Бюлетин

Какво да очакват бизнесът и държавата от зимния сезон

Бизнесът и държавата очакват предизвикателен зимен сезон 2021/2022, в който отново ще се разчита на българските туристи, както и на гости от съседните държави.

Към момента яснота за датата на официалното отриване на сезона има само за Банско – 18 декември. Това ще е втората пандемична зима за българския туризъм, която се очаква да е по-трудна и заради новите цени на електроенергията.

Хотелиерството е един от най-енергоемките сектори и сметките за ток са голямо перо в разходите на бизнеса. Именно затова и цената на електроенергията за индустрията е сред най-големите проблеми, който следва да бъде решен незабавно, съобщиха преди дни от Алианса на туристическата индустрия в България.

По тази причина от туристическия сектор настояха за енергийни помощи, но такива, които наистина да го подпомогнат, защото помощта от 110 лева за мегаватчас, при това само за октомври и ноември, е крайно недостатъчна.
От АТИБ поискаха също държавата да осигури безлихвени кредити или нисколихвени с дълъг гратисен период за инсталиране на фотоволтаични системи за хотелите и да поеме ангажимент за изкупуване на излишната електроенергия.

Очакванията ни за зимния сезон на този етап са предпазливи, предвид четвъртата вълна на коронавирус в страната, като се очакват повече късни резервации, коментира служебният министър на туризма в края на октомври на онлайн заседанието на Националния съвет по туризъм.

Прогнозата е, че ще има известен брой пътувания на българи с цел ски и СПА туризъм, като дестинациите с развит културен туризъм също ще привличат туристи.

Очаква се интересът на българските туристи през предстоящия зимен сезон да е насочен към общините Банско, Самоков, Смолян и Чепеларе, Варна, Велинград, Хисаря, Разлог, Пловдив, Сандански, Троян, Велико Търново, Бургас и много други. И към момента има записвания от традиционни наши пазари – Северна Македония, Сърбия, Румъния, Турция, Русия, Великобритания, но с непотвърдени резервации и с опция за отказ.

Очакванията на Министерството на туризма са чешките туристи отново да се върнат в зимните курорти на България, очакват се и туристи от Израел, Германия, Полша, Украйна.

От туристическото министерство очакват пристигналите чуждестранни туристи да почиват предимно в ски курортите ни или да отседнат в София. В столицата очакваме туристи от Германия, Полша и др., предимно с цел бизнес или комбинация от бизнес и културен туризъм.

Осигуряването на качеството на зимния туристически продукт ще бъде гарантирано с помощта на Комисията за защита на потребителите, БАБХ, РЗИ, ГД “Национална полиция” и ГД “Пожарна безопасност и защита на населението”.

Очаква ни предизвикателен зимен сезон 2021/2022, но с общи усилия, дисциплина и отдаденост ще осигурим безопасна и здравословна среда, от която зависи успехът ни, каза служебният министър на туризма Стела Балтова в обръщение по повод Световния ден на туризма – 27 септември.

Точно преди една година, на същата дата, тогавашният министър на туризма Марияна Николова също изразява надежда, че с общи усилия кризата от COVID-19 ще бъде преодоляна, и допълва, че ни очакват изпълнени с предизвикателства зимен сезон и сезон 2021 г.

С КАКВИ НАГЛАСИ ОЧАКВАМЕ ЗИМНИЯ ТУРИСТИЧЕСКИ СЕЗОН

Според резултати от представително проучване за нагласите на българите към предстоящия зимен сезон и намерението им за почивка 74 на сто от пълнолетното население на България оценяват потенциала на зимния ни туризъм като добър – според близо милион и половина българи условията за настаняване, инфраструктурата и специализираните съоръжения, които се предлагат у нас, са “определено добри”, а според 2,7 милиона оценката е “по-скоро добри”.

Малко над половината от запитаните – 54,6 на сто, са на мнение, че българските зимни курорти отбелязват напредък и подобрение в предлаганите условия за туризъм.

В разгара на четвъртата COVID вълна 730 хиляди пълнолетни българи (12,8 на сто) заявяват, че планират поне едно туристическо пътуване или почивка през предстоящия зимен сезон 2021/22 г.
Изводите сочат също, че традиционно пътуването като “турист” е в по-висока степен застъпено сред жителите на столицата и областните градове. Основните притеснения са свързани с финансовия фактор и с вируса на COVID-19 – в сравнително близка степен.

Близо 5 на сто от българите имат нагласата да пътуват в чужбина, независимо от пандемичната обстановка, в която се намираме.

За продължителността и отделения бюджет за зимна почивка, за сезон 2021/22 намерението е за средно 6 дни ползване на туристическа услуга от някакъв тип при бюджет 1330 лв. средно. Около 260 хиляди българи търсят почивки в рамките на 1000 лв., а малко над 70 хиляди се ориентират към бюджет над 2500 лв.

Най-голям потенциал за туристическия сектор към момента представляват хората на възраст между 18 и 44 год., които формират 80 на сто от категорията на активно търсещите подходящи предложения. 37 на сто от тях са в категорията с 2000-3000 лева месечен домакински доход.

Като цяло при планиране на почивката си българинът се ръководи в голяма степен от преките си впечатления – 36 на сто посочват като важен при избора фактор препоръка от близки и познати, а 34 на сто се опират на преки, лични впечатления от конкретно място.

ПОДГОТОВКАТА ЗА ЗИМНИЯ СЕЗОН

Държавата по традиция започна подготовката за зимния сезон още от септември. На една от първите си срещи с бизнеса в Банско министър Балтова увери, че се предприема необходимото, за да се гарантира успешен старт на ски сезона и високо качество на зимния туристически продукт у нас, който да привлече гости от страната и чужбина въпреки обстоятелствата, диктувани от пандемията.

Министър Балтова тогава постави като неотложна темата за определяне на карантинни хотели, но впоследствие се взе решение такива да няма. В срещата се включиха представителите на трите най-популярни български ски курорта – Банско, Пампорово и Боровец, които са важна част от облика на зимния туризъм на дестинация България. Те увериха тогава министъра, че са готови за предстоящия ски сезон и изразиха оптимизъм за него след лято 2021, а и с оглед на опита, който са натрупали от предходния зимен сезон в условията на COVID-19.

Тогава представителите на лифт операторите на ски зоните изразиха опасения, че закъсняват с ценообразуването на лифт картите заради повишаването на цените на тока, както и поради неяснотата за ставката ДДС за целия зимен сезон. Те обаче увериха, че сигурността и безопасността на туристите е гарантирана. Междувременно от Банско обявиха, че запазват цените на сезонните лифт карти за своите лоялни клиенти.

Министерството на туризма започна в този период активна кампания на пазарите, от които се очакват туристи през зимния сезон, както и чести онлайн срещи с водещи туроператори. Кампанията е с акцент върху възможностите на България за безопасна ваканция и съчетанието на планински/зимен туризъм със специализирани форми на туризъм като културен, оздравителен, балнео и СПА туризъм, винено-кулинарен туризъм и други, посочи министър Балтова на срещата в Банско. Тогава тя изрази надежда, че чешките туристи отново ще се върнат, очакват се туристи от съседните държави, както и от Израел, Великобритания, Германия, Полша, Украйна и др.

ЗДРАВНИЯТ ПРОТОКОЛ

Още в края на юли тази година ресорният министър заяви, че ако искаме да осигурим и зимен сезон, трябва да сме по-активни в процеса на ваксинация, а в края на октомври на онлайн среща с представители на зимните ски курорти в България министърът на туризма Стела Балтова представи Правилата за прилагане на противоепидемични мерки при извършване на туристическа дейност през зимен сезон 2021/2022 и обсъди подготвения Здравен протокол за зимния сезон.

Министерство е публикувало указания за функциониране на места за настаняване и заведения за хранене и развлечения в условията на извънредна епидемична обстановка, свързана с COVID-19 в България, където сред акцентите са регламентите, според които заведенията за хранене и развлечения могат да работят.

Това става при следните условия: персоналът е 100 процента ваксиниран или преболедувал COVID-19, или разполага с отрицателен резултат от проведено преди влизане в обекта/мероприятието изследване, а в обектите се допускат само хора, които притежават “зелен сертификат”.

Сред другите здравни мерки, които трябва да предприемат местата за настаняване, са носене на маска от служители и посетители, регулиране и контрол на потока от гости в хотела, поставяне на информационни табели и т.н.

В протокола ясно са разписани и правилата за кабинкови въжени линии, седалкови лифтове и влекове. На този етап се предвижда сезонът да започне без изискването за представяне на зелен сертификат за достъп на туристите до ски съоръженията, съобщи министърът в края на октомври.
През миналия зимен сезон в хотелите работеха спа центрове, басейни, а ресторантите приемаха гости на хотела.

ДИПЛОМАЦИЯТА В ЗИМНИЯ ТУРИЗЪМ

Дипломацията в туризма вече няколко години набира скорост и е особено активна почти веднага след края на летния сезон.

През ноември в рамките на 41-ото издание на международното туристическо изложение World Travel Market в Лондон заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева се срещна с министъра на културата и туризма на Турция Мехмет Ерсой.

Тя увери Ерсой, че българските зимни курорти са готови да посрещнат своите гости от южната ни съседка, предлагайки безопасност и сигурни условия, Мехмет Ерсой изрази готовност да бъдат увеличени туристическите посещения на пътуващите от Турция към дестинациите в България, не само в рамките на предстоящия зимен сезон, но постави въпроса и за ускореното издаване на визи за турските туристи, които посещават България.

Не беше пропуснат и друг целеви за пазар за зимния туризъм в България – Полша. Министърът на туризма Стела Балтова проведе през октомври работна среща с водещи полски туроператори, които съобщиха, че в момента предлагат различни туристически пакети – ски ваканции, спа почивки, както и още много други различни възможности за туризъм. Те споделиха, че записванията за предстоящия зимен сезон вървят много добре.

Пазар Русия също бе включен в държавната совалка на преговори по зимния сезон. Миналия месец министър Балтова проведе близо двучасова среща с водещи руски туроператори, които работят на пазар Русия, като тогава бе посочено, че от зимните дестинации най-предпочитани за руските гости са Банско, София, Самоков, Смолян и Чепеларе, и бе изразен оптимизъм за предстоящия зимен сезон.

Руските представители тогава изразиха задоволство от възобновяването на полетите между двете държави, но поискаха чартъри, включително до летище Пловдив за зимния сезон. Както при разговорите с турските представители, така и на тази среща визовият режим отново бе сред водещите теми. От руска страна бе поискано облекчаване на режима, както и въвеждане на многократни тригодишни визи. Руските туроператори тогава изразиха притеснения и поискаха разяснения за начините на влизане в страната и използването на “зеления сертификат”.

През октомври, по повод международно туристическо изложение в Атина, от Министерството на туризма на България напомниха, че Гърция продължава да бъде в топ 10 на пазарите с най-голям входящ туристопоток към страната ни. България привлича гръцки туристи предимно със зимни почивки (ски и сноуборд) и балнео и СПА, в съчетание със здравен туризъм. През 2020 година Министерството на туризма започна интегрирана комуникационна кампания на пазар Гърция с хоризонт 2021 г., а в периода януари-март 2021 г. бе направена телевизионна и дигитална рекламна кампания на гръцкия пазар.

През ноември предстои нова телевизионна и онлайн реклама на България в Гърция с фокус върху предстоящия зимен сезон и безопасните условия за почивка в страната ни.

Октомври беше активен за туристическата дипломация на България и спрямо Великобритания. Министър Балтова и екип от ведомството обсъдиха на онлайн среща с представители на Balkan Holidays предстоящия зимен сезон и условията за влизане на британски туристи в страната. Министърът открои важността на Великобритания за зимния туризъм у нас и подчерта, че България ще се представя като сигурна дестинация, от гледна точка на осигуряване на добри условия и спазване на всички противоепидемични мерки в курортите.

Представителите на големия туроператор Balkan Holidays, който тази година отбелязва 55 години присъствие на българския пазар, също заявиха, че пазар Великобритания е изключително важен за България и през годините страната ни се е ползвала като най-достъпната дестинация за ски и сноуборд. Дестинация България е предпочитано място предимно от млади хора и семейства с деца, които идват да се обучават в зимните спортове, съобщиха представителите на туроператора.

ЛЕДЕНИТЕ КРАЛИЦИ НА БЪЛГАРИЯ

Банско е едно от лицата на българския туризъм. Затова е от изключително значение да бъде съхранена природата в района, така че най-ефективно да бъде използвана за развитието на туризма и на икономическите възможности на града. Това заяви президентът Румен Радев в началото на октомври по време на среща с кмета на Банско Иван Кадев и представители на неговия екип, в която участваха министърът на туризма Стела Балтова и областният управител на Благоевград Николай Шушков.

Финансовите вложения в туризма са незначителни на фона на инвестиционната политика на държавата, но имат огромно значение за развитието на много икономически сфери, подчерта тогава президентът. По думите му, освен утвърждаването на Банско като европейска дестинация за зимни спортове, районът има огромен потенциал и за развитието на културно-исторически, спа, кулинарен и планински туризъм.

На тази среща от бизнеса призоваха държавата своевременно да оповестява здравните мерки, които ще се прилагат през предстоящия зимен туристически сезон, както и за достъпа на чуждестранните туристи до България. Поставени бяха и въпросите за оказване на своевременна помощ на бизнеса поради увеличението на цените на електроенергията, както и за изграждането на втора линия на кабинковия лифт на Банско при спазване на всички екологични изисквания.

По данни от март, през миналия зимен сезон българските туристи са били основните посетители в Банско, а сезонът е продължил до средата на април.

В началото на октомври заместник-министърът на туризма Ирена Георгиева обсъди подготовката на предстоящия зимен сезон на среща с бизнеса и контролните органи в курорта Боровец. Представителите на контролните органи и институциите заявиха, че имат пълната готовност да посрещнат новия туристически сезон и да гарантират доброто и сигурно пребиваване на гостите на територията на курорта.

Хотелиерският бизнес сподели, че вече е натрупал достатъчно опит за работа в условия на COVID-19 и ще продължи да спазва всички мерки и препоръки на Министерството на здравеопазването, за да подсигури здравето и на гостите, и на служителите си.

През март тази година Пампорово отчете добър зимен сезон 2020/2021, с отлични ски писти и интерес към курорта до средата на април. Добра възможност за зимния сезон бе и ученическата ваканция. По данни към този период от Единната система за туристическа информация около 62 хиляди туристи са пренощували в курорта Пампорово и общините Смолян и Чепеларе от началото на зимния сезон 2020/2021 г.

Тогава бе отчетено, че се очертава спад на посетителите от около 35 на сто спрямо миналия зимен сезон. Броят на българските гости в района е бил над 58 хиляди, като се прогнозираше намалението им да е под 20 на сто за целия зимен сезон 2020/2021 г. Румънски, турски, сръбски и гръцки туристи също бяха сред посетилите курорта. Най-много посетители в региона са били между 30 и 44 г., като те са били над 40 на сто от всички пътуващи, а над 64 на сто от гостите са избрали да отседнат в хотели.

СТАТИСТИКАТА

През януари 2021 г. общият брой туристически посещения на чужденци в България e бил 120 650. Намалението спрямо януари 2020 г. е било 74,8 на сто. Спад от 82,7 на сто е отчетен при посещенията с цел почивка и ваканция – реализирани 44 924. Посещенията с цел гостуване са били 1588. С цел бизнес туризъм са били 43 291 от посещенията, като те намаляват с 57,4 на сто. Посещенията с други туристически цели са били 30 847.

През януари 2021 г. страните от ЕС са продължили да бъдат важен генериращ пазар за международен туризъм на България с общ обем от 60 833 туристически посещения (спад от 72,7 на сто).
През януари 2021 г. приходите от входящ туризъм са възлизали на над 116 млн. лв., като спадът спрямо януари 2020 г. е бил 62 на сто.

През януари 2021 г. български граждани са направили общо 303 659 пътувания в чужбина.
През периода януари-април 2021 г. общият брой туристически посещения на чужденци в България e бил 458 686.

Намалението спрямо същия период на 2020 г. е било 58,1 на сто.
Посещенията с цел почивка и ваканция са намалели със 73 на сто до 153 330. Посещенията с цел гостуване са били 7330. С цел бизнес туризъм са били 207 474, като при тях е имало спад от 26 на сто. Посещенията с други туристически цели са били 90 552.

И през януари-април 2021 г. страните от ЕС са отчетени като важен генериращ пазар за международен туризъм на България с общ обем от 201 191 туристически посещения (спад от 58,2 на сто).
За периода януари-март 2021 г. приходите от входящ туризъм са възлизали на около 360 млн. лв., като спадът спрямо същия период на 2020 г. е бил 50 на сто.

За периода януари-април 2021 г. българските граждани са направили общо 1 041 597 пътувания в чужбина.

БТА

close

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Още от Built.bg

Войната в Украйна

Избрано за Вас

Последвайте ни

Най-споделяното от Built.bg

Коментари и анализи

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Инфраструктура

Архитектура

Създателите

Градска среда и Урбанизъм

Бохемски истории

Be Green

Built.bg Podcast

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам