Как ще се отрази европейското ембарго върху руския дизел на световните цени на горивата
31.01.2023
Източник: БТА
Европа предприема поредната сериозна стъпка към намаляване на енергийната си зависимост от Русия и от 5 февруари налага ембарго върху вноса на дизел и други продукти, произведени от суров петрол в руски рафинерии, обобщава Асошиейтед прес.
Забраната идва след отказа за внос на въглища през миналото лято и на суров петрол от декември. Новото ембарго обаче носи рискове от ръст на цените на горивата, които и без друго скочиха след началото на руската инвазия в Украйна преди близо година.
“Пръскаме пари по пътищата, за да работим”, казва Ханс-Дитер Зеделмайер от германската семейна компания за преводи “Раст райзен” (Rast Reisen).
Повечето неща, които хората потребяват, се транспортират с камиони, които се движат предимно с дизел. Горивото се ползва масово в селското стопанство, за градския транспорт и при индустриалното оборудване. По-високата цена на дизела ще се отрази буквално на всичко.
Може ли ембаргото да повиши цената на дизела?
Цената на дизела, както и на петрола, зависи от глобалния пазар. Европа може да потърси алтернативни източници, като например САЩ, Близкия изток или Индия. Ако този преход мине плавно, въздействието върху цените ще бъде временно и умерено.
Снимка: AP
Европа вече намали наполовина вноса си на дизел от Русия. Вреди началото на войната половината от ползвания на Стария континент дизел идваше от Русия, а сега това се отнася за 27 на сто. В същото време американските доставчици увеличиха вноса от 34 000 барела дневно в началото на 2022 г. до 237 000 барела дневно през януари, по данни на “Стандарт енд Пауърс глоубъл” (S&P Global).
Еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон заяви, че пазарите са имали време да се нагодят към ситуацията, тъй като ембаргото беше обявено още през юни. През последните седмици вносът на дизел в Европа расте, което значи, че запасите се увеличават.
Налице е обаче един усложняващ ситуацията фактор. Г-7 обсъжда налагането на таван на цената на руския дизел по подобие на вече наложения таван на цената на суровия петрол. Целта е дизелът да продължи да има достъп до световните пазари, но приходите на Кремъл да спаднат.
Ако таванът проработи както е замислен, дизеловите потоци ще се променят, като Европа ще намери нови доставчици, а Русия – нови клиенти, без това да доведе до недостиг.
Какво може да постигне таванът на цената на дизела?
Целта е бъде повторен ефектът от тавана на цената на суровия петрол, който практически забрани на западни компании да превозват руски суров петрол, чиято цена е над 60 долара за барел.
Снимка: AP
Русия обяви, че няма да продава петрол на страни, които спазват този таван, но намалялото търсене заради забавянето на световната икономика означава, че купувачи от Китай, Индия и други страни могат да получават руски петрол със сериозна отстъпка, което намалява приходите на Кремъл.
Подкрепени от скъпия петрол, цените на дизела се покачиха миналата седмица до 1000 долара на тон от 800 долара на тон в началото на декември. Цената на барел дизел по правило е с около 40 долара повече от тази на барел суров петрол.
Една от причините за поскъпването на дизела бяха зимните бури в САЩ в края на декември, които удариха рафинериите.
Цените на горивата са основната причина за високата инфлация в Европа през миналата година, която забави икономиката и драстично намали покупателната способност на потребителите.
Цените на дизела в бензиностанциите през годината варираха между 1,66 евро и 2,14 евро за литър.
“Това е гигантско увеличение”, казва Кристофър Шулдес, чиято фамилия вече трето поколение управлява германската транспортна компания “Шулдес спедишън” (Schuldes Spedition).
Компанията, базирана в малкото градче Алсбах-Хенлайн в провинция Хесен, разполага с 27 дизелови камиона и 50 служители. Тя вече е преоборудвала машините с по-ефикасни двигатели и е обучила шофьорите им как да карат, пестейки гориво.
Снимка: AP
“Ние сторихме всичко това преди Русия да атакува Украйна. Нямаме повече възможности за оптимизация”, казва Шулдес.
В опит да облекчи натиска на високите цени на дизела компанията опитала да договори по-високи цени с дългосрочните си клиенти. Някои се съгласили, други – не. Дори и в договорите да има клауза за ръст на цените, това става с двумесечно забавяне.
От “Раст райзен” отчитат ръст на цените на дизела между 12 и 25 на сто. И тъй като 15 от 25-те й автобуса са част от регионалния обществен транспорт, компанията не може автоматично и бързо да повиши цените, а ръстът, определен от властите, е “капка в морето”, казва Зеделмайер.
Компанията вече е добавила 10-15 евро “дизелова” добавка към пътуванията до популярни дестинации като северния германски остров Зюлт и хърватското крайбрежие.
Какво може да се обърка?
Енергийните пазари гледат към Китай и се чудят кога втората световна икономика ще се възстанови от пандемичните ограничения. При ниското домашно потребление китайските власти разрешават на местните рафинерии да увеличат производството и износа. Но ако търсенето в Китай се увеличи, китайският дизел може са изчезне от световния пазар, което да предизвика недостиг и да вдигне цените.
Най-високата от десетилетия инфлация и последиците от войната в Украйна принудиха компаниите в цяла Европа през последните месеци да започнат да съкращават персонал или да замразят наемането на нови
“С голямата власт идват големите отговорности”, твърди чичо Бен от култовата поредица “Спайдърмен”. В този дух 130 евродепутати поискаха миналата седмица свръхбогатите да бъдат обложени с данък. Защо се
Започна работата на обща работна група за петролопровода Александруполис-Бургас
Заедно с гръцкия министър на енергетиката Костас Скрекас вчера започна работата на обща работна група за петролопровода Александруполис-Бургас. Това каза служебният министър на енергетиката Росен Христов, който заедно с изпълнителния
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар > Новини
Как ще се отрази европейското ембарго върху руския дизел на световните цени на горивата
Източник: БТА
Европа предприема поредната сериозна стъпка към намаляване на енергийната си зависимост от Русия и от 5 февруари налага ембарго върху вноса на дизел и други продукти, произведени от суров петрол в руски рафинерии, обобщава Асошиейтед прес.
Забраната идва след отказа за внос на въглища през миналото лято и на суров петрол от декември. Новото ембарго обаче носи рискове от ръст на цените на горивата, които и без друго скочиха след началото на руската инвазия в Украйна преди близо година.
“Пръскаме пари по пътищата, за да работим”, казва Ханс-Дитер Зеделмайер от германската семейна компания за преводи “Раст райзен” (Rast Reisen).
Повечето неща, които хората потребяват, се транспортират с камиони, които се движат предимно с дизел. Горивото се ползва масово в селското стопанство, за градския транспорт и при индустриалното оборудване. По-високата цена на дизела ще се отрази буквално на всичко.
Може ли ембаргото да повиши цената на дизела?
Цената на дизела, както и на петрола, зависи от глобалния пазар. Европа може да потърси алтернативни източници, като например САЩ, Близкия изток или Индия. Ако този преход мине плавно, въздействието върху цените ще бъде временно и умерено.
Европа вече намали наполовина вноса си на дизел от Русия. Вреди началото на войната половината от ползвания на Стария континент дизел идваше от Русия, а сега това се отнася за 27 на сто. В същото време американските доставчици увеличиха вноса от 34 000 барела дневно в началото на 2022 г. до 237 000 барела дневно през януари, по данни на “Стандарт енд Пауърс глоубъл” (S&P Global).
Еврокомисарят по енергетиката Кадри Симсон заяви, че пазарите са имали време да се нагодят към ситуацията, тъй като ембаргото беше обявено още през юни. През последните седмици вносът на дизел в Европа расте, което значи, че запасите се увеличават.
Налице е обаче един усложняващ ситуацията фактор. Г-7 обсъжда налагането на таван на цената на руския дизел по подобие на вече наложения таван на цената на суровия петрол. Целта е дизелът да продължи да има достъп до световните пазари, но приходите на Кремъл да спаднат.
Ако таванът проработи както е замислен, дизеловите потоци ще се променят, като Европа ще намери нови доставчици, а Русия – нови клиенти, без това да доведе до недостиг.
Какво може да постигне таванът на цената на дизела?
Целта е бъде повторен ефектът от тавана на цената на суровия петрол, който практически забрани на западни компании да превозват руски суров петрол, чиято цена е над 60 долара за барел.
Русия обяви, че няма да продава петрол на страни, които спазват този таван, но намалялото търсене заради забавянето на световната икономика означава, че купувачи от Китай, Индия и други страни могат да получават руски петрол със сериозна отстъпка, което намалява приходите на Кремъл.
Подкрепени от скъпия петрол, цените на дизела се покачиха миналата седмица до 1000 долара на тон от 800 долара на тон в началото на декември. Цената на барел дизел по правило е с около 40 долара повече от тази на барел суров петрол.
Една от причините за поскъпването на дизела бяха зимните бури в САЩ в края на декември, които удариха рафинериите.
Какво ще стане, ако дизелът поскъпне?
Цените на горивата са основната причина за високата инфлация в Европа през миналата година, която забави икономиката и драстично намали покупателната способност на потребителите.
Цените на дизела в бензиностанциите през годината варираха между 1,66 евро и 2,14 евро за литър.
“Това е гигантско увеличение”, казва Кристофър Шулдес, чиято фамилия вече трето поколение управлява германската транспортна компания “Шулдес спедишън” (Schuldes Spedition).
Компанията, базирана в малкото градче Алсбах-Хенлайн в провинция Хесен, разполага с 27 дизелови камиона и 50 служители. Тя вече е преоборудвала машините с по-ефикасни двигатели и е обучила шофьорите им как да карат, пестейки гориво.
“Ние сторихме всичко това преди Русия да атакува Украйна. Нямаме повече възможности за оптимизация”, казва Шулдес.
В опит да облекчи натиска на високите цени на дизела компанията опитала да договори по-високи цени с дългосрочните си клиенти. Някои се съгласили, други – не. Дори и в договорите да има клауза за ръст на цените, това става с двумесечно забавяне.
От “Раст райзен” отчитат ръст на цените на дизела между 12 и 25 на сто. И тъй като 15 от 25-те й автобуса са част от регионалния обществен транспорт, компанията не може автоматично и бързо да повиши цените, а ръстът, определен от властите, е “капка в морето”, казва Зеделмайер.
Компанията вече е добавила 10-15 евро “дизелова” добавка към пътуванията до популярни дестинации като северния германски остров Зюлт и хърватското крайбрежие.
Какво може да се обърка?
Енергийните пазари гледат към Китай и се чудят кога втората световна икономика ще се възстанови от пандемичните ограничения. При ниското домашно потребление китайските власти разрешават на местните рафинерии да увеличат производството и износа. Но ако търсенето в Китай се увеличи, китайският дизел може са изчезне от световния пазар, което да предизвика недостиг и да вдигне цените.
Още от Built.bg
икономика, Коментар
Съкращения по време на криза
Най-високата от десетилетия инфлация и последиците от войната в Украйна принудиха компаниите в цяла Европа през последните месеци да започнат да съкращават персонал или да замразят наемането на нови
03.25.2023
Коментар
Данъкът за свръхбогатите отблизо
“С голямата власт идват големите отговорности”, твърди чичо Бен от култовата поредица “Спайдърмен”. В този дух 130 евродепутати поискаха миналата седмица свръхбогатите да бъдат обложени с данък. Защо се
03.25.2023
Новини
Започна работата на обща работна група за петролопровода Александруполис-Бургас
Заедно с гръцкия министър на енергетиката Костас Скрекас вчера започна работата на обща работна група за петролопровода Александруполис-Бургас. Това каза служебният министър на енергетиката Росен Христов, който заедно с изпълнителния
03.24.2023
Създателите
Хотелът с много имена
Дамите, които променят средата
Жените в мъжкия свят на строителството
Коментари и анализи
Съкращения по време на криза
Данъкът за свръхбогатите отблизо
Пет ключови момента от срещата Путин-Си
Какво коментират британският и американският печат след началото на визитата на китайския президент в Русия
Eксперти: Сътресенията в банковия сектор може да принудят УФР да забави повишаването на лихвите
Европейските цени на газа спаднаха до минимум от 18 месеца
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
До месец ще започне изграждането на пробива между булевардите “Черни връх” и “Симеоновско шосе”
Шишков: Изграждането на тунела под Петрохан и магистрала “Рила” може да стане на концесия
Шишков очаква първата половина от лот 1 на магистрала “Европа” да бъде пусната за Великден
Обявиха бъдещия граничен пункт „Струмяни – Берово“ за обект от национално значение
Архитектура
Рафаел Виньоли остави своя отпечатък върху градския пейзаж в съвременния свят
Дизайнерът Пол Смит преобрази парижкия музей “Пикасо”
Градска среда и Урбанизъм
Фандъкова: Глоба от сто хиляди лева е наложена за увреждане на едно паве
Затворен МОЛ в Бургас може да се превърне в център на нова жилищна зона
Първите 14 от общо 29 нови трамвайни мотриси бяха представени в София
Решават съдбата на Паметника на Съветската армия
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Как ИКЕА намали с 12 на сто общия климатичен отпечатък на бранда за 2022 година
Правителството одобри промени в Закона за енергията от възобновяеми източници
Бизнес форум “Заедно за по-малко CO2 емисии” започва в София днес
Войната в Украйна
Китай призова за мирни преговори между Русия и Украйна в план за прекратяване на конфликта
Антониу Гутериш: Войната не е решението. Войната е проблемът
Една години война в Украйна
Байдън ще се срещне с източните съюзници на НАТО след ядреното предупреждение на Путин
Войната в Украйна е предизвикала стотици тежки екологични проблеми
Наградите, които Украйна спечели, борейки се да победи във войната с Русия
Built.bg Podcast
Последвайте ни