Бюлетин

Search
Close this search box.
Search
Close this search box.

Караджов: Има опасност довършването на АМ „Струма” да бъде отложено за след 2030 г.

Досегашният законно издаден ОВОС за отсечката през Кресненското дефиле изтича през октомври. 

Има реална опасност довършването на АМ „Струма” да бъде отложено за след 2030 г. Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов в студиото на „Събуди се”. Това ще се случи, ако държавата не довърши строителството през Кресненското дефиле до октомври, когато изтича срокът на Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) именно за този участък.

„АМ „Струма” е в толкова критичен момент от своето развитие и то в частта на Кресненското дефиле, че и ако аз и екоминистърът не се хванем за ръка, не отидем заедно в Брюксел и не кажем, че ще правим Кресненското дефиле по сегашния вариант, но ще добавим и второ платно по склоновете на Пирин извън трасето в дефилето, няма време за кога”, каза той.

„Няма време да се мотаем и всякакви нови процедури и хватки с екологична насоченост са само отлагане с цел законно издаденият ОВОС да изтече”, заяви Караджов.

„Ако това се случи, проектът приключва и трябва да се започне отначало. Той просто няма да се сбъдне. Ножът е опрял до кокала. Или се хващаме и отиваме в Брюксел, или този участък в Кресненското дефиле ще си остане участъкът на смъртта и ще бъде още един показател как не се справяме с пътищата си”, обясни той.

Не съм склонен на такава отстъпка, заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов на въпрос докъде е стигнал диалогът с превозвачите и готов ли е на отстъпки по отношение на тол таксите.

Обхватът и досега е с включена второкласна мрежа, просто, когато се движат леките автомобили, това е включено във винетката, а тежкотоварните автомобили не плащат за тази второкласна мрежа, обясни министърът. Според него е редно и те да плащат. Водещата припомни аргумент на превозвачите, че  няма европейска държава, в която второкласната пътна мрежа се заплаща с тол такса.

Още от Built.bg:  Трети нюанс крайнодясно в Европейския парламент

Караджов отговори, че това не е вярно. Ние сме похарчили едни пари, преди три години, когато сме решили да работим по най-справедливата система – тол системата. Не може да се каже, че един лек автомобил повече въздейства върху пътя, отколкото един тежкотоварен.

В цяла Европа е така – две трети от цената за поддръжката на тези пътища се плаща от тежкотоварните средства, от превозвачите, а една трета – от водачите на леки МПС,  при нас сега е точно обратното, посочи министърът. 

Българските граждани имат интерес да се случи това, което предлагаме, коментира той. Това е справедлив начин, пренася върху плещите на тези, които правят бизнес, по-голямата част от плащането, а по-малката да остане върху леките автомобили, обясни министърът. Той определи аргументите на превозвачите като абсолютно несъстоятелни и ги призова да извадят тол таксата от исканията си.

Няма как от таксата да дойде инфлационен натиск, просто плащането се премества върху правилната глава, смята Караджов. Той коментира, че няма причина да дава оставка, защото си върши работата. Аз не съм министър на един или друг икономически сектор, а на българските граждани, за мен е важен интересът на гражданите, коментира той.

От МРРБ преди дни съобщиха, че проектът за новите такси за републиканската пътна мрежа, публикуван за обществено обсъждане, предвижда с 10 лева по-ниска цена на годишната винетка от 1 януари догодина. 

Предлага се и актуализация на размера на тол таксите за пътни превозни средства над 3,5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас, които и в момента са включени в обхвата на тол системата, но се таксуват с нула стотинки. Промяната се предвижда да влезе в сила от юли тази година.

Още от Built.bg:  Built анализ: Дървесина вместо бетон - иновация за бързо строителство

 

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

BUILT.BG С КАФЕТО СУТРИН

Започнете деня си с най-важното и интересното от света на строителството, икономиката и инвестициите. Всяка сутрин в 7 ч. Директно в имейла ви.

Още от Built.bg

Създателите

Коментари и анализи

Built.bg Podcast

Избрано за Вас

Инфраструктура

Архитектура

Градска среда и Урбанизъм

BUILT.BG DAILY

Започнете деня си с историите, които нашите редактори ще изберат за Вас.

Ние уважаваме Вашите лични данни и няма да ги споделим с никого. Може да се отпишете по всяко време.

Бохемски истории

Be Green

Войната в Украйна

Последвайте ни

Запиши се за електронния бюлетин на Built

Само качествено съдържание, без спам