Европейската комисия предложи вносът на руски въглища в ЕС да бъде забранен. Това е част от поредния пакет санкции, налагани на Русия заради инвазията й в Украйна и е първият, който предвижда ограничения върху енергоносители. Официални европейски представители казват, че след въглищата може да дойде ред и на петрола.
Призивите към ЕС да санкционира руския петрол и газ се засилиха през последните дни, след като на бял свят излезе информация за масовите убийства на цивилни граждани в някои окупирани доскоро украински градове.
“Тези санкции няма да са последните, които налагаме. Сега трябва да погледнем към петрола и приходите, които Русия генерира от продажбата на изкопаеми горива”, заяви вчера председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен пред Европейска парламент.
Какво би означавало евентуалното европейско ембарго на руския петрол, разказва Ройтерс.
Как санкциите ще засегнат Русия?
Русия е най-големият износител на петрол в света и сред трите най-големи производители, заедно със САЩ и Саудитска Арабия. Тя изнася между 7 и 8 милиона барела суров петрол и рафинирани петролни продукти дневно, по данни на Международната агенция по енергията (МАЕ). Около половината от изнасяния руски суров петрол, възлизащ на 4,7 милиона барела, отива в ЕС. Дневно от Русия в ЕС влизат по около 2,2 милиона барела суров петрол и 1,2 милиона барела петролни продукти.

По данни на руската Централна банка приходите на Русия от износ през 2021 г. са достигнали 489,8 милиарда долара. От тях 110,2 милиарда са генерирани от износ на суров петрол, а още 68,7 милиарда – от износ на петролни продукти. Износът на природен газ по тръбопроводи е донесъл още 54,2 милиарда долара.
Спирането на износа на петрол би имало много по-голям ефект от евентуалните санкции върху руските въглища и ще лишат Москва от огромен приход. При сегашните цени на петрола Европа изпраща в Русия ежедневно 450 милиона долара за суров петрол и петролни продукти, около 400 милиона за газ и едва 25 милиона за въглища, по данни на центъра “Брьогел”.
Много европейски потребители обаче вече са се “самосанкционирали”, след като големи компании като “Шел” (Shell), “Ени” (ENI) и “Екуинор” (Equinor) доброволно спряха да купуват руски петрол. В резултат руският петрол тип Уралс се продава със сериозна отстъпка, а Индия е сред страните, които се възползват от намаленията и го купуват в големи количества.
Преки санкции, които да намалят руски добив, биха засегнали сериозно глобалните цени на петрола. Сортът Брент, например, би се покачил средно с около 21 процента, според сценарий, представен от Оксфордския институт за енергийни изследвания.
В какво степен ЕС разчита на руския петрол?
Русия е най-големият доставчик на петрол в ЕС, като през 2020 г. е осигурила 26 процента от ползваното на континента черно злато. Другите важни даставчици са Норвегия, Казахстан, САЩ, Саудитска Арабия и Нигерия.
Най-големите потребители на руски петрол в Европа са Германия, Полша и Нидерландия, сочат данни на Евростат. Полша, например, купува повече от половината петрол, който ползва, от Русия.
През 2021 г. Германия е купувала всекидневно от Русия по 555 000 барела, или 34 процента от целия си петролен внос, по данни на МАЕ.
За същия период вносът на Полша е възлизал на 300 000 барела, или 63 процента. И двете страни ползват северното отклонение на петролопровода “Дружба”, който е основният път на руския петрол към Европа.
През ноември 2021 г. Нидерландия е внесла 748 000 барела руски петрол, или 23 процента от общия си внос. Страната обаче ползва малка част от този внос, а по-голямата част преработва и изнася.
Като цяло 97 процента от петрола, ползван в Европа, идва от внос. Руският дизел пък покрива 10 процента от нуждите на Европа. Петролът и петролните продукти са осигурили през 2020 г. около една трета от общата енергия в ЕС, която включва електричеството, транспорта и химическата промишленост, която също се нужде от черно злато.
Кои страни са най-зависими от руския петрол?
Държавите, разположени по южното трасе на “Дружба”, което преминава през Украйна и Беларус, са особено зависими от руския внос.
През 2021 г. Словакия е получила 105 000 барела, или 96 процента, от Русия. Унгария внася 70 000, или 58 процента, а Чехия – 68 000 барела, или 50 процента от Русия, сочат данни на МАЕ.

Благодарение на близостта си до Русия Литва зависи на 83 процента от вноса на руско черно злато, или 185 000 барела, следвана от Финландия с 80 процента, или 185 000 барела.
Единствената българска рафинерия е собственост на руската “Лукойл”, а над 60 процента от преработвания от нея петрол идва от Русия.
Може ли Европа да замени руския петрол?
Най-голямата гръцка рафинерия “Хеленик петролиъм” (Hellenic Petroleum), която задоволява 18 процента от капацитета си с руски петрол, още миналия месец се обърна към Саудитска Арабия, за да опита да го замени.
Най-голямата полска рафинерия “Пе Ка Ен Орлен” (PKN Orlen), както и шведската Пе Ар Е Е Ем (PREEM) потърсиха алтернатива в добивания в Северно море петрол.
Според анализатори за ЕС е по-лесно да замени руския петрол, отколкото руския газ, тъй като другите производители биха могли да повишат добива. Дали ще го направят, обаче, е друг въпрос.
Много от тях разполагат със свободен капацитет, но разочароващият резултат от последната среща на страните от ОПЕК+ показва, че липсва особено желание за незабавно облекчаване на пазара, смята МАЕ.
Ще се откаже ли все пак ЕС от руския петрол?
Австралия, Канада и САЩ, които в много по-малка степен от Европа разчитат на руските доставки, вече наложиха забрана на вноса на руски петрол и петролни продукти.
ЕС обеща да се откаже от всички руски изкопаеми горива до 2027 г. и през май ще публикува план как точно ще го направи. В момента европейските политици обсъждат серия от мерки, свързани с климатичната политика, включваща забрана за производство на нови коли с двигатели с вътрешно горене към 2035 г. От тези мерки се очаква до 2030 г. да намалят потреблението на петрол в ЕС с 30 процента спрямо нивото от 2015 г.
Страните членки на ЕС обаче остава разделени по отношение на петролното ембарто. Германия обяви, че възнамерява да се откаже от руския петрол възможно най-бързо, но добави, че забрана с незабавно действие ще предизвика икономически колапс.
Войната в Украйна > Коментар
Какво ще се случи, ако Европа наложи санкции на руския петрол
Европейската комисия предложи вносът на руски въглища в ЕС да бъде забранен. Това е част от поредния пакет санкции, налагани на Русия заради инвазията й в Украйна и е първият, който предвижда ограничения върху енергоносители. Официални европейски представители казват, че след въглищата може да дойде ред и на петрола.
Призивите към ЕС да санкционира руския петрол и газ се засилиха през последните дни, след като на бял свят излезе информация за масовите убийства на цивилни граждани в някои окупирани доскоро украински градове.
“Тези санкции няма да са последните, които налагаме. Сега трябва да погледнем към петрола и приходите, които Русия генерира от продажбата на изкопаеми горива”, заяви вчера председателката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен пред Европейска парламент.
Какво би означавало евентуалното европейско ембарго на руския петрол, разказва Ройтерс.
Как санкциите ще засегнат Русия?
Русия е най-големият износител на петрол в света и сред трите най-големи производители, заедно със САЩ и Саудитска Арабия. Тя изнася между 7 и 8 милиона барела суров петрол и рафинирани петролни продукти дневно, по данни на Международната агенция по енергията (МАЕ). Около половината от изнасяния руски суров петрол, възлизащ на 4,7 милиона барела, отива в ЕС. Дневно от Русия в ЕС влизат по около 2,2 милиона барела суров петрол и 1,2 милиона барела петролни продукти.
По данни на руската Централна банка приходите на Русия от износ през 2021 г. са достигнали 489,8 милиарда долара. От тях 110,2 милиарда са генерирани от износ на суров петрол, а още 68,7 милиарда – от износ на петролни продукти. Износът на природен газ по тръбопроводи е донесъл още 54,2 милиарда долара.
Спирането на износа на петрол би имало много по-голям ефект от евентуалните санкции върху руските въглища и ще лишат Москва от огромен приход. При сегашните цени на петрола Европа изпраща в Русия ежедневно 450 милиона долара за суров петрол и петролни продукти, около 400 милиона за газ и едва 25 милиона за въглища, по данни на центъра “Брьогел”.
Много европейски потребители обаче вече са се “самосанкционирали”, след като големи компании като “Шел” (Shell), “Ени” (ENI) и “Екуинор” (Equinor) доброволно спряха да купуват руски петрол. В резултат руският петрол тип Уралс се продава със сериозна отстъпка, а Индия е сред страните, които се възползват от намаленията и го купуват в големи количества.
Преки санкции, които да намалят руски добив, биха засегнали сериозно глобалните цени на петрола. Сортът Брент, например, би се покачил средно с около 21 процента, според сценарий, представен от Оксфордския институт за енергийни изследвания.
В какво степен ЕС разчита на руския петрол?
Русия е най-големият доставчик на петрол в ЕС, като през 2020 г. е осигурила 26 процента от ползваното на континента черно злато. Другите важни даставчици са Норвегия, Казахстан, САЩ, Саудитска Арабия и Нигерия.
Най-големите потребители на руски петрол в Европа са Германия, Полша и Нидерландия, сочат данни на Евростат. Полша, например, купува повече от половината петрол, който ползва, от Русия.
През 2021 г. Германия е купувала всекидневно от Русия по 555 000 барела, или 34 процента от целия си петролен внос, по данни на МАЕ.
За същия период вносът на Полша е възлизал на 300 000 барела, или 63 процента. И двете страни ползват северното отклонение на петролопровода “Дружба”, който е основният път на руския петрол към Европа.
През ноември 2021 г. Нидерландия е внесла 748 000 барела руски петрол, или 23 процента от общия си внос. Страната обаче ползва малка част от този внос, а по-голямата част преработва и изнася.
Като цяло 97 процента от петрола, ползван в Европа, идва от внос. Руският дизел пък покрива 10 процента от нуждите на Европа. Петролът и петролните продукти са осигурили през 2020 г. около една трета от общата енергия в ЕС, която включва електричеството, транспорта и химическата промишленост, която също се нужде от черно злато.
Кои страни са най-зависими от руския петрол?
Държавите, разположени по южното трасе на “Дружба”, което преминава през Украйна и Беларус, са особено зависими от руския внос.
През 2021 г. Словакия е получила 105 000 барела, или 96 процента, от Русия. Унгария внася 70 000, или 58 процента, а Чехия – 68 000 барела, или 50 процента от Русия, сочат данни на МАЕ.
Благодарение на близостта си до Русия Литва зависи на 83 процента от вноса на руско черно злато, или 185 000 барела, следвана от Финландия с 80 процента, или 185 000 барела.
Единствената българска рафинерия е собственост на руската “Лукойл”, а над 60 процента от преработвания от нея петрол идва от Русия.
Може ли Европа да замени руския петрол?
Най-голямата гръцка рафинерия “Хеленик петролиъм” (Hellenic Petroleum), която задоволява 18 процента от капацитета си с руски петрол, още миналия месец се обърна към Саудитска Арабия, за да опита да го замени.
Най-голямата полска рафинерия “Пе Ка Ен Орлен” (PKN Orlen), както и шведската Пе Ар Е Е Ем (PREEM) потърсиха алтернатива в добивания в Северно море петрол.
Според анализатори за ЕС е по-лесно да замени руския петрол, отколкото руския газ, тъй като другите производители биха могли да повишат добива. Дали ще го направят, обаче, е друг въпрос.
Много от тях разполагат със свободен капацитет, но разочароващият резултат от последната среща на страните от ОПЕК+ показва, че липсва особено желание за незабавно облекчаване на пазара, смята МАЕ.
Ще се откаже ли все пак ЕС от руския петрол?
Австралия, Канада и САЩ, които в много по-малка степен от Европа разчитат на руските доставки, вече наложиха забрана на вноса на руски петрол и петролни продукти.
ЕС обеща да се откаже от всички руски изкопаеми горива до 2027 г. и през май ще публикува план как точно ще го направи. В момента европейските политици обсъждат серия от мерки, свързани с климатичната политика, включваща забрана за производство на нови коли с двигатели с вътрешно горене към 2035 г. От тези мерки се очаква до 2030 г. да намалят потреблението на петрол в ЕС с 30 процента спрямо нивото от 2015 г.
Страните членки на ЕС обаче остава разделени по отношение на петролното ембарто. Германия обяви, че възнамерява да се откаже от руския петрол възможно най-бързо, но добави, че забрана с незабавно действие ще предизвика икономически колапс.
Още от Built.bg
Коментар, Новини
“БизнесЮръп”: Рецесията в ЕС е избегната, но предизвикателствата остават
Източник: БТА “БизнесЮръп” (BusinessEurope) публикува своята “Икономическа перспектива за пролетта на 2023 г.”. В анализа се подчертава, че падащите цени на енергията през меката зима са помогнали икономиката на
06.09.2023
Войната в Украйна, Новини
Украйна обвини Русия за разрушената стена на язовира „Нова Каховка“, предупреждава за сериозни наводнения
Снимка: AP Стената на големия язовир „Нова Каховка“ в контролираната от Русия част на Херсонска област в Украйна е била разрушена и територията по поречието на река Днепър се
06.06.2023
Войната в Украйна, Новини
Зеленски пред в. “Уолстрийт джърнъл”: Украйна е готова да започне контранастъплението си
Снимка: AP Украйна е готова да започне контранастъплението си, за да си върне окупираните от Русия територии, заяви украинският президент Володимир Зеленски в публикувано днес интервю за в. “Уолстрийт
06.03.2023
Създателите
Пробив: Кръвен тест открива над 50 вида рак
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Коментари и анализи
“БизнесЮръп”: Рецесията в ЕС е избегната, но предизвикателствата остават
Изследователите от GATE с иновативни решения за градската среда
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Превръща ли се Нидерландия в приоритетен партньор на Китай в ЕС
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Експерти от МРРБ представиха възможностите за кандидатстване по европейски програми
Инж. Ясен Йорданов е новият председател на УС на АПИ
Андрей Цеков: Ще продължа линията на министър Шишков
Иван Шишков пред bTV: Сред неотложните задачи е магистрала „Струма“
Архитектура
Зала „Арена Шумен“ е отличена с бронз на международния конкурс за дизайн в град Комо
Панорамен асансьор беше открит в Колизея
Градска среда и Урбанизъм
В плевенския парк “Кайлъка” ще бъде възстановена емблематична скулптурна композиция
Флоренция гони “Еърбиенби” от историческия си център
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Фандъкова: До 2030 г. София трябва да постигне климатична неутралност
Built Анализ: Заради нулевите цени на тока – собственици на фотоволтаици ги изключват, за да намалят загубите
Строителни материали втора ръка – възможно ли е?
Войната в Украйна
Украйна обвини Русия за разрушената стена на язовира „Нова Каховка“, предупреждава за сериозни наводнения
Зеленски пред в. “Уолстрийт джърнъл”: Украйна е готова да започне контранастъплението си
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Built.bg Podcast
Последвайте ни