Създаване на национални наредби на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) за преместваемите обекти, както и за зелената система е една от нормативните инициативи на Камарата на архитектите в България (КАБ). Те бяха представени от Борислав Борисов, заместник-председател на Камарата на кръгла маса на тема “Проблемите на законодателството в архитектурно-строителния сектор и облекчаване на инвестиционния процес”. За участие във форума бяха поканени представители на всички политически партии в 49-ото Народно събрание.
Целта на тези национални наредби е да заменят стотиците общински наредби с противоречиви норми, които утежняват административните процедури и създават корупционна среда, посочи Борисов.
Според Младен Шишков (ПГ ГЕРБ-СДС) е хубаво да има една наредба, но тя трябва да има рамков характер, защото спецификите във всяка община са различни и по думите му, ако се фиксират еднакви правила за цялата държава, процесът ще усложни. Заместник-председателят на Столичния общински съвет Милка Христова също акцентира върху спецификите на градовете. Не мога да си представя ние да работим с наредбата на Карнобат, коментира Христова.
От КАБ предлагат също и нов регламент относно обявените за противоконституционни текстове в Закона за устройството на територията (ЗУТ), с които общините прехвърлят задълженията си върху гражданите и инвеститорите, като ги принуждават да осигуряват необходимата публична инфраструктура около обектите си, като същевременно общините не изпълняват задълженията си за отчуждаване на имотите и обезщетяване на собствениците. Младен Шишков (ПГ ГЕРБ-СДС) подкрепи предложението. Заместник-председателят на Столичния общински съвет Милка Христова посочи, че тези предложения са били направени по целесъобразност и допълни, че парите за обезщетения са ограничени и по тази причина е била породена идеята за създаването на Републикански национален фонд, който да подпомогне столицата в отчуждителните процедури. Тя допълни, че без намесата на държавата и търсене на вариант за акумулиране на средства за отчуждаване, дори и да бъде отменена тази противоконституционна наредба, решение няма да има.
Надежда Йорданова (ПГ “Продължаваме промяната-Демократична България”) заяви, че парламентът трябва да се фокусира следващите месеци върху спешните въпроси – уредба на обществените отношения след решението на Конституционния съд за отмяна на определени противоконституционни разпоредби на ЗУТ, защото след него съдебната практика вече се променя.
От КАБ предлагат също и отмяна на Закона за устройството и застрояването на Столичната община и изменение и допълнение на ЗУТ с текстове за специфичните изисквания на територията на Столична община. Според Шишков тази идея не е лоша, защото в момента има “размиване” на текстове между двата закона. Милка Христова посочи, че Законът за устройството и застрояването на Столичната община е “апендикс” към ЗУТ и не е толкова необходим, но изтъкна, че законът, който има нужда от промяна, е Общият устройствен план на София.
Камарата предлага също и регламентиране на водещата роля на главния проектант, който да носи пълната отговорност за качеството, законосъобразността и изпълнението на инвестиционните проекти, а ясното дефиниране на правата и отговорности ще му позволи да отстоява независима професионална позиция в защита на публичния интерес, каза Борисов. Младен Шишков (ПГ ГЕРБ-СДС ) определи като много добро това предложение, но подчерта, че детайлите в него са важни.
Друго предложение на КАБ е свързано с въвеждането на две основни фази в инвестиционното проектиране: инвестиционен проект за разрешаване на строителството (с разрешителен режим и облекчена процедура, обем и съдържание) и инвестиционен проект за изпълнение на строителството (с регистрационен режим и пълен обем и съдържание на проекта). Младен Шишков изтъкна, че в края на миналия парламент той, представители на КАБ и юристи са подготвили текстове, които регламентират двуфазно проектиране, като допълни, че това предложение трябва да бъде обсъдено и с Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране, за да нямат те усещането, че “ще бъдат изключени от уравнението”. От ПГ “Продължаваме промяната-Демократична България” подкрепиха предложението за двуфазно проектиране.
От Камарата предлагат също и оценката за съответствие (преди одобряване на проектите) да се извършва от проектантския колектив (и от независим консултант при проекти по Закона за обществените поръчки (ЗОП). Шишков коментира, че за първи път среща такова предложение. “Оставим ли проектанта да се самоконтролира, това означава, че безумията, които виждаме в момента при някои колеги по отношение на качеството на проекти, ще станат по две, по три и повече”, коментира депутатът и посочи, че този процес трябва да бъде обмислен в детайли.
Въвеждането в експлоатация се предлага от КАБ да става с доклад на главния проектант с изключение на строежите по ЗОП, като по свое желание възложителят може да възлага оценката за съответствие и въвеждането в експлоатация на независим консултант. Според Шишков в този случай не става ясно дали само с доклад или останалата процедура с държавно-приемателната комисия си остава, на което от КАБ поясниха, че тя се запазва.
От Камарата предлагат да се определи срок не по-дълъг от месец за съгласувателни процедури с Националния институт за недвижимо културно наследство, Министерството на културата, както и с други институции чрез законодателни промени за ускорена дигитализация на сектора и създаване на единен публичен регистър. Шишков изрази категоричната си подкрепа за това предложение. Предложението бе подкрепено и от Манол Генов ПГ “БСП за България”, който акцентира върху необходимостта от ускоряването на дигитализацията. Божидар Божанов (ПГ “Продължаваме промяната-Демократична България”) се солидаризира с него по отношение на електронизацията. От ПГ “Продължаваме промяната-Демократична България” също са съгласни с необходимостта от оптимизиране на сроковете на съгласувателните процедури.
От КАБ настояват за ясно дефиниране и оптимизиране на дейностите на главния архитект и на Експертните съвети по устройство на територията. Това предложение бе подкрепено от Шишков с мотивите да не се създават условия за корупция и процесите да се движат по максимално бърз начин. По предложението на КАБ за промени в ЗОП с акцент върху конкурсното начало и нов регламент за прилагането на процедурите по инженеринг Шишков каза, че политическата формация по принцип е отворена за разговори, защото инженерингът има както предимства, така и недостатъци. Един от възможните начини за решаването на тези проблеми според Шишков е въвеждането на двуфазното проектиране – едната фаза да е с конкурсно начало, а другата да е на инженеринг. По отношение на инженеринга Манол Генов коментира, че резултатът е бил “зависими проекти”, като в тези процедури на предна линия излиза строителят. Той допусна, че много от тези проекти ще бъдат фазирани, а страната няма да може да усвои всички евросредства по ресорна оперативна програма. Йордан Терзийски (ПГ “Продължаваме промяната-Демократична България”) посочи, че политическата формация не изключва като процес инженеринга, но това трябва да става при ясна аргументация кога и как да се прилага. Надежда Йорданова заяви, че по инженеринга има голяма степен на консенсус, като допълни, че има и “донякъде изстени текстове, които сравнително бързо да бъдат приети от НС”.
Повечето от участниците в срещата изразиха мнение, че ЗУТ е архаичен и е изчерпал своето предназначение, и акцентираха върху необходимостта от приемането на нов, независимо от това дали ще е закон или кодекс в посока облекчаване на тежките режими за разрешения и съгласуване. Надежда Йорданова заяви, че ЗУТ вече е изчерпал ролята си. Тя изтъкна, че повечето днешни предложения не могат да станат с изменения на сегашния ЗУТ и това води към изцяло нов закон, който да регламентира инвестиционния процес.
Коста Стоянов (“Възраждане”) заяви, че според политическата формация категорично има нужда от нов закон, но допълни, че това ще отнеме може би година или две. Според него обаче може да се започне заедно с МРРБ с първи стъпки по изготвянето на нов проектозакон. “Възраждане” декларира подкрепа по повечето точки, като смята, че трябва да се огледат детайлите. От ДПС изразиха подкрепа на повече предложения и акцентираха върху изчерпаните функции на ЗУТ. Политическата формация бе представена от лидера на младежката организация на партията в София.
Камарата предлага също и промени в няколко подзаконови нормативни актове.