Искането на Русия доставките на природен газ да бъдат заплащани в рубли предизвика опасения в Германия, която разчита основно на горива от Русия, че спорът за плащането може да доведе до проблеми с доставките, предаде Ройтерс. През 2021 г. 55 процента от газа, използван в Германия, е бил доставен от Русия.
Макар и през първата четвърт на 2022 г. обемът да спадна до 40 процента, министърът на икономиката Роберт Хабек признава, че Германия няма да успее да постигне пълна независимост от руските доставки преди средата на 2024 г.
В какво се състои проблемът?
Миналата седмица Москва обяви, че до 31 март ще представи механизъм, по силата на който т. нар. “неприятелски държави” ще трябва да заплащат получавания газ в рубли.
Сред тях са всички страни членки на ЕС. Повечето в момента заплащат газа в евро или долари.
Хабек, който отговаря за енергийната сигурност на Германия, отхвърли руското искане с аргумента, че договорите трябва да бъдат изпълнявани такива, каквито са.
В отговор на въпрос за руските планове говорителят на Кремъл Дмитрий Песков каза: “Няма плащане – няма газ“.
Най-големите потребители в Германия са “Унипер” (Uniper), Ер Ве Е (RWE) и Фау Ен Ге (VNG), като всички те има дългосрочни договори за доставка на газ и отказват засега да коментират дали се подготвят за проблеми с доставките.
Снимка: Gazprom.com
Какво ще се случи, ако доставките прекъснат или спрат?
Германската асоциация за комунални услуги Бе Де Е Ве (BDEW) призова правителството да подготви планове за отговор в случай на прекъсване на доставките на руски газ.
Берлин вече има такъв план, който се състои от три кризисни нива при подобен сценарий.
Първото ниво предвижда ранно предупреждение, че са възможни проблеми с доставките. Второто ниво е тревога, когато прекъсване на доставките или особено високо ниво на търсене създава дисбаланс, който обаче може да се коригира без специална намеса. Третото ниво е извънредно положение, при което пазарните мерки не са успели да решат проблема с недостига. На това ниво германският мрежови регулатор “Бундеснетцагентур” (Bundesnetzagentur) трябва да реши как да разпределя оставащите запаси от газ из страната.
Засега германските власти не са дали знак, че е достигнато някое от тези нива.
Кой ще пострада пръв?
Ако Германия не осигури достатъчно газ, първо ще бъде засегната промишлеността. Тя потребява около четвърт от доставяното в страната синьо гориво.
Това означава, че ще се загуби индустриално производство, че ще пострадат веригите за доставки, каза Леонард Бирнбаум, главен изпълнителен директор на енергийния концерн Е.ОН (E.ON), пред телевизия А Ер Де. “Със сигурност ще понесем големи загуби”.
След промишлеността следват домакинствата, докато болници, заведения за социални грижи и други институции от публичния сектор със специални нужди ща бъдат последните, засегнати от недостига на газ.
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Водещите световни икономики искат да се конкурират с китайския проект “Нови пътища на коприната” или “Един пояс, един път”. С тази цел на провелата се миналата седмица среща на
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Група от десет страни членки на ЕС, започна нов опит за реформиране на подхода на блока към вземането на решения в областта на външната политика и политиката на сигурност
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
През първото тримесечие инвестициите в бизнес имоти спаднаха рязко на повечето пазари в региона ЕМЕА – Европа, Близкия изток и Африка, продължавайки тенденцията от края на 2022 г. Въпреки
В Built.bg използваме бисквитки или подобни инструменти, за да подобрим тяхното представяне и вашето преживяване. Ние спазваме законите и не предоставяме вашите данни на трети страни, в пълен синхрон със задълженията ни по GDPR регламента на ЕС.
Built.bg не използва маркери или аналогични проследяващи технологии. В никакъв случай не използваме „бисквитки“ за събиране, обработване, разпространение или записване на лични данни.
Кликвайки "Приемам", Вие се съгласявате с нашите условия. Може обаче да контролирате или откажете използването на "бисквитките" - с клик върху бутона "Настройки".
Built.bg използва бисквитки, за да подобри вашето изживяване, докато навигирате в уебсайта. Бисквитките, които са категоризирани според необходимостта, се съхраняват във вашия браузър, тъй като са от съществено значение за работата на основните функционалности на уебсайта. Ние използваме и бисквитки на трети страни, които ни помагат да анализираме и разберем как използвате този уебсайт. Тези бисквитки ще се съхраняват във вашия браузър само с вашето съгласие. Освен това имате възможност да се откажете от тези бисквитки, което може да повлияе на вашето преживяване в Built.bg
Задължителните бисквитки са абсолютно необходими за правилното функциониране на уебсайта. Тези бисквитки осигуряват анонимно основни функции и функции за сигурност на уебсайта.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Функционалните бисквитки помагат да се изпълняват определени функции като споделяне на съдържанието на уебсайта в платформи за социални медии, събиране на отзиви и други функции на трети страни.
Бисквитките за ефективност се използват за разбиране и анализ на ключовите показатели за ефективност на уебсайта, което помага за предоставянето на по-добро потребителско изживяване за посетителите.
Аналитичните бисквитки се използват, за да се разбере как посетителите взаимодействат с уебсайта. Тези бисквитки помагат за предоставяне на информация за показателите брой посетители, степен на отпадане, източник на трафик и т.н.
Рекламните бисквитки се използват, за да предоставят на посетителите подходящи реклами и маркетингови кампании. Тези бисквитки проследяват посетителите в уебсайтове и събират информация, за да предоставят персонализирани реклами. Ние не използваме реклами от Гугъл, така че в момента тази функция не е активна и не съществува на този сайт.
Коментар
Какво ще се случи, ако Русия спре газа за Европа
Макар и през първата четвърт на 2022 г. обемът да спадна до 40 процента, министърът на икономиката Роберт Хабек признава, че Германия няма да успее да постигне пълна независимост от руските доставки преди средата на 2024 г.
В какво се състои проблемът?
Миналата седмица Москва обяви, че до 31 март ще представи механизъм, по силата на който т. нар. “неприятелски държави” ще трябва да заплащат получавания газ в рубли.
Сред тях са всички страни членки на ЕС. Повечето в момента заплащат газа в евро или долари.
Хабек, който отговаря за енергийната сигурност на Германия, отхвърли руското искане с аргумента, че договорите трябва да бъдат изпълнявани такива, каквито са.
В отговор на въпрос за руските планове говорителят на Кремъл Дмитрий Песков каза: “Няма плащане – няма газ“.
Най-големите потребители в Германия са “Унипер” (Uniper), Ер Ве Е (RWE) и Фау Ен Ге (VNG), като всички те има дългосрочни договори за доставка на газ и отказват засега да коментират дали се подготвят за проблеми с доставките.
Какво ще се случи, ако доставките прекъснат или спрат?
Германската асоциация за комунални услуги Бе Де Е Ве (BDEW) призова правителството да подготви планове за отговор в случай на прекъсване на доставките на руски газ.
Берлин вече има такъв план, който се състои от три кризисни нива при подобен сценарий.
Първото ниво предвижда ранно предупреждение, че са възможни проблеми с доставките. Второто ниво е тревога, когато прекъсване на доставките или особено високо ниво на търсене създава дисбаланс, който обаче може да се коригира без специална намеса. Третото ниво е извънредно положение, при което пазарните мерки не са успели да решат проблема с недостига. На това ниво германският мрежови регулатор “Бундеснетцагентур” (Bundesnetzagentur) трябва да реши как да разпределя оставащите запаси от газ из страната.
Засега германските власти не са дали знак, че е достигнато някое от тези нива.
Кой ще пострада пръв?
Ако Германия не осигури достатъчно газ, първо ще бъде засегната промишлеността. Тя потребява около четвърт от доставяното в страната синьо гориво.
Това означава, че ще се загуби индустриално производство, че ще пострадат веригите за доставки, каза Леонард Бирнбаум, главен изпълнителен директор на енергийния концерн Е.ОН (E.ON), пред телевизия А Ер Де. “Със сигурност ще понесем големи загуби”.
След промишлеността следват домакинствата, докато болници, заведения за социални грижи и други институции от публичния сектор със специални нужди ща бъдат последните, засегнати от недостига на газ.
Източник: БТА
Още от Built.bg
Коментар
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Водещите световни икономики искат да се конкурират с китайския проект “Нови пътища на коприната” или “Един пояс, един път”. С тази цел на провелата се миналата седмица среща на
05.28.2023
Коментар
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
Група от десет страни членки на ЕС, започна нов опит за реформиране на подхода на блока към вземането на решения в областта на външната политика и политиката на сигурност
05.27.2023
Коментар
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
През първото тримесечие инвестициите в бизнес имоти спаднаха рязко на повечето пазари в региона ЕМЕА – Европа, Близкия изток и Африка, продължавайки тенденцията от края на 2022 г. Въпреки
05.26.2023
Създателите
Как ще изглежда бъдещата американска база на Луната?
Реставрацията на видинската Синагога приключва през септември
Възстановяват автентичния вид на уникалното старопиталище на Пенчо Семов в Габрово
Коментари и анализи
“Новите пътища на коприната”: Италия върви по тънко въже
Европейски нюзрум: По-малкото с по-голяма тежест във външната политика: виси ли единодушието на косъм?
“Колиърс”: Забавянето на пазара на бизнес имоти в Европа, Близкия изток и Африка продължава
И токът у нас днес струва… 0 лева
Built Анализ: Очаква ни рекордна година в туризма
Г-7: Среща, фокусирана върху санкциите срещу Русия и борбата с практиките на Китай за “икономическа принуда”
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
Откриха зала “Арена Бургас”
Шишков ще възложи проучване за изграждането на скоростен път или магистрала от ГКПП “Маказа“ до магистрала „Марица“
Иван Шишков няма притеснения за изпълнението на проектите по оперативна програма “Региони в растеж”
Йорданка Фандъкова: За некачествени ремонти не плащаме
Архитектура
Промяна на британската колониална архитектура: Новата сграда на индийския парламент
арх. Владимир Милков: Няма промени в цените на услугите, предлагани от българските проектанти
Градска среда и Урбанизъм
Откриха новия планетариум в Бургас
Нощна София огря в 23 различни точки
В три столични квартала гражданите ще могат да ползват обществен транспорт по заявка
ТПС: Еврейската общност в град Хеброн е на прага да положи основите на 31 нови жилищни сгради в квартал “Езекия”
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Планираните от ЕС ограничения за автомобилните емисии се сблъскват с отпор от осем страни членки
Представят проучване на над 2000 сгради в София за производство на електричество от възобновяеми източници
Започна реконструкцията и модернизацията и доизграждане на СГПСОВ „Кубратово“
Войната в Украйна
Запорожката АЕЦ бе изключена, вероятната причина е руски обстрел
Зеленски подчерта силата на европейското сближаване на срещата на Съвета на Европа
Сирил Рамапоса: Русия и Украйна са се съгласили да приемат африканска мисия за обсъждане на потенциален мирен план
ЕС очаква от Китай да повлияе на Русия за прекратяване на войната в Украйна
Зеленски пристигна на изненадващо посещение в Париж
Борел: Русия вече загуби войната, Украйна още не е спечелила
Built.bg Podcast
Последвайте ни