Снимка: BTA/AP
С население от 41 милиона души, Украйна е сред най-големите консуматори на енергия в Европа, а освен това е и ключова транзитна страна за руския газ към Стария континент.
Руските сили навлязоха в Украйна по суша, въздух и море, извършвайки най-голямата атака на една страна срещу друга в Европа от Втората световна война.
Украинската енергийна компания “Нафтогаз” обяви днес, че енергийната инфраструктура на страната не е била обект на систематичен обстрел и “ситуацията е под контрол”.
Ройтерс представя някои начини, по които енергийните доставки могат да бъдат засегнати според официални източници и експерти.
Природен газ
Газопреносната система на Украйна е пряко свързана с транзитните газопроводи, а страната разчита основно на Русия за доставки на газ. Именно транзитните газопроводи дават възможност за поддържане на достатъчна налягане в тръбите, за да има газ и за Европа, и за местните потребители.
Украйна не внася газ пряко от Русия от 2015 г., а купува от западни търговци като част от газа, който преминава през страната на път към
Европа.
През 2021 г. Украйна е потребила 27,8 милиарда куб. м, като 19,8 от тях са били местно производство. Вносът е бил 2,6 милиарда куб. м, а 4,9 милиарда куб. м са изтеглени от подземни хранилища.
Домакинствата са използвали 32 процента от този газ, производителите на топлинна енергия – 24 процента, а промишлеността, армията и други потребители – 44 процента.
Ако Русия запази транзита на газ през Украйна и транзитните газопроводите продължат да работят, властите в страната ще могат да продължат да осигуряват газ на промишлеността и населението.
През зимата Украйна потребява по около 140-150 млн. куб. м газ дневно, вкл. 55 млн. куб. м собствено производство. До 90 млн. куб. м могат да бъдат изтеглени от подземните хранилища.
Украйна не е внасяла газ през последните месеци, но в хранилищата й има около 11,3 милиарда куб. м, собственост на украински компании.
В случай на спиране на транзита на газ или повреждане на транзитните газопроводи, Украйна ще може да доставя газ на населението и ключовите инфраструктурни обекти в продължение на 5-7 дни, според запознати източници.
Ако транзитът спре, налягането в системата може да започне да намалява и Киев няма да има достатъчно обеми в хранилищата, за да поддържа налягането и да доставя газ на населението. Ако доставките на газ за промишлеността бъдат спрени, това ще удържи живота на системата с няколко дни.
На теория газ може да бъде внасян в обеми до 40 млн. куб. м, но това едва ли е възможно поради липса на свободни количества в Европа и средства за закупуването му.
Замяната на газа с друг вид енергия, като например електричество, е само частично възможно, тъй като страната използва именно газ, да са произвежда ток и има ограничени запаси от въглища за работещите с този вид гориво ТЕЦ-ове.
Електричество
По данни на министерството на енергетиката Украйна потребява 23 000 мегавата дневно и има капацитет за производство на още 3400 мегавата.
Около 55 процента от този ток идва от четири украински ядрени централи, а 29 процента – от ТЕЦ-ове. Част от тях обаче са захранвани с газ и горят по 10 млн. куб. м дневно, което означава сериозен удар в случай, че газът спре.
Част от ТЕЦ-овете са на въглища, но през 2014 г. проруските сепаратисти установиха контрол върху почти всички украински въгледобивни мини, които по-рано доставяха въглища за украинските ТЕЦ-ове и страната сега е принудена да внася въглища, най-вече по море.
Киев твърди, че енергийните компании имат договори за внос до края на отоплителния сезон. Малките налични резерви обаче означават, че ТЕЦ-овете на въглища не биха могли да увеличат производството.
Украйна освен това внася ток от Беларус, но това зависи от политическата воля на Минск, който е близък съюзник на Русия, както и от сигурността на електропреносната мрежа.
Украйна няма техническата възможност да внася електричество от Европа за потребителите във всички региони.
Бензин
Украйна внася почти 50 процента от бензина си от Беларус, като през 2021 г. количеството се е увеличило със 17 процента до около 1 милион тона. При дизела, който е особено важен за армията, делът на вноса от Русия е около 30 процента или 2 милиона тона.
Автор: Светослав Стефанов/БТА
Коментар
Какви са енергийните възможности на Украйна, ако се нарушат доставките от Русия
Снимка: BTA/AP
С население от 41 милиона души, Украйна е сред най-големите консуматори на енергия в Европа, а освен това е и ключова транзитна страна за руския газ към Стария континент.
Руските сили навлязоха в Украйна по суша, въздух и море, извършвайки най-голямата атака на една страна срещу друга в Европа от Втората световна война.
Украинската енергийна компания “Нафтогаз” обяви днес, че енергийната инфраструктура на страната не е била обект на систематичен обстрел и “ситуацията е под контрол”.
Ройтерс представя някои начини, по които енергийните доставки могат да бъдат засегнати според официални източници и експерти.
Природен газ
Газопреносната система на Украйна е пряко свързана с транзитните газопроводи, а страната разчита основно на Русия за доставки на газ. Именно транзитните газопроводи дават възможност за поддържане на достатъчна налягане в тръбите, за да има газ и за Европа, и за местните потребители.
Украйна не внася газ пряко от Русия от 2015 г., а купува от западни търговци като част от газа, който преминава през страната на път към
Европа.
През 2021 г. Украйна е потребила 27,8 милиарда куб. м, като 19,8 от тях са били местно производство. Вносът е бил 2,6 милиарда куб. м, а 4,9 милиарда куб. м са изтеглени от подземни хранилища.
Домакинствата са използвали 32 процента от този газ, производителите на топлинна енергия – 24 процента, а промишлеността, армията и други потребители – 44 процента.
Ако Русия запази транзита на газ през Украйна и транзитните газопроводите продължат да работят, властите в страната ще могат да продължат да осигуряват газ на промишлеността и населението.
През зимата Украйна потребява по около 140-150 млн. куб. м газ дневно, вкл. 55 млн. куб. м собствено производство. До 90 млн. куб. м могат да бъдат изтеглени от подземните хранилища.
Украйна не е внасяла газ през последните месеци, но в хранилищата й има около 11,3 милиарда куб. м, собственост на украински компании.
В случай на спиране на транзита на газ или повреждане на транзитните газопроводи, Украйна ще може да доставя газ на населението и ключовите инфраструктурни обекти в продължение на 5-7 дни, според запознати източници.
Ако транзитът спре, налягането в системата може да започне да намалява и Киев няма да има достатъчно обеми в хранилищата, за да поддържа налягането и да доставя газ на населението. Ако доставките на газ за промишлеността бъдат спрени, това ще удържи живота на системата с няколко дни.
На теория газ може да бъде внасян в обеми до 40 млн. куб. м, но това едва ли е възможно поради липса на свободни количества в Европа и средства за закупуването му.
Замяната на газа с друг вид енергия, като например електричество, е само частично възможно, тъй като страната използва именно газ, да са произвежда ток и има ограничени запаси от въглища за работещите с този вид гориво ТЕЦ-ове.
Електричество
По данни на министерството на енергетиката Украйна потребява 23 000 мегавата дневно и има капацитет за производство на още 3400 мегавата.
Около 55 процента от този ток идва от четири украински ядрени централи, а 29 процента – от ТЕЦ-ове. Част от тях обаче са захранвани с газ и горят по 10 млн. куб. м дневно, което означава сериозен удар в случай, че газът спре.
Част от ТЕЦ-овете са на въглища, но през 2014 г. проруските сепаратисти установиха контрол върху почти всички украински въгледобивни мини, които по-рано доставяха въглища за украинските ТЕЦ-ове и страната сега е принудена да внася въглища, най-вече по море.
Киев твърди, че енергийните компании имат договори за внос до края на отоплителния сезон. Малките налични резерви обаче означават, че ТЕЦ-овете на въглища не биха могли да увеличат производството.
Украйна освен това внася ток от Беларус, но това зависи от политическата воля на Минск, който е близък съюзник на Русия, както и от сигурността на електропреносната мрежа.
Украйна няма техническата възможност да внася електричество от Европа за потребителите във всички региони.
Бензин
Украйна внася почти 50 процента от бензина си от Беларус, като през 2021 г. количеството се е увеличило със 17 процента до около 1 милион тона. При дизела, който е особено важен за армията, делът на вноса от Русия е около 30 процента или 2 милиона тона.
Автор: Светослав Стефанов/БТА
Още от Built.bg
Енергетика, Коментар
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Снимка: www.beleneproject.bg С 5 гласа “За”, шест “Против” и 6 “Въздържал се” членовете на парламентарна Комисия по енергетика не приеха Проект на решение на предложен от “БСП за България” за
08.01.2024
Климат, Коментар
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
От Екатерина Тотева и Валерия Димитрова, БТА Към края на седмицата, по данни от сайтовете на ВиК операторите в България, над 60 населени места (основно села) с общо население
07.28.2024
Иновативни технологии, Коментар
Как изкуственият интелект ще промени архитектурата и строителството
Автор: Built.bg Изкуственият интелект вече променя всички сектори. В строителството и архитектурата обаче навлиза по-бавно, а потенциалът за приложението му там е наистина огромен. У нас по темата все
07.23.2024
Създателите
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Mерил Стрийп и всички нейни лица
Коментари и анализи
Министърът на енергетиката: Да бъдат удължени със 180 дни преговорите с Украйна за реакторите и оборудването за АЕЦ “Белене”
Около 40 000 българи са на воден режим заради недостатъчен капацитет на водоизточниците
Как изкуственият интелект ще промени архитектурата и строителството
Built.bg Podcast
Избрано за Вас
Архитектът на най-красивите сгради в България
Видео история: “Да съживиш храма”
Built.bg Podcast: “Строители след трусовете”
Специален репортаж: “Тъжната история на изчезналото море”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Основният ремонт на Дунав мост при Русе: Премахват първите стоманобетонови панели
Оптимистичният срок за началото на изработване на техническия проект за тунела под Шипка е 2025 г
Виолета Коритарова: До края на годината започва строителството на още 4 участъка от АМ „Хемус“
Парламентът ще изслуша регионалния министър Виолета Коритарова за строителството на магистралите “Хемус” и “Черно море”
Архитектура
Богдана Панайотова е временно изпълняващ длъжността главен архитект на Столична община
Какво представлява архитектурният проект за новата автогара на Варна
Градска среда и Урбанизъм
Европейската комисия прие инвестиционни насоки за Новия европейски Баухаус
Офис пазарът в София с лек спад
758 жилища в 11 многофамилни сгради са обновени по Националната програма за енергийна ефективност
Столичната община ще постави 12 нови камери за контрол на скоростта
Бохемски истории
Бохемски истории: Съдебният дворец в столицата
“Бохемски истории”: Как беше построена сградата на Народното събрание
Денят на българската просвета и култура: „Книжовното богатство на София“
Be Green
Нови правила за разполагане на палатки, кемпери или каравани извън къмпингите
Built анализ: Дървесина вместо бетон – иновация за бързо строителство
Built анализ: Невидимото влияние на заобикалящата среда върху здравето ни
Войната в Украйна
“Файненшъл Tаймс”: Лидерите на ЕС обсъждат мерки срещу Орбан заради посещението му в Москва
ЕС и президентът на Украйна ще подпишат днес споразумение в областта на сигурността
Нови санкции за Русия: ЕС наложи ограничения за търговията с втечнен газ
Реакциите на световните медии след мирната конференция в Швейцария
Седмицата в срещи на върха: Как светът ще помогне на Украйна
Как завърши Западноевропейската обиколка на Зеленски
Последвайте ни