Не съм обещавал за 4 години да стане и един мост, това не е възможно, каза министърът на регионалното развитие и благоустройство Гроздан Караджов по време на участието си тази сутрин в “Нова телевизия”.
Помолен на коментира изказването на своя колега и министър на финансите Асен Василев, че до края на този мандат ще са готови 4 моста и няколко тунела, Караджов определи това като „преразчитане на възможности“.
Шест години е минималният срок да се мине цялата процедура по започването и завършването за един мост, и то ако няма обжалвания. Около две години е само подготовката за строителството.
Това подчерта Гроздан Караджов пред журналисти в „Нова телевизия“. Според него, твърденията на предишните управляващи, че АМ „Хемус“ ще е готова през 2024 г., не са реалистични, а са предизборни обещания.
Във връзка с „Хемус“ той припомни, че първият нов участък (между Боаза и пътен възел Дерманци) ще бъде пуснат през месец май тази година. Добави също, че през следващата година могат да бъдат пуснати още два – отсечката до пътен възел Каленик и частта, която пресича пътя, свързващ Ловеч и Плевен. Въпреки това, Караджов заяви, че цялото трасе може да бъде пуснато в експлоатация най-рано през 2027 год.
Относно инхаус поръчките, министър Караджов повтори тезата си, че ще е много скъпо за държавата и ще се загуби много време, ако се прекратят договорите по тях. Според него, Народното събрание трябва да констатира по кои участъци от „Хемус“ се работи незаконно, за да се разреши по тях работата да продължи, а вече построеното – да се узакони.
Министър Караджов сподели, че е привърженик на сега одобрения проект за трасето на магистрала Струма през Кресненското дефиле. А именно – в едната посока да се ползва сегашното трасе, а за другата ново, по билото на планината. Според него това е най-евтиният и бърз вариант. „Ще струва 1 млрд. лв. и може пътят да е готов през 2028 г. Тунелът е 4 пъти по-скъп и участъкът може да се завърши не по-рано от 2030 г.“, каза Караджов.
Известно е, че по темата с трасето през Кресненското дефиле министър Караджов и министърът на екологията Борислав Сандов имат известни разминавания. Според Сандов трябва да се направи тунел. Относно това, министърът на регионалното развитие и благоустройство коментира, че този вариант също е възможен, но той предпочита другия.
Във връзка с плановете за основни ремонти на 3 хил. километра пътища тази година, министърът посочи, че в момента се обсъждат критериите, които да се заложат в процедурите по обществените поръчки. Той добави, че се изготвят и индикатори, с които ще се измерва качеството на работата. Подобни оценки на качеството до сега не са правени.