Снимка: AP
НАСА иска да се завърне на Луната, но този път, за да остане там, предаде АФП. С програмата си “Артемис” (Артемида) американската космическа агенция възнамерява да установи база за човечеството за първи път извън Земята.
Но изграждането на база на естествения спътник на Земята няма да е лесно. Електричество, превозни средства, местообитания – космическата индустрия вече се е заела с разработването на нужните технологии.
“Това е нещо като световна купа по инженерство”, обобщава Нийл Дейвис, който работи за “Дайнетикс”, американска компания, представила своя прототип на лунен ровър, на космически симпозиум в Колорадо Спрингс, САЩ, миналия месец.
Вероятно ще трябва да се изчака до “Артемис 7” и последващи мисии, преди да бъдат установени постоянни местообитания на повърхността на Луната, каза на симпозиума Джим Фрий, шеф на дирекция в НАСА. Тоест няма да бъде преди 2030 г.
Той каза още, че базата ще се състои от няколко обекта, за да се диверсифицират местата за научни експерименти и да се предложи повече гъвкавост за кацане на Луната.
Независимо от далечния хоризонт, компаниите вече се трупат пред лунните порти.
“Комуникациите са първата стъпка”, каза за АФП Джо Ландън, ръководител на “Кресънт спейс”, ново подразделение на “Локхийд Мартин” за лунни услуги.
“Представете си, че се местите в ново жилище – първо свързвате телефона и интернет”.
Компанията иска да бъде доставчикът на интернет и джипиес за Луната със съзвездие от два сателита за начало. Така мрежата на НАСА няма да се претоварва и да прегрява на фона на всички очаквани свои и частни мисии. Ландън оценява лунния пазар на “сто милиарда долара през следващите десет години”.
Втората основна задача е да се достави електричество.
“Астроботик” с 220 служители е една от трите компании, избрани от НАСА за разработването на вертикални слънчеви панели. На южния полюс на Луната, където има вода под формата на лед, Слънцето изгрява съвсем малко над хоризонта и лъчите му падат хоризонтално.
На височина около 18 метра панелите на “Астроботик” ще бъдат свързани с дълги няколко километра кабели, каза за АФП Майк Провенцано, който отговаря за оборудването на лунната повърхност.
За научните експедиции на астронавтите НАСА поиска от индустриите да предложат открито превозно средство за двама души, което да е готово за 2028 г.
За разлика от ровърите за мисиите “Аполо”, то ще трябва да действа автономно за мисиите без астронавти. Това означава да може да преживява лунните нощи, които продължават до две седмици, при температури около минус 170 градуса по Целзий.
Много компании вече са започнали работа. “Локхийд Мартин” изпреварва “Дженерал мотърс” в електрическите всъдеходи.
“Дайнетикс”, подразделение на гиганта “Лейдос”, обединява усилия с организатора на автомобилни състезания в САЩ Наскар.
Прототипът, който ще се движи с максимална скорост от 15 километра в час, включва роботизирана ръка и метални гуми, каза инженерът Нийл Дейвис за АФП. “Проектирани са за добро сцепление, включително върху скали, но и имат доста сериозна обработка, за да не събират прах от повърхността”, поясни той.
Лунният прах е голямо предизвикателство, защото е абразивен почти като стъкло и не ерозира от вятър или вода. НАСА все още не е обявила коя компания е избрала за проекта. Тя работи дългосрочно с японската космическа агенция ДЖАКСА върху закрито превозно средство, в което няма да е нужно астронавтите да носят скафандри.
Астронавтите ще се нуждаят и от покрив над главите. НАСА сключи договор за 57,2 милиона долара с компанията “Айкон” (ICON) от Тексас, специализиране в триизмерно принтиране, за разработването на технологии за изграждане на пътища, на писти за кацане и на жилища на Луната. За строителен материал ще се използва лунен грунд.
Други компании като “Локхийд Мартин” разработват надуваеми проекти за местообитания. “Може да се превозва като малък пакет”, което е важно, защото мястото на борда на товарните кораби е ограничено, каза за АФП Кърк Шърман, вицепрезидент по лунните изследвания на компанията.
Източник: БТА
Коментар > Създателите
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Снимка: AP
НАСА иска да се завърне на Луната, но този път, за да остане там, предаде АФП. С програмата си “Артемис” (Артемида) американската космическа агенция възнамерява да установи база за човечеството за първи път извън Земята.
Но изграждането на база на естествения спътник на Земята няма да е лесно. Електричество, превозни средства, местообитания – космическата индустрия вече се е заела с разработването на нужните технологии.
“Това е нещо като световна купа по инженерство”, обобщава Нийл Дейвис, който работи за “Дайнетикс”, американска компания, представила своя прототип на лунен ровър, на космически симпозиум в Колорадо Спрингс, САЩ, миналия месец.
Вероятно ще трябва да се изчака до “Артемис 7” и последващи мисии, преди да бъдат установени постоянни местообитания на повърхността на Луната, каза на симпозиума Джим Фрий, шеф на дирекция в НАСА. Тоест няма да бъде преди 2030 г.
Той каза още, че базата ще се състои от няколко обекта, за да се диверсифицират местата за научни експерименти и да се предложи повече гъвкавост за кацане на Луната.
Независимо от далечния хоризонт, компаниите вече се трупат пред лунните порти.
“Комуникациите са първата стъпка”, каза за АФП Джо Ландън, ръководител на “Кресънт спейс”, ново подразделение на “Локхийд Мартин” за лунни услуги.
Компанията иска да бъде доставчикът на интернет и джипиес за Луната със съзвездие от два сателита за начало. Така мрежата на НАСА няма да се претоварва и да прегрява на фона на всички очаквани свои и частни мисии. Ландън оценява лунния пазар на “сто милиарда долара през следващите десет години”.
Втората основна задача е да се достави електричество.
“Астроботик” с 220 служители е една от трите компании, избрани от НАСА за разработването на вертикални слънчеви панели. На южния полюс на Луната, където има вода под формата на лед, Слънцето изгрява съвсем малко над хоризонта и лъчите му падат хоризонтално.
На височина около 18 метра панелите на “Астроботик” ще бъдат свързани с дълги няколко километра кабели, каза за АФП Майк Провенцано, който отговаря за оборудването на лунната повърхност.
За научните експедиции на астронавтите НАСА поиска от индустриите да предложат открито превозно средство за двама души, което да е готово за 2028 г.
За разлика от ровърите за мисиите “Аполо”, то ще трябва да действа автономно за мисиите без астронавти. Това означава да може да преживява лунните нощи, които продължават до две седмици, при температури около минус 170 градуса по Целзий.
Много компании вече са започнали работа. “Локхийд Мартин” изпреварва “Дженерал мотърс” в електрическите всъдеходи.
“Дайнетикс”, подразделение на гиганта “Лейдос”, обединява усилия с организатора на автомобилни състезания в САЩ Наскар.
Прототипът, който ще се движи с максимална скорост от 15 километра в час, включва роботизирана ръка и метални гуми, каза инженерът Нийл Дейвис за АФП. “Проектирани са за добро сцепление, включително върху скали, но и имат доста сериозна обработка, за да не събират прах от повърхността”, поясни той.
Лунният прах е голямо предизвикателство, защото е абразивен почти като стъкло и не ерозира от вятър или вода. НАСА все още не е обявила коя компания е избрала за проекта. Тя работи дългосрочно с японската космическа агенция ДЖАКСА върху закрито превозно средство, в което няма да е нужно астронавтите да носят скафандри.
Астронавтите ще се нуждаят и от покрив над главите. НАСА сключи договор за 57,2 милиона долара с компанията “Айкон” (ICON) от Тексас, специализиране в триизмерно принтиране, за разработването на технологии за изграждане на пътища, на писти за кацане и на жилища на Луната. За строителен материал ще се използва лунен грунд.
Други компании като “Локхийд Мартин” разработват надуваеми проекти за местообитания. “Може да се превозва като малък пакет”, което е важно, защото мястото на борда на товарните кораби е ограничено, каза за АФП Кърк Шърман, вицепрезидент по лунните изследвания на компанията.
Източник: БТА
Още от Built.bg
Коментар
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Водещите световни икономики искат да се конкурират с китайския проект “Нови пътища на коприната” или “Един пояс, един път”. С тази цел на провелата се миналата седмица среща на
05.28.2023
Коментар
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Група от десет страни членки на ЕС, започна нов опит за реформиране на подхода на блока към вземането на решения в областта на външната политика и политиката на сигурност
05.27.2023
Коментар
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
През първото тримесечие инвестициите в бизнес имоти спаднаха рязко на повечето пазари в региона ЕМЕА – Европа, Близкия изток и Африка, продължавайки тенденцията от края на 2022 г. Въпреки
05.26.2023
Създателите
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Реставрацията на видинската Синагога приключва през септември
Възстановяват автентичния вид на уникалното старопиталище на Пенчо Семов в Габрово
Коментари и анализи
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
И токът у нас днес струва… 0 лева
Built Анализ: Очаква ни рекордна година в туризма
Г-7: Среща, фокусирана върху санкциите срещу Русия и борбата с практиките на Китай за “икономическа принуда”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Откриха зала “Арена Бургас”
Шишков ще възложи проучване за изграждането на скоростен път или магистрала от ГКПП “Маказа“ до магистрала „Марица“
Иван Шишков няма притеснения за изпълнението на проектите по оперативна програма “Региони в растеж”
Йорданка Фандъкова: За некачествени ремонти не плащаме
Архитектура
Промяна на британската колониална архитектура: Новата сграда на индийския парламент
арх. Владимир Милков: Няма промени в цените на услугите, предлагани от българските проектанти
Градска среда и Урбанизъм
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
В три столични квартала гражданите ще могат да ползват обществен транспорт по заявка
ТПС: Еврейската общност в град Хеброн е на прага да положи основите на 31 нови жилищни сгради в квартал “Езекия”
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Планираните от ЕС ограничения за автомобилните емисии се сблъскват с отпор от осем страни членки
Представят проучване на над 2000 сгради в София за производство на електричество от възобновяеми източници
Започна реконструкцията и модернизацията и доизграждане на СГПСОВ „Кубратово“
Войната в Украйна
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Зеленски пристигна на изненадващо посещение в Париж
Борел: Русия вече загуби войната, Украйна още не е спечелила
Built.bg Podcast
Последвайте ни