Снимка: BTA/AP
С население от 41 милиона души, Украйна е сред най-големите консуматори на енергия в Европа, а освен това е и ключова транзитна страна за руския газ към Стария континент.
Руските сили навлязоха в Украйна по суша, въздух и море, извършвайки най-голямата атака на една страна срещу друга в Европа от Втората световна война.
Украинската енергийна компания “Нафтогаз” обяви днес, че енергийната инфраструктура на страната не е била обект на систематичен обстрел и “ситуацията е под контрол”.
Ройтерс представя някои начини, по които енергийните доставки могат да бъдат засегнати според официални източници и експерти.
Природен газ
Газопреносната система на Украйна е пряко свързана с транзитните газопроводи, а страната разчита основно на Русия за доставки на газ. Именно транзитните газопроводи дават възможност за поддържане на достатъчна налягане в тръбите, за да има газ и за Европа, и за местните потребители.
Украйна не внася газ пряко от Русия от 2015 г., а купува от западни търговци като част от газа, който преминава през страната на път към
Европа.
През 2021 г. Украйна е потребила 27,8 милиарда куб. м, като 19,8 от тях са били местно производство. Вносът е бил 2,6 милиарда куб. м, а 4,9 милиарда куб. м са изтеглени от подземни хранилища.
Домакинствата са използвали 32 процента от този газ, производителите на топлинна енергия – 24 процента, а промишлеността, армията и други потребители – 44 процента.
Ако Русия запази транзита на газ през Украйна и транзитните газопроводите продължат да работят, властите в страната ще могат да продължат да осигуряват газ на промишлеността и населението.
През зимата Украйна потребява по около 140-150 млн. куб. м газ дневно, вкл. 55 млн. куб. м собствено производство. До 90 млн. куб. м могат да бъдат изтеглени от подземните хранилища.
Украйна не е внасяла газ през последните месеци, но в хранилищата й има около 11,3 милиарда куб. м, собственост на украински компании.
В случай на спиране на транзита на газ или повреждане на транзитните газопроводи, Украйна ще може да доставя газ на населението и ключовите инфраструктурни обекти в продължение на 5-7 дни, според запознати източници.
Ако транзитът спре, налягането в системата може да започне да намалява и Киев няма да има достатъчно обеми в хранилищата, за да поддържа налягането и да доставя газ на населението. Ако доставките на газ за промишлеността бъдат спрени, това ще удържи живота на системата с няколко дни.
На теория газ може да бъде внасян в обеми до 40 млн. куб. м, но това едва ли е възможно поради липса на свободни количества в Европа и средства за закупуването му.
Замяната на газа с друг вид енергия, като например електричество, е само частично възможно, тъй като страната използва именно газ, да са произвежда ток и има ограничени запаси от въглища за работещите с този вид гориво ТЕЦ-ове.
Електричество
По данни на министерството на енергетиката Украйна потребява 23 000 мегавата дневно и има капацитет за производство на още 3400 мегавата.
Около 55 процента от този ток идва от четири украински ядрени централи, а 29 процента – от ТЕЦ-ове. Част от тях обаче са захранвани с газ и горят по 10 млн. куб. м дневно, което означава сериозен удар в случай, че газът спре.
Част от ТЕЦ-овете са на въглища, но през 2014 г. проруските сепаратисти установиха контрол върху почти всички украински въгледобивни мини, които по-рано доставяха въглища за украинските ТЕЦ-ове и страната сега е принудена да внася въглища, най-вече по море.
Киев твърди, че енергийните компании имат договори за внос до края на отоплителния сезон. Малките налични резерви обаче означават, че ТЕЦ-овете на въглища не биха могли да увеличат производството.
Украйна освен това внася ток от Беларус, но това зависи от политическата воля на Минск, който е близък съюзник на Русия, както и от сигурността на електропреносната мрежа.
Украйна няма техническата възможност да внася електричество от Европа за потребителите във всички региони.
Бензин
Украйна внася почти 50 процента от бензина си от Беларус, като през 2021 г. количеството се е увеличило със 17 процента до около 1 милион тона. При дизела, който е особено важен за армията, делът на вноса от Русия е около 30 процента или 2 милиона тона.
Автор: Светослав Стефанов/БТА
Коментар
Какви са енергийните възможности на Украйна, ако се нарушат доставките от Русия
Снимка: BTA/AP
С население от 41 милиона души, Украйна е сред най-големите консуматори на енергия в Европа, а освен това е и ключова транзитна страна за руския газ към Стария континент.
Руските сили навлязоха в Украйна по суша, въздух и море, извършвайки най-голямата атака на една страна срещу друга в Европа от Втората световна война.
Украинската енергийна компания “Нафтогаз” обяви днес, че енергийната инфраструктура на страната не е била обект на систематичен обстрел и “ситуацията е под контрол”.
Ройтерс представя някои начини, по които енергийните доставки могат да бъдат засегнати според официални източници и експерти.
Природен газ
Газопреносната система на Украйна е пряко свързана с транзитните газопроводи, а страната разчита основно на Русия за доставки на газ. Именно транзитните газопроводи дават възможност за поддържане на достатъчна налягане в тръбите, за да има газ и за Европа, и за местните потребители.
Украйна не внася газ пряко от Русия от 2015 г., а купува от западни търговци като част от газа, който преминава през страната на път към
Европа.
През 2021 г. Украйна е потребила 27,8 милиарда куб. м, като 19,8 от тях са били местно производство. Вносът е бил 2,6 милиарда куб. м, а 4,9 милиарда куб. м са изтеглени от подземни хранилища.
Домакинствата са използвали 32 процента от този газ, производителите на топлинна енергия – 24 процента, а промишлеността, армията и други потребители – 44 процента.
Ако Русия запази транзита на газ през Украйна и транзитните газопроводите продължат да работят, властите в страната ще могат да продължат да осигуряват газ на промишлеността и населението.
През зимата Украйна потребява по около 140-150 млн. куб. м газ дневно, вкл. 55 млн. куб. м собствено производство. До 90 млн. куб. м могат да бъдат изтеглени от подземните хранилища.
Украйна не е внасяла газ през последните месеци, но в хранилищата й има около 11,3 милиарда куб. м, собственост на украински компании.
В случай на спиране на транзита на газ или повреждане на транзитните газопроводи, Украйна ще може да доставя газ на населението и ключовите инфраструктурни обекти в продължение на 5-7 дни, според запознати източници.
Ако транзитът спре, налягането в системата може да започне да намалява и Киев няма да има достатъчно обеми в хранилищата, за да поддържа налягането и да доставя газ на населението. Ако доставките на газ за промишлеността бъдат спрени, това ще удържи живота на системата с няколко дни.
На теория газ може да бъде внасян в обеми до 40 млн. куб. м, но това едва ли е възможно поради липса на свободни количества в Европа и средства за закупуването му.
Замяната на газа с друг вид енергия, като например електричество, е само частично възможно, тъй като страната използва именно газ, да са произвежда ток и има ограничени запаси от въглища за работещите с този вид гориво ТЕЦ-ове.
Електричество
По данни на министерството на енергетиката Украйна потребява 23 000 мегавата дневно и има капацитет за производство на още 3400 мегавата.
Около 55 процента от този ток идва от четири украински ядрени централи, а 29 процента – от ТЕЦ-ове. Част от тях обаче са захранвани с газ и горят по 10 млн. куб. м дневно, което означава сериозен удар в случай, че газът спре.
Част от ТЕЦ-овете са на въглища, но през 2014 г. проруските сепаратисти установиха контрол върху почти всички украински въгледобивни мини, които по-рано доставяха въглища за украинските ТЕЦ-ове и страната сега е принудена да внася въглища, най-вече по море.
Киев твърди, че енергийните компании имат договори за внос до края на отоплителния сезон. Малките налични резерви обаче означават, че ТЕЦ-овете на въглища не биха могли да увеличат производството.
Украйна освен това внася ток от Беларус, но това зависи от политическата воля на Минск, който е близък съюзник на Русия, както и от сигурността на електропреносната мрежа.
Украйна няма техническата възможност да внася електричество от Европа за потребителите във всички региони.
Бензин
Украйна внася почти 50 процента от бензина си от Беларус, като през 2021 г. количеството се е увеличило със 17 процента до около 1 милион тона. При дизела, който е особено важен за армията, делът на вноса от Русия е около 30 процента или 2 милиона тона.
Автор: Светослав Стефанов/БТА
Още от Built.bg
Коментар, Създателите
Франк Рубио се завърна на Земята
Снимка: AP Астронавтът на НАСА Франк Рубио, който постави рекорд за най-дълго пребиваване на Международната космическа станция (МКС) в рамките на една мисия, се завърна на Земята, усещайки гравитацията
09.30.2023
Градска среда, Коментар
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
Пътната маркировка и сигнализация е третият, често подценяван участник в движението, освен хората и автомобилите. В България към нея се подхожда доста критично, било то заради липсата и лошото
09.30.2023
Коментар, Стратегически обекти
Конференция за новата енергийна среда в Югоизточна Европа събра международни експерти във Вашингтон
Автор: Вяра Дянова Снимки: Built.bg Вашингтон, САЩ Българската строителна компания Главболгарстрой представи ролята на частния бизнес в бъдещето на енергетиката Конференцията „Новата енергийна среда в Югоизточна Европа“, която се
09.28.2023
Създателите
Франк Рубио се завърна на Земята
Версаче игра шах с Клаудия Шифър в Милано
“Морски ток”: Българско изобретение може да намали сметките ни
Коментари и анализи
Франк Рубио се завърна на Земята
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
Конференция за новата енергийна среда в Югоизточна Европа събра международни експерти във Вашингтон
Евростат: Вносът на енергийни продукти в ЕС продължава да спада през второто тримесечие
Германия има план за справяне с жилищната криза
Built Aнализ: Новото лице на Бетона
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Пуснаха влак стрела по брега на Тайванския проток
След пътя Мездра-Ботевград – ще бъдат ремонтирани и обходните маршрути
Положително е становището на МРРБ за финансиране укрепването на крайбрежното свлачище в квартал “Сарафово” в Бургас
ЕС обсъжда възможността за изграждане на влакова линия с европейско междурелсие между Лвов и Кишинев
Архитектура
Кой е големият победител в конкурса “Български архитектурни награди 2023”
Реставрираха Гърбавият мост в Харманли
Градска среда и Урбанизъм
Built Анализ: Накъде ни водят знаците по пътя?
В сила са новите правила за движение на електрическите тротинетки в София
СОС разглежда близо 4 млн.лв. за инвестиции в общинска инфраструктура
Фандъкова: Разширението на третата линия на метрото трябва да е готово до края 2025 год.
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
ЕЦБ и МАЕ пледират за ускорение на прехода към нисковъглеродни емисии в Европа
Германия и Великобритания планират по-тясно сътрудничество при производството на “зелен” водород
Юлиян Попов: Освен да пести, консумира и произвежда, сградата може и да съхранява енергия
Войната в Украйна
Украйна отвоюва ключови територии в рамките на военната си контраофанзива
Американският печат: Бронираният влак на Ким Чен – ун пристигна в Русия. Мъск,”Старлннк” и заплахата от ядрена война
Г-20 приключи срещата с балансирана декларация спрямо Москва
Кристалина Георгиева: Войната в Украйна влошава перспективите пред страните от инициативата “Три морета”
Столтенберг пред ЕП: Черно море е много важно за НАТО, следим обстановката внимателно
Коментарите след решението на Зеленски да смени министъра на отбраната на Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни