженерал мотърс” в електрическите всъдеходи.
“Дайнетикс”, подразделение на гиганта “Лейдос”, обединява усилия с организатора на автомобилни състезания в САЩ Наскар.
Прототипът, който ще се движи с максимална скорост от 15 километра в час, включва роботизирана ръка и метални гуми, каза инженерът Нийл Дейвис за АФП. “Проектирани са за добро сцепление, включително върху скали, но и имат доста сериозна обработка, за да не събират прах от повърхността”, поясни той.
Лунният прах е голямо предизвикателство, защото е абразивен почти като стъкло и не ерозира от вятър или вода. НАСА все още не е обявила коя компания е избрала за проекта. Тя работи дългосрочно с японската космическа агенция ДЖАКСА върху закрито превозно средство, в което няма да е нужно астронавтите да носят скафандри.
Астронавтите ще се нуждаят и от покрив над главите. НАСА сключи договор за 57,2 милиона долара с компанията “Айкон” (ICON) от Тексас, специализиране в триизмерно принтиране, за разработването на технологии за изграждане на пътища, на писти за кацане и на жилища на Луната. За строителен материал ще се използва лунен грунд.
Други компании като “Локхийд Мартин” разработват надуваеми проекти за местообитания. “Може да се превозва като малък пакет”, което е важно, защото мястото на борда на товарните кораби е ограничено, каза за АФП Кърк Шърман, вицепрезидент по лунните изследвания на компанията.
Източник: БТА
Коментар > Създателите
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Снимка: AP
НАСА иска да се завърне на Луната, но този път, за да остане там, предаде АФП. С програмата си “Артемис” (Артемида) американската космическа агенция възнамерява да установи база за човечеството за първи път извън Земята.
Но изграждането на база на естествения спътник на Земята няма да е лесно. Електричество, превозни средства, местообитания – космическата индустрия вече се е заела с разработването на нужните технологии.
“Това е нещо като световна купа по инженерство”, обобщава Нийл Дейвис, който работи за “Дайнетикс”, американска компания, представила своя прототип на лунен ровър, на космически симпозиум в Колорадо Спрингс, САЩ, миналия месец.
Вероятно ще трябва да се изчака до “Артемис 7” и последващи мисии, преди да бъдат установени постоянни местообитания на повърхността на Луната, каза на симпозиума Джим Фрий, шеф на дирекция в НАСА. Тоест няма да бъде преди 2030 г.
Той каза още, че базата ще се състои от няколко обекта, за да се диверсифицират местата за научни експерименти и да се предложи повече гъвкавост за кацане на Луната.
Независимо от далечния хоризонт, компаниите вече се трупат пред лунните порти.
“Комуникациите са първата стъпка”, каза за АФП Джо Ландън, ръководител на “Кресънт спейс”, ново подразделение на “Локхийд Мартин” за лунни услуги.
Компанията иска да бъде доставчикът на интернет и джипиес за Луната със съзвездие от два сателита за начало. Така мрежата на НАСА няма да се претоварва и да прегрява на фона на всички очаквани свои и частни мисии. Ландън оценява лунния пазар на “сто милиарда долара през следващите десет години”.
Втората основна задача е да се достави електричество.
“Астроботик” с 220 служители е една от трите компании, избрани от НАСА за разработването на вертикални слънчеви панели. На южния полюс на Луната, където има вода под формата на лед, Слънцето изгрява съвсем малко над хоризонта и лъчите му падат хоризонтално.
На височина около 18 метра панелите на “Астроботик” ще бъдат свързани с дълги няколко километра кабели, каза за АФП Майк Провенцано, който отговаря за оборудването на лунната повърхност.
За научните експедиции на астронавтите НАСА поиска от индустриите да предложат открито превозно средство за двама души, което да е готово за 2028 г.
За разлика от ровърите за мисиите “Аполо”, то ще трябва да действа автономно за мисиите без астронавти. Това означава да може да преживява лунните нощи, които продължават до две седмици, при температури около минус 170 градуса по Целзий.
Много компании вече са започнали работа. “Локхийд Мартин” изпреварва “Дженерал мотърс” в електрическите всъдеходи.
“Дайнетикс”, подразделение на гиганта “Лейдос”, обединява усилия с организатора на автомобилни състезания в САЩ Наскар.
Прототипът, който ще се движи с максимална скорост от 15 километра в час, включва роботизирана ръка и метални гуми, каза инженерът Нийл Дейвис за АФП. “Проектирани са за добро сцепление, включително върху скали, но и имат доста сериозна обработка, за да не събират прах от повърхността”, поясни той.
Лунният прах е голямо предизвикателство, защото е абразивен почти като стъкло и не ерозира от вятър или вода. НАСА все още не е обявила коя компания е избрала за проекта. Тя работи дългосрочно с японската космическа агенция ДЖАКСА върху закрито превозно средство, в което няма да е нужно астронавтите да носят скафандри.
Астронавтите ще се нуждаят и от покрив над главите. НАСА сключи договор за 57,2 милиона долара с компанията “Айкон” (ICON) от Тексас, специализиране в триизмерно принтиране, за разработването на технологии за изграждане на пътища, на писти за кацане и на жилища на Луната. За строителен материал ще се използва лунен грунд.
Други компании като “Локхийд Мартин” разработват надуваеми проекти за местообитания. “Може да се превозва като малък пакет”, което е важно, защото мястото на борда на товарните кораби е ограничено, каза за АФП Кърк Шърман, вицепрезидент по лунните изследвания на компанията.
Източник: БТА
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Автор: Built.bg За разлика от много световни столици и градове, където водата става за битови нужди, но не и за пиене, София е популярна с хубавата си вода. Причината
09.11.2024
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Бохемски истории, Създателите
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
„Масивната сграда, гледана отвън, колкото и красива да изглежда, не дава никаква представа за вътрешното модерно устройство. Но когато човек влезе в Съдебната палата, струва му се, че е
07.30.2024
Създателите
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Коментари и анализи
Рилският водопровод или защо София пие най-хубавата вода
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни