От българската тол система нищо не може да се изтрие, увери министърът на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов членовете на ресорната парламентарна комисия по време на блицконтрола.Да, отнема много време след това да се провери, защото това са терабайти, допълни министърът. Той не изключи, че е възможно да има злоупотреби от конкретни хора, но подчерта, че проверката на тол системата продължава.
Караджов изтъкна, че може да се направи така, че тол системата да подава данни на останалите ведомства според нуждите им, като добави, че сега се работи по едно от исканията на превозвачите за контрола по претоварването на камионите. Министърът пое ангажимент през следващите 6 месеца да се въведе отчетност на всеки претоварен камион. Ще почнем да подаваме данни, веднага след като транспортното министерство изгради интерфейс и те ще имат информация за трафика, движението и за претоварването, допълни Караджов.
По думите му, още по-ефективен вариант ще е чрез законодателна промяна да се въведе по-висок толеранс на теглото. Ако на един камион максималното му тегло, с което може да се движи, е 40 тона, да му се дадат 10 процента толеранс, които покриват седемте процента грешка на датчиците за тегло, които са инсталирани на пътното платно, предложи министърът. По този начин теглото, което надхвърля 44 тона, ще се отчита като нарушение, за което съответният превозвач веднага ще бъде уведомен. Караджов изрази надежда депутатите да подкрепят предложението за сериозни глоби за подобни нарушения. Докато има и един превозвач, който претоварва, всички ще искат да минат през тази вратичка, ние трябва изцяло да зазидаме този отвор, заяви министърът.
Целта е да съберем 800 млн. лева от винетки и тол такси за 2023 целта, целта е да се плаща цялата второкласна мрежа и от тази гледна точка изпълних целите си, които си бях поставил като министър, надявам се и постановлението да го затвърди, коментира министърът предложението от вчера увеличението на тол таксите за тежкотоварните автомобили да се въведе поетапно, като от 1 юли тежкотоварният трафик ще се таксува за преминаване по втори клас пътища.
По време на блицконтрола в ресорната парламентарна комисия Гроздан Караджов коментира и казуса с инхаус поръчките. Ако ние не преминем през това препятствие – инхаус договорите, не мисля, че много дълго ще останем мили-драги на гражданите, които знаете как се отнасяха с предишната власт, мисля, че и с нас по подобен начин ще се отнесат, ако не си свършим работата, каза вицепремиерът.
Министърът изтъкна, че това е най-тежкият наследен проблем в държавата като цяло, защото тези договори са сключени в противоречие на изискването – поне 80 процента от дейността да бъде извършена чрез дружеството, което е под контрола на възлагащия, както и заради регистрирани случи на незаконно строителство, макар и в обеми, които не са големи, например по определени участъци на “Хемус”. Инхаусът е извън приложното поле на Закона за обществените поръчки, това е неконкурсна процедура, която е записана в закона като изключение от конкурсния принцип на целия закон, напомни министърът.
Караджов изброи редица рискове, произтичащи от прекратяването на такива договори за доставка и за наем на техника, както и за специфични дейности, където е уреден трудът. Сред тях е този, свързан с авансите, като има изричен текст в договорите, според който се предвижда, ако държавата ги прекрати с основание или без, 35 процента да остават във фирмите – доставчици или наемодатели. После да продължим да водим дела и да се окаже дори и най-малкият шанс тези 35 процента, които се равняват на 1,3 млрд. лева, да останат в нечии ръце, без да е извършено и доставено нищо, за мен е прекомерен риск, каза министърът и допълни, че не би си позволил да пристъпи към прекратяване на тези договори. Друг риск при едностранно прекратяване от страна на държавата на тези договори е свързан с контрадела за неустойка от 15 процента, които са едни нови 500-600 млн.лева. Караджов допълни, че предстои да бъде представен доклад с анализ на тези рискове и с възможното решение.
Като най-отговарящ на интереса на държавата и на фиска е вариантът, в който договорите за доставки бъдат претрансформирани в договори за строително-монтажни работи и да се поемат изцяло гаранциите във времето и гаранциите за получените аванси. От тази гледна точка, държавата би спечелила най-много, защото цените, на които се работи, са изключително изгодни след инфлацията и защото няма да има забавяне, каза министърът. Ако тръгнем да прекратяваме, ще имаме минимум процедурно забавяне от две години, допълни той. Такава е посоката, в която размишлявам, знам, че има и една група, която ще ме посочи с пръст и ще каже, че узаконявам грабежа на века, че облагодетелстваме фирмите и това е корупция, но все някой трябва да понесе този кръст, заяви министър Караджов.