Досегашният законно издаден ОВОС за отсечката през Кресненското дефиле изтича през октомври.
Има реална опасност довършването на АМ „Струма” да бъде отложено за след 2030 г. Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов в студиото на „Събуди се”. Това ще се случи, ако държавата не довърши строителството през Кресненското дефиле до октомври, когато изтича срокът на Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) именно за този участък.
„АМ „Струма” е в толкова критичен момент от своето развитие и то в частта на Кресненското дефиле, че и ако аз и екоминистърът не се хванем за ръка, не отидем заедно в Брюксел и не кажем, че ще правим Кресненското дефиле по сегашния вариант, но ще добавим и второ платно по склоновете на Пирин извън трасето в дефилето, няма време за кога”, каза той.
„Няма време да се мотаем и всякакви нови процедури и хватки с екологична насоченост са само отлагане с цел законно издаденият ОВОС да изтече”, заяви Караджов.
„Ако това се случи, проектът приключва и трябва да се започне отначало. Той просто няма да се сбъдне. Ножът е опрял до кокала. Или се хващаме и отиваме в Брюксел, или този участък в Кресненското дефиле ще си остане участъкът на смъртта и ще бъде още един показател как не се справяме с пътищата си”, обясни той.

Не съм склонен на такава отстъпка, заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов на въпрос докъде е стигнал диалогът с превозвачите и готов ли е на отстъпки по отношение на тол таксите.
Обхватът и досега е с включена второкласна мрежа, просто, когато се движат леките автомобили, това е включено във винетката, а тежкотоварните автомобили не плащат за тази второкласна мрежа, обясни министърът. Според него е редно и те да плащат. Водещата припомни аргумент на превозвачите, че няма европейска държава, в която второкласната пътна мрежа се заплаща с тол такса.
Караджов отговори, че това не е вярно. Ние сме похарчили едни пари, преди три години, когато сме решили да работим по най-справедливата система – тол системата. Не може да се каже, че един лек автомобил повече въздейства върху пътя, отколкото един тежкотоварен.
В цяла Европа е така – две трети от цената за поддръжката на тези пътища се плаща от тежкотоварните средства, от превозвачите, а една трета – от водачите на леки МПС, при нас сега е точно обратното, посочи министърът.
Българските граждани имат интерес да се случи това, което предлагаме, коментира той. Това е справедлив начин, пренася върху плещите на тези, които правят бизнес, по-голямата част от плащането, а по-малката да остане върху леките автомобили, обясни министърът. Той определи аргументите на превозвачите като абсолютно несъстоятелни и ги призова да извадят тол таксата от исканията си.
Няма как от таксата да дойде инфлационен натиск, просто плащането се премества върху правилната глава, смята Караджов. Той коментира, че няма причина да дава оставка, защото си върши работата. Аз не съм министър на един или друг икономически сектор, а на българските граждани, за мен е важен интересът на гражданите, коментира той.
От МРРБ преди дни съобщиха, че проектът за новите такси за републиканската пътна мрежа, публикуван за обществено обсъждане, предвижда с 10 лева по-ниска цена на годишната винетка от 1 януари догодина.
Предлага се и актуализация на размера на тол таксите за пътни превозни средства над 3,5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас, които и в момента са включени в обхвата на тол системата, но се таксуват с нула стотинки. Промяната се предвижда да влезе в сила от юли тази година.
Инфраструктура > Коментар
Караджов: Има опасност довършването на АМ „Струма” да бъде отложено за след 2030 г.
Досегашният законно издаден ОВОС за отсечката през Кресненското дефиле изтича през октомври.
Има реална опасност довършването на АМ „Струма” да бъде отложено за след 2030 г. Това заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов в студиото на „Събуди се”. Това ще се случи, ако държавата не довърши строителството през Кресненското дефиле до октомври, когато изтича срокът на Оценката за въздействие на околната среда (ОВОС) именно за този участък.
„АМ „Струма” е в толкова критичен момент от своето развитие и то в частта на Кресненското дефиле, че и ако аз и екоминистърът не се хванем за ръка, не отидем заедно в Брюксел и не кажем, че ще правим Кресненското дефиле по сегашния вариант, но ще добавим и второ платно по склоновете на Пирин извън трасето в дефилето, няма време за кога”, каза той.
„Ако това се случи, проектът приключва и трябва да се започне отначало. Той просто няма да се сбъдне. Ножът е опрял до кокала. Или се хващаме и отиваме в Брюксел, или този участък в Кресненското дефиле ще си остане участъкът на смъртта и ще бъде още един показател как не се справяме с пътищата си”, обясни той.
Не съм склонен на такава отстъпка, заяви вицепремиерът и министър на регионалното развитие Гроздан Караджов на въпрос докъде е стигнал диалогът с превозвачите и готов ли е на отстъпки по отношение на тол таксите.
Обхватът и досега е с включена второкласна мрежа, просто, когато се движат леките автомобили, това е включено във винетката, а тежкотоварните автомобили не плащат за тази второкласна мрежа, обясни министърът. Според него е редно и те да плащат. Водещата припомни аргумент на превозвачите, че няма европейска държава, в която второкласната пътна мрежа се заплаща с тол такса.
Караджов отговори, че това не е вярно. Ние сме похарчили едни пари, преди три години, когато сме решили да работим по най-справедливата система – тол системата. Не може да се каже, че един лек автомобил повече въздейства върху пътя, отколкото един тежкотоварен.
В цяла Европа е така – две трети от цената за поддръжката на тези пътища се плаща от тежкотоварните средства, от превозвачите, а една трета – от водачите на леки МПС, при нас сега е точно обратното, посочи министърът.
Българските граждани имат интерес да се случи това, което предлагаме, коментира той. Това е справедлив начин, пренася върху плещите на тези, които правят бизнес, по-голямата част от плащането, а по-малката да остане върху леките автомобили, обясни министърът. Той определи аргументите на превозвачите като абсолютно несъстоятелни и ги призова да извадят тол таксата от исканията си.
Няма как от таксата да дойде инфлационен натиск, просто плащането се премества върху правилната глава, смята Караджов. Той коментира, че няма причина да дава оставка, защото си върши работата. Аз не съм министър на един или друг икономически сектор, а на българските граждани, за мен е важен интересът на гражданите, коментира той.
От МРРБ преди дни съобщиха, че проектът за новите такси за републиканската пътна мрежа, публикуван за обществено обсъждане, предвижда с 10 лева по-ниска цена на годишната винетка от 1 януари догодина.
Предлага се и актуализация на размера на тол таксите за пътни превозни средства над 3,5 тона и тол таксуване за пътищата втори клас, които и в момента са включени в обхвата на тол системата, но се таксуват с нула стотинки. Промяната се предвижда да влезе в сила от юли тази година.
Още от Built.bg
Коментар
“Мудис“: България все още може да изпълни целта си за приемане на еврото от 2024 г.
Международната рейтингова агенция „Мудис“(Moody’s) потвърди дългосрочния рейтинг на България в чуждестранна и местна валута Baa1 със стабилна перспектива, съобщиха от Министерството на финансите (МФ). Според „Мудис“ България все още
02.04.2023
Коментар, Новини
Краят на ерата на лесните пари ще донесе много болка
Източник: БТА Епохата на лесните пари приключи, а ефектът тепърва ще се усеща на световните пазари, които обаче се надяват, че “болката” от агресивното покачване на лихвените проценти и
02.03.2023
Инфраструктура, Новини
ЕK одобри над 183 млн. евро европейско финансиране за участъка между Калотина и София на AM “Европа”
Европейската комисия даде одобрение за изграждането на близо 33 км от новата автомагистрала “Европа” в участъка, свързващ контролно-пропускателен пункт “Калотина” на границата със Сърбия и околовръстния път на София,
02.02.2023
Създателите
Голямата красота на София
„Бохемска София: Духът на стария град“
Музей “Малкият Париж” показва детайли от градския живот на Букурещ от няколко епохи
Коментари и анализи
“Мудис“: България все още може да изпълни целта си за приемане на еврото от 2024 г.
Краят на ерата на лесните пари ще донесе много болка
Как ще се отрази европейското ембарго върху руския дизел на световните цени на горивата
Светът разполага с достатъчно редкоземни минерали, за да осъществи зеления преход
Люлин – кварталът, който може да е шестият по големина град у нас
Весела Лечева: Държавата е длъжник по отношение на спортната инфраструктура
Избрано за Вас
“Полетът на Фичето”: Къщата с маймунката
“Бохемски истории”: По пътя на жълтите павета
“Инженерна мисъл с Мария Силвестър” | Built.bg Video
Built Explainer: “Историята зад Дунав мост”
Видео: “Инженер на годината”: Милчо Миков, който ръководи изграждането на новия участък на Софийски околовръстен път
Видео: Как се възстановява сграда с историческо значение?
“Полетът на Фичето”: Мостът над река Дряновска /видео история/
Инфраструктура
ЕK одобри над 183 млн. евро европейско финансиране за участъка между Калотина и София на AM “Европа”
Министерският съвет дава малко над 776 милиона лева за поддръжка и строеж на пътища
Kak МРРБ ще се опита даосигури вода за летния туристически сезон
ГЕРБ-СДС иска проверка на ремонтираните пътища през последните 2 години
Архитектура
България участва на архитектурното биенале във Венеция с образователен проект
ЮНЕСКО включи обекти в Йемен и Ливан, както и историческият център на Одеса в Списъка на световното наследство
Градска среда и Урбанизъм
Люлин – кварталът, който може да е шестият по големина град у нас
Председателят на СОС предлага да се изгради 27 декара модерен градски парк в София
Камарата на архитектите в България: Пловдивският панаир да бъде обявен за паметник на културата
Нов изпълнител ще има 180 дни да довърши сградата на Международния младежки център в Бургас
Бохемски истории
„Бохемска София: Духът на стария град“
Бохемски истории: Ранните срещи на Иван Вазов със София
Бохемски истории: Домът на Петко и Пенчо Славейкови
Бохемски истории: Първият електрически трамвай в София
Бохемски истории: Градината на Княз Борис Търновски
Be Green
Според изследване: дърветата могат да намалят с една трета смъртните случаи от градски горещини
Учени получиха екологичен водород от морска вода без добавянето на химикали
Светът разполага с достатъчно редкоземни минерали, за да осъществи зеления преход
Войната в Украйна
Наградите, които Украйна спечели, борейки се да победи във войната с Русия
ЕК осигурява спешно 250 милиона евро за подобряване на инфраструктурата за внос и износ на стоки от Украйна
Москва иска да свърже АЕЦ “Запорожие” с руската енергийна мрежа
Войната в Украйна извади наяве „логистични проблеми“ между Германия и Франция
60 години след кубинската криза заплахата от ядрена война отново е актуална
ЕС одобри новите санкции срещу Русия
Built.bg Podcast
Последвайте ни