По време на участието си в дискусията „Свързани Балкани“, организирана от вестник „24 часа“, вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов съобщи, че се разработва трасе за магистрален път, който да свързва Велико Търново, чрез нов тунел през Стара планина при Прохода на Републиката, с магистралите „Тракия“ и „Марица“. Готовият идеен проект ще бъде представен в МРРБ за обсъждане и прецизиране, след което – в МОСВ за екологична оценка.
Министърът начерта новите и вече започнатите стратегически инфраструктурни обекти, по които ще работи, за да има България истинска свързаност със съседните страни и с Европа.

Вицепремиерът обясни, че коридорът от Букурещ през България до Александруполис е важен приоритет не само за страната ни, но е и стратегически проект за Европейската комисия и по линия на НАТО и допълни:
Не само бихме могли да получим финансова помощ от ЕК, но ще предложа Европейската инвестиционна банка да проведе процедурите по избор на изпълнител. С включването на ЕИБ ще се ускорят сроковете за изпълнение на стратегическите инфраструктурни обекти и ще се елиминират възможностите за корупция при провеждането на търгове.
Коридорът от Букурещ до Александруполис минава през Русе, Велико Търново, АМ „Хемус“, преминава през Стара планина, пресича магистралите „Тракия“ и „Марица“ и достига до гръцката граница при граничния пункт „Маказа“.
Караджов обясни, че следващият важен проект, който ще подобри пътуването в региона, е автомагистрала „Черно море“. В бъдеще тя трябва да свърже пристанище Констанца с магистрален път Варна – Бургас и от там през Малко Търново до Истанбул. Тук трябва да се мисли за отклонение между ГКПП „Лесово“ и АМ „Тракия“, защото от турска страна вече има магистрална свързаност. Разширява се тяхното ГКПП, което означава, че много товари ще влязат от Турция, а в момента България няма никаква готовност да ги посрещне. Причината е, че пътищата в района са второкласни, в лошо състояние и не са ремонтирани от много години, заяви министърът.
Гроздан Караджов съобщи, че се работи по още няколко нови ключови инфраструктурни проекта – трасето от Гюешево до Дупница и връзка с автомагистрала „Струма“. Проектирането ще продължи с още два участъка – от Дупница към Самоков и Ихтиман, за да се осъществи връзка с магистралите „Тракия“ и „Хемус“. Като особено важен в бъдеще се очертава транспортен коридор „Ориент – Източно Средиземноморие“, каза министър Караджов. Идеята е от Видин до Монтана да се изгради магистрала, която да премине през тунел под прохода „Петрохан“ до София и оттам по АМ „Струма“ да се стига бързо до Солун, който е ключово пристанище в Егейско море.
„Затова ако България не изгради бързо участъка от Видин до София, а Румъния магистралното трасе на своята територия, двете страни могат лесно да бъдат заобиколени и да загубят много в транспортно отношение“, коментира вицепремиерът.
Той очерта и сроковете за завършването на започнатите инфраструктурни обекти. Първи, през 2027 година, ще бъдат готови скоростният път Видин – Ботевград и АМ „Хемус“. До 2028 година се планира да бъдат завършени трите подучастъка на магистралата „Русе – Велико Търново“. Приоритет е и завършването на АМ „Струма“ и намиране на окончателно решение за трасето през Кресненското дефиле. Приключването на последния етап на обхода на Габрово, както и на АМ „Европа“ до две години и половина и началото на строителството на АМ “Черно море“ през следващите три години са сред другите важни проекти, по които в момента МРРБ работи.
Източник: МРРБ